GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Naiv ödmjukhet..

2009-01-10 | 21:47:59 | Krönika/Politik/Tankar



Senaste veckan har jag  varit inne på ett  stort antal bloggar där bloggarna nu drömmer om och planerar att ge ut egna klädkollektioner med sina illustrationer på.

Och en liten hybrisbeströdd del av mitt ego tänker " Har jag banat vägen för detta? "
Vilket vore skitkul!
Och jag hyllar alla underbara kreativa människor därute som hellre sitter och skapar än gör en massa dumheter..

Men det blir också till en dubbel känsla..Jag vet att många av de här bloggarna under det senaste halvåret har mailat mig och frågat om mig och min karriär och om tryck osv och jag har glatt svarat så mycket jag kunnat..man vill ju vara trevlig.
Men samtidigt kan jag banna mig själv..varför ska jag alltid vara så jäkla trevlig för?

Jag är inte rädd för konkurrens ,tvärtom, jag tror att ju större marknaden blir desto bättre, särskilt när jag märker att min stil är ganska så annorlunda mot de andras - vi lockar helt olika klientel.
MEN! Jag måste samtidigt värna om mig mitt mina..Jag får sluta vara så naiv och vilja att alla andra ska lyckas på min egna beskostnad.
Jag kan inte svara på HUR man ska gå tillväga, jag kan inte ge ut mina kontakter på t ex Nelly, jag kan inte ge bort mina kunder eller göra reklam för andra samtidigt som jag vill få mitt eget att sälja.


Jag ger  gärna tips och råd  kring vilken tryckmetod som är bäst, att man ska vara beredd på att kanske sasta 50 000 kronor på en första kollektion och bygga upp ett lager, att det tar tid, svett tårar och att vinsten är marginell om ens nån. Jag kan inte ge nummer och adresser till mina grossister osv. Det funkar inte...och då känner jag mig otrevlig..samtidigt som jag kan känna litegranna " hur kan en del med..?"

Jag fick en utmärkelse för några veckor sen av den här bloggen. Tyckte utmärkelsen var fin då den innehöll både ris och ros..men där jag fastnade för "naiv ödmjukhet"..vilken ibland känns smärtsamt träffande ibland tillfredställande.

"Garderobsgrubbel&byråbekymmer - Den här bloggen är lite av en hatkärlek för mig. Den har verkligen inte det innehåll jag i regel tycker om, men det är något med hon som skriver den som lockar mig. En naiv ödmjukhet, som blandas ut med självhat och osäkerthet, och för att krydda det hela lite ger hon ofta uttryck för väldigt oväntade åsikter. Men framförallt måste man beundra henne för hennes fantastiska karriär inom design, som hon har skött en hel del via bloggen, som jag förstår det(hennes märke heter avanna, och säljs bland annat på nelly).
"



Bild som mamma tog på mig i somras när vi fikade i Stockholm..Mamma tyckte jag såg så oförstört snäll och oskyldig ut..

Naivt ödmjuk kanske..
Lit mer jävlar anamma..kan man beställa det på internet tro?
Kommentera 53 st

Kommentarer
Emma Damm
2009-01-10 - 21:56:11

:( ojj förlåt, jag förstår att jag är en utav dom. Kramar till dig.

Dress Like a Princess
2009-01-10 - 21:56:17

Anna bara så du vet så är du helt fantastisk precis som du är, kalla det naiv ödmjukhet om du vill men fantastisk är det rätta ordet :)



Lite jävlar anamma skadar ju dock aldrig, men jag tror att du har de ti dig alla redan! :)

Mackan
2009-01-10 - 21:57:35

Hej där vännen, nä tycker du ska vara den där lite egoistiska för det är din grej detta så inte alla tar efter. Och andra sidan så kan nog inte alla dom göra dessa lovely illustrationer som du gör.

Kramen

Alexandra
2009-01-10 - 21:58:42

Jag tror det ligger något i det kanske- du har lyckats med detta- du ska självklart ha äran!

Emma Damm
2009-01-10 - 22:03:59

alltså jag förstår precis hur du måste känna. Och det är klart att du inte ska ge ut kenzas adress eller några andra uppgifter om nelly eller så. Jag tycker iaf att du är grym! Och du gör grymma kläder. Jag längtar tills jag får min tisha! kramar

Emma Damm
2009-01-10 - 22:09:16

Ja :-) men jag menar den tishan jag beställt från dig ;-) hihi. Du är en väldigt snäll och fin männsika Anna, glöm aldrig det :-) kramar

Lilla Fröken
2009-01-10 - 22:10:34

Klokt tänkt.

Jag hoppas att du har en fin lördag kväll gumms. Själv ska jag upp tidigt imorgon bitti så jag hade tänkt gå och lägga mig inom kort. Sov sött sedan när du ska. Kram!

Fanny
2009-01-10 - 22:15:36

Undrar dock om det spelar ngn roll. Ditt koncept är faktiskt inte ngt jag sett i nån annan blogg. Inga tröjtryck liknar dina, så är det bara.

karolina
2009-01-10 - 22:17:22

varsågod :) så lite så.



allt bra?

emelie
2009-01-10 - 22:19:26

hehe jag är väl en av dem som drömmer om att ge ut några tihsor med illustrationer på. du ska veta att jag är grymt tacksam för de svar jag fått från dig om tryckmetoder osv! och jag förstår verkligen att du måste värna om ditt egna. så mycket som du har satsat och kämpat för att nå så här långt!

Elin [ n e v n a r i e n ]
2009-01-10 - 22:19:38

Mm det är precis av samma anledning som jag inte tänker visa i min blogg hur jag gör när jag illustrerar. Det är mitt sätt. Sitt eget får de utvecka själva.

Linnea*
2009-01-10 - 22:22:24

Fin bild Anna :) KRAM

Sophie
2009-01-10 - 22:25:48

Svar: Tack så mycket för din åsikt :)

KRAM

C Y R E U S
2009-01-10 - 22:31:26

Heej Anna! Vill tipsa dig om min tävling i min blogg=)<3 kika in vett ja<3

A
2009-01-10 - 22:33:10

Jag är helt säker på att du inspirera andra och får dem att vilja komma in på samma bana som du. Herregud jag är 41 år och kan känna att "fan, jag vill också göra som Anna, skapa, få vara kreativ, ha mitt eget". :D

Men jag tror väldigt få kommer att nå dit du nått. Det är en sak att vilja och en helt annan sak att faktiskt ha talang som DU har!

Du är unik! Du kan något som få kan!

Men var bestämd! Absolut! Ge inte ut adresser och kontakter hur som helst. Varför ska du göra det?

Du har ju fått kämpa dig till det du har idag, så det får väl andra göra också om de vill lyckas.

Jag tror du kommer att gå långt oavsett konkurrensen.

Kramar!

C Y R E U S
2009-01-10 - 22:37:37

okej, men du kan ju alltid ge bort dom=)<3

Elin [ n e v n a r i e n ]
2009-01-10 - 22:40:58

ELLERHUR!

Jag har faktiskt svarat så några gånger för att jag.. ja... blivit lite stött av frågan...

"Jag tar pennan och drar lite streck -that's it"

Hur man gör.. hah! Som om man skulle ha något mirakelsvar på det...



Nej ibland känns det som att alla tror att allt är så enkelt. Att det bara är att berätta hur man gör och så säger man simsalabim och så kan man också. Som att vi inte suttit och trevat oss fram.. timme efter timme... svurit och slitit våra hår... skrattat och tagit glädjeskutt..



Nej jag har svårt för att avslöja saker jag har lagt ner hela min person på att förstå och lära mig.

Och jag önskar att alla visste att det inte finns något magiskt ord. Att det inte "bara är att berätta".

Precis lika mycket jag önskar att alla förstod att det inte bara är att köpa en kamera för att få bra bilder...



Ne.

Kan inte alla vara sådär själsligt kreativa och förstående? Verkligen brinnande.... Som inte ställer dumma frågor, utan som förstår att det enda magiska rådet som finns är att sätta sig ner och spendera tid och öva öva öva och åter öva...



Haha ja visst har det blivit det?

Jag vill egentligen inte nämna det som illustrationer längre. Var och varannan blogg har ju illustrationer på sin sida these days. Fast det låter fel att jag målar och teckar för det är som förknippat med "för hand".



Haha dilemma ;)

Och tack Anna! :)

Kan Dee - Drawings and Designs
2009-01-10 - 22:46:27

Bara sanning gumman :)

Tina
2009-01-10 - 22:50:58

Givetvis ska du hålla inne med dina affärshemligheter. Onte dela med sig av allt. Men jag förstår dig, svårt att avgöra om man frågar saker för nyfikenhets skull eller för egen vinst. Jag tror du vet vad du gör!



Måste tacka dig igen för det roliga polaroid programmet. Det har gjort sjuka jag lite gladare idag. Kull med alla ljudeffekter.

Athena
2009-01-10 - 22:55:27

den som frågar om dina grossister, vill ha reda på riktigt secret stuff etc borde itne få svar! det är ju otrevligt och fråga det, itne otrevligt att itne svara på de :)

och ja, jag tror du har inspirerat folk =)

Jack
2009-01-10 - 23:00:00

sv : kanske dax att skriva om månadens blogg ? Du har många besökare ? Tror LÄTT att du kommer vinna om du får dina läsares hjälp. De behöver bara skriva ngt litet i slutet på ett inlägg som alla andra deltagare

;)

Elin [ n e v n a r i e n ]
2009-01-10 - 23:08:17

Haha ellerhur!

Hade jag bara kunnat skriva det jag tänker utan att få dåligt samvete så hade det nog blivit något i stil med "Frågade du Astrid Lindgren vad hon använde för penna också för att få så bra böcker, eller?" Men det kan jag tyvärr inte med.

De menar ju inget illa när de frågar, det vet jag ju, men ibland känns det som att det skulle behövas en smula logik och eftertänksamhet innan frågorna ställs......



Vad gör du imorgon förresten?

Jag kanske har rum för en fika då :)

Jenny
2009-01-10 - 23:10:45

jag tycker absolut att du ska vara lite hemlighetsfull! du har lyckats på egna ben och verklgien ansträngt dig, då tycker jag att alla andra ska få kämpa lite också. klart man kan hjälpa och ge folk en knuff i rätt riktning, men du borde vara lite försiktig med hur mycket du hjälper till :) dock tror jag aldrig att någon kan göra sånna unika tryck som du gör! keep up the good work!

Karin
2009-01-10 - 23:25:48

ja bara en grej som jag är så grymt less på.. blev besviken, för kändes bara så bra.. och kom ihåg "allt bra", men sen kom jag på allt det dåliga.. och då blev jag besviken, och är less för att jag bryr mig för mycket

haha men gud vad jag svamlar! nu äre sängdags snart.. hoppas du haft en mysig dag!!

kram

Elin [ n e v n a r i e n ]
2009-01-10 - 23:27:08

neeej va tråkigt! haha :P

Ja då får vi önska lycka till med det då ;)

Emelie Talvis - e t a l v i s ♦
2009-01-10 - 23:29:13

fin blogg :)

Perfektion by Emma
2009-01-10 - 23:33:38

- tack tack söto



men min händer värker.. nellie tycks aldrig växa ifrån busåldern..

Linda
2009-01-10 - 23:51:33

Du kan få privatlektioner hos mig ;)

Anna
2009-01-10 - 23:58:19

Känner igen det där, men vet inte riktigt vart man ska sätta ner foten och säga stopp. Nu i skolan har jag med vänner ett s.k. UF-företag (ligger ju absolut inte på samma nivå som dig men iaf :)) och när man märker att ett annat företag i klassen börjar dra nytta av våra ideér och rent av härma helt av så blir man lite små putt. Detta företag är helt "hemliga" och vi får aldrig veta i stort sätt någonting som de pysslar med. Men de kommer ändå och frågar oss vad vi gör och man vill ju inte vara otrevlig, de är ju ändå mina kompisar, så då berättar man lite på ett sätt som man tycker att de inte ska kunna tjyva för mycket. Men ack så fel man kan ha!



Superbra blogg förövrigt! :)

Lotta
2009-01-11 - 00:06:19

Ja, det kostar ju en hel del i början innan man börjar gå runt, alla pengar går tillbaks in i företaget. Har lite samma sits själv just nu även om jag inte har reggat företag, har börjat sälja hudvårdsprodukter och make up och jag har satsat rätt mycket utöver vint från försäljning för att ha produkter att dema med osv... men skoj är det i alal fall. Nånstans måste man ju hoppas att det börjar gå ihop sig och sedan gå med vinst =)



Tycker du är duktig.. Kör hårt!

Erika Joanna
2009-01-11 - 00:08:16

Hej och Hallå där i stugan!



Du har helt rätt, för det man kämpar hårt för att få ska man inte ge bort allt för lätt!

Du har kämpat, du har arbetat och du är på väg dit du vill, ge inte bort allt det för att vara snäll och hjälpsam...Det är inte många som skulle göra det för dig, tänk på det :)

Nu låter jag verkligen som en riktig bitterfitta, men inte så jag menar...tihi

Menar bara att du har kommit på rätt väg och var stolt över det och inget dåligt samvete för att du känner att du inte hjälper tillräckligt! :)



Visst ska man kunna hjälpas åt med tips och trixs men inte allt för mycket kanske :)



Ha en fortsatt trevlig helg, förresten..Det var ett mycket gulligt kort på dig din mor tagit :)



Kram Erika

Kan Dee - Drawings and Designs
2009-01-11 - 00:38:41

Jag förstår precis hur det borde kännas.. Man vill hjälpa, men samtidigt måste man tänka på sig själv också. man måste ju fortfarande tjäna på det man gör, om det nu är den branchen man satt sig in i. Men JAG tycker du är fantastisk, på alla sätt och vis! Fatta gott tycke om dig redan jag börja prata med dig på Galan! KRAM

stephy
2009-01-11 - 00:56:18

tack så jätte mycket vad glad jag blir! :)

Mumin
2009-01-11 - 01:23:13

Va för fan ego ;) det är något bra att värna om sitt eget. Människor som frågar kan få en del tips men inte alla..alla tips alltså.... :P

Juliana
2009-01-11 - 02:01:07

Ibland måste man ha vassa armbågar som egen företagare. Jobbigt i och för sig men man måste sätta sig själv i första rummet för sin egen skull. Du är dessutom värd all framgång så du behöver inte känna dig skyldig någon någonting. GO ANNA!

Sofia
2009-01-11 - 02:15:24

superfin blogg du har!! ta dig gärna en titt in till mig =)

Eleonor
2009-01-11 - 02:38:15

Det här var helt enkelt bra skrivet, du har så rätt så, man kan inte vara skit trevlig jämt (=

Mackan
2009-01-11 - 09:24:58

Goder morgon

Önskar dig en bra söndag;)

Kram

Alexandra
2009-01-11 - 09:36:16

God morgon tjejen! Jag tror ändå att du kommer att komma långt med din ödmjukhet. I längden är det det bästa :) Åh attans vad synd att vi inte kommer träffa dig igen i Stockholm. Vi får se till att hitta ett annat bra tillfälle snart :) KRam på dig

Malin
2009-01-11 - 09:42:28

Jag tror du måste sätta en gräns där, på hur ödmjuk du ska vara när det gäller din karriär och ditt företag. Du har ju kämpat för det och då är det inte rättvist att du ger det på ett silverfat till alla andra. Men visst ska man vara trevlig, men det ska ha en gräns :)

Fredrik *Frisören
2009-01-11 - 10:03:39

va fin bild

Malin
2009-01-11 - 10:05:22

Helliden ja. Fick allergisk chock, tror att det var mögel i mitt rum, alternativt för mycket kemikalier i omlopp. Men det blev en push att istället fortsätta på språk- och litteraturvetarbanan som verkligen blev min, så inte klagar jag så här i efterhand!



Och nu är ju det där med att göra tshirt-tryck inte direkt något nytt påfund... Men det är klart du ska hålla på dina kontakter och knep nu när du ändå försöker göra dig en kommersiell karriär på det. Håll på't Anna!

hilda
2009-01-11 - 10:17:07

Jag tycker du ska tänka på dig själv. Sen är det jobbigt om man är en snäll människa och det skadar en själv när man är det. Men tänk på dig själv i första hand säger jag bara. Många kramar

JOSEFINE
2009-01-11 - 10:25:31

godmorgon :D

Emma Gynning
2009-01-11 - 10:49:56

Hoppas du Haft en bra helg! Kram

Fanny
2009-01-11 - 11:03:04

Svar. Ja det är nog inte det lättaste att komma på något nytt sånt uttryck, men det ska bli spännande att se vad du kommer fram till =)

linnea
2009-01-11 - 11:23:52

va söt du är på bilden.. :)

Helena
2009-01-11 - 11:41:44

SJälvklart kan du inte dela med dig av allt eller ens hälften av alla detaljer som till slut fått dig där du är idag. Du har ju kämpat och det måste den som vill lyckas gör på egen hand. Annars är det dessutom ingen egen framgång utan då seglar de på din vind och det blir inte äkta. Vem vill ha framgång som inte är äkta?



Du är äkta och du har redan givit så mycket med din blogg så jag kan för mitt liv inte se hur det skulle vara egoistiskt av dig att inte ge ut dina kontakter med mera. Istället är det inte bara oartigt att ställa sådana frågor till dig utan även otroligt korkat.



Massor med kramar till dig som inspirerar och förfyller ens dag med alla fina illustrationer och vardagsbetraktelser.

/Helena

alicia
2009-01-11 - 11:41:55

söta du!

Johanna
2009-01-11 - 14:24:00

En svår balansgång, du verkar vara så snäll av dig och det är ju verkligen på gott och ont. ser iofs ut som att du har kommit en bra bit längre än många andra och förhoppningsvis fortsätter det på den vägen för dig! :)

Jojjo
2009-01-11 - 14:44:18

det är jobbigt att inse att man inte bör vara alltför snäll och hjälpsam när det ligger i ens natur... jag tycker helt klart att du ska värna om ditt och de dina, inte någon annans önskan om framgång.



Och som du skriver - hur sjutton kan de?!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-01-11 - 16:08:18

Mumin: tack för ditt stöd! massa kram!

kajsa
2009-01-12 - 16:32:41

Tycker absolut att ska värna om dig och ditt Anna! Kan tänka mig att du är en människa som är väldigt snäll. Som vill väl och gärna vara till lags. Men som du säger, DU har ju jobbat för att arbeta upp ditt lilla företag och då ska du ju vara lite rädd om det som är ditt varumärke. Folk utnyttjar en så mycket lättare än vad man tror tyvärr.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: