GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Hur ska årets kvinna vara egentligen..?

2008-11-04 | 19:42:23 | Krönika/Politik/Tankar

Som jag uttryckte i den här texten/krönikan för ett tag sedan så förfäras jag ofta av media och vad de uppmärksammar, väljer att hylla och vinkla.
Det är allt som oftast makt, pengar och inflytande som styr och den grävande journalistiken och granskningen i sömmarna verkar som bortblåst.

Idag har jag förfärats igen...och förundrats..Förfäringen och förundringen går hand ihand precis som känslan när man itne vet om man skall skratta eller gråta..Och tyvärr, återigen är det den där Blondinbella jag förundrasförfäras av.
Eller så är det det som sker runt henne jag förfärasförundras kring.

Här förstår man att Blondibella valts som en av årets kvinnor enligt tidningen Hennes.
En tidning jag alltid ansett som en sund tidningsförebild för unga tjejer..Men jag förstår inte vad Bella kan ha för positiv påverkan på unga tjejer om man nu inte hyllar tjejer som slår sig fram genom att provocera.
Visst hon har lyckats starta två företag, tjäna massor av pengar, bli framgångsrik, lyckats synas i samband med antivåldtäktskampanjer och ätstörningsjourer...samtidigt som hon hånat och bloggat om Carolas feta överarmar och nedvärdera ensamstående mammor som jobbar på Ica.

Sedan skriver hon ett inlägg om sin sjukskrivning och hur bra den varit och lärt henne massor och det samtidigt som hon är medlem i ett parti som anser, och själv skrivit nedvärderande saker om,  vilken belastning och börda bidragstagare är för det här landet.  Människor som likt Bella gått in i väggen och inte klarar av att gå till sina jobb, som nog kämpat på längre med sina problem och har faktista arbetsplatser att gå till för att kunna dra in pengar för att få mat på bordet och inte kunnat förlita sig på annonsintäkter på en blogg eller haft roliga mingel att gå på utan måste strida med försäkringskassan.
Linda Skugge är en annan framgångsrik hyllad bloggerska tillika ansedd som stark kvinna och bra förebild som ofta dissar folk som sjukskriver sig för att  hon själv aldrig gjort det....Men alla är ju inte höginkomsttagare som arbetar i hemmet lugna trygga vrå. Jag är egen företagare, jag kan fortfarande sitta och jobba vid min dator med 39 graders feber, med magsjuka , med depression, med brutet ben, men folk på industrier, inom vården eller lärare kan inte.

Jag vill att årets kvinnor skall vara kvinnor som slagit sig fram utan att trampa på andra, som visar ödmjukhet och en stor portion empati och medkänsla. Som trott på sina idéer och kämpat för dom, som inte behöver hävda sig mot andra.

Ska vi se till bloggvärlden tycker jag årets kvinnor finns  t ex bland Hanna Fridén och  Ebba von Sydow, kvinnor som är begåvade, duktiga, ambitiösa, sunda kvinnoförebilder som trots framgångar , eventuella förmögenheter och good looks ändå visar prov på ödmjukhet, empati och girlpower!



Vilka tycker ni är Årets kvinnor?




...kanske inte årets kvinnor..men ändock kvinnor som betytt mycket för mig..
Kommentera 52 st

Kommentarer
alexandra
2008-11-04 - 19:57:25

kunde inte sagt det bättre själv! häromdagen såg jag en reklam på bbs blogg om hur man går ner i vikt snabbt. hallå? hon tjatar om ätstörningar, att vi måste få bort de blabla hela tiden.

~ Sandra Söderberg ~
2008-11-04 - 20:00:32

Tycker att Hanna Fridén borde bli nominerad!!!

Absolut inte Isabella, hon gör väl trots allt det mesta bara för att få pengar?

Hanna
2008-11-04 - 20:00:59

Jättebra skrivet!

Alexandra
2008-11-04 - 20:01:13

Har aldrig tänkt så som du skriver förutom-- t.ex. angående Bella. Å andra sidan har jag ju itne läst hennes blogg så länge... men ändå- tack för att du gör mig klar på det hela !

Ellen
2008-11-04 - 20:02:37

Jag tänkte precis samma sak som du ang Blondinbellas nominering som Årets kvinna - Årets ÄNGEL till och med. Måste ju finnas bättre förebilder för unga kvinnor...

Jack
2008-11-04 - 20:14:39

Dina illustrationer äger :-D !! Händer idag då ?

e m m a
2008-11-04 - 20:16:40

- ja du vännen, man slutar aldrig att förvånas..

E
2008-11-04 - 20:17:38

Pyttis for president ;) Du har alltid så smarta åsikter tycker jag:)

Vera
2008-11-04 - 20:23:48

Du har alltid bra och smarta åsikter! Vad har du gjort ikväll då =0)?

Emma
2008-11-04 - 20:28:24

Bra skrivet!

Hanna
2008-11-04 - 20:37:44

Kan bara instämma, mycket bra skrivet!

Emma
2008-11-04 - 20:39:19

jag tycker Bella förtjänar att bli nominerad till årets kvinna! :/ hon har precis fyllt 18 och titta så långt hon har kommit. jag är inte alls lik henne men jag beundrar verkligen att hon har orkat med så mycket och hur driven hon är. Man märker att hon blir helt lyrisk när hon fått en ide och genomför den också, hon ger inte upp. Hon skäms inte heller för den hon är och tar ingen skit. Ingen människa är perfekt och det finns mycket hos Bella som är inspirerande tycker jag. Ok att hon medveten provocerat men varför ska inte hon få ha sina åsikter precis som alla andra? :/ coolt att hon vågar stå för dem även om jag verkligen inte alltid håller med!

Julia
2008-11-04 - 20:47:56

Jag tycker verkligen inte att blondabella borde bli årets kvinna, bara massa jävla dubbelmoral hos henne. Och är det någon som borde bli det, så tycker jag helt seriöst att det är du! Jag beundrar dig verkligen, du är mer "normal" jämfört med de andra, och skulle du vara tio miljoner rikare än vad du är nu, så tror jag ändå att du skulle vara precis samma skit bra-a person, lika duktig på allt du gör, snäll och ödmjuk!

Förresten, så fyller jag år 2 dagar före dig, haha. ;)

Bim HD
2008-11-04 - 20:48:25

Alltså gumman, hittar inga ord... Men, nu blir det en länk - en uppdatering i bloggen... måste orkas!!!

Må så grankott... kramis skruttisen!!!

ngn som dock är drabbad och lider kval under oket som ngns lagar har sett till... endera krypa till jobbet och lida, eller inte få mat alls? många val har man... not...

Carro
2008-11-04 - 20:56:43

Verkligen jättebra text Anna, verkligen verkligen.

hanna,
2008-11-04 - 21:31:07

kunde inte hållit med mer!

du&hanna <3

karro
2008-11-04 - 21:31:44

jag tycker beyonce! :)

lena
2008-11-04 - 21:35:54

lena
2008-11-04 - 21:37:47

what?:o man ska aldrig håna carola;p hon är ju tusen gångar bättre änn blondinbella ! :/

bra skrivit, tycker inte bb är en bra förebild alls..

Evis
2008-11-04 - 21:44:38

Jag håller med dig.



Åsa
2008-11-04 - 22:00:41

Dina och mina tankar är så lika så det är skrämmande. Jag blir också ofta upprörd över det jag läser (i bla blondinbellas blogg) och det som lyfts fram i media.

Men jag kan ur en synvinkel förstå om man väljer tjejer som sticker upp och provocerar just för att det bryter mot det äldre idealen att tjejer ska vara fromma och inte våga sticka upp. Men jag tycker att vi är väl nuförtiden "way over that" Det finns ju som sagt många andra sätt att provocera och sticka upp på utan att trampa ned andra.

Tack för en bra blogg :)

Philip
2008-11-04 - 22:02:16

"kvinnor som är begåvade, duktiga, ambitiösa, sunda kvinnoförebilder som trots framgångar , eventuella förmögenheter och good looks ändå visar prov på ödmjukhet, empati och girlpower!"



Men no no, skulle inte ta dem som exempel!

Emma
2008-11-04 - 22:06:03

Å håller med dig så mycket om blondinbella. Å gillar din blogg! Verkligen fin och dina print på tröjjor är grymma. Najjs work!

leopardia
2008-11-04 - 22:13:23

förut såg jag Hennes som en tiding för kvinnor 25+ och det känns ju kanske lite hånfullt då att rösta fram en bloggare vars blogg läsarna inte ens läser.. men jag slutade läsa Hennes sen de utsåg Sveriges snyggaste kvinna, då tyckte jag inte det var kul längre...

i samma tidning uppmanade de dessutom tjejer att ta taxi hem från busshållsplatsen istället för att uppmana killarna(som våldtar) att sluta våldta...

att utse årets kvinna är ju jättesvårt.. ska det vara någon 'yngre' så tuva nuvotny vilken dag som helst, fast hon lär väl vara närmare 30 idag, hehe...

men iannatfall kanske ann-sofi sidén vore nåt...

Loo - Veckansblogg?
2008-11-04 - 22:23:13

Godnatt, sov gott!

Loo - Veckansblogg?
2008-11-04 - 22:23:51

Godnatt, sov gott!

Loo - Veckansblogg?
2008-11-04 - 22:24:03

Godnatt, sov gott!

E
2008-11-04 - 22:24:50

"i samma tidning uppmanade de dessutom tjejer att ta taxi hem från busshållsplatsen istället för att uppmana killarna(som våldtar) att sluta våldta"



det är ju lättare att påverka om man själv tar en taxi hem än att lita på att ingen ska våldta en om man "säger till dem" iof :P men det är en helt annan diskussion - i wont go there!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-04 - 22:32:15

emma: klart att hon ska få ha åsikter precis som alla andra. men det jag menar är att hon blir uppmärksammad och får cred för en del saker som hon ändå i det gömda har en dubbelmoral mot.

Liksom att när uppmärksamheten riktas mot henne säga att man vill kämpa för ätstörningar och få applåder för det men sen då och då ge gliringar till en dubbelt så gammal kvinna om hennes eventuella gäddhäng på armarna?

Vi får heller inte glömma att Blondinbella nu inte bara är hon själv utan en hel industri där hennes idéer förverkligas i mångt och mycket med hjälp av media och pengar, inte endast hennes drivkraft.



årets stjärnskott, årets success, årets unga entrepenör kan jag hålla med om, men årets kvinna?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-04 - 22:34:10

E: det är ju ändå tragiskt att det ska vara upp till oss tjejer att inte bli våldtagna och att situationen ens finns att vi ska behöva ta taxi för att vara på den säkra sidan

leopardia
2008-11-04 - 22:53:55

E: njae, är det verkligen lättare för oss tjejer att ta taxi och kuva oss och anpassa oss hela tiden än för killar att sluta våldta?

men ja, deeeet är ju en helt annan diskussion ;)



jag tycker iofs att du anna skulle kunna bli årets kvinna. puss.

annika
2008-11-04 - 22:54:34

jag köpte mig en langos så fort tältet var uppsatt typ =)

mummselimumsmums

leopardia
2008-11-04 - 22:56:57

sorry igen, nu ser jag att det kan läsas med syfningsfel. jag ansåg att det var tidningen som istället skulle uppmana killar(som våldtar) att sluta upp med det... inte kvinnorna på väg hem...

Tess
2008-11-04 - 23:43:30

Men du har så rätt! Jag har tänkt likadant men inte orkar skriva ner det!

donnasandra
2008-11-05 - 00:25:18

HÅller verkligen med dig!!

annalin
2008-11-05 - 00:35:29

Tack för att du rabblade upp "lärare" bland såna som inte kan jobba hemifrån om man mår dåligt.

Jag har haft en dålig start på hösten med en överarbetande sköldkörtel, vilket kombinerat med en graviditet inte är särskilt hälsosamt. Men jag har pallrat mig till jobbet varenda dag ändå, eftersom det tydligen är svårare att få tag på vikarier än att stoppa Irakkriget...

Brukar trösta mig med att det är bättre att bara EN har det jobbigt än att dussintals elever inte ska få sin lektion.

Men det gör en knappast till Årets Kvinna, eller hur..?

Sofie
2008-11-05 - 08:09:09

Bra skrivet!

Liss
2008-11-05 - 08:45:11

Bra sagt, kunde inte sagt det bättre själv.

E
2008-11-05 - 08:54:20

E: det är ju ändå tragiskt att det ska vara upp till oss tjejer att inte bli våldtagna och att situationen ens finns att vi ska behöva ta taxi för att vara på den säkra sidan



-------ja det är det verkligen!



är det verkligen lättare för oss tjejer att ta taxi och kuva oss och anpassa oss hela tiden än för killar att sluta våldta?



-------jag känner mig i alla fall säkrare om jag tar taxi hem än om jag säger till killen "du får minsan inte våldta mig" jag anpassar mig hellre än att BLI våldtagen. jag kan inte tycka att det skulle vara värt det

Sara
2008-11-05 - 09:30:13

Ja jag tycker inte ens att de behöver vara framgångsrik för att bli årets kvinna. Man kan istället ha gjort en väldigt god gärning... men jag antar tyvärr att det inte räcker till för att vara en perfekt människa. :(

Sanna.
2008-11-05 - 12:59:28

Det där var...fan exakt! Du tog orden ur munnen på oss alla tror jag! Mycket bra skriven text med ett otroligt viktigt innehåll!

Kram

Petra
2008-11-05 - 14:11:05

Oerhört bra skrivit!



Jag är själv sjukskriven sedan 4 år tillbaka (jag är nu 24 år gammal)och var arbetslös när jag blev sjukskriven. För mig är det inte bra och lärorikt att vara sjukskriven, för mig är det ett helvete! Jag har kämpat flera år och är fortfarande inte frisk (jag lider av depression). Det gör mig riktigt förbannad att höra Blondinbella tala om sin sjukskrivning som en liten semester.



Att se henne som en av årets kvinnor finns inte ens på världskartan för mig. Starkt av dig att ta upp det här!

Petra
2008-11-05 - 14:41:43

Tack för ditt svar. :)

Det känns betryggande när yngre framgångsrika kvinnor tar upp saker som detta. Jag tror det ger mycket för oss sjukskrivna när det finns personer som säger sin åsikt och slår i från mot moderaternas trångsynhet. Du gör helt rätt i att belysa alla dessa problem som föregår i samhället just nu



kram

Emmaria
2008-11-05 - 17:30:33

Kunde inte sagt det bättre själv! Bra skrivet!

Dead Town Girl
2008-11-05 - 17:54:18

Anna, du skriver klockrent som vanligt! Allvarligt talat, du borde satsa på på en parallell karriär som krönikör - det finns många av den varan i dag, men ytterst få som skriver något vettigt. DU borde nomineras till Årets Kvinna!

josen
2008-11-05 - 20:40:24

Jag håller helt klart med dig om Blondinbella och Linda Skugge.



Det är vidrigt att någon som blondinbella, som inte verkar ha någon koll på världen och med sin illa dolda dubbelmoral kan påverka så många unga tjejers liv dagligen. Jag vet att jag låter som en moralkärring, men jag kan seriöst känna att det är människor som hon som "förstör" dagens ungdom genom att främja osunda ideal, svulstighet och liknande.

Men skulden är inte enbart hennes. Sverige ser ju tyvärr ut så att flickor och pojkar uppfostras annorlunda vilket leder till olika värde på kvinnor och män. Och i det avseendet är hon en produkt av samhället. Däremot gör hon ingnting för att en förändrig ska ske! Istället för att hjälpa (för hon har makt att göra det) så stjälper hon utvecklingen, bland annat genom det budskap hennes blogg sänder ut till unga tjejer.



Linda Skugge däremot, ska ju vara någon sorts motpol till alla dessa "ytliga" bloggbrudar. Eller hur? Fast egentligen är hon precis lika vidrig, om än inte på samma sätt. Hon ska vara en smart, vettig kvinna och så jävla radikal men sänder hela tiden ut buskapet att olika människor har olika värde. Förutom det så är hon ju otroligt tröttsam att lyssna på (läsa).



Jag håller även med dig om att verkliga kvinnor behövs som förebilder. Sunda, vettiga, verklighetsnära kvinnor. Jag håller inte med om att Ebba von Sydow eller den andra tjejen skulle kunna vara alternativ, ingen i bloggsvängen är värdig anser jag. Dessutom är det samma värdegrund som håller deras bloggar vid liv. Samtidigt har jag inget svar på vilka kvinnor som skulle passa, för man kan ju inte räkna bort bloggsvängen som det ser ut idag. I vilket fall är det en väldigt intressant fråga (som du kanske märker - jag blir ju värsta nörden).



elisabet
2008-11-06 - 12:58:29

Mycket väl skrivet, håller verkligen med!

Dorothea
2008-11-07 - 09:55:10

Åh tack! Detta visste jag inte eftersom jag inte ens varit inne på hennes blog.

Det här borde verkligen spridas vidare! Att årets Kvinna absolut borde vara en Kvinna för det första, och någon som gjort sig förtjänt av det!

Tack tack! Dorothea

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-07 - 11:55:14

Dorothea: Det är bättre du läser hennes blogg och bildar en egen uppfattning. JAg har läst den länge och sett dubbelmoralen och förundrats över att en del kan skriva vad som helst och komma undan med det..

Joanna
2008-11-12 - 19:22:23

Jag tycker ju så klart att Joanna (jag själv) som också utsågs till årets kvinna (Årets Vinnare dessutom) var väl värd utmärkelsen ;-)



Sedan kan ju tilläggas att Blondinbella är årets BLONDIN enligt tidningen!



/ Joanna

Anna
2008-11-16 - 23:36:43

Det här inlägget hade jag missat :)

Väldigt bra skrivet!

Anna
2008-11-16 - 23:39:05

Och som sagt någon lämplig årets kvinna är hon då inte! Finns tusentals kvinnor som bättre hade förtjänat den titeln än en som ser ned på folk på det där viset som Bella gör. Det är skrämmande att hon ses som en förebild :S


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: