GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

shoplifters of the world, unite and take over...

2009-02-22 | 22:01:39 | Krönika/Politik/Tankar

..ja så sjöng Morrissey och The Smiths men jag skulle vilja skriva en helt ny text och så sjunga

" all women of  the world unite and work together"

Jag nämnde ju lite snabbt igår det "bloggbråk" som uppstått Linda Skugge och Ebba von Sydow emellan..Eller om det bara är mellan Linda och Linda själv bråket är ...jag vet inte.
Ebba kommenterade i alla fall mitt inlägg med följande kommentar

"Haha, tack snälla du! Men att Skugge ska dra en madrass över sig - nja, tro det eller ej, men det vill jag ändå inte. :) Uppenbarligen är det en fråga som engagerar, alltså är det viktigt att lyfta fram den. För om det är många "supermorsor" därute som trivialiserar barnlösa kvinnors vardag och kallar den en dans på rosor, då har vi ett problem. Speciellt då det finns statistik som visar svart på vitt att unga kvinnor i Sverige idag känner mer kravstress än någonsin, tänk om fler kunde få hjälp innan de bränner ut sig eller kör fast? Ha en skön söndag, kram från Ebba."


Och det är på grund av dessa ord och liknande grejer som Ebba förr skrivit, en sorts storsinthet och styrka, som får mig att alltid vilja bära en t-shirt med "Team von Sydow" på.
Att istället se ett stort problem och inte bara se eller ta det personligt.
Jag förstår inte alls Skugges vinkel i repliken mot Ebba. Jag förstår att mammor har det jobbigt men jag tror säkert att mammorna innan de blev mammor också kände att de hade det jobbigt.
Jag förstår inte varför man ens ska tävla i jobbighet när den artikel Ebba skrev från början som Skugge vände sig emot tar hänsyn till ALLA kvinnor - unga som gamla, mammor som barnlösa.
Men vi har ju sett tendenserna förr hos Skugge. Hon förstår inte sig på människor som sjukskriver sig och inte går till sina jobb när de är sjuka bara för att hon själv aldrig sjukskrivit sig.
Och i hennes senaste krönika i tidningen CHIC tycker jag att hon dömmer ut singeltjejer totalt som fula, oattraktiva och otillfredsställda i sängen.

Hur långt ska man skjuta på gränsen och vilka uppfyller kraven till att få klaga, må dåligt, känna sig stressade och pressade?
Ska en cancersjuk som är sängliggande inte få klaga över livet och vara trötta för att Ludmila Engquist en gång klarade av att tävla i friidrott med sin cancer?
Ska en med brutet ben inte få säga aj för att det finns dom som brutit båda?

Det finns mer hos en människa än det man ser på ytan precis som det är mer inuti en tvättmedelsförpackning än utan...massa små små korn och partiklar.
Denna blogosfär som innebär att alla kan blotta sig offentligt om sina innersta tankar och åsikter och känslor  har väl tyvärr blivit till att mest bedömma yta. Är bloggtjejer för smala är de anorektiker och äckliga skelett, är de normalviktiga kanske de borde tänka på vad de stoppar i sig, är de mulliga och kraftiga så borde de fan inte få vara med på bild, har de en veckas för mycket utväxt i håret är de white trash och klär de sig bara i budgetkläder så kan de ingenting om mode eller stil.

Engla
hade igår tydligen skrivit ett inlägg av privatare sort men sedan fått ta bort det för vilken rätt har hon att klaga och må dåligt när hon har man, barn, tak över huvudet och verkar kunna shoppa vad hon vill?
Jisses. Och jag instämmer i det hon skrev sen, varför upprör Engla? Hon gör ju ingen illa. Jag har aldrig sett henne skriva ett ont ord om nån.

I en tid då vi kvinnor bedöms mer än nånsin efter hur vi ser ut och ingen kropp i världen verkar duga, där vi ska ha hunnit med 13 karriärer innan vi fyllt 21 ha skaffat familj innan vi är trettio , ständigt ha nyrakade ben och perfekt hy veta vad skillnaden mellan Chanel och kanel är och så fortsätta kämpa för att ha samma löner och rättigheter som män har...
Ja vore det inte lite enklare om vi kvinnor hjälpte varandra lite mer och höll varandra om ryggen och inte göra allt till en jäkla tävling. Tävlan i sig spär på stress och pressproblematiken och det är ju det vi inte behöver.

Jag vill tro att Skugge kan göra mer med den makt och det inflytande hon har än att småsparka på dom som redan ligger.

Jag må ha fått hjärtat krossat några gånger av killar men de gångerna har aldrig gjort så ont som när så kallade tjejkompisar sårat mig - gått bakom ryggen på mig, snackat skit om mig, grundlöst anklagat mig för att ha snott deras idéer samtidigt som jag bara stöttat och peppat tillbaka, klankat ned på mina kläder och hur de sitter eller utmålat mig som en bitch för att jag stått på mig.




Nej nu ska jag förbereda en uppesittarkväll och natt.. för första gången på några år nu har jag äntligen kanalen som sänder Oscarsgalan live. Har känts tomt i 3 år att bara se sammandrag och repriser av galan.
Inatt ska jag njuta av talangulla skådespelerskor på röda mattan i underbara kreationer och frisyrer och se den del av dom få pris för fina prestationer.
Blir kanske nattlig oscarsbloggning!
Kommentera 31 st

Kommentarer
Malin
2009-02-22 - 22:06:41

Åh oscarn hade jag glömt...fasen...undrar om jag orkar hänga uppe i soffan och dricka hallonpersikalättdryck och inte sova förrän tidig morgon och sen gå upp ordentligt och jobba med skola...hum...?

Linda
2009-02-22 - 22:12:53

Fina och kloka ord Anna!



Go Girl(s) ;)

Njut kvällen!

Emma says style, love & rock and roll.
2009-02-22 - 22:16:37

Jag fattar inte att det måste vara någon slags tävling om vem som har det värst/vem som har det jobbigast, precis som du skrev!



Jag måste säga att Ebba verkar väldigt sund i detta - & skönt att någon säger ifrån & tar den här fighten. Unga kvinnor utan barn med stress är säkerligen annars en extremt lågprioriterad grupp i samhället.



Word up Anna!

Amanda
2009-02-22 - 22:25:17

Jag vet inte ens vad jag ska skriva som för att kommentera detta, det var otroligt bra skrivet, och jag är glad att jag tog mig tid att verkligen läsa det här.

Men du vet redan hur mkt vi läsare, åtminstone jag, uppskattar sådana här texter av dig.



"Ska en med brutet ben inte få säga aj för att det finns dom som brutit båda?"

Den meningen sa verkligen så mycket!



Blir för övrigt Oscarsnatt för mig också! Laddar upp med en flaska cola för att orka sitta uppe. :)

Skitstor kram från skitlilla mig, snygging!

Jojjo
2009-02-22 - 22:30:58

Åh jag blir så arg så jag skakar och skulle kunna skriva ett långt jävla inlägg för att hävda min åsikt men jag orkar inte. Jag blir alldeles matt. På alla dessa människor som tror att singellivet är så jävla kul och en dans på rosor. På att vi "alltid kan göra precis som vi vill" och inte behöver ta nån hänsyn.



Och har Linda Skugge ens reflekterat över att det faktiskt finns de som inte vill ha barn? Eller ens kan fast de inte skulle vilja nåt hellre.



Att skaffa barn är faktiskt frivilligt, knappast en dans på rosor men fortfarande just frivilligt. Jag säger inget mer.



För övrigt hoppas jag du får en fantstiskt Oscarsgalekväll! Själv ska jag bara räkna får :-)



PUSS

Sheena / Rockho
2009-02-22 - 22:33:45

Men damn darling, jävligt fin bild!

Anonym
2009-02-22 - 22:37:06

Emma
2009-02-22 - 22:40:32

Oj, vad bra inlägg!

Linda
2009-02-22 - 22:43:59

Ha en bra natt.

Intressant diskussion du tar upp här. Jag som helt har missat "bråket" och tidigare inte varit särskilt pigg på Sydow kan ändå ta till mig konceptet. Det är viktigt att offentliga människor bär upp sådana här diskussioner. För hur gärna man än vill så är det ingen som lyssnar på en vanlig privatperson som... jag... eller resten av skuggbefolkningen...

Alexandra
2009-02-22 - 22:44:52

Oh... Oscars galan.. om man ändå itne haft skola imorgon. Well, jag kanske glor de första fem minuterna. Röda mattan är ju näst intill roligast. Får väl se sammanfattnign som SVT håller i. Eller så flummar jag på youtube ;)



Ebba är verkligen en ödmjuk person. Och ja- jag tycker trots hennes ord att Linda ska dra en madrass över sig. Go go team von Sydow!

Bim HD
2009-02-22 - 23:05:00

Ja, som vanligt sitter man som en holk, mitt i prick som vanligt. Du ÄR ju helt otrolig kvinna!!! Trots att du nu egentligen tillhör FEL kategori enligt ngn som jag inte ens vill skriva namnet på, eller ska jag? Hm, nä... hon har fått det skrivet allt för många gånger redan, basta...

Det bästa är ju att nu kan man slippa skriva detta inlägg (eller något liknande, dock mer förvirrat och djupt...) och bara hänvisa till ett helt otroligt perfekt skrivet sådant. Jag är lika stolt över din klokskap varje gång den dyker upp här - vilket den gör ofta. Att få vara en del av den är - otroligt!!!

Må så grankott... kramis skruttisen!!!

(ngn som inte ska kolla oscar - möjligen som ljudkuliss - och läsa Södermalmsmorden istället... tror jag ;))

Lilla Fröken
2009-02-22 - 23:15:32

Underbar Smiths-låt. Ska du se Morrissey i sommar? Det ska jag! :)



Förstår inte en sån där tävling om vem som har det värst....det är så onödigt...



Trevlig natt med Oscarsgalan! Sov gott sedan. Kram!

Juliana
2009-02-22 - 23:22:24

Jag håller så totalt med dig. Speciellt på punkten om att inga killar har sårat mig så som tjejkompisar gjort. Och så många gånger sen! Kanske därför jag har mest killkompisar nu. På nåt sätt lyckas de inte med det där bakom ryggen elaka sårande sakerna så som tjejer gör.



Nu börjar snart galan :) Jag sitter i soffan med spänning.



Kramar!

Anonym
2009-02-22 - 23:33:42

Åh, jag vet att reklam inte är roligt, men jag vill verkligen bli av med allt detta... so here it goes:



Hej!

Sänkta priser och så bjuder jag på frakten, i bloppisen alltså! Allt ska bort innan maj, så det är super-rea!



http://rebeccalovesyou.blogg.se/category/min-bloppis.html



Kika in!



Haha...kram på dig pyttis!

Frida
2009-02-22 - 23:34:12

Fantastiskt bra skrivet Anna!

Jag ska också se Oscars-galan by the way! Trodde inte jag hade kanal 9 men så sökte jag på tvn och så vips =) I loove it!

Becka
2009-02-22 - 23:51:20

Åhh...TACK för den komplimangen!

Du är ju för söt... :)

KRAM!

Becka
2009-02-23 - 00:00:00

Skrev förra kommentaren innan jag läst igenom ditt inlägg.

Och som vanligt, som någon ovanför mej redan påpekat - mitt i prick!

Very well spoken!



Ha så kul framför Oscarsgalan!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-23 - 00:29:31

linda: tack vännen! kram

ELLINORAK
2009-02-23 - 00:54:20

åh tack :D

haha de kommer från proffet själv så tacktack <3 :D

Juliana
2009-02-23 - 01:07:25

Jag gick nyss in i bloggen för att gnälla över att man inte fick se klänningar så såg jag din kommentar. Tur jag har ditt medhåll. haha.. kram

Linda
2009-02-23 - 08:22:32

Jag kände mig också smått utbränd innan jag fick barn, men när jag tänker tillbaka på det berodde det mest på min egen omogenhet och mina egna krav, som faktiskt var känslomässiga fejkkrav. Jag önskar jag hade fått leva om mitt singelliv i vetskapen om vad som väntar när man får barn då hade jag inte stressat mig så mycket. Alla krav jag hade på mig var i stort sett onödiga. Alla tankar jag ödslade tid på...oj, oj, oj. Tänk att jag hade så mycket tid att jag ödslade tid på dem. Om jag bara kunde få leva om en singeldag i vetskapen om att allt jag brydde mig om var fejk det skulle vara semester det.

Linda
2009-02-23 - 08:23:58

Kanske inte fejk, men otroligt uppförstorat och utan distans.

Linda
2009-02-23 - 14:19:21

Här kommer ett låååångt svar:

Som sagt var kan man aldrig veta hur stressad en annan människa känner sig och det känns ju ganska dumt att tävla om vem som är mest stressad och pressad. Jag tycker verkligen inte att barnen är några problem, men det tar ganska mycket energi att rodda runt jobb, sjuka barn, matinköp m m. Jag tror och hoppas att de flesta föräldrar ser sina barn som en glädjekälla. De är ju undrbara att umgås med och sen har de verkligen gjort mig mer mognare och målmedveten än vad jag var innan. Jag har blivit tvingad att ta ansvar för mig själv, mitt liv och mina barn. det är inget ansvar man kan avsäga sig.



Det är klart att alla har riktiga problem. När jag tänker på mig själv som singel känner jag dock att dessa problem som var så "riktiga" för mig är sådana som jag inte skulle bry mig om nu. Småsaker som jag skulle må dåligt av rör mig inte i ryggen längre och jag har slutat skämmas och be om ursäkt för vem jag är.



Jag skulle vilja citera mamman från Göteborg "Hej! Småbarnsföräldrar har inget monopol på att ha det jobbigt. Det märkliga är dessutom att när äldre tänker tillbaka på livet så säger många att åren med småbarn var de roligaste / lyckligaste! Med barn får livet ett mål och en mening som underlättar och faktiskt minskar den stress du kanske talar talar om. Och stackars alla barn som har mammor som tycker att det bara är jobbigt"...



Det känns som att debatten handlar om singlar vs mammor, men så enkelt är det inte. Jag har själv drabbats av två stora jobbiga händelser de senaste åren. Min mamma fick stroke för två år sen, 57 år gammal och kommer aldrig bli sig själv igen. Sen fick min pappa stroke, 60 år, men har återhämtat sig ganska bra. Dessa händelser var stressiga! mer än att ha barn och de gjorde mig till en starkare och mer ödmjuk människa. Inte behöver man ha barn för att utvecklas som människa. Dock så gör utmaningar, kanske lite stress och press, i livet att man utvecklas.

pernilla
2009-02-23 - 15:22:02

sjukt bra & klokt inlägg! läser både din & ebbas blogg, ni är bra! hon där linda verkar ha en konstig uppfattning av saker & ting. creds till ebba som inte bara bryr sig om att linda hoppade på just henne utan kämpar för hela grejen med att man kan ha det jobbigt fast ens liv inte består av bråkiga barn & madrasser från jysk :D



go girls! :D

Linda
2009-02-23 - 15:24:52

Du är klok som en bok min sköna!!

Moa
2009-02-23 - 15:49:19

långt inlägg! men jag läste hela och det var bra skrivet

lejla
2009-02-23 - 16:37:03

Anna, jag rös när jag läste detta inlägg.

Du slutar aldrig fascinera mig! :D

Anneli
2009-02-23 - 17:38:14

Amen sister!

Sofie
2009-02-23 - 20:47:07

Det är helt sant. Det värsta är när man får reda på vad taskiga saker tjejkompisar sagt om en. Det slår allt.

Sofia
2009-02-24 - 21:38:34

Jag måste ju få säga att det var riktigt bra skrivet! Jag erkänner att det har varit kul att spana runt på all dramatik runt om detta, men du plockade ihop bitarna snyggt!

Matilda Östman - the life of
2009-03-10 - 14:29:04

De som inte skaffar barn ger jorden en chans till att överleva. om inte alla massproducerade barn skulle vi inte behöva konsumera lika mycket. Enbarnspolitik låter bra ;D


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: