GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

En introvert konstnär & författare som vill nå ut

2024-03-13 | 16:35:00 | Egocentrerat&Vardagligt

 
Den lelle introverta författaren och konstnären som bara vill nå ut…
Nu har jag sett färdigt på Anders Hansens senaste programserie om personlighet på SVT. Oerhört intressant. Jag har även gjort personlighetstestet i Duoappen och som väntat, för mig, fick jag högt på öppenhet och lågt på extrovert. Extrovert var det drag jag fick allra lägst på av de fem personlighetsdragen och öppenhet blev det högsta.
Jag brukar alltid få höjda ögonbryn när jag säger att jag är introvert. För det är inte så jag upplevs.
Men jag är väldigt bra på att vara social - när jag måste.
Jag har jobbat inom handel och tvingats vara social många många timmar per dag.
Jag kan kallprata, varmprata, lyssna och svara. Le och nicka och vara trevlig.
Men det dränerar mig.
Jag har aldrig - inte ens när jag var liten, varit mycket för att umgås med kompisar. Inte i stora gäng eller flera dagar på raken. 
Jag har alltid trivts mer och bäst för mig själv. Läsa böcker, pyssla, teckna, måla, titta på tv.
Fester har jag aldrig gillat.
Jag tycker det är svinjobbigt att ha sociala saker inplanerade.
Jag drar mig gärna ur.
Jag tillhörde dem som ”njöt” av pandemin ur ett rent social perspektiv. Eller ska vi säga icke-socialt?
Det finns några få undantag dock.
Min sambo, min mamma och min bästa vän- dessa kan jag träffa varje dag utan att det känns jobbigt eller tröttande
Men jag trivs med att bara vara här hemma och få måla och skriva.
Samtidigt är det ju det där med att vara författare och konstnär- du måste sälja dig själv. Det du skapar. 
Och även om jag får som en social baksmälla i en vecka efteråt och huvudet brusar av alla ljud och det värker av trötthet i kroppen så kan jag ändå bli hög på känslan efter en utställning och ha fått visa min konst och fått ha samtal om den.
Men så är en ju inte antingen eller. Svart eller vit i sin personlighet och beteenden.
Precis som jag har depressiva drag och mycket ångest så har jag också oerhört nära till skratt och gillar att skoja.
Jag tror sällan att jag duger och självtvivlet är skyhögt innan en utställning men samtidigt kan jag vara totalt medveten om vad jag kan och klarar. 
Andra kommer nog alltid ha en viss bild av vem och hur du är. En bild baserad på små små fragment som utgör bara en del av helheten.
Kommentera 0 st

Kommentarer

Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: