GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Life is too short not to wear what you want

2011-10-11 | 09:50:55 | Krönika/Politik/Tankar

Igår var det återigen dags för en av mina krönikor i lokaltidningen.
Så nu kan jag publicera texten här.


-------------

Life is too short not to wear beautiful things, sägs det och det är ett motto jag verkligen håller med om. Ändå så sätter jag spärrar för mig själv vad gäller köp av vissa saker ting och plagg. Och det inte enbart av ekonomiska skäl...oh nej de ekonomiska aspekterna hamnar allt som oftast väldigt långt ner på min lista över punkter varför jag inte bör genomföra ett köp. Jag är lite av spontanköparnas drottning tror jag. Tänk om jag kunde tänka mer på banksaldot när jag gör mina shoppingturer istället för att vara efterklok. Kanske att jag kan bli lite mer sådan när jag fyller trettio om nån månad. Man kan ju hoppas i alla fall.

Nej det som då och då hindrar mig från att gå från galge till kassa är den där så kallade Småstadsmentaliteten. Tankar som ” nej men vad ska folk på stan säga om jag har på mig den här” eller ” när ska jag egentligen få tillfälle att bära dessa i lilla Tidaholm?”.Min fina svägerska t ill exempel, bodde på Irland i sex år, och har nu en massa härliga cocktailklänningar hängandes i garderoben och några riktigt fina väskor, men känner att det går liksom inte att bära här. Det är ju för dumt att tänka så där. Men jag gör det.

Senast i helgen så hindrade just dessa tankar mig från att köpa en stor svart slokhatt och jag såg framför mig hur folk utanför Norhbergs eller Ica skulle peka och titta snett om jag bar den.

För det går inte komma ifrån att vi bor i en stad där många av invånarna större delen av sina dagar går runt klädda i praktiska arbetsbyxor och en t-shirt med företagslogga och när de kommer hem kanske helst svidar om till sweatpants eller sköna jeans och en enkel tröja och det helt enkelt inte finns tid eller utrymme för garderobsmässiga utsvävningar.

Det går inte komma ifrån att man lättare och enklare kommer undan med att ha en egen stil, kunna experimentera och leka med kläderna och garderoben i en större stad än vad det är i en mindre. Vågar man stå ut i en liten stad ja då står man verkligen ut och blir nåt som allmänheten tycker sig ha rätt att ha en åsikt om , rätten att döma ” men jösses vad har hon på sig egentligen?

Det är svårt att ha en egen stil i en småstad utan att känna sig lite som en apa på ett zoo. Samtidigt blir ju jag en del av denna förlegade klädinstution så länge jag inte vågar bryta mina egna tankemönster och köper de där slokhattarna eller monsterklackarna jag egentligen så gärna vill bära.

Nu har ju jag dock turen att jag jobbar mestadelen hemifrån med mitt designande, tecknande, fotande och skrivande. Och det skulle ju vara så lätt för mig att bara gå runt hemma i pyjamas hela dagarna. Men huga vad sunkig jag skulle känna mig då. Nej jag försöker klä mig ordentligt varje dag oavsett om jag bara ska sitta med tuschpennorna i åtta timmar. Det känns lite mer seriöst, för egen del, om jag klär upp mig här hemma och som min egna chef har jag heller inga klädkoder, phu! Sen driver jag ju även en sån där modeblogg och kan ta Dagens Outfitbilder och på så sätt få utlopp för mina klädidéer och utsvävningar via nätet och lägga upp bilder på olika forum där egen stil och klädsmak ofta hyllas och premieras , ibland kan man även få höra att man inspirerar andra.

 

Jag hoppas att vi alla här i Tidaholm ska våga att bära vad vi vill. Att vi vågar visa varandra att vi älskar kläder, om vi nu gör det och att ingen kollar snett på dig som kvinna om du valt att lägga en månadslön på en dyr väska eller ett par skor utan istället peppar varandra så som karlarna gör när de köpt en dyr teknikpryl. För förutom att livet är för kort att inte bära vackra saker är det även för kort att inte bära vad man vill.

Kommentera 24 st

Kommentarer
ElinAmanda
2011-10-11 - 10:23:18

så sant som det är sagt! tänk om tidaholmarna kunde vara lite mer öppensinnade med dedär!

Mickan
2011-10-11 - 10:24:30

Jag är gärna en apa på ett zoo med dig när bebis ploppat :)

Sån tur att när de gäller sånt här att vi är hälsans lika finis!

Love ya!

Mickan
2011-10-11 - 10:25:13

*väldans ska de ju va haha!

Mette
2011-10-11 - 10:39:07

Va skoj! Jag hade tryckt med vit/cremvit bakgrund på handukarna =)



Linda-Mamma till Alfred
2011-10-11 - 10:45:34

Ja men visst så är det ju..hoppas vi kan ha ett samarbete för hjärtebarnen så fort du kollat upp hur man gör med bokföringen eller så kanske vi kör på mitt förslag?Jag köper lite tygkassar till lite bättre pris och så säljer jag dem till nära & kära o skänker överskotet, vad tror du?

ANNAWII ♥
2011-10-11 - 10:48:44

Jag tycker verkligen att du ska våga! Nu är inte Umeå en småstad men heller inte storstad och det går nog att räkna oss som vågar oss på slokhattar på en hand men jag bryr mig inte ett jota. Jag klär mig för min egen skull och skulle aldrig låta andras fördommar hindra mig och så hoppas jag att de flesta känner. Jag skulle aldrig dömma någon annan för att den inte vill klä upp sig och jag räknar med att få samma respekt tillbaka, vilket jag oftast får :).



Våga satsa gumman för det är så mkt roligare att gå sin egen väg än att följa andras!



Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-10-11 - 11:51:31

ANNAWII: Allt som oftast vågar jag ju men ja ibland tar det stopp...men jag borde absolut våga mer och skita i vad andra kan tyckas tycka om det hela. Men det är ju lite utseendenoja som spelar in också...att om jag hade varit längre och smalare hade saker sett bättre ut osv.

Du är en förebild!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-10-11 - 11:53:28

Bra krönika, som vanligt. :-)

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-10-11 - 12:11:08

Sv: Jo, det är bra. Lite trött bara. Hur mår du?

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-10-11 - 12:36:26

förstår att det känns tungt att komma tillbaka efter din sjukperiod.

Ingela
2011-10-11 - 12:53:04

Jag önskar jag vågade lite mer oxå. Men tyvärr är jag feg och tänker mer på vad andra skulle tycka..

Bra krönika!

kram!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-10-11 - 12:54:50

Det där med flåset känner jag igen. Har inte tränat sen i somras och jag blir andfådd av att plocka ner tvätten. Kanske beror på bautamagen också iofs men konditionen är körd i botten.



Ikväll ska vi på hockey. Annars händer det inget speciellt. Borde slita mig från datorn och göra något vettigt istället men jag har ingen lust...

Anonym
2011-10-11 - 13:31:22

Småstadsmentaliteten kan vara jobbig, även fast jag inte bor i en småstad så kan jag ibland vara för feg för att ha på mig det jag egentligen vill av rädsla för vad andra ska tycka och tänka. Men egentligen bryr jag ju mig inte haha!? Riktigt bra krönika och jag gillar framför allt slutet! :)

..:Sarah:..
2011-10-11 - 13:42:38

jag tänkte lite på dig igår.. faktikst !

gobit :)

A
2011-10-11 - 14:36:47

Vad bra skrivet!

Art By Tina/Tina Axelsson
2011-10-11 - 14:50:01

Jag bor i en extremt liten stad med ca 3000 invånare och jag går minsann runt i slokhatt, leopardkappa - och andra galna saker som jag gillar. Om folk reagerar så är det bara skoj - för jag är ju "den där konstnären". Tror man måste sticka ut lite om folk ska uppmärksamma en. Men har man en kass dag och inte vill bli "sedd" ja då behöver man ju inte gå och handla i dom mest utstickande kläder man äger. Fast jag bryr mig oftast inte - det är nog snarare sambon som undrar "ska du verkligen ha det där på dig" haha.

Josefine
2011-10-11 - 15:05:40

Oj så mycket jag känne rigen i mig själv i den här krönikan! Kunde ju ha skrivit det själv ju. =O



Kan ofta komma på mig själv med att jag inte "vågar" vara den jag egentligen är. Borde satsa mer på det.



Sv: Börjat undra vart den tagit vägen. ;)



Jo vi mår bra, eller ja vi är förkylda båda två vilket såklart är jobbigt. Tur att mannen är frisk än så länge iaf. Hoppas du mår bra med gumman.



Kramar!

PAULINE
2011-10-11 - 15:07:44

Bra skrivet!

Sarah Carlsten
2011-10-11 - 15:39:58

Hoppas allt är bra med dig idag! :D

Lina
2011-10-11 - 16:57:36

Bra skrivet som vanligt! Älskar dina krönikor, superbra att du lägger ut dom här också så vi andra också kan läsa :)

S A R A K L I N T B E R G
2011-10-11 - 17:29:00

Riktigt bra skrivet Anna! Jag klär mig inte som alla i min skola, de flesta har på sig jeans och en tjock munktröja eller tshirt och mjukisbyxor. Jag klär mig ofta i klänningar, stickade tröjor, tunna transparenta strumpbyxo, skjortor och kängor å sånna grejjer. Gissa om jag blir uttittad? Kan knappt använda kilklackar utan att någon tittar snett på en... KRAM!

Helena
2011-10-11 - 18:00:57

Bra skrivet! Själv brukar jag klä upp mig till tänderna för att ge dom tråkiga,grå by borna något att titta på.

P.s Köp nu denna stora svarta slokhatt jag vill se den i en "dagens outfit"!

Anna J
2011-10-11 - 18:13:02

Va kul det är att du lägger ut dina krönikor här på bloggen så vi andra också får läsa. Du skriver jättebra och jag kan känna igen mig i det du skriver.

JOAKIM FORSBERG
2011-10-11 - 23:39:57

Oj oj, kändisvarning! Var faktiskt i Tidaholm i fredags :D


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: