GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Hur kan man längta efter att få klä på sig mer?

2011-08-03 | 09:49:19 | Krönika/Politik/Tankar

En av de allra största fördelarna och bästa sakerna med månaderna maj, juni, juli, augusti är att man är FRI.
Fri som att man slipper stänga in sig i tjocka jackor, varma täta skor, händerna i vantar, skapa kondens innan för en tight virad halsduk eller få elektriskt hår av en jäkla mössa.
Man slipper bylsa på sig en massa när man går ut och man slipper klä av sig en massa när man kommer hem, sätter sig på fik, står i ett provrum, åker bil etc.
Livet är så jäkla mycket enklare dessa sommarmånader.
Så jag kan aldrig för mitt liv förstå er som i mitten på juli och i augusti längtar efter att få "mysa i tjocka tröjor och stora halsdukar". Som längtar efter höstkläder och höstmodet.
För visst är det så att det där med allt stickat verkligen överromantiseras? Det är mys och det ska tändas ljus och drickas varm choklad - bara för att det är så "man ska säga och låta".
Hur jäkla mysigt är det egentligen sen när årstiden väl är här?
Och hur långa semivarma höstar brukar vi egentligen ha innan det faktiskt bara med en gång blir för kallt för den så kallade mysiga stickade tröjan som ytterplagg?
Hur kan man längta efter att få klä på sig mer?


Kommentera 40 st

Kommentarer
Charlotta
2011-08-03 - 10:14:52

Åh, word! Själv blir jag galet provocerad av höstlängtan som börjar redan i slutet av Juli (!). Hallå! Tre ynka sommarmånader har vi fått i det här landet. Tre. Det är väl bara att ta vara på dom till sista droppen. Jag tror inte heller på det där med höstmys i tjocka tröjor. Istället hastar folk till jobbet i mörkret, kommer hem i mörkret, blir blöta om fötterna och halkar på slemmiga löv. Min sommar pågår Augusti ut och helst en bit in i September :)

Erika
2011-08-03 - 11:08:10

Ja, det undrar jag med!

:)

Lottis
2011-08-03 - 11:18:46

Håller helt med! Gillar inte att stänga in mig i massa kläder igen...! Vill ha sommar mycket mycket längre... Helst året om, el iaf så varmt att man inte behöver massa vantar, mössor, halsdukar och tjocka jackor för att inte frysa ihjäl...

PAULINE
2011-08-03 - 11:19:56

Jag håller med dig! Nu när semestern ändå är slut kan det lika gärna bli höst (bortsett från helgen, då får det gärna vara högsommar ;)). Smärtsamt att sitta inne på kontoret varma, svettiga dagar.... Puh!



Hoppas allt är bra med dig! Kramar :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-03 - 11:34:46

Pauline: hmm så du håller med mig fast du vill ha höst och jag inte...?

hmm

Malin
2011-08-03 - 11:37:47

Jag är en av dom där höstlängtarna, men för mej handlar det om att luften blir klar så att jag kan andas igen. Tillbringar större delen av sommaren i pollenträsket och det är en befrielse när höstvindarna blåser till. Sen älskar jag de vackra löven :-)

En annan grej jag tycker är jobbigt med sommaren är alla krav. Allas semestrar känns mest som en enda lång plågsam tävling om vem som har det bäst.

Självklart älskar jag sommaren också, men hösten är min årstid och jag har ingenting emot att klä på mej lite grann :-)

Pauline
2011-08-03 - 11:44:06

Haha. Det gick lite snabbt på tangenterna där! Jag längtar faktiskt efter hösten hur deprimerande det än låter. Sommaren är uuunderbar och på helgen får det gärna vara högsommar som sagt, men idag är det 29(!) grader på kontoret och jag håller på att döööö!

Maria - med bebis i magen ☆
2011-08-03 - 11:45:27

jag har i alla år velat att sommaren ska vara förevigt. men inte i år, för bebis kommer i höst :)

Adelle
2011-08-03 - 11:55:20

åh gud vad jag håller med dig, vaddå längta till tända ljus och mys, efter 4-5 eller 6 månader av mörker ledsnar man helt på mys mys MYS det enda man gör är tänder ljus för att det är så jäkla mörkt redan vid 14 tiden på dan!

åh vad jag jag blir provocerad av människor som ska längta efter kyla och mörker, jag tror att de faktiskt glömmer hur deprimerande det är med den eviga Draculas kista känslan av mörker..



oj vad jag behövde agroskriva av mig där kände jag ha ha



Tack för dina inlägg och din blogg som är min eviga favorit!!



Malin
2011-08-03 - 12:08:33

Jag håller med helt. Så sjukt jobbigt med kalla vintrar med massa snö som slaskar, alla kläder man måste ha på sig så man ser ut och känner sig som en Michelingubbe...usch. Jag hoppas kunna resa bort mer under vintern längre fram i livet...klarar inte av dessa vintrar...Mörker, kyla, bläääääääää

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-03 - 12:19:14

Malin: Hmm beor nog på vilka man har i ens umgänge kanske..jag älskar att de fyra semesterveckorna är nästan helt utan krav ...känner inga krav alls..tar dagarna som de kommer, gör vad man känner för på morgonen..njuter av att bara vara hemma och kunna äta frukost kl 12 och middag kl 21.

Jag är också pollenallergiker deluxe...men mitt psyke är nog än mer allergiskt mot kyla och mörker..

Ling-Ling
2011-08-03 - 12:24:59

Håller helt med dig. Tror det bara är nån slags psykisk försvarsmekanism för att hantera att det blir höst... ;) Och helt ärligt, hur många sitter hemma och myser över att det är höst med te och tända ljus?

Nej, tacka vet jag sommaren. Sköna, lätta kläder, huden mår bra, håret mår bra, ja allting. Min kropp funkar typ inte på vintern...

Anonym
2011-08-03 - 12:42:35

hiss eller diss? jag behöver alla åsikter jag kan få!

http://hannalovisasol.blogg.se/2011/august/vill-ha.html

lisette
2011-08-03 - 12:45:21

jag är ingen sommar människa och jag lägger inte tid och pengar på sommar kläder. jag tar det jag haft i så många år. baskläder kan jag kanske unna mig. jag går och svettas och har det för jävligt men jag klagar inte, men jag längtar så tills man kan ta på sig. jag fryser inte en enda höst/vinter! Det är min årstid. Kropp och hår funkar hur bra som helst vilken tid det är på året, men jag som människa mår bäst under hösten/vintern. Jag blir inte deppig på sommaren och inte heller när den mörka perioden kommer.



Skönt med höst!

PAULINE
2011-08-03 - 12:52:56

Självklart är det underbar med sommarväder och sommarkläder. Skulle kunna leva i klänning året om! Men av någon anledning känns det skönt med höst nu, lite rutiner och så. Nu längtar man ju bara uuuut! Men tur man har kvällarna för kvällsdopp och sol på balkongen hemma iallafall ;)

E.
2011-08-03 - 13:20:00

Det är tur att vi alla är olika, hur tråkigt skulle det inte annars vara? Jag själv får panik av värmen och tar hellre lite svalt höstregn och mörker än 30 plusgrader. Dessutom händer det nästan alltid någonting nytt på hösten som jag ser fram emot varje år!

smultris
2011-08-03 - 13:46:02

Men exakt ;)



Och jag är ändå ingen solmänniska, jag får allergier av solen och mår jättedåligt av värmen men gud vad underbart det är att bara ge sig iväg ut med ett linne och shorts, eller i en härlig sommarklänning. Jag avskyr verkligen att bylsa på mig mängder av kläder och att ständigt frysa pga kylan.



Lina
2011-08-03 - 14:08:01

jag tyckte att det där var bra skrivet.

Jag kan inte heller för allt i världen förstå det. Att ha på dig en snygg byxdress eller en fin klänning känns mycket finare och bättre än en stickad tröja

fifi
2011-08-03 - 14:23:21

Håller med! Älskar att kunna ha på mig lite kläder utan att frysa och att gå barbent ger mig en sån skön känsla av frihet! Visst, när det väl är höst kan det vara mysigt med en skön kofta, men det är ju ingenting jag längtar efter nu.



kram

Bambie
2011-08-03 - 14:40:08

Jag kan förstå längtan att få sätta på sig ett par jeans utan att svettasihjäl, eller sova under en filt utan att vakna i en pöl av svett.

Men att längta efter höst/vinter kläder nä det förstår jag inte alls. Som du skriver hur bra höstar har vi egentligen? Och vem vill stänga in sina fötter i dessa varma stövlar/skor i alla dessa månader frivilligt?

Emma - I was on the moon. With Steve.
2011-08-03 - 15:34:58

Jag håller med dig så jäkla mycket!

Jess
2011-08-03 - 15:39:41

Inte för att jag direkt längtar efter hösten, men jag tycker det är en ganska mysig årstid. Vi brukar ha 20-30 ljus tända i lägenheten varje kväll, det ökar myskänslan betydligt :) Sen älskar jag koftor och innetofflor också... Men sommaren är härlig den med, den får man ta vara på den lilla stund den är här :)



Och tusen tack för din kommentar, den värmer :)

LORISSA LOVEBOMB
2011-08-03 - 16:08:18

Jag längtar jättemycket till hösten, men inte för klimat utan för att jag vill att skolan ska börja så jag kan tvinga tillbaka mig i rutinerna. Det får gärna fortsätta vara hett och soligt alltid. Tänk en värld där det alltid är sommar på marknivå, men alltid vinter på utvalda skidbackar och fjäll? Mitt utopia.

Dee
2011-08-03 - 16:47:52

Bläää, jag hatar höst och vinter och om det aldrig blev det igen så skulle jag inte sörja en sekund;) Jag mår illa av stickade tröjor och halsdukar och skit. Nej, sommar is the shit:D

Helén
2011-08-03 - 17:06:47

Jag är oxå en sommarmänniska. Det enda bra med hösten är att jag ska åka utomlands då. Till sol och värme. Jag råkar tycka att jeansshorts är en modemässig storhit. =)

Tess
2011-08-03 - 17:17:42

Right on! Så enkelt att komma iväg m barnen när d bara e o slänga på dom dojjorna! Vintern är hemsk tar en evighet att få på allt :p. "tjocktröja, tjocktröja, tjoktröja, termo, termo, termo..." Ja du hajjar :p. Mera sommar åt folket!!!

izza
2011-08-03 - 20:03:38

håller med, jag önskar att det var varmt året runt här, men det är det ju inte, så jag flyr fältet vintertid ;)

dissy
2011-08-03 - 20:28:22

word!:) Jag skulle hellre ha sommar 11 månader och vinter/höst 1 månad. Men då ska det vara sådär krispigt vit på julafton och hösten ska vara ljummen och alldeles lagom för just kofta som ytterplagg.

Anonym
2011-08-03 - 22:57:54

Ååh men gud vad jag håller med! Antingen har jag alldeles för mycket sommarkläder eller så är det bara så att det är mycket enklare att klä sig snyggt på sommaren, fler kombinationer osv. På vintern känns det tex som om jag bor i jeans, vinterkappa och stövlar (speciellt om det är riktigt kallt) men på sommaren.... åååh.... då kan jag ju använda mina hundra par linnen, shorts, kjolar, klänningar, sandaler, småjackor, tygskor.... älskart! Vill verkligen inte ha höst än!

Malin
2011-08-03 - 23:06:24

Hm, jag vet inte, jag gillar omväxlingen. Gillar att vi har både varmt och kallt här i Norden. Någon riktig sommarmänniska har jag nog aldrig varit men visst är det skönt att kunna gå barbent i kjol och slippa det elektriska håret under mössan osv... Men när hösten och vintern väl kommer tycker jag nog ändå det är rätt mysigt. Jag älskar MYS :-D Och höstluften är så skön och fräsch. Nu jobbar jag i princip hela sommaren så det blir inte mycket sol för mig men sen klarar jag inte av när det börjar närma sig 30 grader heller, det blir för mycket.

M
2011-08-04 - 00:54:44

Jag avskyr värme och sol, helt enkelt eftersom min hud inte tål det. Jag har en hudsjukdom som ger känslan av att "koka" inuti så fort det blir varmare än +10 C och därmed resulterar i svett (för mig åtminstone), och får skador på huden av minsta solljus. Jag älskar däremot vintern, när det är riktigt kallt och chansen för svettbombning och hudtrasor är som minst haha ;)



Jag går helst i långärmat, men i tunna kläder; tunn och mjuk bomullspyjamas is the shit. Längtar inte efter stickiga tröjor som skaver och har sig, ljus kan man tända mitt i sommaren också; att det romantiseras håller jag med om.



Däremot förstår jag dem som gillar värmen, för mår man bra i den och trivs med sommaren vill man givetvis ha mer. Jag uppskattar dock Sveriges årstider övriga årstider enormt och lämnar med glad hand över "+30 C-varmt-dagarna" till dem som njuter av dem, medan jag längtar efter snön, julen och kanske en ny sådan där pyjamas i julklapp ;)

Emma
2011-08-04 - 04:58:24

Det som provocerar mig är att man i sverige SKA älska och DYRKA solen hela sommaren. Man SKA vara ute varenda dag då det är soligt och varmt och man SKA steka huden mörkbrun på stranden och man SKA hoppa i det iskalla vattnet och envisas med att "jo det är huuuur skönt som helst" osv. Säger man annat är man dum i huvudet.



Det är bara i sverige vi har det här fenomenet (eller besattheten) I Japan t.ex. fasar man inför sommaren hela året, alla klagar och vill att den ska ta slut. Ingen är glad, alla lider.



Jag gillar hösten och våren mer eftersom jag gillar höstkläder, föredrar att ha kläder på mig, sköna halsdukar, stövlar osv. Hatar sommarkläder, lägger aldrig pengar på det. Mitt hår ser för jävligt ut på sommaren (spec Japans) och jag känner mig konstant svettig och äcklig. Jag gillar tända ljus och varmt te och kaffe. Solar nästan aldrig på sommaren för att skydda huden (detta brukar folk ta väldigt illa upp över) och använder alltid brun utan sol istället vilket blir dyrt på sommaren då det krävs mer, det svettas bort osv...



Förlåt om jag provocerade någon nu :P



ps gillar hösten och våren, men sveriges vinter är too much.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-08-04 - 09:40:39

Emma: Du provocerar i alla fall inte mig det minsta...kanske just för att jag inte tycker som du.

Svettig blir jag bara om jag solar eller tränar i värmen.

Har inga problem med håret heller.

Jag tycker att de som lider av sommaren är de samma som sen klagar på vintern - inget är liksom bra.

Varmt te dricker jag året om flera koppar om dagen det kvittar om det är 30 plus eller 30 minus.

Det är så himla kort period vi ens har vår eller höst det är ju mest vinter.

Jag tar inte illa upp eller tycker sämre om andra för att de solar men jag märker lik väl att jag provocerar en del folk just för ATT jag solar.

Jag känner inga krav på mig att vara ute i solen eller bada - har inte badat i sverige på minst tio år och har inte märkt nån tävlan över det heller...kanske beror på vilka man umgås med.

Millis
2011-08-04 - 10:46:30

håller såååå med!!! :)

britta
2011-08-04 - 12:56:43

Hihi, skrev precis ett inlägg om hur mycket jag ogillar den här värmen!



Jag gillar sommaren, men inte när det blir så här varmt som det är nu. Min perfekta sommar är ungefär 20-22 grader varm. Jag gillar hösten också, men så fort man säger det tror alla att man älskar "november-hösten", kallt, rått, blåsigt. Jag längtar efter tjocka tröjor att ha en klar septemberdag, och dessa dagar går kanske att räkna på en hand, men vad gör det? När de är här är de underbara.



Det är väl en himla tur att alla är olika, och att man får tycka som man vill? :)

Emma
2011-08-04 - 14:17:07

Svar: Så bra för dig att du inte upplever samma press :) Var mest andra som skrivit att de blir provocerade när folk tycker som jag! :P Sant att vi har så få sommarmånader så jag förstår att folk gillar dem men jag föredrar ändå våren och hösten pga de anledningar jag skrivit. Ingen gillar väl ändå vintern (svensk vinter) eller :P Tycker alla klagar lika mycket då, oavsett vad man tycker om sommaren. Och det kan man väl få göra? Klagar dessutom inte när det är sommar, föredrar bara höst och vår.



Tycker snarare sommaren överromantiseras. Håller med Britta, tur alla är olika och får tycka olika! ;)

Kimberly
2011-08-04 - 18:41:13

HAHA så rätt :D

Sofia
2011-08-05 - 12:55:28

Enkelt för att jag passar bättre i höstkläder och gillar när de biter lite i kinderna. Men så fort första snön lägger sig går jag i ide med den ^^

Caisa
2011-08-05 - 14:07:40

söt söt söt söt söt söt söt :)

Frida
2011-08-05 - 16:32:01

Oj mitt namn försvann såg jag nu, var inte meningen att vara anonym ;)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: