GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

sånt där stör mig...

2010-10-31 | 09:37:49 | Musik/Böcker

Dåligt med bloggande igår..jobbade 10-14, när jag kom hem slängde jag mig i soffan, somnade lite, vart groggy och sen var vi bjudna på mat o dryck hemma hos darlings föräldrar där vi tillbringade hela kvällen.
Idag tänkte jag kanske ta en hurtig promenad men mest ligga och läsa i Elsas Värld.
Inte hunnit läsa mycket ännu, men hittills kan jag konstatera:

1) Jag gillade Elsa mer som karaktär i bok 1
2) Det är för många "fel" för att läsandet ska kunna flyta på bra..Jag hakar upp mig på detaljfel.
T ex : Hur fan kan man kyssa nåns bröstvårtor om man står bakom personen?
T ex: Man kan inte ha Idolkväll en lördag..i augusti. Idolfinaler sänds ju dels aldrig på lördagar och dels aldrig sommartid.
Dessutom pratas det om Pamela Anderssons bröllop med Kid Rock som om det vore nutid fast det är flera år sen samtidigt som de hejar på 17åriga Alice i Idol som ju tävlade förra året samtidigt som de dansar loss på F12 till Robyns Dancing on My own..som väl släpptes i år..???
Sånt där stör mig.



Kommentera 42 st

Kommentarer
Elin
2010-10-31 - 09:46:28

Haha, ojdå. Då får jag förbereda mig för sånna fel, lyckades med att få den postad till mina föräldrar då jag tydligen inte ändrat från min "sommaradress" än :)

Ska hon skriva för bloggare så kanske hon skulle behövt någon bloggare som kollar sakfel till nästa bok.

ANNAWII
2010-10-31 - 10:03:46

haha jag tror att jag skulle störa mig på rätt mkt i de böckerna eftersom de verkar vara löjligt klyschiga. Just nu är den enda chiclitt-författaren jag klarar av Marian Keys och knappt det, det känns som att de alltid förmedlar samma bild av hur en kvinna ska vara och hur många kvinnor är egentligen så? Jag känner nog ingen som är sådär som i böckerna och skulle jag stöta på en sådan kvinna skulle jag nog bli chockad.



Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-10-31 - 10:10:23

ANNAWII: det jag alltid stör mig mest på med nästan uteslutande alla kvinliga författare är att de förenklar just sin egna sexualitet...att kvinnor nästan alltid i böcker får orgasm så fort snoppen åker in i slidan eller att han o hon kommer exakt samtidigt...varför göra så mot sitt egna kön egentligen? Jag menar det krävs ju för de flesta kvinnor lite mer arbete än inout för att få orgasm.



marian keyes är bra tycker jag..sheila O'flanagan likaså..och Lisa Jewell är också bra i genren.

gillar även svenska Jenny Leeb.

ANNAWII
2010-10-31 - 10:15:36

svar: Ja och det är ju inte det enda de förenklar. Det finns ju mer eller mindre tre stereotyper av kvinnor i sådana böcker och nästan ingen författare vågar bryta mot rådande normer. Det är grymt trist så jag har mer eller mindre slutat läsa sådana böcker efterosm jag inte vet om jag ska skratta eller gråta när kvinnor framställer andra kvinnor på det sättet. Jag har nog blivit lite skadad av all genusvetenskap jag läst.



Kram

ANNAWII
2010-10-31 - 10:27:00

svar: Ja och de passar alltid in i normen. Visst i bland kan någon göra en utsvävning och t.ex. prova hur det är att kyssa en annan kvinna men de går alltid tillbaka till killar eftersom "det är så man ska vara". Jag hoppas verkligen att alla som läser chiclit även läser andra typer av böcker samt ser varierade filmer/serier för annars är det lätt att få en ganska skev bild av kvinnor och verkligheten.

pimpXprincess
2010-10-31 - 10:31:04

Haha, det låter faktiskt väldigt ologiskt!

Malin
2010-10-31 - 10:32:19

Haha, oj vilka missar! Jag har inte läst någon av böckerna, men det låter ju inte så lockande med sådana missar!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-10-31 - 10:33:01

ANNAWII: fast förhoppningsvis vet vi kvinnor om vare sig med eller utan böcker hur vi är i verkligheten och inte bildar uppfattning om oss själva grundat på just böcker och film utan av verkliga relationer ;)

Vi är ju smartare ärn så, right?



men det är kul och intressant ämne.



Var på en så jävla bra föreläsning för x antal år sen med Anja Hirdman om genus sex och publiksyn där hon då jämförde Veckorevyn och Fibban...så jävla bra.

Joss
2010-10-31 - 10:39:42

Usch ja, sådant där stör mig också. Ohälsosamt mkt tom...

ANNAWII
2010-10-31 - 10:40:45

svar: Jo absolut men samtidigt handlar det faktiskt inte om man är "smart eller dum" utan mycket handlar ju om omgivingen. Börjar man läsa sådana böcker tidigt samt se serier som Satc, Gossip Girl m.m. är det nog lätt att tro att det är så "man ska vara" och man är absolut inte dum eller ointelligent bara för det. I tonåren ser man ju ofta upp till förebilder och i dag finns det tyvärr väldigt sjuka idela, både på utseende samt på hur man ska vara.



Den rapporten har jag kikat på när vi läste genus samt i vår B-uppsats. Jag tycker att det är ett superintressant ämne och det är roligt att diskutera hur könsroller konstrueras och ändras. Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-10-31 - 10:45:37

AnnaWii: jag tycker nog att satc som serie ändå lyckas bryta många pekpinnar och normer..det är därför jag hatar film 1 eftersom den raserar mycket av det serien byggde upp.



Gossip girl har jag aldrig kunnat ta mig till då jag känner mig totalförgammal för den serien men ja jag kan nog se det farliga i att " växa upp" med den absolut.



jag vet ju hur jag som barn och ung tonåring retade mig på stereotyperna i Kittyböckerna och tvillingarna på sweet valley high.



det har ju även diskuterats en del i den vita kristna normen i twilightböckerna det senaste ..inte en enda homosexuell, sex efter bröllop endast, kvinnan fogar sig efter mannen.



kram

ANNAWII
2010-10-31 - 10:54:08

svar: Visst Satc bryter mot en del normer som fanns förut men är ju ändå väldigt anpassat till de normer vi har i dag. Det finns så klart mkt bra i serien men samtidigt är mkt stereotypt anser jag.



Stereotyper har ju alltid funnits men det jag kan störa mig på i "chiclit"-böckerna samt många serier/filmer i dag är att det nästan blir färre och färre stereotyper samtidigt som samhället ser helt annorlunda ut. I och för sig är ju det ett gott tecken att kvinnor vågar sticka ut mer men varför hänger inte tv-serierna och böckerna med?



Och ja, vita, heterosexuella medelklassmän är ju fortfarande normen tyvärr. Det är därför det står "den kvinnliga läkaren" men bara "läkaren" om det är en man oftast.



Kram

Marcus Å
2010-10-31 - 11:01:31

Vad kul att du tycker det, men lät lite konstigt när du sa att jag är speciell. Men jag tolkar det som något positivt. Tyvärr har jag inte köpt boken än men det blir snart. Håller på och sparar till en iMac så jag håller igen lite med utgifterna.



Allt bra med dig idag då?

Kram

lady thirty
2010-10-31 - 11:05:40

oj det där lät rörigt...

kram

donnasandra
2010-10-31 - 11:08:21

Hmm låter rätt irriterande!

Lotte
2010-10-31 - 11:09:15

Ja det är lite ologiskt...

ANNAWII
2010-10-31 - 11:10:10

svar: Oja! Det som är bra med bloggvärlden är dock att många kvinnor får visa fram fötterna fast det är väl samtidigt därför bloggar ses som ett seriöst kommunikationsverktyg än. Skulle fler män bli stora inom bloggvärlden skulle det inte förvåna mig om det helt plötsligt blev "fint" att blogga ;).



Kram

Grimgoth
2010-10-31 - 12:18:33

Hoppas du har en fin Söndag, min helg har varit helt sjukt bra, speciellt med tanke på min Sabaton äventyr igår :)

Anonym
2010-10-31 - 12:25:29

Ååå hatar sådana fel, det gör att inget blir "verklighetstroget"

Marcus Å
2010-10-31 - 12:32:58

Nej då, det är ingen fara. Fick bara det intrycket först. Händer idag då? :)

Kram

Angel
2010-10-31 - 13:00:03

Jag som sett framemot den boken :/

Tessan - KREATiV text I foto I design
2010-10-31 - 14:15:08

Haha, är inte lätt när man lägger märke till såna grejer. Brukar försöka blunda för verklighetsmissar när jag läser, men ibland är det ju svårt. Och har man väl hakat upp sig på något, då hittar man ofta de andra felen också och då är läsarupplevelsen förstörd. Samma sak gäller med TV och film tycker jag. Speciellt om man har pluggat lite inom ämnena kan man ju bara inte låta bli att märka alla irriterande detaljer som gemene man förmodligen aldrig reflekterar över.

Lina
2010-10-31 - 15:17:05

låter som sådant jag med skulle störa mig på. Tur jag inte läst den.

Ida
2010-10-31 - 15:57:20

Såna där detaljfel kan jag bli helt spyfärdig av!



Jag håller på och läser Vampire diaries just nu...jag har inte hunnit så långt men jag tycker att den påminner väldigt mycket om Twilight-serien (tvärtom då Vampire Diaries skrevs först) men att Twilight har skrivits med mer känsla som berör läsaren mer om du förstår vad jag menar...



Alexandra
2010-10-31 - 16:29:50

Oj, ja det där kommer störa mig också. Vilka "dåliga" missar!! Ha en fin kväll :)

Bim HD
2010-10-31 - 17:08:46

Nr 1 ligger i en hög - att läsa. Låter som, satsa inte på tvåan???

Må så grankott...

Art By Tina
2010-10-31 - 17:38:11

...nu vet jag inte riktigt om jag vågar ge mig på att läsa den. Faktafel irriterar mig nåt enormt, då är det bättre att hitta på. Tyder på oseriösitet (som förmodligen är ett ord jag hittat på) av författaren.

Anna
2010-10-31 - 17:51:05

Störde mig jättemycket på sånt i andra boken och gillade inte första heller. Känns bara som att hon har fått ge ut den för att hon är den hon är, ett bokförlag skulle inte ens kolla på en så dålig bok.

Lilla Fröken
2010-10-31 - 18:35:20

Ja det gäller verkligen att göra sin research om man ska skriva en bok. Det blir nog ingen nobelpristagare av henne inte... ;)

Dee
2010-10-31 - 18:54:01

Sånt där är ju skitirriterande:/ Jag gillade inte första boken, jag tycker Elsa framstod som en flamsig, egoistisk bimbo så jag satt bara och retade mig på det hela tiden;)

a
2010-10-31 - 19:11:08

Fin header o blogg hihi :)

Följa varann via bloglovin ?(A)

Monika
2010-10-31 - 19:25:38

Ja, det verkar onekligen störande! Jag hade också hängt upp mig på det. Hade inte tänkt läsa boken då jag inte gillar Sofi Fahrman så mycket och nu vet jag att jag definitivt inte ska läsa den. (Såg du när hon intervjuade tjejerna från SATC inför film #2? Gud, vad töntig hon var!)

Kajsa
2010-10-31 - 21:43:31

Åååhh sånt stör mig med!! Störde mig på SJUKT mycket grejer i första boken också(som gör att jag inte ens tänker köpa den nya, MÖJLIGTVIS låna på biblioteket).

Ellis
2010-10-31 - 21:47:07

Ja det förstår jag att det är störande, jag har inte läst första ännu men tänkte väl att jag skulle göra det. Men ska inte ha för höga förväntningar på "tvåan" då..

Kashaya
2010-10-31 - 21:50:18

Sånt där är riktigt störrigt. Har bara läst första boken.

Natasha
2010-10-31 - 21:55:41

Har inte läst tvåan och kommer nog inte göra det heller. Störde mig jättemycket på en massa grejer i den första boken, speciellt beskrivningen av Stockholm, utelivet, mediebranchen osv osv.

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-11-01 - 08:08:13

Hm, dålig genomläsning av boken innan den gick i tryck... Blir mindre lockad att läsa boken nu.

Sofia
2010-11-01 - 10:03:34

Damn vad glad jag blir att se att det inte bara är jag som stör mig på vissa detaljer. Dessutom måste jag erkänna att jag stör mig på hela konceptet med att få unga tjejer att tro att "drömmen" kan uppnås så enkelt.

Caroline
2010-11-01 - 14:49:36

Hahaha... Sköna iakttagelser. Ska bli spännande o läsa den själv dock o se om ja också stör mig påt.

fashioncorner by linda
2010-11-05 - 22:43:25

det är som sagt en bok och tror att du hakar upp dig lite väl mycket på detlajer. Visst jag la också märke till allt det där. Men har inte läst någonstans att boken ska vara verklighetsbaserad och allt "får" alltså komma lite hipphapp tycker jag. Folk som inte har koll på filmpremiärer, när och var idol avgörs och vilken musik som spelas på klubbarna i Stockholm skulle inte lägga märke till de detaljfelen.

fashioncorner by linda
2010-11-05 - 22:46:36

Dessutom kanske de kollade på idol via viasat on demand ;)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-06 - 10:30:20

fashioncorner: Jag tycker vissa saker hör till nutidsorientering och vissa delar i boken är ju verkligen verkliga och är det en massa som bara rör till flytet i boken kan jag ju knappast bortse från det, jag kan inte Inte längre veta när vad och var har inträffat och jag är som person att jag tycker det är störande om saker inte stämmer överhuvudtaget..

Och hur mycket i tidsflöden är ok att ändra? Kan jag skriva en bok som handlar om år 1987 och skriva att Palme mördades då istället för verkliga 1986?


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: