GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Anna Larsson o Modebloggerskan..ehh modebloggerskan Anna Larsson

2009-01-06 | 11:15:33 | Krönika/Politik/Tankar

Godmorgon bloggosfären...Eller god förmiddag.

Jaha, vad ska man skriva här idag då..?
Kanske kan jag skriva att jag inatt blev vald till president i finland? Vem vet , en del kanske går på det, tror att det är absolut sanning. Eller så kanske jag kan uppröra nån genom att säga att jag nog ska sluta äta så mcyket godis som jag gjort senaste veckorna innan det påverkar min ack ickeslimmade figur..
Eller så kanske jag under dagen kan skriva några inlägg att jag gör nada nothing njet för att som sista inlägg göra en tecknad modebloggerska som säger att hon shoppat en massa, varit i Paris och bokat en resa till Bahamas och ni sen skriver " fan vilken produktiv dag du haft"..

Ja bloggosfären har blivit lite lustig. Eller har den kanske alltid varit det? Men det är ganska så kul, om än ibland också frustrerande att se hur många det är där ute som tar saker på för stort allvar eller som helt verkar sakna nån som helst känsla för ironi, satir, skämt, skoj. Å andra sidan kan det ge en själv en känsla av att man kanske föddes überintelligent...

(läs det med lite skoj där..ok?!)

Jag har under en månads tid här i bloggen publicerat mina tecknade modebloggerskor.
En del av er verkar direkt tro att hon är jag så när modebloggerskan dragit på sig en urinvägsinfektion på grund av att hon inte riktigt förstått säsongsmodet ja då får jag en massa "men åh krya på dig Anna!"
Har modebloggerskan köpt 8 likadana klänningar så är jag "fan inte klok!".
Och igår så blev modebloggerskans version på nyårslöften mina egna som jag inte skulle kunna hålla till februari samt att jag visst upprörde litegranna med viktuttalandet.  Vilket ju i sig känns konstigt.
Hade jag lagt ut en bild på mig där och sagt att jag vill gå ner fem kilo vet jag inte om jag hade upprört en med anorexia eller om folk hajat till, men nu gjorde "modebloggerskan" det. En tecknad fiktiv överdriven kariaktyr som inte äger några inre organ som jag inte satt nåt tänkt BMI på.

 Får det vara så känsligt? Även om vi lever i en värld med sjuka ideal här och var och i en bloggosfär där man ser många bloggare bli magrare och magrare och har som mål att komma i mindre och mindre jeans med bortförklaringar om att de alltid går ner mot våren/sommaren ( men som sen aldrig verkar gå upp tappad vikt mot vintern igen) så måste ju ändå de som har lite hull/är överviktiga/de som vill -få säga att de vill gå ner nåt kilo eller två ty för alla leder inte sådant till ett sjukt beteende och är säkerligen aldrig nåt hån eller så mot de som tyvärr lider av en ätstörning.
Folk måste börja lära sig se lite skillnad på peson och person, sak och person, sig själv och andra och fiktiv karaktär och verklig person..samt kanske ta livet lite mer med en klackspark...

Nej nu måste jag skynda, jag är helt pank, i tidaholm finns inga affärer men Sturegallerian har säkert rea fy vad jag hatar chailatte oj bloggcoachmöte sen på NK måste få tag på en chailatte också sen ska jag shoppa järnet..Ciao!




(sen att folk faktiskt känner sig träffade av modebloggerskan..det kan ju jag inte rå för...
och tänk att det faktiskt finns dom som köper för små kläder i hopp om att gå ner..)
Kommentera 45 st

Kommentarer
Angel
2009-01-06 - 11:19:43

haha jag älskar dina illustrationer

Katinka
2009-01-06 - 11:30:16

Jag instämmer fullt och fast med ditt inlägg. Själv är jag en storlek Medium och trivs bra med min kropp i de flesta fall, men ibland lägger man ju på sig lite kring magen och känner att det är dags att få bort en del av bilringen liksom. Det måste man ju få säga utan att det blir ett himla liv för det.

Jag gillar dessutom att skämta om vikt och matintag och kan få riktigt upprörda blickar när jag sätter i mig en påse chips bara för att jag känner för det.

Slut med viktnojjan tycker jag!

Bara man mår bra i sin kropp och är någorlunda hälsosam så måste vi våga vara olika!

Bra sagt, kunde inte sagt det bättre själv!

Clara
2009-01-06 - 11:35:12

hahaha "krya på dig anna" var ju den bästa kommentaren.. men skämt åsido, mycket bra skrivet. Bloggsfären skrämmer mig lite men jag är lite smått bloggberoende så det är svårt att ta sig ur.

Jenny
2009-01-06 - 11:35:56

Svar: Tack sötnos!



Ang ditt inlägg så är ju just din modebloggerska underbar ironi! Det trodde jag var uppenbart?

Men ja, bloggvärlden är väl ganska speciell...

Åsa.S
2009-01-06 - 11:47:00

Hahahaha... ja, folk är verkligen inte kloka! :O

(Fast allt som får en själv att känna sig smart/are är ju bra)

Jag älskar i alla fall både modebloggerskan och dej!



Ha en fin dag vännen!

Maria - f a s h i o n s t a r s ☆
2009-01-06 - 11:51:58

riktigt intressant inlägg!



jag tar aldrig dina tecknade modebloggerskor som dig själv, de är mer som en samlad trupp av de flesta bloggare och såklart överdriven för att bli ännu roligare :D

Mackan
2009-01-06 - 11:52:45

Stå för den du är Anna! Du gillas av så många, att någon inte fattar det du skriver är inte upp till dig. Kom ihåg det är din grej detta!

Ha en bra shoppingtur!

Kram

Mackan

Milla.
2009-01-06 - 11:57:16

ju det är bara fint.., en lugn tisdags :) kram på dig.

Fredrik *Frisören
2009-01-06 - 12:00:19

hehe du är så rolig... vi diggar dig anna! leR

Sheena
2009-01-06 - 12:04:50

För mig så är den illustrerade modebloggerskan och du inte samma personer. För mig så är du lite mer smart än så, samt att då jag följt din blogg i över ett år så vet jag att du inte skulle agera så som modebloggerskan gör i vissa sammanhang. Men visst fan är den illustrerade modebloggerskan kul! jag älskar dom! Fullkomligt viker mig av skratt varje gång, och andas ut över att jag inte är så som dom beskrivs. Haha.

Malin - brandteknologen
2009-01-06 - 12:09:53

Jag håller med dig, folk läser inte ordentligt...



Jag tycker däremot att dina illustrationer med Modebloggerskan är hysteriskt roliga, om det nu är någon som känner att de får på nöten av dem kanske de borde ta sig en funderare ;)



Keep up the good work!

Anja
2009-01-06 - 12:12:35

Svar:

Tack så hemskt mycket! Vad glad jag blir :-D Den är ny nämligen, headern. Hehe!

Jojjo
2009-01-06 - 12:16:20

Jag har inte läst kommentarerna i din blogg (koncentrerar mig på inläggen, vilket kanske gör att man missar en del roliga konversationer...) men blir ju mörkrädd när jag får höra att folk tror att det är du..??!! vissa kan ju inte ha någon känsla för ironi, haha. Sen är ju bloggvärlden sån att alla tycker om att klanka ner på andra och misstolka inlägg på flit bara för att skapa debatt, känns det som... eller så är folk helt enkelt bara så korkade..?!! :-)

anjelica
2009-01-06 - 12:16:47

tack så mycket för tipsen :)

Sara
2009-01-06 - 12:17:42

Folk måste skaffa sig lite humor! Även om jag råkar vara just en av de som köper snäppet för små kläder för att motivera mig själv att gå ner (och har lyckats med 20-25 kilo, ja... så här efter jul ligger det nog mest åt 20) så måste man ju ändå le lite åt det hela. Folk tar sig själva på för stort allvar! Det är en skiljnad på att man "måste" gå ner i vikt och att "vilja"...

Azin Jasmine
2009-01-06 - 12:23:03

Ja klänningarna är helt underbara. Och färgerna är verkligen jättefina! Tack för kommentaren:)

Emma
2009-01-06 - 12:26:54

Bra skrivet, men jag förstår inte. De som läser dina inlägg om modebloggerskan bör ju, om inte annat, förstå att det är ironi på övriga kommentarer? Fast det kanske är för mycket att ta in när man inte förstår ironin från början.

Jonathan
2009-01-06 - 12:29:49

Men vissa väskor gillar du väl?

Miss Muffin
2009-01-06 - 12:31:26

Det är ju ganska uppenbart att det är en drift med modebloggandet, på ett väldigt smart sätt och utan tråkigt förakt. Jag tycker att dina illustrationer är både smarta, genomtänkta, roliga och med lite kärlek ovanpå det. Om man inte förstår ironin eller skämten så kanske man ska skaffa sig lite självdistans.

Alexandra
2009-01-06 - 12:32:21

Du skriver ås fantastiskt bra. Du vet hur du får med dig läsarna- himla bra att skriva detta, tycker jag. Det känns också som att jag föddes überintelligent... för jag vet ju att modebloggerksna inte är toi. Vi har ju t.o.m diskuterat om vi ska hjälpa henne komma ur mode- och shoppingbesattheten XD



elli
2009-01-06 - 12:35:57

Jag hade en blogg ett tag där jag försökte mig på ironi. Det funkade knappt alls, kanske 1 av 10 som inte tog själva inlägget på allvar. Jag fattade aldrig riktigt om folk faktiskt har svårt att förstå ironi eller om ironi är svårt att få fram i ren textform. I vilket fall som tycker jag att dina tecknade karaktyrer är superba!!

Sofia
2009-01-06 - 12:36:28

Hahaha jag garvar brallorna av mig! HUR kan folk missuppfatta? ÄR folk så tröga och humorbefriade?



Du är underbar. Alltid!

p
2009-01-06 - 12:43:23

haha. Att köpa för småkläder i förhoppning om att gå ned i vikt - det har jag hört så många gånger nu så jag vet inte vad :p (dock inte av mig själv)

E L E N V I K
2009-01-06 - 12:45:52

åh så fin header, och hela bloggen är underbar ju!

emma
2009-01-06 - 12:47:10

Ja, men det värsta som kan hända är att man får köpa nytt, och därför köper man ju itne världens dyraste grejer heller när man gör som jag :P haha.



Men du hade ju köpt för små toppar ;)

Karin
2009-01-06 - 12:50:38

Jag läser inte så ofta alla kommentarer hos dig så jag har inte sett det själv, men menar du på fullaste allvar att folk tror att det är en "självbiografi" när dom ser modebloggerskan. Jag ser nog ut som ett frågetecken just nu! Men folk är bra dumma ibland. Sluta för allt i världen inte med henne för att folk misstolkar - hon är ju klockren! I love her! (och dig) kram

Petra
2009-01-06 - 12:51:16

jag fattar inte att folk kan tro att du är dom där fiktiva karaktärerna. Det är ju verkligen inte vem du är! tycker bara dom gubbarna är roliga! :P för det skildrar verkligen verkligheten för vissa tjejer.

Det var i alla fall ett intressant och läsvärt inlägg du skrivit. du skriver väldigt bra! :)

Att ha det gott
2009-01-06 - 13:02:01

Hoppas att du får en fin dag vännen

jenilita
2009-01-06 - 13:22:52

hehe va ball du är! ha en bra dag

Lotta
2009-01-06 - 13:35:07

Det där med att köpa för små kläder för man hoppas att de skall passa omen månad ellelr två har nog de flesta tjejer gjort ha ha.. vilka fåfänga idioter vi kan vara ibland.

Kram på dig.. jag gillar den satiriska "modebloggerskan".

Kim
2009-01-06 - 13:54:07

Ja, men vi har för litet kök för det! suck Såg det när jag drömde mig bort på Ikeas hemsida. Trivs ni bra i nya lägenheten? :)

Becka
2009-01-06 - 13:56:50

Det här är såååå klockrent!!

Du skriver väldigt ironiskt och visst leder det ofta till missförstånd. Det får man nog räkna med.

Men har man läst din blogg mer än en gång så borde man veta att du har väldigt mycket ironi inom dej - och självdistans!

Det gillar jag!

Uppskattar verkligen ditt sätt att uttrycka dej!

Dock finns det alltid en risk att folk inte tar något seriöst när man ofta skämtar och är ironisk... Men du verkar ju inte ha det problemet med dina läsare... ;)



Ha en skön tisdag! KRAM!

Josephine
2009-01-06 - 14:15:22

Det är nog svårt för viss aatt förstå att du/man är ironisk inom viss ämnen, jag älskar dina teckande "modeoffer", hihi.



Hoppas du får en trevlig trettondag

(heter det så? ;D )

Ellinor
2009-01-06 - 14:26:04

Haha, folk är då inte kloka som sagt. Jag har då förstått ironin med modebloggerskan, men det kanske beror på att jag också är überintelligent :-)

Fia
2009-01-06 - 15:36:19

Jag tror att många bloggläsare är ganska stressade och bara skumläser olika inlägg. Då kan de missa ironi och inlägg som är skrivna "med glimten i ögat". Men de flesta läsarna förstår nog din sköna humor och uppskattar dina underfundiga texter. Och dina bilder! De är så underbara!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer..lägger sig i
2009-01-06 - 15:56:47

elli: ja jag vet inte..en del har säkerligen svårt fr att få fram det i textform..man tänker ju i en viss ton i skallen som en del säkert inte hör när de själva läser..men en del saker är ju så uppenbart skämtsamma och när det inte går fram..ja ..hehe



kram

Lisa Walker
2009-01-06 - 16:36:14

bra skrivet tycker jag. och roligt! Jag förstår inte vilka som kan skriva såna kommentarer, måste ju vara nån som inte läser dina texter iaf.



Men jag tycker modebloggerskan är ett roligt inslag i din blogg :)



Kram!

mallis
2009-01-06 - 16:39:20

Bra med lite övertydlighet. Tyvärr verkar det behövas.



Klart att "Modebloggerskan" är en karikatyr och hopkok av alla och envar. Hur kan man missa det?

Hon är ju skitkul att läsa.



Kör på! Kram



Sassy
2009-01-06 - 16:40:41

Jag tycker det är bra, och nödvändigt, att någon vågar ifrågasätta de ideal som finns bland modebloggarna. Någon som kan driva med alla nervösa bloggare som håller på att dö om de inte får den rätta klänningen och som dricker chailatte för att det är rätt. Och varför inte ifrågasätta genom karikatyrer? Det är ett mycket roligare sätt att ifrågasätta än att bara skriva negativa saker. Sen att folk inte fattar att det är på skoj...det förstår jag inte! Är det inte rätt uppenbart? Eh?



kram

Lilla Fröken
2009-01-06 - 16:52:53

Ironi kan vara svår att framställa i textform. Det är enligt min uppfattning ofta något man hör på en annan människas tonläge när de talar, att de just är ironiska.

Skrifter eller bilder om viktnedgång blir nästan alltid kontroversiella, då viktnedgångsbilden ofta framställs överdriven och handlar mer om kroppsideal än om hälsoaspekten. Jag anser absolut att en bild på en mager fotomodell är mer upprörande än din oskyldiga illustration av en fiktiv modebloggerska. Däremot kan det för nytillkomna läsare av din återkommande modebloggerska vara svårt att direkt förstå att det handlar om ironi, eller att just denna kvinna inte föreställer dig. Det finns ju så många självbiografiska seriefigurer så de kanske tänker i den banan...

Stina
2009-01-06 - 18:13:38

Ja jag vet inte vad jag ska säga. Ibland är folk helt enkelt dumma. No pardon. Så är det verkligen. Själv har jag svårt att förstå hur de orkar uppröras av sådana småsaker. Det får mig att tänka på en kvinna som en gång ringde till min pojkväns jobb. Hon hade fått fel färg på lasyren till sin veranda. Hon var hemskt upprörd. Sa att det var det värsta hon hade varit med om. Någonsin. Då har man inte varit med om mycket...

annawii
2009-01-06 - 18:15:41

Jäkligt bra skrivet! Du är så vettig och jag förstår inte riktigt hur man kan misstolka det du skriver och inte förstå när du använder ironi. Jaja folk får ju tolka hur de vill men läser man din blogg dagligen förstår man ju ditt sätt att skriva och fattar att du är en smart och sund tjej :)



kram

annika
2009-01-06 - 19:55:44

hahaha! folk är ju roliga!

Sen är det ju så att Tidaholm är sarkasmens urmoder och det är fan inte många tokstollar utanför stadens gränser som förstår det ljuva med ironi.

Hahah nee det kanske var lite överdrivet...men ara lite =)



Jaa du gumman idag mår jag mycket bättre.

Inga känningar alls faktiskt.

Jag hade för lite symptom igår så jag ville inte gå till läkaren med det "lilla" jag hade.

Och ja...det är viktigt att kisselera efter sex och det var just det jag råkade glömma...oops!

sheima
2009-01-06 - 21:51:05

jag älskar modebloggerskan men tar den aldrig på allvar o: hur fasen kan man köpa för små kläder?!



haha störda människor de finns..älskar iaf modebloggerskan, dina illustrationer o dig;D

leopardia
2009-01-07 - 00:44:49

Jag tycker det visar på ett symptom som finns i bloggvärlden. Detta 'se mig'-ytliga som finns... folk LÄSER inte utan slänger bara ur sig kommentarer i parti och minut...

Sen tycker jag visst att ironi i text fungerar utmärkt - Barbro Alving och alla andra kåsörer, modell förr, är ju strålande exempel på det... Det känns ju bara tråkigt om du ska behöva märka varje inlägg med 'ironi'...


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: