GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

små pusselbitar i dagens Idealbild

2009-01-15 | 23:02:57 | Krönika/Politik/Tankar

Fick den här fina kommentaren för en stund sedan

Måste bara få berätta - utan att ens veta eller göra något (konkret och direkt till mig) så har du hjälp upp mitt självförtroende.. :) Satt och läste din blogg och sa till sambon, något i stil med; Hon har sån härlig stil - och (missförstå mig inte nu, menar inget illa alls - ta det som positiv feedback, snälla.. :) ) inte så där trådsmal (spjälsnöre/klädhängare) som en hel del andra modebloggare är (dom har fina stilar också, en hel del. Men jag lessnar ofta för på mig skulle det inte se bra ut och då vissnar inspirationen lite). Han tittar på mig och säger att om man satt mitt huvud på din kropp så hade det kunnat varit jag på bilderna.. Varpå jag faktiskt inser att det är sant! Jag är lika fin jag också (skryter sällan så nu måste jag få passa på..)!! :) Mitt (förvisso mycket lilla) missnöje med min egna kropp försvann totalt och jag fick en mer rättvis kroppsuppfattning om mig själv.. Tack så hemskt mycket och fortsätt som du gör - älskar att läsa din blogg.

 /En trogen läsare, men dålig kommentator..
:)

Och Stina, tro mig, jag tar det som positiv feedback. Hur skulle jag inte kunna göra det? Om jag kan ge nån lite bättre självförtroende  genom en rosa halvytlig, men emellanåt allvarlig, rosa blogg där jag bara är mig själv..Ja då har man ju lyckats med något.

Men det är ändock konstigt det där , att jag kan ha gett det till nån, när jag själv är som hon..Ofta missnöjd med mig själv
varannan dag hatar min kropp för att varannan dag tänka " äsch what the hell...goooodis". för att sedan dagen därpå ångra de där godisbitarna och dagen efter det åter sitta med en chokladboll och njuta.
Men jag försöker i alla fall att inte ha en dubbelmoral kring det hela eller sända ut en massa dubbla budskap om vikt och ideal och att den och den har perfekta kroppar och så vidare eller håna andras kroppar som har eventuella "skönhetsfel".

Jag har tidigare ifrågas att t ex StinaLee och en del av hennes inlägg om utseende, kropp och vikt, t ex här, och när hon för ett tag sen skrev att hon vill bli fet blev jag smått förbannad och undrade bland hennes kommentarer vad hon menar med fet och att det går stick i stäv med när man då och då läser om hennes matvanor eller ser bilder på hennes pytteportioner ( eller så är det jag som har fel uppfattning om just portioner...) samt se inlägg då hon lägger upp bilder på Victoria's Secretmodeller och avundas deras bootys(?) och att Jessica Alba har den perfekta kroppen och att hon vill se ut som dom .Är dom feta?

Likaså blir jag smått förbannad , återigen, på fröken Blondinbella. Denna 18åriga tjej som är en av de mäktigaste i Sverige idag vad gäller inflytande , och då särskilt över unga tjejer. Hon har skrivit ett inlägg ikväll om att tjejer ska sluta svälta sig och sluta fixera vid mat och vikt osv .
Och inlägget hade varit mycket bra om det inte hade varit för det faktum att hon själv rasat i vikt senaste året, gått på en särskild diet, med jämna mellanrum uttrycker att det vore en mardröm att gå upp 20 kilo i vikt  och att Carola har tjocka  armar och gäddhäng eller skriver nedvärderande saker om t ex Mona Sahlins ansikte.
Jag tror att det är sådana där dubbla budskap som förvirrar de som är på gränsen/redan har/ eller är benägna att få en ätstörning och får dom att känna att de inte passar in i mallarna.
Det + de andra små pusselbitarna  som utgör dagens idealbild. Det är så himla många grejer som spelar in vad gäller ätstörningar, sjukligt beteende vad gäller och synen på egna kroppen och andras.

Så Stina, det är positiv feedback. Även om det sved till i mig en sekund då jag vänder det hela fel och tänker " ok inte trådsmal= jag är tjock...fan också..aldrig mer godis nu"  , så får jag ju ändå från dig och din kille höra att jag duger.
Och det är ju guld värt och så mycket bättre sagt än vad Blondinbellas ord nånsin kan bli. För dina var ärliga!

Så tack själv Stina. Jag finner dig ytterst vacker på både in- och utsida!



Kommentera 58 st

Kommentarer
Tess
2009-01-15 - 23:16:27

Snyggo! vill att du ska komma den 31.

Jag har förresten köpt biljett till Oasis så jag ska gå! Vi får ses innan!

Anonym
2009-01-15 - 23:16:42

Fin blogg :) Jag undrar hur du gör så att inte själva adressen till länken syns, utan du skrev "tex här". Get it? (a) tacksam för svar :)

Anonym
2009-01-15 - 23:16:46

drömmer mig tillbaka till femtiotalet då man skulle se ut som marilyn i kroppen hon skulle i dag säkert betraktas som knubbig.

sarah
2009-01-15 - 23:39:12

oh tack :) har själv varit på den knappen men allt utom rätt har det blivit då ^^

Jackeline Perez
2009-01-15 - 23:39:53

vad kul att du kunnat påverka ens liv så positivet!



good work girl!

Frida
2009-01-15 - 23:43:03

Tack, det här var precis vad jag behövde läsa just nu. Du skriver så underbart bra och man mår alltid bra av att titta in på din blogg! Tack!

sheima
2009-01-15 - 23:45:44

aw vad gulligt, nu mår jag fett bra! anna du är perfekt precis som du är, söt snäll o allt ;) <3<3<3

Alexandra
2009-01-15 - 23:52:29

Du är inte stor någon stans!! KOlla in profilen! Du är normal och det är jag också och så många fler och vi är minst lika fina som de som är trådsmala :)



Skönt med positiv repons. Peppar en alltid

sheima
2009-01-15 - 23:53:54

hihi puss på dig med! allt bra med dig, o dina katter;-)?

Wysteriia
2009-01-15 - 23:55:15

Är festen den 30:e också i sthlm så stanna kvar då?! :D

Wysteriia
2009-01-16 - 00:04:28

Du kan inte snylta lite sovplats då? :) Jag vet inte vart jag ska bo än men det löser sig på något vänser...i hope ;) Det brukar göra det :) Ska höra mig för lite.

Tezze
2009-01-16 - 00:09:31

Du har så rätt så, håller med dig till 100%.

Kim
2009-01-16 - 01:09:29

Klockrent skrivet Anna! You go girl.

Solli
2009-01-16 - 01:25:09

när ska alla inse att lycka inte sitter i kroppen? Den sitter i själen, det är den man ska vårda och ta hand om och likaså kroppen som bär den!



Jag har verkligen fastnat för din blogg o gillar den bara mer o mer! Bra jobbat ;o)



Kram!

Frida
2009-01-16 - 01:31:02

Det låter så underbart att få vara del av någons ökade självkänsla! :)



jag gillar din blogg.

jenilita
2009-01-16 - 03:41:28

Åh va fint skrivet! kram

Danni
2009-01-16 - 03:47:43

Väldigt fin blogg! gillar allt de rosa =)

//SoP
2009-01-16 - 04:57:22

Många ggr när du skriver om dina "hemska feta lår" osv, så tänker jag att du har ju Jättesnyga ben! Och klär dig så som jag så gärna skulle vilja göra-med kjol o läckra strumpor, benvärmare o stövlar osv- nu är jag inte skapt så det Passar mig,men Åh vad jag tycker det är snyggt! Du gör mig glad med att se ut som Du gör! Jag kommenterar inte så ofta,egentligen mest för du brukar ha så många kommentarer.

Ida
2009-01-16 - 07:47:14

Måste säga, TACK! Sånt här behöver jag läsa ibland (och inte bara jag)...

Barnens Hjältar
2009-01-16 - 08:10:25

Du skriver så himla bra!! Vet du vad, du ser helt enkelt perfekt och kvinnlig ut :-))

Typ så som de flesta mogna män (och en del kvinnor) föredrar...

Hipp Hurra för "normala" kroppar!!! Ja, du fattar nog vad jag menar...

Alexandra
2009-01-16 - 08:18:39

sv: Jag förstår precis! Hoppas du får en fin fredag :)

Malin
2009-01-16 - 08:22:33

Verkligen tankvärt! En sådan kommentar kan jag tänka mig förgyller ens dag ordentligt! Stor kram!

Anna
2009-01-16 - 08:38:36

Du är underbar tjejen! Du har en sund inställning till det här med kroppsideal och jag beundrar dig så otroligt mycket! Massa massa kramar.

queenpeach
2009-01-16 - 08:45:43

du skriver så fint och jag är så glad att du skrev det där inlägget. min tanke när jag läste BB inlägg i morse var exakt lika som du skriver.. hon har ju rasat i vikt, kört utan kolhydrater etc Men jag försöker tänka på att hon ännu är ung ;) Du är skitsnygg och det finns inte mycket som slår en chokladbit och en latte :)

lilian
2009-01-16 - 08:47:30

jag håller med Stina om dig! Du är en sann förebild för många tjejer därute. Du är den vackraste snyggaste coolaste och bästa bloggare som finns. Ingen slår dig... oj jag låter nästan kär i dig ler men jag lovar jag är inte creepy bara ärlig. ha en fantastisk helg! PUSS Å KRAM (jag önskar ännu mera nu att du kunde ingå i min familj.... snyft)

JOSEFINE
2009-01-16 - 09:15:07

godmorgon :) jättefin bild på dig :)

Sassy
2009-01-16 - 09:28:08

Vilken underbar kommentar! Tänk att du är så viktig för en främmande läsare! Du är en sådan bra förebild:)



Åh, jag vill äta pasta med dig med, nu!



kram

Ninas modeblogg, utan mode
2009-01-16 - 09:33:19

Jag tycker också att man blir mer inspirerad av dig eftersom kläderna sitter, och inte hänger, på dig :)

Stina
2009-01-16 - 09:42:10

Oj! Vilken respons på en kommentar!! Det var det värsta! :)

Självklart roligt och om det är någon mer som kan förstå att modell: Marilyn är något att föredra (former, rumpa, bröst, ben som faktiskt ser ut som ben och inte förväxlas med armarna).. :)

Är hedrad att du skrev ett helt (och så långt!) inlägg om min kommentar, det hade jag inte väntat mig när jag plitade ner alla orden.

Det var faktiskt just dina ben som fick mig reagera (positivt) första gången jag läste din blogg. Så fina! Dom ser vältränade ut - på ett sunt sätt! Så fortsätt som förr, du påverkar nog fler än du anar med din blogg.. :)

carro
2009-01-16 - 09:44:39

Du är utmanad i min blogg sötis! :)

Helena
2009-01-16 - 09:53:11

Jag läser inte Kenza, Blondinbella och Stinale eller vad hon nu hette, då jag föredrar äkta bloggar med ärliga inlägg. Behöver man säga mer? That's it!

/Helena

malin
2009-01-16 - 09:55:22

men, anna..? du är ju inte alls tjock!? Bilden ovan är ju ett bevis på det? tänkt på det här med att du lyckas shoppa kläder på barnavdelningar samt ibland mindre storlekar på h&m, kan bara säga att jag ser inte mig själv som stor/tjock men lyckas ändå inte få på mig något från barnavdelningar eller mindre än 38 på h&m. Då har ändå folk i min omgivning börjat påpeka att jag ser ut att ha krympt, vilket jag inte alls tycker om att höra då jag gillar att fylla ut både tröja och byxor på exakt rätt ställen - bröst, höft/rumpa och lår istället för att plagg bara ska hänga rakt upp och ner. Så, tänk om, tänk rätt snälla söta? Du är en av få (eller, kommer faktiskt inte på en enda annan av de bloggar jag följer) som jag faktiskt kan inspireras av i klädväg då du har en "riktig" kvinnokropp med former precis som mig och de flesta tjejer jag känner. Du är så söt så!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-01-16 - 10:01:38

Malin: Att jag kommer i storlekar från barnavdelningen beror på att jag är "liten" i mig själv - att jag är väldigt kort. Det gör faktiskt en hel del att vara kort just storleksmässigt. Det är därför jag har kunnat ha storlek 32 på en jädra massa plagg utan egentligen vara en storlek 32, o du förstår vad jag menar. Och grejen är väl den att jag lätt känner mig tjock i dagens samhälle där många bara blir magrare och magrare. Men nu skrev jag inte i texten att jag är tjock förutom att mi hjärna där i en sekund eller två tyckte att inte trådsmal= tjock då man blir ett alternativ till just det trådsmala..Man är nåt "annat".

Och det visar ju på hur fel jag kanske tänker men hur fel många andra tänker också. Därför kan det vara helförvirrande med just Stina Leeuttalanden samt Blondinbellas svängningar.

Puss!!

Lisa
2009-01-16 - 10:01:58

Fin bild. Finns det något program som får bilderna att se sådär gamla ut?

..:Sarah:..
2009-01-16 - 10:07:25

Vad glad jag blev av hela inlägget!!



:)

Alexandra
2009-01-16 - 10:11:09

Jag känner precis så oxå! Därför jag stannar kvar i din blogg. Du är personlig, egen och "normal". Tycker att det är ett sjukt ideal de enormt stora bloggarna visar upp - svält, trådsmalhet (är det ens ett ord? =P) och dyra dyra dyra kläder. Du blandar allt hej villt och har din egen stil. Trots att du ibland, som alla andra, bryter ihop, har du ändå en självkänsla nog att visa upp dig på din blogg och säga att du duger som du är! (missförstå mig oxå rätt ;)) Det tror jag hjälper väldigt många! Även mig! Puss på dig

Maria
2009-01-16 - 10:27:23

Vilken snygg blogg du har!

Johanna
2009-01-16 - 10:31:33

Underbart att läsa inlägget och kommentarerna idag. Håller helt med. Vackra människor som trivs med sig själva utstrålar tilltro om framtiden... typ. Jag tror att i många fall så fokuserar tjejer bara på att bli smalare och smalare och smalare tills de till slut nästan försvinner. Orkar ingenting och inte blir man glad för det?



Tack för sanning och tänkvärdhet.

hanna
2009-01-16 - 10:58:03

sanning! Jag tycker inte att blondinbella är så trådsmal heller faktiskt!









------------------

tävling på min blogg!



hanna
2009-01-16 - 11:05:56

nja kanske det stämmenr också haha, men hon är ju inte modellsmal heller, fast hon tränar ju så hon har väl lite muskler till skillnad från vissa modeller, som ofta modebloggar...

ina
2009-01-16 - 11:56:57

Bra inlägg! Vi läsare behöver läsa sånt ibland. :) Fortsätt som du gör, jag gillar din blogg!

lina
2009-01-16 - 12:08:28

Älskade allt du skrev! Tycker att du verkar superfin. Keep up the good work :)

kram

Anneli
2009-01-16 - 13:51:21

Kloka reflektioner.



Jag anser att det finns två parallella världar beträffande vad som är smalt och tjockt. Dvs den vanliga världen som de flesta av oss lever i och sen har vi kändisvärlden som skickar på oss sjuka influenser och kroppsideal. Mer specifikt den amerikanska. De som i tex filmbranschen betraktas som "större" skulle bland oss "vanliga" vara de smala. Det skulle göra mig till en fet kvinna vilket jag absolut inte är även om jag har ganska grov kroppsbyggnad. Men tänk, till och från är jag bekväm i mina kurvor och då tror jag att man blir lite finare både i sina och andras ögon.



Du ser förresten strålande ut i mina ögon.



Kram!

Marre
2009-01-16 - 13:53:38

Mycket bra skrivet. Jag hoppas du förstår att du är en bra förebild och att allting inte bara handlar om utseendet vilket jag redan vet att du är mycket medveten om. Tack och lov för kvinnor med former säger jag bara, det är så det ska vara! Jag har själv gott om former och mycket att ta i och visst kan jag må dåligt för det många gånger då man ska gå lättklätt eller bada eller liknande men jag försöker ändå peppa mig själv med att jag är bra som jag är. Och du är en stor hjälp med detta! Så tack, tjejen. Kramar

Bim HD
2009-01-16 - 15:58:55

Det jag alltid säger - ajajajaj, ja det gör ont än - att du alltid är en härlig inspirationskälla och alltid har något vettigt att säga - hur du nu än säger det ;) Du duger som du är, basta... och du ÄR urläcker på den där bilden där!!! Pricken över i:et i hela inlägget!!! basta...

Må så grankott... kramis skruttisen min...

annawii
2009-01-16 - 16:20:50

Vad bra skrivet! Och jag håller med om att det är sjukt när VS-modellerna ses som det kurviga och ska vara det kurviga idealet. De är allihopa vääääldigt smala och vältränade och visserligen säkert sundare och lite kurvigare än den "typiska" modellen men jämför man dem med en "svensontjej" är de nog inte så jäkal kurviga ;).

Fram för mer mångfalld i bloggar och media för det behövs så att det finns fler kroppstyper för unga tjejer att identifiera sig med.



Kram!

Anonym
2009-01-16 - 17:06:34

Du är itne stor någonstans, du är kvinnlig och det är skillnad. Du är vacker precis som du är. Du har ett riktigt bra spot on inlägg.



jag älskar att kika in i din blogg för den är så varm och personlig.

Sanna
2009-01-16 - 18:52:43

Bra skrivet det där! Ha en trevlig fredag

Infektia
2009-01-16 - 19:37:44

Håller med Stina. Fortsätt som du gör! :D Det är så skönt att se någon som bloggar om lite mode som inte ser ut som ett skelett!

Anna
2009-01-16 - 21:10:38

Du skriver så bra (:

Matilda
2009-01-16 - 21:35:33

Gillar din blogg grymt mkt. Mest när du skriver såna här, lite seriösare, inlägg. Gör det oftare du verkar vara en grymt klyftig tjej.

Jonna
2009-01-16 - 22:45:10

Hej, Gumman!

Ett sådant inlägg ifrån en läsare måste vara helt fantastiskt! Men hon är inte ensam om att tycka om din blogg och dina outfits bilder! Jag tillhör också en av dem som är inne på din blogg för jämnan!



Ha en fortsatt skön fredagskväll! Kramar i massor från ytterligare en ej trådsmal tjej!

malin
2009-01-16 - 23:41:14

När något sånt här kommer från dig så låter det så rätt. Du har så sant om det du skriver, spekulationer som är trovärdiga ang dessa andra bloggares "kroppsuppfattning". Jag gillar dig så mycket för att du är du, du skapar inte upp en ytlig bild som får alla att avundas och därför läser din blogg. Jag avundas dig för att du bara är dig själv. Alla som läser din blogg inspireras till något bra!

Marielle
2009-01-17 - 14:18:11

för det första, sjukt bra skrivit! :)

för det andra hittade jag nyss dig genom "veckans blogg" på förstasidan hos blogg.se.. kommer absolut att fortsätta läsa här. kloka ord och en sund inställning, inte var dag man stöter på det nuförtiden! :)

ha en bra dag!

Anna
2009-01-17 - 15:13:33

Jag håller med. Och din kropp är vacker och du klär i det mesta. Du borde även utnämna dig själv till din tävling tycker jag :)



Kram Anna

Anna
2009-01-17 - 19:32:15

bra skrivet <3

Emmaria
2009-01-18 - 15:56:37

Det är så härligt när du kan sätta ord på det jag tänker om dubbelmoralen i Blondinbellas blogg. Läste hos Katrin att Bb dessutom erkännde i fredags, när hon var på Mix Megapol att allt hon skrev var strategiskt. Åh, vad jag blir trött! Och kvällstidningar som Expressen sväljer allt och skriver om "stackars Bb som blev ledsen av de hårda orden, hon är ju faktiskt bara 18år"...



Och förresten, du duger och mycket mer därtill!!

Sofie
2009-01-18 - 17:37:05

du är fan bäst !


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: