GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

oups..i did it again..?

2008-11-06 | 18:32:50 | Egocentrerat&Vardagligt

Hehe..
Ojdå..
Jag skapar visst lite feminstdebatter och inlägg både här och där..


Hmm..men så har jag visst haft en hel del åsikter den senaste tiden..

Vilket you får mig att osökt tänka på en scen ur SATC - serien då, inte filmen.
De sitter på sitt stammisfik och diskuterar ..samantha ger lite svar på tal och carrie säger
* you seem to many opinions today*...

Och man ska ha åsikter..och vara stolt över att man är en tänkande individ.
Go Girls!
Kommentera 22 st

Kommentarer
kajsa
2008-11-06 - 18:44:33

jag vet inte om jag skulle kalla det en feministdebatt. men allt som rör om i den normativa världen tycker jag är bra!

SCAR
2008-11-06 - 19:01:40

Hell yeah, måste jag fan säga. Klart man skall stå för sina åsikter. Kram!

Elin [ n e v n a r i e n ]
2008-11-06 - 19:10:00

Det roliga är ju att det verkligen framgår att det är allt annat kring barbiedockan som påverkar ett barns uppfattningar.. Inte själva dockan i sig.



Klart att det är sjukt att barbiedockan ser ut som den gör - men jag har ärligt talat inga som helst minnen av att jag såg dockan på det sättet. Jag älskade kläderna och håren och det var mina historier som var i centrum - inte dockan själv.



Kan poängteras att jag hade en hel korg FULL med barbies i olika utformningar. Och jag har aldrig lidit av det.

Det är snarare min jämförelse med andra människor som präglat mitt sätt att se på ideal.



Sen tycker jag precis som du att det är föräldrarnas plikt att visa en rättvis värld för sina barn. Vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt.

Börjar de fokusera på materiella ting som leksaker färger och prinsessor, så är det klart att ungen tror att det är sån världen är... men jag är uppvuxen med att kärlek och relationer är det viktigaste och mamma har alltid sagt till mig attj ag duger som jag är.. så jag har klarat mig bra från den där idealsvackan - ända fram tills jag började utvecklas i tonåren och föräldrarnas åsikter inte var så viktiga längre...

Då var det vänner och andra i min ålder som mitt liv kretsade kring och man började jämföra sig med andra - realiteten..



Så vad jag menar är.. jag ser inte var mina barbies km in och förstörde mitt liv?



Inte heller ungarna som jag drog i barnvagn och matade - för jag vill ju inte ens ha egna barn nu?



Haha. Kul diskussion :)

Elin [ n e v n a r i e n ]
2008-11-06 - 19:16:46

Haha ok nu lät det som jag tyckte den andra åsikten var skitlöjlig nästan, så måste understryka att jag verkligen kan ha fel i tron om att barbie inte skadar.. men i all fall.. Enligt mig så gör hon inte det. :P

Lotta
2008-11-06 - 19:28:49

Ja fy fan vad trist det vore om alla bara höll käft och nickade med!

Lotta
2008-11-06 - 19:29:06

Ja fy fan vad trist det vore om alla bara höll käft och nickade med!

Lotta
2008-11-06 - 19:29:58

Ja fy fan vad trist det vore om alla bara höll käft och nickade med!

Angel
2008-11-06 - 19:45:56

va fin du är gumman

Sara
2008-11-06 - 19:48:59

Fan, är det därför. Jag gillade aldrig säsong 5 till 100%, nu vet jag ju anledningen... typ.

Lilla Fröken
2008-11-06 - 20:11:18

Hej å hå!

Du måste kolla in MTV kl 21. Duffy är nominerad i MTV EMA och ska även uppträda. Det lär bli magiskt. ;) Kramar i massor!

Alexandra
2008-11-06 - 20:40:11

Fast jag tycker ändå du har väldigt sunda åsikter, och genomtänkta. Eller ja, jag vet ju itne om du skriver helt spontant-- men i så fall har du ju verkligen skills för det här med krönikor och debatter.

Lene-Therese
2008-11-06 - 21:01:02

loooovely pic! :)

julia
2008-11-06 - 21:02:38

Vet du det blir tydligen en till SATC film :O ?

Kolla www.posh24.se andra sidan på nyheter!

ANGELICA
2008-11-06 - 21:14:21

Sv: M verkligen. :( Vi hoppas hur mycket som helst.

Lina
2008-11-06 - 21:21:46

Gud vad vacker du är i lockigt hår på din visningsbild!!!!!



Måste säga att jag älskade SATC filmen och att de gör en tvåa kan jag ju sätta upp på min Dagens lista : )!!!

Miss Muffin
2008-11-06 - 21:29:09

Tack för den länkningen... mitt besökarantal sköt verkligen i höjden! :)

julia
2008-11-06 - 21:30:38

jaha oj förlåt (a)

Junitjej
2008-11-06 - 21:36:23

Vad trist man hade varit om man aldrig hade åsikter om någonting!

Tess
2008-11-06 - 21:48:47

Gah mycket diskussioner, jag håller mig utanför.



Sv. Jag valde Gulach-soppa, inte så pastigt men väldigt gott!

Fanny
2008-11-07 - 00:38:51

En sak som är väldigt relevant i barbiefrågan är at hon faktikst var den första (största) leksaken som lät barnet gå in i en vuxenroll, som inte byggde på att byta blöjor på småbarnsdockor.



Barbie är, förutom snygg, en självständig kvinna. Även om mycket av grejerna omkring centrerar kring kärlek, kläder, äktenskap, hushåll och så vidare så finns det också mycket som handlar om hur barbie tar egna beslut och driver igenom dem.



Jag skulle säga att barbie står lika mycket för idealet med drivna kvinnor som för något annat.



Det är töntigt att folk ser kvinnoideal som en fråga enbart om utseende, det handlar ju minst lika mycket om vilka roller man intar i familjen och samhället. Där har barbie gett oss mer än vad någon leksaksbil eller babyborn-docka någonsin har gjort.

Lina
2008-11-07 - 07:34:50

Svar: ahahaha oj, jag menade bilden ovan där du har lockigt hår! lyckades på tre sekuder elle nåt blanda ihop den med din profil bild...

Karin
2008-11-07 - 09:04:43

Jag tycker det då att det är kul att du svarar emot, hur kul är det att skriva något om ingen bryr sig lixom? Fortsätt i samma stil.



Jag gillar bilden i det här inlägget - den passar perfekt! och du var så fin i ditt gala-hår!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: