GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Ska man blanda in de privata åsikterna i företaget ?

2012-04-08 | 20:31:52 | Krönika/Politik/Tankar

Ibland undrar jag om jag ska vara egen företagare.
Eller funderar på om jag är en kass företagare...på grund av att jag har vissa principer.

Det är ju ingen nyhet längre att man kan komma långt med sitt företag och sina produkter om större bloggare gör reklam eller visar upp ens produkt och nämner och länkar till ens sida.
Det var ju mycket tack vare att Kenza back in 2008 visade upp två linnen jag skickade till henne som ledde till att min business tog fart, att jag jag fick släppa kollektioner hos Nelly.com med mera.
Då var inte Kenza i närheten av att vara så stor som hon är idag men det gav ändå genomslag trots att linnena i sig faktiskt mest skickades som presenter då man för fyra år sen kändes lite  hmm närmare varandra i denna nu enorma bloggosfär.
I denna bloggs begynnelse finns det till och med kommentarer från just Kenza för då kändes bloggvärlden lite som en småstad där alla kände alla på nåt sätt och vi kommenterade hos varann.
Jag kan verkligen sakna den närheten.

Men jag har ganska så hårt hållt på vissa principer de senaste åren med vilka bloggare och personer jag frivilligt skickar Avannaplagg till och sponsrar.
Jag vill ju helst att bloggaren har åsikter och uttrycker sig på ett sätt som gör att jag känner sympati för henne/honom eller som överensstämmer med mina egna på ett eller annat sätt.

Senast igår fick jag mail från en av de större provokationsbloggarna där de uttrycker hur mycket de gillar Avanna och mina grejer och att de i meningen efter i det närmsta tigger och ber om att få lite plagg hemskickat i utbyte mot att visa upp dom på bloggen.
Och även om dessa tjejer kanske mest spelar en roll och karaktär på sin blogg och kanske är en skitsöt personlighet privat så säger jag nej till sådana "samarbeten".
Det kanske är svindumt av mig, kanske ger det en massa reklam och sälj ( eller helt fel reklam om det nu finns sådan..).
Men jag tycker att sådana som ständigt skryter om dyra köp, hur mycket pengar de tjänar och utåt sett ser ner på och uttalar sig väldigt nedlåtande om vissa sorters människor och grupper i samhället  och gör så bara för att väcka uppseende och provocera, de kan gott köpa Avannaplagg själva för "alla sina pengar" .

Kanske skjuter jag mig själv i foten på grund av mina principer och för att jag själv vill kunna gå och lägga mig med rent samvete om kvällen och kunna stå för det jag gjort och gör.
?

Kommentera 26 st

Kommentarer
Charlotta
2012-04-08 - 20:50:16

Nej, jag tror inte du skjuter dej själv i foten. Jag tror att du gör dej själv en tjänst. Kanske skulle såna samarebeten ge en ordentligt säljskjuts en kort stund men sen skulle varumärket kanske bli förknippat med fel saker och förlora sin kvalité. Tror att det är bra att ha lite is i magen och vara stratetigisk. Man vinner nog ganska mycket på det i längden :) Nu har jag ju inte ett företag som är i närheten så stort och framgångsrikt som ditt (men jag hoppas så klart det ska bli en dag :)) men jag tänker som du. Jag vill att mina kläder ska förknippas med sånt som jag kan stå för. Du är en stor inspiration :)

Annica
2012-04-08 - 20:50:53

Är du bara intresserad av att sälja så ska du absolut skicka till bloggaren i fråga (anar vem) men ska dina principer spela med i företaget så ska du absolut inte ge henne något. Men jag tror verkligen att du skulle tjäna grymt på att låta henne visa sina linnen. stor köpkraft där. svårt beslut. det beror ju också på hur det går för ditt företag. behöver du sälja mer? svårt svårt svårt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-04-08 - 21:22:17

Annica: Klart jag alltid vill sälja mer och bli större men inet till vilket pris som helst.

Jag vet heller inte om just sådana här bloggare har en köpstark läsekrets och läser bloggen ifråga för att de beundrar imponeras och influeras av bloggaren i fråga eller om de läser henne/honom för att de mest hatar/förfasas ?

Har alla bloggare förmågan att sälja produkter?

Banana
2012-04-08 - 21:25:34

Jag tycker att du gör rätt, man måste ha integritet och inte sälja sin själ. Fortsätt vara som du är!!

Annica
2012-04-08 - 21:43:44

Om det är Kissie? Så vet jag att mycket av sådant hon rekommenderar säljer slut snabbt, därför har hon slutat att säga vad hon ska köpa innan hon köpt det. sen vet man ju inte vad som är sant och inte men med tanke på att hon numer aldrig säger vad hon ska klicka hem innan hon gör det så är det nog så. Jag tror knappast att det kommer att bita dig i häcken i efteråt. Du vill ju tjäna pengar på ditt företag också. I bland måste man skilja på privatliv och affärer. Inte ha så mycket hjärta i det hela. Och ja, jag skäms lite för att jag läser Kissies blogg men hon är smart den flickan... snacka om att kunna sälja sig. :)

alexandra
2012-04-08 - 21:45:27

Förstår att det är svårt, känns som pest eller kolera lixom.. Det sägs ju att all PR är bra PR, och sen är ju mun till mun-marknadsföring den mest effektiva (någon man litar på tipsar om en produkt som är bra) (märks det att jag nyligen avslutat kursen i marknadsföring på högskolan? haha). Men om man vänder på det, om det är den bloggare jag tror att det är, så vet jag inte om folk faktiskt litar på den personen, då man ofta vet att bloggaren i fråga är sponsrad.

Hade det varit Foki tex. så hade ju dina linnen sålt slut direkt haha, men om det är en bloggare som folk i allmänhet stör sig på så kanske det inte har någon effekt (eller möjligtvis liten). Ja jag vet inte varför jag kommenterar när jag inte kommer fram till någonting... haha. Men samtidigt, principer är ju viktigt, och det hade ju vart himlans trist om de varumärke du byggt upp från grunden skulle bli förknippad med "fel" saker :/

Ling-Ling
2012-04-08 - 22:05:31

Finns många såna dilemman. Jag tror att man i vissa fall kan få framgång och komma längre om man skiter i sina principer. Men framgång / pengar m.m. är liksom inte allt tycker jag. För vad är det värt om man sviker sina ideal på vägen? Sen tror jag man kan bi framgångsrik ändå såklart. Dessutom kanske du tjänar på att inte synas i vissa sammanhang, beroende på hur du vill att ditt varumärke ska se ut. All uppmärksamhet behöver inte va bra uppmärksamhet...

Annie
2012-04-08 - 22:25:51

Det är tack vare din sköna inställning som jag hänger kvar hos dig :) Du är så duktig och ditt företag kommer att växa trots att du inte "säljer" till skrytande bloggerskor ;) Glad påsk!

Elena
2012-04-08 - 22:51:57

Jag tycker du ska köra på som du vill! :)

Cat
2012-04-08 - 22:54:18

Att stå upp för sina principer, oavsett vad man vinner eller förlorar på det, är alltid stort. Jag förstår absolut att man inte vill att ens företag ska förknippas med vad som helst.

Caroline Dahlén
2012-04-08 - 22:57:24

Jag håller helt med dig och jag tror inte att du skjuter dig i foten. Jag tycker det är viktigt att inte "sälja sig" för mycket, om många får saker gratis så förväntar sig fler att få saker gratis tror jag.



Jag gör lite samma sak när de gäller fotograferingen, det finns såååååå många som tror att bara för att de känner någon som jag känner eller känner min lillasyster så ska jag "ge" dom fotograferingar eller så tigger dom om att få vara med på mina mode plåtningar där jag och "mitt gäng" fixar med hår, smink osv.



Kör ditt race, du är fantastisk! :)

dissy
2012-04-08 - 23:00:14

Tack så mycket:)

Anna
2012-04-08 - 23:58:02

Jag tycker att du gör helt rätt som håller på dina principer. Ett rent samvete är mycket värt. Och det gör dej inte till en dålig företagare.



Fortsätt vara den du är!

Annster
2012-04-09 - 02:59:19

Tycker du gör helt rätt :)

Hanna - Mode och min vardag
2012-04-09 - 09:43:35

Jag tycker du gör rätt! Jag får också många förfrågningar och vissa bloggar vill jag inte förknippa mig med. Så jag tackar nej istället.

Sissi
2012-04-09 - 11:23:12

jag tycker du gör helt rätt! Om jag var företagare så skulle jag aldrig någonsin samarbeta med oseriösa bloggare som provoserar hur många läsare dom än har, då skulle jag mycket hellre skicka till en lite mindre blogg men som har en bra blogg med läsare som verkligen är intresserade av vad som bloggen handlar om. Jag tycker absolut du ska stå fast vid det du gör nu angående samarbeten och liknande! :) Fortsätt gör ett bra jobb med ditt underbara märke :)

Pernilla
2012-04-09 - 11:37:49

Anna!

Det är just dina principer som ger dig, din blogg och ditt företag själ och hjärta!



Jag gör gladeligen reklam för dina fina saker helt utan att det ska kosta något. För i min värld hjälper man varandra utan att ha en tanke på att tjäna något på det. Eftersom jag vet vilken fin människa du är så gör det bara att jag än mer vill stötta ditt företag. Att en person som t ex Kenza bär dina kläder bryr jag mig faktiskt inte om eftersom det inte är en person som är viktig i mitt liv.

Och som du säger, de som hackar ner på "vanliga" fattiglappar, de kan gott betala för sina plagg istället för att hora runt på nätet på det där viset och tigga grejer.



Heja dig! Du är bra, du är bäst och fortsätt ha principer!



All kärlek och stor kram

Malin
2012-04-09 - 11:58:19

Jag tycker du gör helt rätt i att följa din magkänsla!

J e n n s a n s v ä r l d ♥
2012-04-09 - 16:20:30

Du gör helt rätt! Vissa personer vill man inte bli förknippad med. Likaså att du väljer modeller som ser mänskliga och normala ut istället för anorektiker. Du vill ge ett visst budskap och fine om tex Kissie skulle dra igång en rejäl försäljning så finns nog tyvärr risken att du också skulle tappa någon försäljning för det finns tjejer som inte alls vill bli förknippade med Kissie och bära plagg som hon äger. Om man ska dra ett extremexempel... Men jag förstår hur du menar, jag får många mail med bloggare som har kanske 500 besökare och tycker jag är dum i huvudet som inte vill skicka produkter till dom. De inser inte riktigt att även om de har 500 pers som klickar sig in på deras blogg så kommer inte alla dessa 500 att göra ett köp hos mig. Det vore ju fantastiskt om det var sanningen men.



Kram!

..:Sarah:..
2012-04-09 - 17:35:44

du kanske inte vill ha en åsikt ens här.. men jag förstår verkligen dillemat. Jag håller helt och fullt med dig ang dessa små blonda bloggerskor. nej jag hade inte velat ha dom i mina plagg MEN samtidigt kan de generera i massor massor och ännu mer pengar till ditt företag. tänk igenom de igen! för vem vet, du kan ju bli RIK och de är inte helt fel idag. huslån - resor - osv.. well, som sagt. jag är lika delad som dig och förstår verkligen hur du tänker.

donnasandra
2012-04-09 - 18:07:08

Jag tycker du gör rätt, det är ditt varumärke som ska kunna visas upp i de sammanhang du föredrar att visa upp dem. Iaf vad gäller sponsring. Saknar också den där närheten som fanns. Det var en rolig och fin tid!

britta - en liten teckning
2012-04-10 - 12:00:13

Fina Anna klart du inte ska sälja ut dig! Du ska göra det du tror på och avstå från sådant du inte tror på. Pengar är ju som vi alla vet rätt trevligt, och så även att sälja en hel del plagg kan jag förstå. Men det är som du så klokt skriver frågan om att kunna sova gott om natten och vara stolt över sitt företag och sitt varumärke.



Kram på dig.

Karolin
2012-04-10 - 21:37:15

Vi är ju alla olika, och jag är nog lik dig i hur jag tänker. Det är viktigt att man i slutet av dagen kan stå för sina val. Och hade jag en produkt skulle jag vilja att den representerade mig, produkten är ju på sätt och vis en del av mitt cv, en del av mig. Jag skulle aldrig placera min produkt i ett sällskap som inte skulle bära upp den på rätt sätt. Jag är säker på att de som lyckas med något varaktigt är de som inte drivs av pengar.



Ojoj, jag skulle nog kunna fortsätta hur länge som helst, men jag slutar här.

Tilde
2012-04-11 - 12:33:39

Tycker du gör helt rätt som håller på dina principer! Du mår bättre och det lönar sig i längden. Så snygga som dina kläder är så håller Avanna utan hjälp från skandalbloggare!

Jojjo
2012-04-12 - 14:21:32

Å andra sidan slutar man till slut respektera sig själv om man hela tiden går ifrån sina principer... Jag gillar dig för det!

Magnus
2012-04-15 - 19:55:06

Det är en bra inställning!

Tror det lönar sig på sikt.



Försöker främst samarbeta med foto-bloggare som är positiva och "rumsrena".



// Magnus


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: