GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Så totalt ickestolt

2010-09-19 | 20:35:07 | Krönika/Politik/Tankar

Första valundersökningarna är nu klara...och jag känner mig så totalt O-stolt över att vara svensk just nu, även om jag gjort vad jag kunnat för motsatt resultat..Men både alliansseger och Sverigedemokraterna in i riksdagen?
FY FAN!!!!


Och Ja Blondinbella, när du uttrycker en människosyn att du ser folk som går på bidrag och behöver hjälp som parasiter, då kan jag inte annat än tycka att moderater/alliansen har en jävligt illa egoistisk inställning.
Och tyvärr inte helt olik den inställning som SD har till invandrare.
Fy fan igen säger jag bara.

Och ett tredje fy fan - nyss screenprintat från Facebook:

Ja kära Moderater, ni visar er verkligen ödmjuka och som att alla är lika mycket värda.



Kommentera 112 st

Kommentarer
Ling-Ling
2010-09-19 - 20:45:30

Är folk helt dumma i huvet? :(

Wiwi
2010-09-19 - 20:46:06

Säger detsamma!!

Annika
2010-09-19 - 21:02:21

Ja fy fan :(

Sorgligt.....

Tessan - KREATiV text I foto I design
2010-09-19 - 21:10:43

Jag orkar inte ens titta på valvakan. Att vackla mellan hopp och hopplöshet gör man tillräckligt till vardags känns det som. Det finns ändå inget mer att göra nu. Alea iacta est.

Alexandra
2010-09-19 - 21:15:11

Ja, fy faaaan för SD. Jag förstår knappt att dte finns sådana människor i Sverige som är psykiskt släkt med Hitler.

ElinAmanda
2010-09-19 - 21:26:46

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/for-sverigedemokraterna-ar-zlatan-inte-svensk-1.1172192



vad tänker folk med..? helt j*vla sjukt.

Annster
2010-09-19 - 21:26:47

Men inget är väll klart vad gäller de blå antar jag. Tycker det ser ut att ha mkt kvar för räkning just nu. Men det vore ju förjävligt. Sverige blir ett mobbande rasist land, där svaga och icke svenska räknas in. Jag kan tycka att SD har rätt i enstaka frågor, men det är mycket som inte käns helt rätt med det partiet liksom moderaterna. Det är väll bara en tidsfråga innan något går helt åt skogen :/

Cissi
2010-09-19 - 21:36:45

Jag säger som du. FYFAN! Har du läst blondinbellas senaste inlägg? JAG MÅR ILLA!

LaLizita
2010-09-19 - 21:37:29

ja det är riktigt pinsamt att så många röstat på SD :S



Men jag ändrade sida i sista sekund! :D



Nu valvakar jag för fullt :)

Bea
2010-09-19 - 21:38:22

ja det är helt sjukt, jag fattar inte, är det ett sånt sverige vi vill vakna upp till imorgon???? det är åt helvete!

Annster
2010-09-19 - 21:41:36

Allvarligt, jag fattar inte allt jidder på tv:n. Det visar skillnader mellan blocken där M leder och sedan ändrar de till någon slags procentsatts där S leder...förvirrad :/ Men det står ju att det många distrikt kvar att räkna :/ Fan, blir väll till att börja med antidepp igen :(

LaLizita
2010-09-19 - 21:44:51

Sv: kul att man kan glädja nån ;)

puss o kram

Cissi
2010-09-19 - 21:46:20

Ja fy sjutton... Nej för det är ju verkligen icke-godhjärtat att vilja att alla ska få en chans till ett liv där inte jobb spelar störst roll.

Herregud när ska världen inse att pengar inte är allt?

Ling-Ling
2010-09-19 - 21:50:28

Ja vi är en del ändå.. ;)

Ja, jag vet inte, försöker att inte titta förrän det är slut.. 0en det är väl ett tag kvar, vågar dock inte hoppas för mkt. Kan inte fatta att folket är så trögt.. :(

Sanna
2010-09-19 - 21:52:57

att SD kommer in tycker jag känns riktigt jävla bajs, blir lite rädd för svenska folket då =/

Katarina
2010-09-19 - 21:57:08

Jävligt tragiskt att någon överhuvudtaget röstar på SD. Man vinner ingenting på främlingsfientlighet.

Annster
2010-09-19 - 21:57:22

Om jag förstår dig rätt så låter ju det helt sinnes! :/

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-19 - 21:59:08

Katarina: verkligen inte.

Cissi
2010-09-19 - 21:59:12

Och sen påstår hon att hon inte alls är född med silversked i mun. Haha!

Emma
2010-09-19 - 22:11:27

Jag förstår verkligen inte varför man inte kan acceptera andras åsikter. Kommentarerna i Blondinbellas blogg är fan fruktansvärda. Det gör mig otroligt o-stolt att vara svensk. Ok man är besviken men vi lever i en demokrati och det får man acceptera.



Det här är egentligen inget mot vad du skrivit Anna, I too am disappointed..bara det att folk hoppar på Blondinbella som vilda djur för att hon står för sin sak gör mig så arg.

P
2010-09-19 - 22:12:55

Känns för jä*ligt just nu...vi får hoppas att det vänder...det är ju inte över än...

Sanna
2010-09-19 - 22:16:19

Sv: tack va roligt att du gilla bilderna =)

Med en sån söt liten modell så är det lite lättare att ta bra bilder, hahah

Moa
2010-09-19 - 22:20:41

vad fan är det som händer :( har pluggat sveriges grundlagar i en dryg månad nu, och varje dag som jag har gått till skolan har jag känt mig så jäkla stolt över att bo i ett land där vi värdesätter yttrande, tryckfrihet och mänskliga rättigheter. Där vi oavsett vilket blodigt statsministermord eller barnamördande säger nej tack till dödsstraff och tortyr. SÅ HIMLA STOLT. Och så visar det sig att fyra till femhundratusen svenskar röstar på ett främlingsfientligt parti. Känns fint att den stolthet jag byggt upp över att bo i ett demokratiskt land raserades på en kväll. Jag är så jävla arg.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-19 - 22:22:14

Emma: vi lever i en demokrati och man får respektera allas åsikter hur fel man än tycker själv att de är, absolut.

Men man har också rätten att kritisera och ifrågasätta..men man kan göra det ett mindre hatiskt sätt än vad många gör..man visar sig inte direkt på ett bätre sätt själv när man hoppar på nån med omogna uttalanden.

Malin
2010-09-19 - 22:24:59

Jag kommer få ett helvete som lärare sen...kanske inte ens kommer bli det i slutändan. Tänk alla elever..betyg från åk5 och vissa som inte ens kan plugga på högskola efter gymnasiet bara för att de inte ville läsa natur...

Anonym
2010-09-19 - 22:25:58

haha ah så är det! :D

Emma
2010-09-19 - 22:29:08

Sv: Precis, håller absolut med! Tyvärr är det många som inte verkar klara av att kritisera och ifrågasätta utan personangrepp. Skrämmande.

Anonym
2010-09-19 - 22:30:51

inte mkt :D

sj?

Cissi
2010-09-19 - 22:34:12

Så sant! Hon borde vara evigt tacksam...

Hur ska det här gå, hur ska det här bli...:( Ska allt handla om pengar?

Malin
2010-09-19 - 22:36:11

Det är ju de som redan har det rätt bra och inte tänker på andra...det är de som röstar så...

SD är så konstigt...det låter som värsta huliganfesten på deras valvaka...

Natalie
2010-09-19 - 22:42:13

Du ska veta...att jag har samma åsikt. Jag skäms över de som röstade på SD...skäms,pinas och plågas. Men vi får hoppas att de "bättre" partierna kommer på ett sätt att få SD kickade.

Maja
2010-09-19 - 22:42:23

Det är helt sjukt att det finns människor i vårat land som röstar på SD. Jag skäms, så otroligt pinsamt. Människor som röstar på SD måste vara otroligt okunniga.

Annster
2010-09-19 - 22:47:46

Vet inte vad jag ska säga i nuläget. Just nu är jag bara väldigt hatisk.

linn
2010-09-19 - 22:47:59

håller helt med dig!!! du är en människa att verkligen se upp till! inte blondinbella!!!!

Anonym
2010-09-19 - 22:55:38

Sorgligt att SD får röster. Skandal. Fy fan

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-19 - 22:56:21

anonym: sjukt obehagligt.

Anonym
2010-09-19 - 22:57:30

okej :/

dissy
2010-09-19 - 23:03:43

Jag blir så ledsen i hjärtat när jag ser att vi låter idioter som SD komma in i riksdagen. Att de får fler mandat än vettiga partier. Och Blondinbella sjönk ju helt i mina ögon. Snacka om att se allt i svart och vitt. Men det blir väl kanske så när man får allt serverat på silversked.

donnasandra
2010-09-19 - 23:18:26

känns inte bra någonstans...

dissy
2010-09-19 - 23:24:51

Jag har inte läst så mycket av hennes blogg eftersom jag tycker att hon är trist. Men när jag läste detta inlägg så vart jag upprörd. Det är ju uppenbart att det är viktigare för henne att få ett par nya märkesskor än att bidra en liten del till sjuka och arbetslösa människor. Mycket vill ha mer heter det ju. Enligt mig står moderaterna för kollektiv bestraffning eftersom de verkar tro att alla som är arbetslösa eller sjukskrivna vill lura till sig pengar från skattebetalarna. Visst finns det en liten skara av dem men om alla bidragstagare skulle vara ute efter att luras för att slappa runt skulle vårt land inte gå runt.

Bea
2010-09-19 - 23:39:12

jag fattar det inte...var helt sjukt att se en firande jimmie åkesson....hur kan det få ske? Mycket av det de uttrycker måste ju ses som hets mot folkgrupp... Det är inte ett gott sverige vi vaknar till imorgon, en alliansstyrd regering med sd på vågmästarrollen...det är sorgligt och helt åt hel-te.

för övrigt så gillar jag din blogg!!

Camilla
2010-09-19 - 23:40:48

Kan inget annat än ge dig en stor kram tillbaka. Det här är fan inte okej och jag finner inga ord. Måna sa dock något väldigt bra precis, det här valet har inte gått bra för någon, inte ens vinnarna. God natt och ta hand om dig.

josephine
2010-09-19 - 23:43:29

word på pyttis. kräks på hur illa människosyn majoriteten av de röstande folket har. skäms!! det fina sverige som vi varit så stolta över kommer aldrig mer vara sig likt. :( riktigt ledsen i hjärtat.

Kim
2010-09-20 - 00:03:57

Ja visst är det illa, nu får man väl bara hoppas att man håller sig frisk och kry och aldrig kommer att vara i behov av bidrag osv. Hoppas på att Sebbe finner ett jobb, men det är lättare sagt än gjort.

Maria
2010-09-20 - 00:14:53

Man ska inte dra alla över en kam, Blondinbella representerar ju inte själv Moderaternas människosyn eller hur?

Vad gäller SD kan jag inte annat än hålla med... och lika besviken som jag är över de som röstade på SD är jag på de ca 20 procent som inte röstade och som därigenom inte tog det ansvar som man har när man lever i en demokrati, dvs att man går och röstar. Oavsett på vilken sida man står...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 00:21:08

Maria: håller med dig om soffliggarna.

Och nej man ska inte dra alla moderater över en kam absolut inte..men sådana uttalanden från Blondinbella somyttrar sig om den politik moderaterna ska representera gör att man ändå får en än mer negativ bild och det förstärker bara de fördomar som finns som hon själv säger sig vara felaktiga.

Emma says style, love & rock and roll.
2010-09-20 - 00:22:02

fyfan fyfan fyfan fyfan!

Katarina
2010-09-20 - 00:54:31

Hoppas att hon inte menar det bokstavligt utan bara är väldigt omogen och agerade innan hon tänkte till..

Stylissimo
2010-09-20 - 00:55:09

Jag brukar normalt inte längre kommentera i bloggar och speciellt inte när det gäller politik. Men efter att ha läst ditt inlägg kunde jag inte motstå att lämna något spår efter mig eftersom du precis fått otroligt mycket respekt från min eller vår sida. Inte enbart för att du visar ditt missnöje inför alliansen + SD:s seger utan även för hur du uttrycker dig avseende BB. Sen vill jag även påpeka att printscreenet från FB är klockrent. You go girl!



Jag hade praktiskt taget tappat hoppet gällande mänskligheten i det här landet tills jag läste ditt inlägg.

Alexandra
2010-09-20 - 01:01:11

Jag har då läst ungefär 10 stycken liknande statusuppdateringar med typ "dö moderatsvin", så det bevisar väl inte så mycket. Vem som helst som uttrycker sig så har jag inte så mycket till övers för.



Överraskad dock över hur framsynta människor det bor i Simrishamn.

Annster
2010-09-20 - 01:14:10

Haha fy fan! Jag som var icke politiskt insatt, är nu helt inne i skiten. Bara tanken på att stå ut med dessa snåla giriga svin i fyra år till ger mig magknip. Trots att jag pluggat upp mina betyg och har betyg i allt, varvar höga i hälften står utanför högskolan pga det sjukliga snitten. Nu står jag därför arbetslös igen pga det skitjobb som finns övers inte räcker till, under tiden som jag klurar på andra lösningar om utbildning på något sätt. Då är inte det heller säkert, lån har jag inte råd att ta för betalutbildning och högskoleprovet kommer jag aldrig klara för det är svinsvårt, plugga upp mera går inte då jag gjort detta så gott det kunnat erbjuda möjligheten (man får inte plugga upp VG tex, bara G och då är det tveksam i vissa kommuner). Imorgon ska jag ansöka igen om min överlevnad, en klump i magen för får man avslag över minsta fel, då står man där utan ett skit oavsett om du sökt 300 jobb och oavsett om man betalat skatt tidigare för att just försäkra sig i dessa lägen.

Bim HD
2010-09-20 - 01:57:39

Ja, då sitter man här och funderar. Vem styr nu vårt land? Ingen sida har möjlighet att styra... och INGET av partierna vill ha med SD att göra. Samtidigt verkar det som om de inte lämnar någon öppning för gemensamt över blockgränserna... Vad blir det???

Hm... och inte sörjer jag över en sk förlorad vän på FB som valde att välja bort mig som vän idag - bara för att jag INTE röstade på SD, hehehe. Jo, jag måste skratta åt saken... för än värre, personen var inte ens svensk... ... ...

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

Ida
2010-09-20 - 04:13:51

Jag tycker det är pinsamt att svenska folket röstar in SD i riksdagen.

Moderaterna har jag, som du redan vet, inget problem med. Jag är ju blå. Hur egoistiskt de rödgröna än må tycka att det är. Men jag befinner mig iaf på en mänsklig nivå och ser alla människor som lika mycket värda.

De moderater som beter sig så som du ger exempel på, förstör lika mycket för sitt parti och dess anhängare, som vänstern gör när de kastar gatustenar.

Vuxna människor borde kunna hålla politiken på en annan nivå, trots olika åsikter.



KRAMAR!

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-09-20 - 05:51:19

Fy för sverigedemokraterna...

pimpXprincess
2010-09-20 - 05:53:10

Riktigt pinsamt!

Iggue
2010-09-20 - 07:01:27

egoflickan
2010-09-20 - 07:19:59

Jag förstår precis hur alla som är vänster tänker, men faktum kvarstår att jag faktiskt är höger. Det beror inte på att jag hatar invandrare, det beror inte på att jag vill att alla ska bli fattiga och inte på att välfärden ska ickeexistera. Jag tror bara att högern skapar lust att arbeta, lust att arbeta skapar jobben, jobben skapar framgång och framgång skapar välfärd.

Emma
2010-09-20 - 07:25:21

Det säger ju inte så mycket att plocka ut extremexemplena om man ska vara saklig och diskutera politik på en mogen nivå. Tycker nivån på ditt skrivande har sjunkit sedan du började skriva om politik tyvärr. Upplever absolut inte dig som human och medmänsklig när du gör på det sättet, säger att mer än hälften av Sveriges befolkning är egoistiska och bara tänker på sig själva. Tycker så många röda är skenheliga. Låtsas att de bryr sig så himla mycket, sen är de precis lika materialistiska och ska roffa åt sig som de hävdar att blåa gör. Usch. Och att alliansen nu vann igen måste ju tyda på att en stor del av svenska folket är trötta på de rödas politik. Trötta på alla bidragsfuskare. För de har det funnits massor av, oavsett vad herr Ohly försöker tuta i er. De flesta jag vet känner till flera som fuskat eller inte jobbat tidigare för det inte lönat sig. Och logiskt sett så är det nog inte bara så att just jag och bekanta haft oturen att hamna just bland fuskarna, det har varit jättevanligt. Jag tycker inte blondinbella och de andra personerna du väljer att lyfta fram här i din blogg är bra exempel för hur moderater värderar saker och ting, men förstår varför du gör det, du vill ju bara få de blåa att se så dåliga ut som möjligt. Är iallafall jätteglad att alliansen vann. Och nej tyvärr, jag vill inte att alla sossesvin ska dö, så där sprack din teori om hur de är som röstar blått. Lite mer källkritik, bakgrundsresearch och fog för det som skrivs är att föreslå!

STYLEMIND
2010-09-20 - 07:29:58

Jag är självklart röd röd som man kan bli....! Men sååå ledsen nu för vad svenska folket gjort. SD och det blå är vinnarna.... :( TILLSAMMANS hade vi kunnat fixa de men de räckte tydligen inte ens. I går kväll när jag kom hem fick ja veta att min pojkvän inte ens röstat! Blev så arg. Så dåligt och oansvarigt.



:(

jenny
2010-09-20 - 07:32:46

Ja det var Riktigt gott :D

Wiwi
2010-09-20 - 07:35:01

idag är nog dagen då Sverige kommer ångra sig rejält, när det gäller att SD kommit in i riksdagen...

sjukt!



När löning kommer hoppas jag att räkningarna inte är så höga så man kan köpa en tröjja!! Hade varit götta att mysa runt i, den är lite längre...

Så ska ja köpa en avlång canvas o skapa lite...

Anna
2010-09-20 - 07:58:09

Jag är så himla uppgiven just nu.. Jag vet inte var jag ska ta vägen? flytta ut i skogen för att slippa ta del av skiten? följer du med?

Förskräckligt!!!!!!

Nellie
2010-09-20 - 08:01:28

Kan alla sossar snälla sluta leka martyr!!!!!!

Marcus Å
2010-09-20 - 08:05:41

En dag som denna skäms för att det finns 6% idioter i Sverige!

Ida
2010-09-20 - 08:52:11

jag håller såååå med dig, fy fan! Usch och fy, hur ska det nu gå med vårt underbara land? Jag blir så ledsen när jag tänker på det!

pelle
2010-09-20 - 09:42:09

Men Anna, dra inte alla över en kam nu! :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 09:45:13

Emma: Det får ju du naturligtvis tycka om mig och mitt skrivande.

Jag säger inte att hälften av befolkningen är egoister men jag tycker att om Blondinbella vill i ett inlägg säga att de blå är godhjärtade och ickeegoister - använd då inte ord som parasiter om medmänniskor. Det är ju just sådana "åsikter" som gör att man tycker att blå har en konstig människosyn.



Och jag vet inte om BB räknas som extremexempel, men tycker du att jag som röd i läget som var igår/idag ska hylla de blå eller vad menar du?

Nu var det sådant jag såg överallt igår på nätet,bloggar,facebook.



Jag ser det dock inte som att alliansen vann, de har inte egen majoritet- 50 %.

Det man kan se är att Sossarna fortfarande är enskilt största parti.



Jag har aldrig nånsin förnekat att det INTE finns bidragsfuskare?

Men jag tycker det är fel att såååå många oskyldiga drabbas på grund av dessa rötägg.

Och bidragsfuskare kommer finnas oavsett vilken regering vi har precis som det kommer finnas kriminella - rånare, mördare, våldtäktmän etc hur stränga straff vi än har.



Jag har aldrig påstått att alla röda är små änglar heller?



Och i det här inläget förstår jag inte ens varför du tycker att jag ska ha bakgrundsresearch och källkritik..?? Det är för sjuttsingen ingen tidningsartikel, nyhetsreportage eller ledare jag skrivit.

Grimgoth
2010-09-20 - 09:45:27

Bra...Bra är allt jag har att säga och då menar jag det du skrevit och inget annat.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 09:51:10

Nellie: JAg kan inte tala för sossarna, jag är vänsterpartist.

pelle
2010-09-20 - 09:51:10

Så klart inte, jag tycker nog BB uttryckte sig lite korkat.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 09:51:55

Alexandra: ska inte säga emot dig har dock bara själv inte sett nån själv som uttrycker sig så om de blå.

ANNAWII ♥
2010-09-20 - 10:15:52

Jag tycker att alla ska sluta med pajkastningen nu och sluta rycka citat från människor som inte verkar vara så vettiga. Jag har sett liknande citat från båda hållen och försöker argumentera på en saklig nivå i stället för att sänka mig till samma nivå.



Själv tycker jag att det är supertråkigt att det blå blocket vann eftersom jag själv är vänster men vi lever i en demokrati och tyvärr valde större delen av befolkningen att rösta blått. Något som jag däremot blir genuint förbannad över är att ett så pass odemokratiskt parti som SD kommit in i riksdagen och dessutom inte på en eller två marginaler utan långt över gränsen. Det känns tungt att så pass många röstat för ett sådant parti där man dömer människor utifrån etnicitet och faktiskt inte agerar särskilt demokratiskt. Hur kan det ha gått till? Hur tänkte de som röstade egentligen?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 10:27:16

AnnaWii:Fast då blir ju frågan också Anna om det är rätt att snacka "skit" och kritiskt om SD ty de har ju också valts in på ett demokratiskt sätt.

JAg är inte förvånad, det har blåst högerextrema vindar länge över hela europa och främlingfientlighet har funnits länge.

Och den här typen av partier kommer fram när det finns ett missnöje.



Det finns säkerligen de som uttrycker sig hätskt om de blå absolut men det var inget jag såg igår.

JAg blev bara så illa berörd när nån uttrycker att medmänniskor är parasiter samt att sossesvin ska dö.

Bara där har vi två exempel som dels visar varför ett parti som SD kommer fram eftersom det är en sådan syn de har på en viss typ av människor.



Och vad var det nazisterna ropade..? Inte sossesvin men judesvin.



och jag blir illa berörd av sådant sossehat, vi har redan haft en utrikesminsiter mördad samt en statsminister..som fick utstå oerhörda personhatsrörelser.

ANNAWII ♥
2010-09-20 - 10:36:54

svar: Ja fast som jag skrev anser jag inte att de är demokratiska så det är en svår fråga. Sen tycker jag inte att jag snackar skit om dem, jag drar inte lösa argument ur deras sammanhang utan försöker hålla det på en vettig nivå. Jag blev heller inte förvånad eftersom jag är lite insatt i danmarks politik och sett antydan till detta ganska länge. men ändå trodde jag, och hoppades, att det inte skulle gå vägen för dem.



Jag tycker att man ska vara försiktig med att dra paraleller mellan nazister och moderater, du är ute på väldigt hal is. Jag sympatiserar inte för fem öre med moderaterna men jag skulle aldrig få för mig att tillskriva dem egenskaper som de inte har.



Jag förstår att du är arg, men använd ilskan på rätt sätt och argumentera sakligt och smart för det vet jag att du kan för du är ju insatt! Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 10:48:47

AnnaWii:Jag säger inte att moderater är nazister absolut inte men jag drog paraleller till hur missnöje mot vissa folkgrupper skapas och att det finns en fientlighet mot mycket och det är lätt för just partier som SD att komma fram just för att de snappar upp missnöjen.

Ett missnöje från blått håll är ju att människor kostar..människor är parasiter.

Missnöje från vänster - ökade klyftor.



Jag tycker att man en kväll som igår när SD vinner akta sig jäkligt noga för att uttrycka några som helst hatiska åsikter mot andra samhällsgrupper som nu blondinbella och hon på fejjan gjorde för där blir det bara än tydligare varför ett parti som SD kan komma fram.

och även om partiet i sig är odemokratiskt valdes de in på ett demokratiskt sätt precis som socialdemokraterna och moderaterna och jag tycker då både röda o blå - partier såväl som partianhängare ska värna om en sammanhållning istället för att vara skadeglada och dåliga vinnarvibbar.

ANNAWII ♥
2010-09-20 - 10:54:58

Bra för det kunde lätt tolkas som att du drog den paralellen. Jag håller med dig men kan samtidigt tycka att du ckså drar alla över en kam om du dömer en hel drös med människor utifrån vad några få sagt. Självklart finns det en del som tänker precis sådär men det finns väldigt många som röstat blått och inte alls har den människosynen, det måste man komma i håg!



Det är aldrig rätt att generalisera olika grupper så tänk på att vara saklig och inte sänka dig till samma nivå..

Maria
2010-09-20 - 11:00:00

Ojoj.. Håller med Anna Wii, du är ute på riktigt hal is när du jämför dåtidens nazister med moderaterna. Jag säger som Anna Wii, håll dina argument på en saklig nivå! För jag tror nog att vi alla är förbannade, jag röstade för att alliansen skulle få sitta kvar men jag röstade inte på SD och nu vet man varken in eller ut! Jag är fan ingen nazist för att jag röstade blått, förhoppningsvis förstår du att jag precis tog väldigt illa av din

kommentar. Jag eller någon annan som röstade moderaterna kan inte stå till svars för det som hände igår kväll!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 11:01:31

AnnaWii: jag håller med om att jag var hård igår men så mycket hätsk blåhet jag såg igår var det inte så konstigt.

Men självklart drar jag inte alla över en kam precis som jag hoppas att många blå inte drar alla bidragstagare över en kam även om det ofta låter så.

Men de har ett problem när en väldigt aktiv muffare samt en stor bloggare uttrycker sig så där.

Jag röstar ju rött av en anledning, att jag inte har den synen dessa blå uttrycker och att det är den synen man ofta uppfattar att de blå har..det är ju det mycket av valdebatterna också handlat om.

ANNAWII ♥
2010-09-20 - 11:02:09

Jag förstår att du blev arg och besviken, jag kände mig själv helt nockad igår. Dock vet jag att om man sänker sig till samma nivå så spelar man bara andra i händerna och det vägrar jag!



Ska ändra det genast. kram

ANNAWII ♥
2010-09-20 - 11:05:19

Detta var svar på det du skrev i min blogg, inte på detta (såg lite olika ut de svaren).



Men som maria här uppe säger, håll argumenterna på en saklig och relevant nivå annars kan du såra väldigt många som faktiskt inte är precis som du anser att de som röstar blått är. Bara för att några "kastar skit" behöver inte alla göra det.



Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 11:05:47

Maria: Som jag skrev till AnnaWii: jag uttryckte mig hårt igår men vill också få fram att det är just sådana kommentarer som skapar missnöjen som gör att partier som SD kommer fram och ja det finns mycket de röda gjort som spelat Sd i händerna också.

men jag röstar rött av en anledning och det är ju att jag tycker att de blåas politik ofta låter precis så som BB uttryckte det, att bidragstagare bara är parasiter.

Och jag blir fruktansvärt rädd att nån ens kan uttrycka sig så som Amilia, särskilt i sådana SDtider. Och det hade jag blivit om jag hade sett en vänsterpartist uttrycka död åt alla moderatsvin också..men nu såg jag inget sådant igår, medan andra rapporterat att de gjort det men jag kan ju inte skriva om nåt jag inte sett.



Jag tycker nu att det är än viktigare än nånsin att de röda och blå aktar sig för nån som helt hatisk polemik med varandra.

Blev bara så ledsen över BB's och denna muffares uttalnden igår, när den enda sorg vi borde uttryckt skulle ha varit SD's vinst.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 11:12:48

AnnaWii:Jag säger inte att alla gör det Anna absolut inte, men nu var det detta jag såg igår och det gjorde mig skitledsen. Jag vet att det finns röda rötägg därute och många himla bra blå och det har jag skrivit många gånger förr.



Jag hoppas alliansen tar sitt ansvar, jag hoppas alla de 7 övriga riksdagspartierna tar sitt ansvar nu och kan samarbeta mot SD.

Men jag tycker också man får tänka på varför ibland SD helt blankt säger nej till samarbete med de rödgröna och vill arbeta med de blå, varför SD känner att de har mer att hämta där i samarbete även om Reinfeldt äntligen senaste veckan sagt blank nej...



Nåväl valet är över nu, det är helt upp till de folkvalda politikerna nu känner jag, igår kändes bara allt mörkt.

ANNAWII ♥
2010-09-20 - 11:20:07

Okej bra!



Jag hoppas också verklgien att de tar sitt ansvar och försöker hitta en lösning som innebär att de inte behöver samarbeta med SD. Det vore förödande om de får mer makt...



Jag var också väldigt ledsen igår och är det fortfarande men samtidigt har jag fått ett "go" och känner att jag vill bli mer engagerad. Det behövs fler unga som faktiskt är insatta och engagerade i politik så nu ska jag försöka hitta något sätt att engagera mig.



Kram

Grodan
2010-09-20 - 11:44:19

Fruktansvärt.

Carro
2010-09-20 - 13:10:46

Förstår inte hur fröken blondinbella kan kalla sig förebild, eller att någon kallar henne förebild. För det är fan de sista hon är. Jävla egoist.

sanna
2010-09-20 - 13:16:14

Jag blir mörkrädd vid tanken av att SD kom över 4-procentspärren... :S Med råge också! Jag skäms för mina landsmän som röstat på detta sätt... Fruktansvärt PINSAMT!

Sedan tycker jag den där printscreenen från Facebook i och för sig inte har något med saken att göra. Jag har många vänner på facebook som är socialdemokrater som uppdaterat liknande ord men åt motsatt håll. Så njae, jag tror nog inte på att det är specifikt för det blåa blocket att bete sig så.

Ha en bra dag!

Carro
2010-09-20 - 13:16:54

Suuck! Lägg ner alla fördommar och vakna upp till den verklighet vi lever i idag. Har blivit kallad "borgaräckel" och liknande, vilket är ett precis lika illa utspel. Egoism. Eller hur.



Sveriges 7 största partier sysslar inte med politik längre utan pajkastning och smutskastning och det är därför läget är som det är. Så allt som har att göra med SDs inträde i riksdagen är definitivt kopplat till dålig politik av tidigare riksdagspartier (även det jag sympatiserar med). Det är helt enkelt bara så att NU måste man ta tag i saker och ting. Läget hade varit det exakt samma om de rödgröna vunnit. Bara att då hade det hetat att "de ska rädda sverige".



Får SD chansen att bli vågmästare är det till stor del miljöpartiets "fel". Väljer de att inte samarbeta med alliansen kan det bli problem. Det är bara att välja. Jag är dock övertygad om att ett samarbeta kommer arbetas fram, men att det är någonting som måste få mogna fram.



Både Sossarna och VÄnstern gjorde katastrofval den här gången, räddningen var miljöpartiet som gjorde väldigt bra ifrån sig, imponerande att växa så mycket på relativt kort tid!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 13:27:26

Carro: Jag säger inte att det inte finns röda som agerar likadant. Men jag kan ju inte uttala mig om nåt jag inte märkte av särskilt inte igår.

och ja jag hoppas att de 7 övriga partierna nu tar gemensamt ansvar i riksdagen och kan komma över de flesta oenigheter för att inte ge SD nån som helst makt alls.

Men då tycker jag inte det hjälper när moderater som når ut till långt fler än vad jag t ex gör uttrycker sig på det där sättet dessa gjorde.

Det finns en anledning till varför jag röstar rött och jag får inte mer förståelse för blåas människosyn när blå anhängare uttrycker sig så här.



Ja de röda gjorde ett dåligt val men samtidigt tycker jagd et är fel sätt att se saken också, varför krävs det mer av just sossarna än moderaterna?

Sossarna är fortfarande sveriges största parti med enskilt flest väljare, alliansen vann för att de är fyra.

Både V OCH KD hade färre röster än SD.



Sen får ju även alliansen se över varför SD uttrycker en önskan om att samarbeta med just dom men säger att de vägrar samarbeta med de rödgröna. Varför känner sig SD närmare alliansen? Då hjälper inte heller uttalanden av blå anhängare som de vi jag såg igår.



Carro
2010-09-20 - 13:35:16

Jag stör mig på de här sk blocken. Jag tycker att det hade varit bättre om alla partier hade varit var för sig, faktiskt.

Carro
2010-09-20 - 14:05:14

Jag förstår absolut hur du tänker, de flesta tänker på samma sätt oavsett "partitillhörighet". Hätskheten från båda läger kommer, som jag har uppfattat det, från människor utan kunskap och insatthet. Jag bli glad att folk TYCKER, oavsett vad de tycker. DÄremot tycker jag att det är aktuellt att ha belägg för vad de tycker, vilket många INTE har.



Det är ingen som kräver mer av socialdemokraterna, men det känns som att det är läge för dem att tänka över sitt arbetssätt (märk väl; inte politik!). De gjorde ett dåligt val och har tappat enormt de senaste mandatperioderna. Politik ska handla om att vara aktiv och driva sina egna frågor, något jag saknar hos båda blocken i dagsläget.



Sedan att man tycker olika, och resonerar olika om vägen till målet, är väl charmen med demokrati!? Nyckelordet bör vara respekt, och hyckleri är grundat på brist på respekt. Sedan att de flesta rödgröna anklagar allians- anhängare för att inte ha någon respekt för invånarna och så vidare är beklämmande. Men som sagt, alla tycker och värderar olika.



Det handlar i slutändan inte om rätt och fel, utan snarare om olika perspektiv.

..:Sarah:..
2010-09-20 - 14:45:49

...ja fy fan !

4 år till, sen jäävlar måste sverige ta sitt förnuft till fånga.

Jane Doe
2010-09-20 - 15:23:45

Svar: Ja, det känns skönt.;P



Jag tycker det är roligt att Blondinbella har skrivit en bok om att egoboosta sig och då står för moderaternas politik som ändå består i att trycka ner de svaga och mindre välmående i samhället...

ellinor
2010-09-20 - 15:30:13

jag reagerade också VÄLDIGT starkt på att blondinbella benämnde de som går på bidrag som "parasiter". Ingen vill vara arbetslös. Ingen vill gå på bidrag! Det är sista utvägen, och en väldigt stor del i att de personerna blir så väldigt deprimerade är ju just att de känner att de inte kan återgälda, att de inte bidrar. Och att då bli kallad för parasit...det är fan att sparka på den som ligger i sin absolut renaste form! Fy fan.

Bella
2010-09-20 - 16:14:37

Håller verkligen med dig,hur i helvete unde detta ske??

Sofia
2010-09-20 - 16:27:09

Sämsta valet i svensk historia.

Emma
2010-09-20 - 16:29:22

Det med tipset på bakgrundsresearch och källkritik riktade sig inte bara till det här inlägget. Men det handlar även om att inte plocka ut de värsta exemplena, dra alla över en kam, och sen inte förvänta dig att folk blir irriterade och vill svara dig på det. Vet mycket väl hur fördelningen såg ut igår, och att dra till med att över hälten av svenska befolkningen är blåa stämmer ju inte exakt, SD tog ju en hel del röster t ex och jag vet att sossarna som enskilt parti är störst, även fast moderaterna kommit ikapp rejält. Det var mer för att sätta ditt uttalande om att blåa är själviska i perspektiv och belysa vilken människosyn du i och med detta måste ha, med tanke på hur många som faktiskt röstar blått. Jag respekterar åsikter, har tyckt din blogg har varit super. Men blivit irriterad såhär vid valet av att du kastat så mycket skit på de som röstar blått. Det är din blogg, du får självklart skriva vad du vill, men är svårt att låta bli att kommentera vad man själv tycker i dessa lägen.

Emma
2010-09-20 - 16:35:24

Och vill bara tillägga att jag absolut inte anser din blogg vara en tidningsartikel eller liknande. Det var mest just en sådan irriterad kommentar till svar på det du valt att skriva om de blåa på din blogg i samband med att ta upp att någon blå vän till dig på facebook skrivit elakt om sossarna. Och att ha tonen att alla som röstar blått är si eller så. Det får du givetvis tycka. Dock är det att se på saker väldigt svart eller vitt, vilket enligt min uppfattning varken är utvecklande eller särskilt nyttigt.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 16:45:12

Emma: Återigen jag har inte sagt att hälften av sveriges befolkning är egoister..eller ens blå, det var du som tog upp "hälften" från början. Jag tar mycket gärna emot både ris och ros på det jag skriver och förväntar mig heller inget annat, men jag måste ju sen också ha rätten att bemöta just både riset och roset jag får och svara på både sådana kommentarer som din som är kritisk och sådana som är positiva till det jag skrivit.



Min kritik låg i att jag tycker det är märkligt att Blondinbella uttrycker sig som hon gör då hon ska förneka en viss syn hon uppfattar att röda har på blå men i det förnekandet säger hon precis de saker som är det vi röda ofta hänger upp oss på..förnekandet blev ju bara till att göra den synen än värre.



Nu var jag ledsen och nere över både över en alliansseger och SDmandat i riksdagen igår, jag kan ju knappast som rödröstande vara glad åt den situationen och om jag hade haft rödröstande vänner som önskat död åt "moderatsvin" hade jag också reagerat men nu såg jag ingen reagera så igår och jag kan knappast uttala mig om nåt jag inte upplevt.



Och det är heller inte min sak att ta fram en massa "bra blå egenskaper" heller och belysa dessa i kontrast till de dåliga jag ser. Det får de blå klara av själva om de känner att de inte känner igen sig i sina partivänners uttalanden.



Jag tycker inte alla blåröstande är dåliga människor precis som jag inte tycker att alla röda är bra människor automatiskt för att de röstar rött.

men nu tyckte jag det var otroligt korkat skrivet av BB och jag tyckte det var fasanfullt otäckt skrivet av denna aktiva muffare och det har jag rätt att reagera på.

Emma
2010-09-20 - 17:44:36

Nej jag förstår att du var besviken och att du ska ta fram blåa bra egenskaper har jag inte sagt. Dock blir man ju som sagt irriterad när någon inte är saklig i sitt skrivande om politik och drar alla som inte tycker som du över en kam. Såg även att du tyckte det var konstigt att SD var mer för ett samarbete med de blåa än de röda. Nationalism och partier som SD räknas ju (tyvärr) som extremhöger ideologiskt sett. Antar att det inte är konstigare än att ett kommunistiskt parti skulle trycka på att de hellre samarbetar med de röda eftersom det rör sig om extremvänster. Nu är det ju klart att det inte går att jämföra kommunism med främlingsfientlighet rakt av sådär bara. Min poäng är egentligen bara att det är onödigt att läsa in för mycket i att SD kan tänka sig ett samarbete med de blåa men inte de röda. Kategoriskt sett är de ju närmare varandra även fast man tycker de skulle ha en helt egen skala. Att SD hellre samarbetar med de blåa har ju ingenting med alliansens politik att göra, det har ju med SD att göra. Om nu deras andra åsikter är så förkastliga, varför skulle det ligga någon sanning just i denna?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-20 - 18:00:47

Emma: Återigen- jag drar inte alla över en kam.

Min kritik låg i att BB uttrycker sig att vi röda inte ska tycka si elelr så om blå men vi tycker just si och så på grund av sådana uttalanden hon gjorde. Vill hon ändra den bilden av sitt parti och dess anhängare, tänk över hur du uttrycker dig ( du= BB).

Sedan blev det ytterligare vatten på min kvarn till varför Blå till stor del anses somicke ödmjuka i och med den där aktiva muffarens utspel.

Kritiken är helt och hållet till dessa två som företräder Moderaterna och i så fall drar ned sitt parti.

Jag skriver inte nånstans i texten/inlägget att det gäller ALLA moderater eller ALLA alliansanhängare.

Bara att jag tycker att den bild av moderater/alliansen de vill försöka påskina inte existerar snarare exemplifieras av just sådana uttalanden som just rör den politik de är anhängare av.



Och det är ju inte två påhittade exempel, det ena finns på facebook som kunnat läsas av hennes cirka 1200 anhängare, det andra på en blogg med en halv miljon läsare i veckan.

Så hur saklig skulle jag varit och hur källkritisk när det stått helt öppet svart på vitt det jag hänvisar till och kritiserar?

Sussi
2010-09-20 - 19:22:56

Känner ilska, sorg och skam på samma gång... En alliansseger endast hade jag kunnat ta med släng in SD där också... Det hade inte kunnat bli värre! =(

Emma
2010-09-20 - 19:33:16

Har aldrig påstått att det inte är sant. Det låter som BB (läs gärna komm. igen om du vill). Saklighet gällde att hålla sig till uttalanden man har fog för. Inte att efter fritt skön citera personer som kanske inte är de bästa representanterna för alla som röstar blått alltid och sedan skriva att det visar att de som röstar blått bara tänker på sig själv och att de inte är ödmjuka. Men du får givetvis vara hur osaklig du vill, men det får man väl kommentera då? Eller tex att dra vissa paraleller med alliansen och SD. Klart du får tycka det, jag menar bara att det är åsikter som upprör, som folk blir irriterade över. På samma sätt som du känner när någon skriver en elak kommentar om sossarna på Facebook så känner säkert många när de läser din blogg. (Med detta menar jag inte att du ska skriva bra saker om de blå på din blogg, att du inte får vara besviken på valet osv osv osv) Var endast em förklaring vad jag menade med sakligt i tidigare kommentar.

Anonym
2010-09-20 - 19:46:43

härligt ! du är så välkommen så :):)

Ida
2010-09-20 - 21:33:32

Jag känner mig helt tom. Hur ska det bli nu, hur kunde runt 5,6 % av det röstberättigade människorna rösta fram rasister till riksdan, hur kunde så många rösta på alliansen som bara gör det bra för de rika och som behandlar sjuka människor som kackerlackor?? Jag vill seriöst fly från Sverige!



Tack för en bra blogg med kloka värderingar!

Elin
2010-09-20 - 22:26:44

Hej.



Det gör mig rätt förbannad att du tar en printscreen på vad en tjej har skrivit på facebook och sedan drar slutsatsen att alla moderater är otrevliga puckon.



Det tycker jag är relativt otrevligt och förhastat av dig. Det är som att jag skulle bli förbannad på EN knäpp socialdemokrat och sedan döma ut 30 procent av Sveriges befolkning utefter den enskilda personens uttalande.



Du må ha andra grunder för ditt moderatförakt men det framgår inte i detta inlägg.



Alla får tycka olika i det här landet, vilket är fantastiskt, men man ska inte dra alla över en kam.



Tack för ordet.

Saralingon
2010-09-21 - 12:05:39

Ja fy tusan, jag blev så heligt förbannad av det där blondinbella-inlägget. Konstigt att hon inte fattar vad hon signalerar med art uttrycka sig så. Jag tror inte ens Reinfeldt skulle uppskatta den reklamen!

Wysteriia
2010-09-21 - 14:50:04

Vi rödgröna tar det nästa gång :)

Malin
2010-09-23 - 08:42:44

Ja, för de som håller på alliansen får ju aldrig höra att de är egoistiska och bara tänker på pengar. Nädå. Dessutom röstade faktiskt 95% INTE på SD alltså bör det vara ganska osvensk att rösta på dem om man tänker att svenskt borde vara något som över 50% av Sveriges befolkning gör.

Jag kan hålla med om att orden kan vara alldeles för hårda och fula inom politiken men the door swings both ways som man brukar säga. Dessutom handlar inte Alliansens politik om att straffa de som BEHÖVER hjälp utan se till att de som faktiskt väljer att leva på bidrag istället för att jobba ska tjäna på att jobba. För de finns, de som tidigare tjänat mer pengar på bidrag än jobb, jag har haft flera i mina omgivningen som valt den vägen och den leder oftast till utanförskap. Samhället är uppbyggt på att vi ska jobba men självklart ska vi ta hand om varandra också. Herregud jag skriver ju en uppsats ju. Nu vill jag bara säga att det gör jävligt ont att höra en av sina bästa vänner säga att man bara bryr sig om pengar om man röstar på alliansen. För vi kan väl åtminstone låtsas vara ense om att det inte är så.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-23 - 08:58:40

Malin: Är vi bästa vänner eller hur menar du?

Jag säger inte att ni bara bryr er om pengar, det skriver jag inte nånstans och jag tror inte blåröstande människor per automatik är "onda" människor.

Det finns röda rötägg det finns väldigt bra blå människor.

Det jag kritiserar i den här texten är främst Blondinbella som i sitt inlägg då vill visa att blåa inte är kalla och egoister men i samma inlägg ändå kallar medmänniskor för parasiter och det tycker jag låter för jävligt.

Och jag tycker man ska passa sig för att som den andre väldigt aktive muffaren använda sådana ord om död åt sossesvin..med Sd intåg in i riksdagen bevisar det att vi lever i ett allt hårdare kallare samhälle, då tycker jag det är förjävligt att uttrycka sig så där.

Det finns säkerligen röda som gör likadant men nu har jag inte sett det och kan således inte ta upp sådana exempel.



Sen har ju jag en viss syn absolut på blå politik, det finns ju en anledning till varför jag röstar rött och inte blått.

Anonym
2010-09-26 - 09:41:38

Alla moderater har ju inte den åsikten. Jag delar absolut inte den åsikten men jag är moderat ändå. Att man är moderat innebär ju inte att man håller med om precis allt de tycker. tycker också att det är skit att sd är med i regeringen.

Och man måste inte vara egoist för att vara moderat. Det finns faktiskt en varm människorsyn även hos moderater.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-09-26 - 10:49:12

anonym: läs igenom en del av mina svar bland kommentarerna så ser du att jag inte drar alla över en kam.

mikaela
2010-10-02 - 16:45:56

åååh,fyfan vad glad jag blir över folk som reagerar, och på rätt sätt. sättet blondinbella uttryckte sig på är helt jävla stört. kan inte läsa hennes inlägg utan att må illa nu.



jag skiter i att alliansens politik kanske egentligen skulle gynna mig personligen mer, det spelar ingen roll, skulle aldrig kunna tänka så, vara en del av en grupp som behandlar folk så. man måste tänka på varandra. som någon hade kommenterat hennes inlägg;



"Hitler använde också uttrycket parasit, men får judar och homosexuella, du tar det steget längre och kallar sjuka för detsamma"



det finns så otroligt mycket ritkigt läskiga åsikter i detta land, en kompis på facebook skrev;



"Miljöpartiet och grön ungdom har varit så jävla fina i denna valrörelse. Det ger mej enorm sorg att se att sveriges befolkning trots att vi gjort mer än vi orkat inte tycker att klimatet, jämnlikheten, och att försöka skapa en bättre värld är viktigare än lite äckliga pengar. Så jävla sorgligt och extremt läskigt."



solidariteten och gemenskapen som skapas när man går ihop för att hjälpa varandra är underbar.

alltså.. vissa människor alltså. såklart att alla får ha sin egen åsikt, men man får verkligen tänka på hur man uttrycker sig.




Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: