GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Elsas Värld - Annas Betyg

2010-11-02 | 09:00:29 | Musik/Böcker


Då så då har jag läst ut Elsas Värld och precis som med Elsas Mode för nästan exakt ett år sen , tänkte jag även här skriva ner en recension om den Elsas Värld.

Precis som i bok 1 handlar det alltså om Elsa Gustavsson som snabbt blivit en av Sveriges populäraste modebloggare och nu i bok två börjar som moderedaktör och bloggare på " Bladet".
Det är fest det är glam det är kändisnamedropping och det är tyvärr mest bara ytligt.
Det handlar inte så mycket alls om bloggvärlden som det gjorde i bok 1. Men vad bok 2 handlar om det vet jag inte riktigt heller.
Ingenting?
Jag känner inga som helst sympatier med huvudkaraktären Elsa i den här boken.
Och man får nästan de "fördomar" man har om många i mediabranschen som kommit från ingenstans bekräftat: De tycker de jobbar häcken av sig men när de beskriver vad de gjort så låter det som tio minuters jobb.

Det är lite för mycket kopierade moviescenes boken igenom. Det är lite för mycket  "Elsa vet bäst" hela tiden.
Precis som jag anmärkte på i bok 1 så är språket väldigt fattigt och vissa fraser som t ex " kom alla känslorna på en och samma gång" blir så otroligt mer utnötta än vad Per Gessle nånsin lyckades med när hans låt med samma titel spelades på radion om och om igen.
Upprepningar , stavfel konstiga formuleringar, och som jag redan nämnt : tidsförvirring gör att jag undrar om boken gått igenom nån större korrektur över huvud taget?
Boken ska utspela sig i nutid. Mailkorrenspondens som syns i boken avslöjar datum från oktober 2010.
Elsa går på halloweenfest i LA i samma utstyrsel som Sofi själv lade upp på sin blogg i helgen.
Men samtidigt i LA så kommer hon med backstage på inspelningarna av Ugly Betty - en serie vars sista avsnitt sändes i USA i våras och alltså är nedlagd.
Elsa går hösten 2010 på premiären av Snabba Cash, en film som väl snart funnits i ett år?
Idolmysmiddag på lördagar i augusti där det hejas på förra årets deltagare Alice samtidigt som det dansas till robyns Dancing on my own som släpttes i år.

Visst kan man hitta på i böcker om tid och rum men inte om sånt som faktiskt hänt och är verkligt..!?
Det känns som Sofi Fahrman suttit och spånat på vissa kapitel under ett års tid och sen glömt att ändra tidsflödet när hon satt ihop boken så att det stämmer.

Detta gör att boken bara känns snabbt ihophafsad och författartrovärdigheten blir låg.
Man känner verkligen att det krävs inte mer än att man har "lyckats" och blivit ett namn för att få göra lite vad man vill oavsett om man har talangen för det eller inte.

Boken får av mig
♥♥ av 5 möjliga.
Kommentera 29 st

Kommentarer
Mia
2010-11-02 - 09:31:58

Jag var inte sugen på den innan och nu ännu mindre :) Dåligt språk kan jag inte med alltså. Blir knäpp!

A
2010-11-02 - 09:48:42

Jag tyckte första boken var underhållande (på ett väldigt lättsamt sätt). Ingen stor litteratur, men lättläst och kul.

Men nu är jag verkligen inte sugen på nr två!

Avskyr såna där fel som du beskriver och när det tjatas samma uttryck om och om igen. (tycker Denise Rudbergs böcker är så t ex).

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-11-02 - 10:24:17

Jag gillar inte Sofi Fahrman ju, men vet inte varför egentligen.... =/

S t y l i s s i m o - Essi
2010-11-02 - 10:31:25

Din recension bekräftar bara hur jag redan antog att boken skulle vara. Men jag skulle å andra sidan aldrig någonsin varken betala för eller läsa en bok som Sofi Fahrman har skrivit. Du borde be om pengarna tillbaka :)

Angel
2010-11-02 - 11:32:48

haha du e hård i omdömmet men jag älska allt du skrev låter så ironiskt

Angel
2010-11-02 - 11:33:06

låter som Elsa är "ute" som man säger.

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-11-02 - 12:11:07

Nu tänker jag definitivt inte läsa boken....

Emma
2010-11-02 - 12:20:40

verkar inte som en bok man gärna läser :)

Karin
2010-11-02 - 12:52:28

ohja det har jag verkligen.. väldigt god lunch också! hoppas du har det fint norrut:) kram!

Katarina
2010-11-02 - 13:35:15

Har inte läst den första o lär inte läsa den här heller efter den recensionen. Dåligt språk är det värsta jag vet.

leopardia
2010-11-02 - 15:13:07

Klart att man får hitta på i böcker, men då kan man ju roa sig med att köra med fiktiva karaktärer istället... Det känns ju bara som att man är slarvig och oengagerad och bara vill ha in pengar, annars...

Caroline
2010-11-02 - 15:29:45

Skönt o läsa en ärlig och bra recention. Ja ska dock själv läsa den också. bara för att eller pga ren nyfikenhet.

Malin
2010-11-02 - 16:41:00

Den låter ärligt talat riktigt dålig...

Sofia
2010-11-02 - 16:46:59

Tycker det är trist att läsa din sågning. Blir lite ledsen för författarens skull trots att jag inte ens vet vem det är.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-02 - 16:49:21

Sofia: Så du menar att man inte ska såga nåt här i världen eller komma med en ärlig åsikt?

Ska alla som recenserar bara rosa allt?

Sofia
2010-11-02 - 17:05:20

Ha ha ha! Nej, det tycker jag verkligen inte, det märker du väll på min kommentar?! Men den kändes väldigt hård och kall. Som om du har något emot författaren utöver hennes bok. (det är bara en känsla jag får, jag säger inte att det ÄR så) Se det som en kommentar på det du skrev bara.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-02 - 17:36:11

Sofia: jag har ingenting emot Sofi fahrman i övrigt än just denna bok.

Hennes blogg är en av mina favoriter och jag tyckte första boken var helt ok.

Men jag kan ju inte tycka annorlunda om boken än vad jag gör.

Sofia
2010-11-02 - 17:50:16

Men det är helt ok! Du FÅR tycka vad du vill, skulle ALDRIG falla mej in att säga åt någon vad dom ska tycka. Jag blev lite ledsen bara... :( Tyckte det var trist. Men det ändrar ju inte på vad DU tycker! Fan, jag menade inte att sätta igång en "grej" ju! Sorry ifall du känner dej förolämpad!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-02 - 18:03:45

Sofia: haha nejnej lugnlugn du har inte satt igång nåt.

Jag svarade ju bara på det du skrev, tyckte det var en lite "märklig" kommentar på en recension bara...särskilt på en recension där du då inte ens vet vem författaren är eller läst boken/böckerna =)



Allt väl med dig denna novembertisdag?

Kram!

Sofia
2010-11-02 - 18:06:05

Åh va skönt! :D Jag kan skriva lite från hjärtat utan anledning ibland antar jag... Känslor, känslor... hihi



Joda, allt väl här! :D

Tycker det är jättekul att det går så bra för Avanna! Så hoppas du har det bra!

Julia
2010-11-02 - 19:35:02

Vad kreativ du ar som resencerar, har inte last boken sjalv men ar nyfiken pa den!



Sofia, tyck PRECIS vad du vill och du skall inte behova forsvara eller ta tillbak det du skrev!

Alla har ratt till en asik och din var inte elak eller liknande.



Jag kan halla med om att jag inte alls forstod varfor du gav boken 2 utan 5 da din recension lat som en 0 utav 5!



Gillar din blogg Anna och kikar in varje dag!



Kram pa dej fran London

bitte
2010-11-02 - 19:39:34

Synd att den verkar va en diss. Hoppas iaf att jag kommer gilla den kommer bli så besviken annars

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-02 - 19:40:44

Julia: den får en tvåa då den ju ändå har ett visst underhållningsvärde och för att den ändå är lättläst och man tar sig igenom den..vissa böcker är ju bara en plåga som man till slut låter ligga oläst.

catharina
2010-11-02 - 22:18:01

håller med dig om att boken var väldigt ytlig. riktigt irriterande också att inget i tiden stämmer. det med snabba cash och idol-alice var sämst! dessutom förstår jag inte hur den kunde kosta hela 229 KRONOR?!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-02 - 22:55:07

catharina: Hmm jag betalade 169 kronor för den på bokia.se

nej visst var det helt jäkla störigt det där att inget stämde i tid?

Emma
2010-11-04 - 21:21:31

Har faktiskt inte läst nån utav dem, inte känt att det är min typ av bok och nu känner jag mig ännu säkrare på det! Tack för bra utvärdering! :-)

Alexandra
2011-01-06 - 00:27:35

Jag gillade den :)

Linnea
2011-01-19 - 18:50:46

håller absolut med! det kan nog vara bland den sämsta boken jag har läst!!

carina
2011-01-24 - 09:27:36

Hehe, kände likadant fast du fick ner det på pränt mycket bättre! ;)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: