GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

..jag växte upp med en tro på journalistiken....

2008-09-26 | 10:50:14 | Krönika/Politik/Tankar

"Demokrati är det samhällssystem i vilket du säger vad du vill och gör som du blir tillsagd."
Gerald Barry

Jag har under en längre tid förundrats eller kanske förfärats över den bild som media idag ger oss av saker och ting.
Enkelspårigt, ickeobjektivt, fjäskande, ytligt.
Jag tror jag har växt upp med en tro att journalistik och media nånstans skall vara granskande och djupgrävande. Efterforskande, klok och smart.

Men det stod  till exempel ganska så glasklart under förra riksdagsvalet att vår press är blåfärgad. Överallt anammades det att den borgerliga fyrklövern var en snäll allians och S+V+Mp fick den gemensamma benämningen "Kartellen" om klingar ganska så negativt.

Och så denna morgon, surfar jag runt lite granna på Aftonbladet.se och ser den här artikeln om Linda Rosing, Linda Skugge och Blondinbella.

Jag har skrivit och sagt förut att jag tycker det är förjävligt med alla påhopp och häcklerier isabella Löwengrip fick utstå efter det sexuella övergreppet hon var med om i somras.
Men det skall ju inte i sin tur göra att man inte får kritisera henne för andra saker.
I denna artikel framstår desa tre kvinnor som offer och enbart offer och att de grundlöst kritiseras och får utstå "elaka kommentarer".
Linda Rosing har jag aldrig funnit provocerande.
Men både Linda Skugge och Blondinbella har i sina bloggar skrivit en hel del , vad jag anser, vara kränkningar mot t ex bidragstagare, sjukskrivna, ensamstående mammor och småstadsbor. Blondinbella har jämför Socialdemokraterna med Sverigedemokraterna, letat upp de fulaste bildera hon kunnat hitta på Mona Sahlin och kallat henne Mona Stalin.
Det är inte att hon varit själutlämnande som upprört utan att hon själv gjort en hel del elaka påhopp.

Det som är bra med en blogg är att arkiven finns. Där står allt.
Alla dessa hundratusentals nya läsare som sökt sig till Isabella Löwengrip under sommaren samt den allt mer uppmärksammande median som frågar sig varför alla är så arga...ja ni kanske skulle ta och läsa igenom arkiven lite.
Men det dåliga med en blogg är att det endast är nyhetens behag som gäller och arkiven inte gås igenom..ty det är ju just "gammalt"...old news..

Jag säger inte att elaka hatiska kommentarer är rätt.Tvärtom. Men kritik...Kritiken och ifrågasättandet och de upprörda rösterna, ja de kommer inte från ingenstans...

Kommentera 47 st

Kommentarer
carro
2008-09-26 - 11:16:36

håller med dig helt o fullt. blir lagom irríterad på att dom försöker provocera och när dom lyckas och får gensvar blir dom förfärade över alla påhopp. vissa saker ska man hålla utanför som, som t ex det som hände blondinbella i sommras. men för ett tag sen skrev hon om en taxichaufför som var förkyld som hon tvingades åka med. hon har nog aldrig hört talas om karens dagar. alla var ju vansinniga på henne men hon fattade inte varför. fast blondinbella iaf, verkade äkta förvånad så kanske är hon inte elak, bara korkad.



detta blev väldigt långt ;)tyckte bara det var bra med ngn som tog upp denna dubbelmoral.

lycka till imorn. och ha en trevlig fortsatt fredag.

själv ska jag till veterinären och vaccinera och chippa tre små stackars valpar. alltid lika hemskt, hua. hoppas din fredag blir bättre. kram på dej

Erika
2008-09-26 - 11:29:27

Mycket bra skrivet....håller med dig!

sanna
2008-09-26 - 11:42:35

bra skrivit!!

Sofia
2008-09-26 - 11:44:14

Fan vad bra skrivet Anna! Håller med dej till 100%. Hoppas du får en bra dag, kram

Sara
2008-09-26 - 11:54:48

Man måste tänka på vad man skriver och är man provocerande som bella, kissie, myrrah mfl så får man faktiskt skylla sig själv. Tycker jag iaf, sen finns det dom som tex Stina Lee som får skit för struntsaker och DET är sjukt. Så ska det definitivt inte vara.



Vet inte hur många ggr jag hört att jag själv är dum i huvudet för att jag är rädd om mina hundar t ex. Det är ju inte provocerande eller elakt mot någon när JAG är rädd för att MINA hundar ska bli ihjälbitna av lösa hundar?!



Media borde skriva om dom också och inte om dom som provocerat farm skiten själva..

Dress Like a Princess
2008-09-26 - 11:55:15

Hallå där lilla sötnosen :)

Anonym
2008-09-26 - 12:30:20

Gillar du kläder? Bli medlem här http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=2863 och du kan få 150 kr i presentkort på antingen H&M eller Gina tricot, det funkar :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-26 - 12:31:18

anonym: nej usch, jag hatar verkligen kläder

Siolia
2008-09-26 - 12:43:45

Du har en poäng. Jag tycker inte man ska behöva ta omotiverad skit, men skriver man provocerande så provocerar man alltid någon. Och får ta den smällen att folk blir arga.



Det känns ju någonstans som att dom gärna provocerar för att bli uppmärksammade, men sen när dom väl är mitt i smeten som dom själva bakat. Ja då är det inte lika roligt längre.



Karolin
2008-09-26 - 12:44:14

http://www.gratisklader.se/Register.asp?r=22671



blir medlem här och samla poäng för att få presentkort på gina tricot jc eller hm

Malin
2008-09-26 - 12:59:49

Vissa provocerar fast de inte vet om det. Vissa saker är provocerande i någons ögon men inte i någon annans.

Det är ju det som är så jobbigt med yttrandefrihet..att alltid retar något någon. Haha.



Nejmen, du skriver så bra anna, riktigt proffs där. :)



Puss

belinda
2008-09-26 - 13:01:59

det låter bra

annika
2008-09-26 - 13:15:51

joo..fast det är ju inte förren man hittar nått bättre förren man inser hur det var.

just då är det bara en del av den naturliga vardagen

emma
2008-09-26 - 13:23:19

du har helt rätt, håller med dig!

Karin
2008-09-26 - 13:30:36

ditt inlägg ligger på startsidan nu + att jag själv både skrivit om "blogghatet" på sidan + i min blogg.. jag blir ju så irriterad haha

Milla
2008-09-26 - 13:59:02

Du har så rätt i det du säger. Man måste skilja på sak och person i de här fallen....

JENNA
2008-09-26 - 14:07:19

TACK! - för en jävligt bra blogg, kvinna!

sanna
2008-09-26 - 14:08:44

Ojj, första gangen jag läser din blogg, maste säga att jag tycker att du skriver otroligt bra! Kommer definitivt bli fler besök här.

älskar din design oxa:D

Kram

Dress Like a Princess
2008-09-26 - 14:21:14

Det är bara bra, längtar tills jag får gå hem från jobbet :) själv då söt?

Sanna
2008-09-26 - 14:59:39

Tack tack!

Detsamma :)

Alexandra
2008-09-26 - 15:03:42

Jag blir så himla fröbannad på folk som kommenterar elakt !! VAd är meningen liksom...

Grr.. nä, nu måste jag avreagera mig på all reklam jag har i köket att vika...

IZZAH
2008-09-26 - 15:24:56

snälla ta dej en titt på detta inlägg

du kanske kan hjälpa mej !?

TACK PÅ FÖR HAND !



http://izzah.blogg.se/2008/september/hjaaaaaaaaaalp.html

Anna
2008-09-26 - 15:42:21

Kolla gärna in min blogg!

Emmaa
2008-09-26 - 16:28:37

Jag blir så sur på folk som kommenterar elakt, så onödigt! Varför försöka trycka ned andra bara för att känna sig bättre själv?? Alla som kommenterar taskigt menar det oftast inte, eller de tror de menar det fast de är bara avundsjuka eller bara helt enkelt dåliga människor! Kramisar! <3

Emmaa
2008-09-26 - 16:28:42

Jag blir så sur på folk som kommenterar elakt, så onödigt! Varför försöka trycka ned andra bara för att känna sig bättre själv?? Alla som kommenterar taskigt menar det oftast inte, eller de tror de menar det fast de är bara avundsjuka eller bara helt enkelt dåliga människor! Kramisar! <3

Ellinor
2008-09-26 - 16:44:05

Som offentlig person måste man acceptera att alla inte gillar en och kommer komma med kritik. Påhopp är väl fel, men kritik måste tas. Spelar ingen roll om man är bloggare, politiker eller skådespelare.

Michelle
2008-09-26 - 17:05:07

Hejjar på dej! =)

Helt rätt!

Kram

Dead Town Girl
2008-09-26 - 18:17:22

You said it! Linda Skugge är en person som jag kan bli heligt förbannad på (trots att hon skriver en del vettigt) - hon har själv upprepade gånger sagt att det är hennes jobb att provocera, och då får hon onekligen vara beredd på att få kritik. Speciellt när hon sparkar på den stora grupp som du nämnde: bidragstagare, sjukskrivna, ensamstående mammor och småstadsbor.



Jag kan bli väldigt trött på Linda när hon hela tiden glorifierar sig själv - en supermamma och egen företagare som jobbar dygnet runt och som aaaaaaaaaldrig skulle ta ut VAB-dagar eller sjukskriva sig trots lunginflammation och 40 graders feber, typ. Hon har flera gånger hoppat på folk som är sjukskrivna för t ex utbrändhet/depression och det är jävligt lågt, tycker jag. Vi är alla olika och Linda har en otäck tendens att dra alla över sin egen, perfekta kam.

malin
2008-09-26 - 20:44:59

Håller fullständigt med dig! du skriver så jäkla bra inlägg.

Bim HD
2008-09-26 - 21:24:42

Ja, behöver man säga mer än så? Totalrätt, punkt och pricka... ungefär... eller punkt slut? kan inte bestämma mig vilket som stämmer bäst, men basta - du är där...

Ibland är det synd om dem när de glömmer bort att arkiven finns ;) (ironi - jag? ehhh... :))

Må så grankott... ngn som mest känner sig hoppad på, på flera sätt ;) Kramis till skruttisen!!!

Sandra
2008-09-26 - 21:52:51

Håller med dig! Tycker att Blondinbella dessutom provocerar för mycket.

leopardia
2008-09-26 - 22:27:34

det är ju smått ironiskt att de tar upp linda skugge och linda rosing så här, med tanke på att linda skugge skrivit hela hatkrönikor om linda rosing...

Gubben
2008-09-27 - 11:48:03

Men stämmer AB:s uppgifter? Kollade in Blondinbellas blogg. 10-tusentals läsare varje dag. En liten bråkdel av dessa kommenterar, 30-90 per dag. 99% av dessa är av typen "älskar din blogg" "Guud vad du är söt i rött" "sådana skor vill jag också ha" "Jag har egen blogg - gör ett besök".

OK, ingen vetenskaplig undersökning erkännes, men ett stickprov...

Elin
2008-09-27 - 13:21:19

Håller med fullständigt, men hur bemästrar vi dessa elaka kommentarer på bästa sätt? Jag har en teori...

Helena
2008-09-27 - 13:43:26

Tycker Blondinbella verkar syssla med väldigt omogna jämförelser. det enda hon lyckas med är att åter igen bevisa för folk att hon är ignorant och ovetande.

Tycker det är jäkligt synd att en 17 årig tjej måste göra dumma uttalanden och få folk att tycka illa om henne för att bli populär.

Lite Paris Hilton varning på det hela tyvärr =/

Miscela
2008-09-27 - 14:26:13

Håller med dig! Jag förstår inte varför man orkar engagera sig i att skriva elaka kommentarer. Kritik är en sak men om det är något man verkligen inte gillar med personen så låt dem vara! Varför göra någon ledsen i onödan? Det är mobbning på hög nivå. Och sedan en annan sak... Gud vad lik du är Linda Rosing på bilden! Trodde först att det var hon ;)

M A N T H A
2008-09-27 - 14:37:16

va bra du skriver :D

Hayley
2008-09-27 - 18:13:41

Oj detta inlägg hade jag missat.. OCh jag måste ju bara säga bravo, BRAVO! Så himla bra skriver! Underbart att läsa!



Kram Hayley

www.jagarintesomdu.blogg.se
2008-09-27 - 18:17:03

Bra skrivet ;)

THE GOLDEN GIRL
2008-09-27 - 19:24:33

Jävligt bra skrivet!

TINY.
2008-09-27 - 19:49:23

Asbra inlägg! Håller med dig, pressen och media asså... Shät.





jkbjyfuhvn

Fröken Paranoia
2008-09-27 - 22:06:46

Bra skrivet!!! Håller med 100%

Erik Keding
2008-09-27 - 23:16:49

Du är en väldigt klok person! Vet du det? kram

e.
2008-09-28 - 11:12:57

vad ska vi göra för att ändra på detta? hur kan man få fler personer att engagera sig i bakgrundskoll och att se djupare på saker och ting?



tyärr måste jag tråkigt nog hålla med dig om att den usla allmänheten är ägg i såna avseenden







e.

Lene-Therese
2008-09-28 - 12:23:42

och vem såg dig på stan igår, jag!! ;D underbara t-shirtar och linnen. det är inte illa när även morsan blir impad ;)

Therese
2008-09-28 - 16:49:28

Läs mina senaste inlägg och hjälp till

Y
2008-09-28 - 20:16:09

Sjukt bra inlägg. Jag håller med totalt.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: