GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

tillhör vi en generation bimbos?

2011-05-21 | 17:37:58 | Krönika/Politik/Tankar



Jag läste den här "ledaren/krönikan" i Aftonbladet nu under eftermiddagen och blev mest ledsen.
Dels blir jag alltid ledsen när en annan tjej/kvinna skriver nedvärderande om just andra tjejer och kvinnor.
Dels tycker jag att krönikan i sig var väldigt snedvridet skriven.
Återigen är det den klädintresserade tjejen som står i fokus och att den klädintresserade tjejen mest är en bimbo.
Jag förstår absolut vissa av meningarna och synpunkterna som Ann Charlott Alstadt vill få fram, jag vill ju själv ha mer röda och vänsteråsikter i bloggar och lite mer debatt och kritiskt synande och att ALLA ska fatta vad som är på G med "det nya kalla Sverige" ( främst med facket-hatande Maud Olofsson i spetsen),  men hon gör det på ett väldigt klumpigt sätt där hon dels drar alla "modebloggare" över en och samma kam och där hon dels verkar sätta sig själv på väldigt höga hästar.
Men vad är det som säger att en modebloggare utöver mode,kläder och stil inte har andra intressen?
Varför tror folk att kläd och modeintreeserade just bara har yta som enda tanke surrandes i skallen?
Varför ska det så nedvärderande sättas en bimbostämpel på just modebloggare? Att nedvärdera Sofi Fahrman, Elin Kling och sådana på det sätt och förringa det jobb de gjort och de karriärer de byggt, vad tjänar det till?
Att slå sig fram som Klingan och de som tjänar ganska mycket pengar på just modebranschen och modebloggeriet anser jag ändå kräver en hel del hjärna. En hel del jävlar anamma och ganska så hårt slit.
Men det är väl fortfarande inte helt rumsrent och Ok antar jag..

Om det nu finns en bransch och ett medieforum där tjejer faktiskt har makten och övertaget, kan inte det få vara en bra sak? Och kanske kanske ska sådana som Ann Charlott Alstadt kanske bredda sina modebloggsreferenser något dessutom och se att det finns tuentals tjejer där ute som utöver snygga outfits även visar ett jäkla engagemang, fantastiska resonemang, kritiskt granskande ögon och en jäkla stor portion medvetenhet.
Inse att det finns mer hos en person än just ytan den kanske visar i form av en inköpslista..

Krönikan hade varit väldigt bra och haft en väldigt stor poäng om skribenten bara kunnat låta bli att nästan skylla allt på just modebranschen, modebloggaren och den unga tjejen.
Och att kalla oss 80 och 90talister för de minst samhällskritiska genereationerna nånsin??
Det är en beskrivning jag absolut inte kan igen mig i överhuvudtaget.

...men det är väl tur att alla killa har så himla djupa o-ytliga samhällsengagerande intressen...




Kommentera 21 st

Kommentarer
Ling-Ling
2011-05-21 - 18:03:55

Bra skrivet! Tycker det är lite uttjatat att klanka ner på bloggande tjejer och 80- och 90-talisterna... ;)

elsa
2011-05-21 - 18:18:47

sv: tack detsamma! :D

Frida
2011-05-21 - 19:19:56

Väl rutet Anna!

Kitiwara
2011-05-21 - 19:24:11

Sv: Detsamma :D

Allt bra ? :)

Emma
2011-05-21 - 20:43:23

Kanonbra skrivet!

Tanja
2011-05-21 - 20:54:20

Intressant ämne du lyfter fram! Jag håller med dig om att artikeln kunde ha varit betydligt mer läsvärd, om författaren själv varit mer kritiskt och insett att när hon direkt går till anfall utan att på något sätt se flera sidor än en så förstör hon bara för sig själv. Jag tycker att det ÄR bra med en debatt, speciellt när jag ser unga tjejer (14-15 år) som på allvar tror att det är fullt normalt att äga märkesväskor och resa hit och dit och shoppa eftersom de sett det i diverse bloggar.



Precis som med alla genrer måste modebranschen tåla att analyseras, men inte genom att slänga in en "kulturtant" som genast dömer ut hela gruppen och inte har förmågan att se djupare än till gränssnittet på varje blogg. Ett tråkigt förhållningssätt! Precis som du är inne på måste inte det ena utesluta det andra, jag är road av mode och shopping men jag är också i slutet av en fyraårig utblidning till bibliotekarie, har engagerat mig i ideellt arbete från och till genom åren och är mycket intresserad av statsvetenskap som jag också har pluggat några terminer. Men ändå ska jag då alltså vara en människa som inte kan vara samhällskritisk eftersom jag är född på 80-talet?!



Sedan har hon vissa poänger i det hon skriver,och det är som sagt alltid intressant att lyfta upp ämnen till debatt men som du säger så gör hon det på hel fel väg. Dem som hon önskar diskutera med (?) alltså modetjejerna orkar inte ens börja diskussionen i den änden,vem vill höra att man är blåst? och de som redan ser ner på hela branchen får vatten på sin kvarn utan att egentligen ¨få någon ny fakta...

lisette
2011-05-21 - 21:20:37

italien var riktigt underbart med :) vill bara dit igen.

Emma
2011-05-21 - 21:40:42

Hej Anna!

I veckan komma mina nya today linne, och de sitter som ett smäck! tack för dina fina kreationer!



MOLLIE
2011-05-22 - 00:14:26

Svar: Tack så himla mycket! Jag blir så glad. Färg är sjukt snyggt alltså!

Gosia
2011-05-22 - 01:20:47

Ibland undrar jag om man verkligen måste vara ovårdad/äcklig/ful för att ens få en chans att visa att man är smart...

Sandra
2011-05-22 - 09:48:50

Vettigt att dra alla över en kam och kalla en hel generation för blåst, världen går framåt och samhällsdebatten hittar nya kanaler - allt handlar inte mode utan kritiken som riktats via bloggar och liknande medier har haft stor påverkan på viktiga frågor. Och begreppet egoboost är väl egentligen bara något positivt? Att unga tjejer vågar följa sina drömmar kan väl inte vara något annat än bra?



Fin blogg och fina linnen/artworks för övrigt!

Sofie
2011-05-22 - 11:57:18

fin blogg

Malin
2011-05-22 - 16:05:18

Hennes text känns väldigt provocerande och jag undrar om det inte är precis det som är syftet. Den svartvita bild som målas upp om att en entreprenör av i dag inte kan drivas av "kärlek och uppror" känns aningen platt. Jag gillar att du, som egen företagare inom modebranschen och ung kvinna, säger ifrån och visar att det visst finns mycket kärlek här. Olika röster i debatten är precis vad som behövs!

Sofia
2011-05-22 - 17:56:46

Tyckte det var en riktigt dålig krönika där alla drogs över samma kam och det hackades och skylldes ifrån till höger och vänster. Trist att det ska behöva vara så överhuvudtaget.

Anna
2011-05-23 - 00:16:08

Alltså jag blir bara så upprörd och har så mycket åsikter om detta att jag inte får ut någonting (för då vet jag att det kommer att sluta med att jag skrivit en kommentar i bokformat). Det sägs att vi unga vägrar ta skit jobb och man ba whut? Då kan väl de som säger så ta och berätta vad de anser vara "ett skitjobb"? Dem som ens kallar vissa jobb för "skitjobb" är väl antagligen dem själva som tycker att de är lite för fina för vissa jobb? Personligen anser jag att vi om några som är påväg in i arbetslivet just nu vet att man ska vara glad om man får ett jobb överhuvudtaget! Varför skulle ICA vara ett skitjobb? De finns väl massvis av "ungdomar" som gärna skulle ta ett jobb på ICA? De kanske inte är deras högsta dröm att sitta bakom kassan hela livet, men om det är det så är det väl okej? De kanske drömmer om att jobba sig upp inom företaget? Alla måste börja någonstans och att säga att vi "ungdomar" (tidiga 80-talister är ju för fan runt 30 nu så det där uttrycket håller ju inte riktigt...) inte accepterar det utan hellre latar oss hemma är ju bullshit. Jag själv jobbar i butik för tillfället, det är inte mitt drömjobb men det gör det ju inte heller till ett skitjobb. Att säga så vore otroligt förnedrande mot dem som faktiskt älskar att jobba i butik och ger 110% varje dag för att utvecklas på jobbet, jobba sig upp genom företaget osv. Varför ska det vara så hemskt att ha drömmar?

Fett lätt
2011-05-23 - 01:41:48

Efter att ha läst Alstadts text är jag glad att jag inte är generationskamrat med henne. Hon måste ju vara frontfihur för den BITTRA generationen!

http://fettlatt.blogspot.com/2011/05/den-bittra-generationen.html

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-05-23 - 07:28:59

Håller med. Du sätter ord på mina tankar jag fick när jag läste hennes artikel.

Julia
2011-05-23 - 08:45:21

Du har helt rätt. Visst, alla har rätt att tycka vad de vill men jag tycker att hon hade kunnat framföra sina åsikter på ett mycket bättre sätt. Att gå till direkt angrepp mot alla modebloggare är tyvärr inte the way to go..

Johanna
2011-05-24 - 08:26:34

hållerr med och har ffa funderat mycket på själva bloggfenomenrt. jag som är nästan noll intresserad av mode och kan fastna i vissa modebloggar men (helst) gärna andra också, slås av hur många som bloggar och det är väl ok, så länge man gör det för sin egen skull och vet vad man gör. först fanns mobbing, sen kom den i sms-form, har man flera hundra eller tusen läsare på sin blogg är garanterat nån kommentar elak. kan man ta det som 16-14-12-åring?

och att tracka ner på bloggerskor och stolta egna företagare som du och jag som kämpar för det vi gillar?.... njae där får jag också hålla med blondinbella för en gångs skull.



älskar att det blev lite debatt ändå!!

länkade till dig så du vet =)

Alex
2011-05-26 - 22:41:22

Därför bör ungdomen inte lyssna på Isabella Löwengrip

http://stockholm.suf.cc/darfor-bor-ungdomen-inte-lyssna-pa-isabella-lowengrip/



"Isabella Löwengrip skrev igår på SVT Debatt en replik på Ann Charlott Altstadts artikel i Aftonbladet ”Den blåsta generationen”. Altstadt gör i sin artikel Löwengrip till representant för vår tids ungdomsgeneration, som hon kategoriskt avfärdar som lurad och korkad. Men Löwengrip är inte dummare än att hon förstår att utnyttja detta representantskap för sina egna politiska syften.



Men Isabella Löwengrip företräder inte 90-talister eller unga tjejer. Däremot företräder hon en bestämd samhällsklass och en särskild ontologi dvs. en föreställning om hur världen är beskaffad. Vi ska förklara allt i hop, låt oss börja med samhällsklass."

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-05-27 - 18:41:43

Alex: Nu var det inte så mycket Blondinbellagrejen jag reagerade på, jag gåller med stora delar av artikeln och själva kärnan, men jag gillar itne att det alltid ska klankas ner på det medieforum där tjejer är dom som tagit sig fram och har mer makt än killar och att alla dras över en och samma kam..det finns så många välskrivna smarta så kallademodebloggare där ute som aldrig får en chans bara för att alla buntas ihop med en viss syn på just en bloggare.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: