GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

det låter inte det minsta som jag..

2010-11-22 | 21:29:08 | Krönika/Politik/Tankar

Det här är i första och största hand en personlig blogg.
Det är ingen nischad blogg.
Det är ingen ren Avannablogg om mitt företag och min karriär.
Det är Min blogg där jag visar Delar av Mig. Absolut inte allt, långt ifrån det, men delar.
Och så har den alltid varit.

Det är därför jag blir förbryllad när det trillar in kommentarer från läsare som inte längre känner igen mig.
Som tycker att jag gått från att vara stark med jättebra självförtroende till en med nada självförtroende. Att jag gått från en med självförtroende till en bantarblogg.

?
Vad gäller mitt utseende och kropp så har jag ALDRIG haft nåt bra självförtroende över huvud taget och det har jag aldrig hymlat om i bloggen heller. Va fan jag startade den här bloggen i den eran när jag var som mest "besatt" av att väga mig.
Sen har jag perioder då jag "mår" bättre och perioder när jag mår sämre.
Precis som jag har perioder då jag skapar väldigt mycket konst och perioder när jag nästan inte skapar nåt alls.

Jag vet att jag är rolig, jag vet att jag har huvudet på skaft, jag vet att jag kan rita, jag vet att jag kan en massa saker..där har jag absolut självförtroende.
Men aldrig när det gäller utseendet.

Så jag vet inte var en del läsare fått det ifrån.

Och det blir ju egentligen inte lättare att släppa kraven på sig själv när en del av er dessutom har en bild av mig som jag absolut inte kan känna igen.

Det vore verkligen en högsta dröm och önskan från mig med att jag bara kunde känna mig tillfreds med mig själv absolut. Men nu gör jag inte det.
Och jag kan inte vara en glad tjockis för att andra vill att jag ska vara det.
Och jag tycker att jag passar mig för att inte få min kroppsnoja att låta som nåt "alla måste banta och vara trådsmala"tjaffs.
Jag är inte som  den där Bunny och står och klagar över obefintliga love handles och nyper mig i osynligt fett på magen. Jag lägger inte upp en massa bilder på vad jag anser är perfekta kroppar eller kallar kvinnor som har lite bröst och röv för curvalicious.
Jag kommer inte med bantningstips, jag ber snarare om er hjälp med att komma på rätt köl med mat och träning.

Men ja..det är lustigt..det där med en del läsare.
En del har alltså en bild av en som inte verkar ha baserats på att ens ha läst denna blogg.
En del läsare vet mer om min ekonomi än vad jag gör.
En del vet tydligen mer om hur jag mår och känner än vad jag själv gör.


...bild tagen förra veckan..innan jag städade i hyllorna bakom mig..så ni inte tror jag är en sådan stor slarvmaja att jag rör till allt med en gång..

Stort Plus till vintern btw: man kan bära mössa både inne och ute och skylla på frusenhet för att egentligen dölja stora bölder i pannan.
Kommentera 28 st

Kommentarer
Vanilla
2010-11-22 - 21:48:17

Hej!

Tittar in hos dig för första gången, intressant inlägg måste jag säga!



Det är bra att du vågar vara personlig och skriver vad du tycker!



Ha en bra kväll!

Kram

Maria
2010-11-22 - 21:54:30

Jag har då aldrig tyckt att du verkar ha mycket självförtroende, tyvärr. Så jag är väl inte en av läsarna som har fått en sådan fel bild av dig. Fast samtidigt är det väl bättre om folk får fel bild av dig, hellre tro att du är självsäker i ditt utseende än att du inte är det? För jag menar, ingen behöver ju egentligen veta om man är osäker eller inte i sig själv/sitt utseende. Exempelvis så verkar både Kenza och Blondinbella väldigt säkra i sig själva och hur de ser ut men ingen vet egentligen om de verkligen är det. Och antagligen har vissa av dina läsare sett även dig så.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-22 - 22:00:21

maria: jag kan hålla med om att det är bättre att visa sådana sdior av sig själv som kenza och bb gör men ärligt talat trog jag de är så nöjda med sig själva som de faktiskt säger sig vara, Jag tror inte man kan fejka det.

Emma
2010-11-22 - 22:21:54

Tycker det är väldigt typsikt att många blir upprörda över att man vill leva ett mer hälsosamt liv: man vill känna sig lite lättare och vara mer nöjd med sig själv. Till viss del tror jag att vissa, inte alla, är avundsjuka. Att de kanske själva skulle vilja ta tag i nyttigare mat och träning. Deras dåliga samvete för att de själva inte kommer igång med detta blir ännu värre när de märker att andra runt omkring börjar ändra livsstil. Men tror många också vill ha folk runt omkring sig som är glada och nöjda oavsett storlek, det ger en trygghet att vissa trotsar de jobbiga idealen. Dock tycker jag det kan vara själviskt att inte unna andra människor att leva mer hälsosamt och bli mer nöjda med sin kropp bara för att man själv ska uppleva den tryggheten. Sen är det klart att det inte ska gå till överdrift, att bli för besatt kring mat och träning är aldrig bra. (Jag säger absolut inte att du är stor, tycker du har en fin kropp men jag förstår dig, man vet ju bäst själv vad man trivs med och får man en känsla av att "Nej, nu får det vara nog" så känner man sig uppenbarligen inte 100%)Det är klart att du ska skriva om mat och träning i din blogg, för att få dela med dig, skriva av dig, få tips, uppmuntran osv. Många tycker det är intressant och får tips och inspiration från sådana inlägg.

Malin
2010-11-22 - 22:24:48

Hm, de verkar ha en lite konstig bild av dig i så fall. Jag vill såklart gärna att du ska få ett bättre självförtroende, men jag vet också att det är något du verkligen kämpar med, vissa dagar mer än andra. Och jag tycker att du är duktig med maten, jag tror inte på någon stenhård diet där man till slut faller tillbaka i gamla vanor bara för att den är så tråkig och man aldrig får unna sig något. Som jag skrev häromdagen så tror jag på att unna sig lite ibland, men då i måttligt mängd. Och kanske inte smälla i sig en 200 grams chokladkaka varje gång man är lite godissugen. Vi bor ju trots allt i landet lagom och jag tror stenhårt på att lagom är bäst.



Ta hand om dig fina du! Kramar

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-22 - 22:44:09

emma: jag kunde inte ha skrivit det bättre själv, upplever det exakt så som du skriver.



kramar!

Art By Tina
2010-11-22 - 22:44:39

Läsare måste respektera det man skriver, inte nödvändigtvis hålla med, men respektera.

Katarina
2010-11-22 - 22:55:44

Tycker det är helt självklart att man inte kan lära känna en person via dennes blogg. Det kan kännas så ibland men det är som med isberg ungefär. Läsaren får kanske ta del av 10% o det är ingen bra grund för att kommentera en persons sätt, vanor, känslor etc.

Mössor är även bra när man vill dölja lite för smutsigt hår :)

Elin [ n e v n a r i e n ]
2010-11-22 - 23:08:04

Haha jo det där alltså.. Jag slutar aldrig förvånas. Som när vissa ska tala om för mig att jag inte kan önska mig ett 50/1,4 i julklapp för att jag redan har ett sådant. Jaha? Har jag? Shit det hade jag ingen aning om själv ju! TUR att någon berättade det för mig innan jag fick dubbel uppsättning! Typ.. :P

Eller kommentarer som "det där är inte din stil", "det där är inte alls du", "mer färg skulle passa dig". KÄNNER du mig eller? Tydligen bättre än vad jag själv gör dessutom :P

Nej, är det någonting som verkligen irriterar mig med bloggen så är det folk - nej förlåt främlingar - som tror sig veta mer om mig än vad jag själv gör. Gör fuck-you-fingret ;)

dissy
2010-11-22 - 23:10:17

Jag hoppas verkligen att du någon gång kan komma att tycka om dig själv. Så fin och go som du verkar vara. Jag vet själv hur det känns som du vet. Den där hopplösheten när jag ser en bild på mig själv. Att jag känner mig fulast i hela världen.

Man kanske ska prova att läsa den där boken The broken mirrorsom handlar om DDB. Det kan ju aldrig skada.



Kram på dig gumman!

Anna J
2010-11-22 - 23:29:08

Det är din blogg och du väljer vad du vill delge dina läsare. Efter det är det upp till oss läsare att förhålla oss till det du skriver. Ibland kanske jag läser något som jag känner inte stämmer överens med den bild som jag fått av dig genom bloggen, men då är det mina föreställningar och förväntningar som slår snett, inte du. Nu svamlar jag kanske lite, skyller på den sena timmen, men hoppas att du förstår någorlunda vad jag menar.



Och jag förstår dig när du skriver att du vill komma i dina gamla kläder. En dag når man en gräns där man känner att nu får det vara nog. Det kan ingen ta ifrån en när man når dit. Det spelar ingen roll vad killen, kompisen, grannen, fan och hans moster säger... JAG ser, JAG känner och JAG vill ändra för MIN egen skull. Sen tycker inte jag att det är konstigt att man famlar i början, testar olika kost- och motionsvanor för att hitta sitt sätt att komma i sina gamla favoritjeans eller vad ens mål nu är och då vill man ha råd och tips, om man ber om det. Lycka till med detta fina Anna!



Och du, va kul med en egen krönika och med utlandsresa nästa år. Kram!!

Hayley
2010-11-23 - 00:46:33

Du är härlig, ärlig och dig själv. Det är så det ska vara. Du har ingen personlighet som bara finns i bloggen men visst delar du inte med dig av allt. Jag tycker din blogg är jätte fin och personlig och det är den allra största anledningen till att jag fortsatt läsa.. Du är verklig.



Du bjussar även på dig själv och som du själv sa så hymlar du inte med saker.



Tråkigt att vissa läsare ska få för sig att de känner en bloggare bara för att de läser deras blogg. Fortsätt kämpa och leta tips, trix och insperation via dina läsare, nätet och din omgivning! Lev livet och skit i de tråkiga som inte kan glädjas eller rent av stötta andra!



Kram på dig fina du. :)

Tess : Istla.se
2010-11-23 - 07:37:29

Jag känner verkligen igenom mig i det du skriver.

Folk tror sig känna en bättre än en själv gör. Sånt stör mig så oerhört mycket!



Jag tycker inte din blogg har förändrats direkt, tycker det är kul att du vill dela med dig av allt.



kram.

Malin
2010-11-23 - 08:23:57

Det är ju lite som med skvallertidningar...folk bildar sig en egen uppfattning utifrån en liiiiiten liiiiten del...och det fattar jag inte hur man kan göra. Hur kan man tro att man vet nåt utifrån en blogg, eller en tidning...



Hoppas det går bra med träningen och allt anna!

fanny
2010-11-23 - 08:50:41

Jag fattar inte folk som tycker att alla skriverier om kropp och mat är fel. Klart man ska få skriva om man mår dåligt över sitt utseende, det är inget konstigt med det och det är inte "fel" eller att uppmuntra till ett osunt förhållningssätt till sin kropp att vilja gå ner lite i vikt. Jag blir irriterad på alla som tycker att man ska vara skitnöjd med sig själv helt oavsett, för det är fan helt jävla normalt att vilja ha sunda vanor/inte gå upp kontinuerligt i vikt eller ha en speciellt vikt som man trivs bättre med än mer/mindre.

Anna
2010-11-23 - 08:51:01

Jag tycker därmot att det är synd att du kallar dig själv "fet jävla julegris " och sådana saker. Hade hellre sett att sådana onödiga kommentarer (de är onödiga både för din självkänsla och dina läsare) arbetas bort. Gör du något särskillt för att jobba upp ett självförtroende och en självkänsla? Det sitter inte i smalheten vetdu..

Anne & Jenni
2010-11-23 - 08:52:22

ååh de kanske vi ska testa, det är så konstigt bara för hon har inte varit sånt innan :/ msåte gosa mer med henne kanske, tack!

Maria
2010-11-23 - 08:53:34

förstår inte att folk klagar på att DU vill gå ner i vikt en aning och annars leva hälsosammare, har man lätt för att gå upp i vikt är det väl klart man vill förhindra att helt säcka ihop, och på köpet kanske dra på sig massa otrevliga sjukdomar.. jag har iaf inte sett nånstans att du skulle ha antytt att andra borde följa samma exempel heller. Även om inte jag tycker att du ser så farligt överviktig ut så tycker jag ändå det är bra att du tar itu med saker och ting, för det blir ju inte direkt lättare när du om nåt år sitter med kanske ytterligare 10 kg :) Go girl <3

Alexandra Alexandersson
2010-11-23 - 10:17:32

Själv har jag inte det problemet eftersom jag inte har så många läsare som följt mig länge ;) Men jag förstår hur du menar.



Även om du säger att du har dåligt självförtroende måste jag säga att du är väldigt stark(verkar vara det ;)) som berättar det. Som berättar att du inte alltid mår perfekt och att du med har kroppsnojor. Mycket starkare än någon som säger att allt är perfekt när det egentligen inte är så :D

Sofia
2010-11-23 - 13:38:45

Jag tycker iaf jättemycket om din blogg och dig, från insidan och ut! Bra att du vågar vara personlig och ärlig tycker jag! Du är jättefin! <3



Kram, en trogen läsare

Grimgoth
2010-11-23 - 15:53:45

Bra skrivet och jag vet inte vad mer man ska tillägga med, tycker du gör det mesta i bloggen bra och på ditt sätt.

Det var nog allt för mig.



Jo, sen tycker jag också det är bra att trotts att du är så "stor" bloggare samt "framgångsrik" som du verkar vara att du aldrig tappat fotfästet och tror du är "något", och där med lyfter fram andra personer och bloggar som du tycker är bra.

Det får du stor cred för :)

Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2010-11-23 - 18:13:21

Jag tycker också att din blogg förändrats. Dock inte på det sätt som dessa kommenterare tycker.

Det känns som en naturlig del, om ens liv förändrars på vissa punkter så syns ju det i bloggen också. Dessutom blir man ju äldre också och tycker, tänker och gör olika.



Jag gillar din blogg precis lika mycket nu som jag gjorde när jag började läsa den för lite mer än tre år sedan.

Nora
2010-11-23 - 18:35:38

<3<3<3<3

Marcus Å
2010-11-23 - 19:41:16

Jag vet en sak om dig. Du är en riktigt bra person! :)

balkanwoman
2010-11-23 - 19:47:48

min första intryck av dig var att du är sjävsäker på alla sätt även med utseendet eftersom du ändå tar många bilder på dig själv och för detta krävs ju självförtroende....annars tycker jag att du är väldigt go...gillar ditt sätt att tänka o skriva

Cissi
2010-11-23 - 22:57:15

Jag har ingen tidsuppfattning så jag kan inte säga hur länge jag läst här inne hos dig, men det är några år. Jag har alltid inspirerats av dig, tyckt du varit så fin och känt att du bara är dig själv och inte vill framstå som någon annan. Du är så fin Anna, så fin! På alla sätt.



Jag förstår att du "inte bryr dig" om att jag tycker du är fin precis som du är nu till utseende. Så då tycker jag det är så kul att du vill göra något åt det så att du förhoppningsvis kan bygga upp ditt självförtroende inom det och kunna känna dig som den snygga tjej du är! Dessutom blir du frisk & kry och lever längre!



Kram



Kram!

em
2010-11-24 - 00:50:38

Suck. Vissa människor mår nog bra av att vara besserwissrar, synd bara att det ska gå ut över andra så som det gör=/ Men sätt på teflonmasken o låt det rinna av dig, dem känner dig inte o har inga egentliga belägg för vad de vräker ur sig. Fortsätt att vara samma människa o låt inte deras ord såra på ngt sätt (ok sånt e jättesvårt). Men iaf, jag känner dig inte, men MIN uppfattning är att du är en väldigt härlig människa!

Kim
2010-11-24 - 09:53:53

Jag har jobbat ihop med "bunny", utan lager av smink är hon ingen. Patetisk människa i mina ögon!



Förstår inte vad folk tjaffsar om? Ingen känner dig bättre än du själv.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: