GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Den där barbie...

2008-11-02 | 11:03:42 | Krönika/Politik/Tankar



Jag tog mig en 18 timmar lång bloggpaus.
Satt och njöt av nostalgiska barbie/barndomsminnen, köpte hämtmat, kollade på Sex and the city och sen kom Karin hit och vi drack vin och drinkar och hade det mysigt och trevligt.

Det är riktigt roligt att läsa kommentarerna till mina två Barbieinlägg här nedan. Härligt att så många har så positiva minnen kring Barbie och dockan som leksak.
För det spär bara på mina tankar och åsikter om att barbiedockan inte är en skadlig leksak..
För den debatten kom också in bland kommentarerna.
Att Barbiedockan endast ger snedvridna ideal och är en dålig leksak.

Jag kan inte förstå den riktigt.
När jag lekte med mina Barbiedockor tror jag aldrig att jag som barn faktiskt tänkte att hon har jättestora bröst eller jättesmal midja eller på nåt sätt hade ett utseende jag själv ville ha..ja förutom det fina håret. Hon var liksom en docka jag kunde klä hur jag ville, klippa om jag ville, göra till vilket yrke jag kände för och så vidare.

Nej idealen finns i verkligheten - mammor, systrar, kompisar, filmstjärnor - verkliga personer.
Jag tror det snarare är vuxna som nånstans måste hitta syndabockar till allting och själva sår och planterar idéerna om Barbiedockans eventuella skadlighet och ser saker i dockan som barn aldrig över huvud taget bryr sig om.

Sedan kan jag bli lite trött på att stora bröst ofta anses som nåt dåligt i idealväg. Vi är många många kvinnor och tjejer som naturligt har D-kupa och större, som utvecklar dessa bröst i tidig ålder och nästan får lära oss att skämmas över dom.
Varför anses det vara bättre i idealväg att vara plattbystad?
Varför ha ideal överhuvudtaget för så fort man förkastar ett sorts ideal så framhävs ju genast ett annat som nåt bättre..

Nej låt Barbiedockan vara barns möjlighet att för en stund leka vad de vill, austronat, rockstjärna, FN-ambassadör, skolfröken whatever.
Så kan väl vi vuxna ta hand om retuscherade (o)verkligheter istället.



( och det enda som egentligen är oproportionerligt på Barbiedockans kropp är henes fötter. Hon skulle vara lite över 170 cm lång och ha ett rfiskt midjemått som inte skiljde sig från 50talets filmstjärnor, men hon skulle endast ha strl 26 i skor..)
Kommentera 42 st

Kommentarer
fuck me I'm famous
2008-11-02 - 11:08:31

Skitcool bild och håller helt med dig. Dock är barn nuförtiden mycket mycket medvetna om sin kropp och allt som diet och smink har gått långt ner i åldrarna. Läskigt men sant!

Angel
2008-11-02 - 11:14:13

haha fräckt kollage gumman,ja du har så rätt i det du skriver.Jag tänkte ALDRIG så om barbie däremot hör jag många barns föräldrar tänka så om barbie så nog är det dom vuxna som hittat på detta med dåliga ideal.

SCAR
2008-11-02 - 11:15:15

Underbart skrivet inlägg, och jag håller med.

Själv slutade jag leka med barbie i ganska tidig ålder men jag har inget minne av att jag reflekterade över hennes kropp eller utseende överhuvudtaget.

Och vad gäller brösten... jag vet precis lika många som är missnöjda med att ha feta bazookas som att vara plankor. Fast mest är nog alla jag känner nöjda, och det är ju det som är det viktiga. Kram!

fia
2008-11-02 - 11:19:41

Min barbie som jag köpte själv ,när jag va 9 år kostade 100 kr och jag va den lyckligaste flickan ihela värden , kan fortfarande känna lyckan när jag tänker på den välinvisterade 100lappen, dom dåliga idealen va killarna och tjerna på stan som söp,dom som va verkliga. Bra inlägg.

linnea
2008-11-02 - 11:24:09

Gud villken fin header.

Hela bloggen var söt.

Vill bara sägga att jag avgudar din blogg!

Miss Muffin
2008-11-02 - 11:25:53

Naturligtvis kan man inte se Barbie som den enda syndabocken och det gör jag inte heller för det handlar om hela leksaksstrukturen. Det går inte att bortser från att Barbie är en passiv leksak till skillnad från aktiva leksaker som pojkar brukar få att leka med. När jag var liten lekte jag med allt möjligt. Barbie-dockan ingår i en hel serie av förväntingar på kvinnor som grundläggs redan när man är liten. Eller tycker du att Barbie är odelat positiv leksak? Är det bra om ett barn enbart leker med dockor och inget annat? Jag tror inte heller att Barbie är skadligt om man samtidgt får leka med olika sorters lekaser - men eftersom små flickor oftast matas med en typ av saker ser det inte lika kul ut längre. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att uppfostra en flicka med bara den sortens leksaker. Jag vill att min dotter om jag hade en skulle lära sig att utseende inte är en viktig sak att det inte är där hennes värde sitter. Och om ett barn leker mycket med Barbie-dockor, eller andra leksaker i den genren, tror jag att man visst lär det barnet något som hon/han kommer att ta med sig sen. Det här handlar ju egentligen inte om Barbie i sig utan om allt som omger henne och den sortens leksaker. Jag kan ganska tydligt se på mitt extrabarn hur mycket de leksaker hon leker med påverkar henne. Och det är ju ingen psykologisk eller samhällellig hemlighet att tjejer mår dåligt, att barn på lågstadiet bantar, att de redan som små undrar varför mamma tar bort hår på benen, tror att de är för tjocka och en annan massa idioti. Att inte se att leksaker påverkar barn, är inte det naivt? Och naturligtvis borde den här diskussionen lyftas kring vad det är för saker pojkar leker med - för jag tycker också att det är tråkigt att det störtsa fokuset alltid är på det "dåliga" med flickors uppfostran. Det står dock klart utom allt rimligt tvivel att barns leksaker behöver sättas under lupp för att se vad det är vi gör med dem.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-02 - 11:32:14

Miss Muffin: Att man leker med barbiedockor utesluter inte andra leksaker, det skrev jag aldrig. Jag skrev heller inget om att det endast är flickor som leker med dom - jag och min bäste killkompis lekte med mina barbiedockor. Men jag samlade också på He-Mangubbar, Smurfar, gosedjur och älskade pussel och hade flera backar med lego. Och jag tycker nog att Barbie är en aktiv leksak - du skulle ha sett vilka historier jag och min bästis hittade på. Hela draman och intriger så visst eggade barbien fantasin och tänkandet.



Och att mammor rakar benen och att modeller är jättesmala och ideal finns i tidningar tycker jag man ska hålla i sär från leksakernas värld trots allt..för leksaker är lek och verklighet nåt annat.



Jag tror flickebarn påverkas mer av att se och höra deras mamma klaga över valkar och nypa sig i fettet än att hålla i en docka av plast.

Marcus Å
2008-11-02 - 11:35:23

Hej Anna! Allt bra med dig? Det börjar bli dags för intervju nästa vecka, taggad? Men vi hörs, ha en bra söndag!

Lene-Therese
2008-11-02 - 11:38:21

Underbar bild! :D

Miss Muffin
2008-11-02 - 11:41:53

Jag har väldigt svårt att se hur man ska kunna särskilja leksaker från verklighet. Är inte leksaker verklighet? De är ju det för barn i alla fall.

Jag tycker att det går en ganska klar och tydlig tråd mellan hur barbie ser ut och hur kvinnors ideal i allmänhet ser ut. Jag vet att det också finns pojkar som leker med barbie-dockor men jag har väldigt svårt att se att deras ideal skulle påverkas av det - det skulle i så fall vara hur deras bild av hur en kvinna ska se ut.



Om man leker med olika sorters leksaker tror jag inte att det är något problem heller. Men eftersom jag varit i en hel del barnrum och sett en ganska klar och tydlig skillnad på hur ett flick-rum och ett pojk-rum inreds så kan jag inte förstå hur man kan tro att barn inte påverkas av det. Skulle hela barndomen då bara vara en väntan på att bli stor så att man kan börja lära sig saker på riktigt?



Barn tar in väldigt mycket.

Får även tillägga att jag tror att det är tämligen ovanligt att pojkar lekar med barbiedockor.



Håller du inte med mig om att barns leksaker behöver ses över? Det är väl de flesta forskare som undersöker barns leksaker överens om.



Naturligtvis påverkas barnen mest av att höra deras mamma klaga över valkar men hur blir det när man först hör det och sen går och leker med en docka som inte har mänskliga proportioner.

Nu ramlar jag in i Barbie-grejen igen och det var egentligen inte det som var mitt syfte. Det handlar ju om att kunna lyfta det till en högrenivå - en makronivå och se hela sammanhanget. Jag ger mig inte på Barbie, eller de som lekt med henne utan själva strukturerna i leksaksindustrin.



Det handlar inte bara om Barbie. Barbie blir mer, som jag skrev innan, en symbol för ett större sammanhang.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-02 - 11:49:36

Miss muffin:Ja strukturerna håller jag med om men jag anser att det är upp till föräldrar att se över hur barn leker med sina leksaker och sen tillämpar det på verkligheten dessutom och lära sklja på lek och verklighet.



Jag satt på tåget hem från stockholm i veckan bredvid en mamma,pappa och en kanske 3årig flicka. Hon satt där och sa att pappa är starkare än mamma, mamma är svag och pappor gillar blått och mammor rosa..Där tycker jag att det är upp till föräldrarna att gå in och förklara att så inte är läget och sen stimulera barnet med olika färger och olika leksaker.

Men som sagt att man leker med Barbie behöver inte utesluta att man gillar pyssel och knåp och att snickra. Barn gillar ju att testa sig fram



Sen tycker jag också att tjejbarn ska få gilla rosa om de nu gör det utan att det ska bli till en politisk debatt.



Man ska låta barn få vara barn så länge de kan, inte låta dom växa upp för snabbt med smink, dyra kläder och teknikprylar och plantera frön om att denna leksak kanske är ohälsosam...låt det där reflekteras över i vuxen ålder istället..



Men jag tror man ska se över också hur mycket de vyxnas tankar kring leksakerna påverkar barnens syn på just leksamerna gentemot de barn som får leka fritt utan att höra att babie är skadlig att killen måste leka med annat än bilar osv.



De växer upp..de kan bilda sig en egen åsikt...precis som du och jag gjort nu.

JENNA
2008-11-02 - 11:49:54

jag lekte nästan aldrig med barbie när jag var liten, mer bilar ( :

Joanne
2008-11-02 - 11:59:49

haha vilken underbar bild!

Blir så inspirerad att göra nått liknande själv!



Kram!

Miss Muffin
2008-11-02 - 12:03:02

Naturligtvis får tjejer gilla rosa hur mycket det vill. Min unge gillar alla färger och hon älskar rosa. Inget fel med det alls. Frågan är väl varför det är en så tydlig uppdelning mellan könen? Varför finns det överhuvudtaget en pojk- och en flickavdelning på klädaffären? Varför är leksakerna så tydligt riktade? Självklart vilar ansvaret tungt på föräldrarna men man kan ju inte frångå det faktum att samhället i stort också har ett ansvar. Det är inte så lätt att uppfostra ett barn fritt från könsstereotypiseringar när världen ser ut som den gör. Det är komplicerat att försöka ge en nyanserad bild av världen hemma när barnet samtidigt matas dagligen med en annan bild när hon är utanför hemmet. Jag tror också att det som mamma och pappa tycker är roligt påverkar vad de gör för leksaker till barnet. Och det finns självfallet ett värde i att ladda om saker (symboliskt) vad gäller leksaker. Att rosa är en mesig färg är bara trams det är bara vår tolkning av en färg. Färger är i sig neutrala. Men jag tror verkligen inte att små flickor biologiskt gillar rosa och pojkar biologiskt gillar blått. Det där ligger så mycket djupare i samhällssjälen än så. Det är något vi konstruerat och det kommer att få följder. Precis som det har redan idag. Men att vi tycker olika är ju inget konstigt. Det känns trist om det här blir en hätsk diskussion. Vi kan väl bara konstatera att vi tycker olika men att det i alla fall är en väldigt viktig diskussion att föra - oavsett vilken åsikt man själv har.

Bim HD
2008-11-02 - 12:36:05

Alltså, jag är helt med dig i det du skriver. Hade själv Barbie och killar som var med och lekte. Sydde och virkade/stickad plagg till min Barbie - alltså kreativitet som kom till tack vara henne. Nä, det fanns kanske inte alltid möjlighet att inhandla de dyra kläder som fanns. Då fick man göra dem själv!!!

I andra änden var jag mer en pojkflicka om man ska gå efter det - så där fanns det inte direkt rosa. Och jag tror INTE jag har tagit skada av min tillvaror med henne, nopp. Har man folk runt sig som INTE sänder ut FEL signaler så är det aldrig fel med leksakerna. Det är när föräldrarna INTE ger rätt signaler, eller ens finns där - dvs närvarande i barnets liv. DÅ kan det lätt spåra ur - och då till annat än bara rosa för tjejer och hur ett kroppsideal ska tänkas se ut.

Må så grankott... kramis skruttisen!!!

Petra
2008-11-02 - 12:50:57

jag håller helt med dig. Barbie sabbar inte huvudet utan folket runt omkring. Jag har aldrig tittat på min docka och tänkt.. wow, så vill jag se ut! Det var en leksak och inget som printa in ideal i huvudet på mig. Folk ska alltid över analysera allt. Jag blir så trött. Det är en leksak. Håll koll på vad ungarna ser på tv eller vad dom har för tv spel istället.

alexandra
2008-11-02 - 12:58:16

gud vad snygg bild :)

jag håller med, när jag var lite tänkte jag inte alls på om barbie var jättesmal och hade långa ben, det störde jag mig inte alls på då.

Vilma
2008-11-02 - 13:02:16

En rolig liten grej´,

Om barbie levde skulle hon vara 175 cm lång och väga 35 kilo!!

Hittade den faktan på nån hemsida!

Josiee
2008-11-02 - 13:11:21

goooaste :) haft en skön helg?

Alexandra
2008-11-02 - 13:16:21

Håller med dig snäckan.

själv lekte jag med barbie (inte dockor) och bilar =S Hur fan det gick ihop. När jag va mindre så lekte jag mest med bilar och sånt, det va inte förrän jag började skolan jag hittade barbie och tyckte det va roligt.

Håller med dig fullständig om att det skulle va ett ideal att va plattbystad än tvärtom. Jag har helt naturligt D-E-kupa (och midja!) och får alltid klä ner det. Har jag inte klätt ner det (typ fester) så kollar folk mycket konstigt. Silikon är inget man ska ha ju. Men det har jag ju inte heller =S

Jaja. Världen är lite vrickad ibland. Jag skiter väl i va dom tänker. Jag vet att såhär ser jag ut - fullt naturligt. Glor man så är man väl avis isf, tänker jag ;) Haha. Nej, men glor man och säger dumheter, sprider rykten etc etc (du vet) så är man kanske inte helt nöjd med sig själv då...

Och! För barn är barbie ENDAST en leksam. Det är ju de vuxna som börjar spekulera om vilket dåligt ideal barbie är för barn och kvinnor etc etc. Barn skiter totalt i det ju!

Stor puss på dig, Anna!

Ellinor
2008-11-02 - 13:24:27

Syrran gjorde en barbiekollektion i skolan, då var det helt sjukt konstiga mått på dem, jämfört med en människokropp.

Men jag kan inte säga att jag har påverkats speciellt av just Barbiedockor som jag lekte mycket med som liten, mer av "riktiga människor" i tidningar och sådant som var sjukligt perfekta.

Alexandra
2008-11-02 - 13:26:00

Precis--- jag har aldrig sett en Barbie osm ideal... för så ser ju knappt verkliga männsikor ut, ja inte ens de där size zero modellerna. Barbie är liksom mer som en "utveckla-din-fantasi"-leksak. EN trivsam docka som man kan skapa en story om.

Linnea
2008-11-02 - 13:37:31

jag har typ 100 barbie sen jag lekte med dom ! sex and the city är det bästa programet i väääärlden ! <3

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-02 - 13:51:17

Miss Muffin:Nej nej - ingen hätsk diskussion utan bara DISKUSSION.

Jag gillar diskussioner - det är ju ur sådana man utvecklar sitt tänk, får träna på argumentering, se saker ur andra perspektiv och ta ståndpunkt för en sak och eget tycke.



Jag tycker också det är sjukt att man ser en sådan tydlig uppdelning på klädavdelningar samt i leksaksreklam. Det ska vara svart blått grått och häftigt till killar och rosa,lila, vitt och ljuvt till tjejer.

Men det är en helt annan debatt bortom just själva debatten kring hur Barbie är ett sjukt ideal eller ej.



Och jag kan förstå som ickeförälder att det är svårt att fostra barnen på ett sätt när de sen kanske påverkar influeras och matas på annat sätt i kompisar hem, via direkt reklam, via skola och dagis.

Men jag antar att man också som förälder kan bojkotta just de typiska tjejkläderna och killkläderna eller låta barnen helt välja fritt och sen i äldre ålder ta ståndpunkt.



Jag förstår bara inte varför barbiedockan i sig blivit ett "target" för denna könsdiskussion då hon ju faktiskt är en bra kvinnlig förebild vad gäller yrken och självständighet.

För jag tror fortfarande det inte är ett dockideal barnen sedan vill leva upp till utan snarare Britney Spears, Kate Moss, Jessica Alba och sin egna mamma - verkliga personer med verkliga kroppar istället för en docka med syntethår och plastkropp.

Miss Muffin
2008-11-02 - 14:09:40

Barbie har blivit en måltavla eftersom den är den mest kända dockan. Och som sagt, mer en symbol för ett mönster än ett problem i sig. Man kan självklart styra över vad barnen har på sig, det gör ju alla föräldrar. Men fråga vilken förälder som helst, det är ett helvete att försöka jobba sig bort från prinsessvärlden när man har en dotter som impregneras från höger och vänster med prinsessor, slott, prinsar, rosa kläder osv.



Problemet med just Barbie och självständigheten är väl också att hon inte signalerar självständighet i första hand utan helt andra värden. Men visst, det är väl bra att hon har en mängd olika yrken osv.



Som jag ser det är det svårt att separera leksakerna från verkligheten. Jag tror att leksaker, lekar, vuxna, tv-program, kläder mm mm bildar ett nät utifrån vilket barn får sin verklighetsuppfattning. Jag tycker mig se att kvinnors ideal korrelerar med Barbies kropp - tror verkligen inte att man kan skilja dockan från den verklighet vi lever i. Hon är en produkt av en värld som fortfarande är ljusår från jämställdhet. I hennes plastiga kropp kan man spåra tiden hon föddes i och värderingar som förs vidare och vidare.



Den här debatten är naturligtvis en mycket komplicerad sådan. Traditionellt sett har "kvinnliga" intressen nedvärderats som ytliga eller meningslösa medan "manliga" intressen då skulle ha ett högre värde för att de är mer "riktiga". Och därför är det också lite lurigt med en sådan här diskussion. Ytlighet är inte alltid dåligt, det kan vara jättekul - det tycker jag också. Ytlighet (finner just nu inget bättre ord) har också värden och mening för människor. I någon mening är väl alla människor ytliga (säg den person som inte intresserar sig för högst materiella "meningslösa" saker som bilar, kläder, teknikprylar, tidningar, smink mm mm) men i fallet med Barbie så är jag inte säker på att ytligheten är bra. Men som sagt, det beror helt på hur resten av omvärlden ser ut. Har också mycket svårt att tro att man skulle bli skadad av att leka med Barbie - jag menade mer att det inte är bra om ens värld begränsas till ett tema, eller en typ av leksaker.



I en perfekt värld hade Barbie inte varit ett problem. Då hade hon enbart varit en docka. Men det tror jag inte att hon är nu.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-02 - 14:55:05

Miss Muffin:jag tror dock fortfarande att det blir vuxnas värderingar på dockan som sätts i samband med sjuka ideal och inte barns syn på den.

Att vuxna idag vill se ut som en levande Barbie och gjort det till en grej tror jag inte har med barndomen att göra.



Jag tror barnen i högre grad påverkas av föräldrarnas syn på leksakerna än leksakerna själva.





För mig har hon alltid signalerat kreativitet självständighet och möjligheter och jag har nog aldrig upplevt nån i min närhet som nånsin sett henne som ett ideal.



Snarare är det väl så att folk som i efterhand opererat sig och stylats liknats vid dockan än att diockan liknas vid människor..för trots allt är hon bara en docka och att översätta henne till nåt verkligt är sjukt.



Det är lite likt debatten som först att Pippi Långstrump dels är kapitalist samt att srien är barnpornografisk..Det är vuxnas värderingar och eftersträvan att försöka finna "nåt" som tillämpas..Likaså att Bamse är en socialist.



Jag är emot att föräldrar och vuxna ska ge leksakerna värderingar som de inte ha eller behöver ha.

Låt barn slippa politiska värderingar och synsätt så länge de kan..

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-02 - 14:55:51

AnnaM:ag älskar långa kommentarer särskilt när det är tänkvärda bra sådana med substans och egna åsikter! Det var väldigt intressant att läsa dina och dina döttrars upplevelser kring Barbie.

För jag tror att det är många flickor och kanske pojkar som enbart har positiva minnen och upplevelser kring denna docka och inte haft en enda tanke på ideal och utseende i samband med den. Och det är viktigt att lyfta fram.



För likt dina döttrar så var det långa, timslånga skådespel som sattes ihop med barbiedockorna, det var kreativt, fantasifyllt och bara en udnerbar värld!

Miss Muffin
2008-11-02 - 15:14:52

ja, här går ju våra åsikter helt isär och nu tror jag att diskussionen på något sätt nått sitt slut.



Jag tror att barn påverkas av sina leksaker och lekar.

Du tror inte det.



Någonstans tror jag också att vi är av samma åsikt. Att leksaker bara borde vara neutrala och inte laddade med något dåligt bara för att det är något "tjejigt". Sen ser vi inte på barbiedockans påverkan på samma sätt. Och det är ju helt okej.



Jag vet inte om det är "sjukligt" när jag jämför barbiedockan med verklighet. För barn är deras lekar verkliga - vissa värderingar och känslor grundläggs i bardomen och byggs vidare på genom olika instanser, värderingar, människor och media.



Själva påverkan på barnen sker i ett enormt nätverk mellan lek och verklighet och vuxna och kamrater och dagis och skola.

Miss Muffin
2008-11-02 - 15:15:52

ja, här går ju våra åsikter helt isär och nu tror jag att diskussionen på något sätt nått sitt slut.



Jag tror att barn påverkas av sina leksaker och lekar.

Du tror inte det.



Någonstans tror jag också att vi är av samma åsikt. Att leksaker bara borde vara neutrala och inte laddade med något dåligt bara för att det är något "tjejigt". Sen ser vi inte på barbiedockans påverkan på samma sätt. Och det är ju helt okej.



Jag vet inte om det är "sjukligt" när jag jämför barbiedockan med verklighet. För barn är deras lekar verkliga - vissa värderingar och känslor grundläggs i bardomen och byggs vidare på genom olika instanser, värderingar, människor och media.



Själva påverkan på barnen sker i ett enormt nätverk mellan lek och verklighet och vuxna och kamrater och dagis och skola.

Miss Muffin
2008-11-02 - 15:18:25

Jag vill också poängtera att jag inte ser Barbie som den största syndaren i jämställdhetsarbetet eller i påverkan på barnen. Hon är bara ett tecken i en text (om man talar med diskursanalytiker). Och jag är också övertygad om att man kan leka kreativa lekar med sina dockor. Jag är inte odelat negativ till Barbie men jag kan heller inte se att det är helt okomplicerat att ge henne som leksak till sin dotter.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-02 - 15:18:25

vilma:jag tror inte man kan omvandla en dockas plastvikt till verklig - det blir fel eftersom dockan i sig är tom inuti och inte innehåller vatten blod, organ etc.



kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-02 - 15:35:17

Miss Muffin: jo jag tror defintivt att lekar och leksaker kan påverka men då leksaker och lekar som har en mer direkt betydelse.

Leksakspistoler med lösskott till exempel eller krigs och våldslekar eller just bebisdockor där barn direkts sätt i en mer husmoderlig situation.

Medan jag inte kan se den direkta eller egentliga negativa påverkan alls en leksakskanin, pussel, en boll eller en barbie kan ha på samma sätt.



JAg säger bara att det i mångt och mycket blir vad vuxna lägger i för värdering i leksaken som sedan styr på hur barnet ser på den istället för att den helt själv får bilda sig en egen uppfattning.



det känns osm idealdebatten kring barbiedockan är så efterkonstruerad för just när det gäller kropp och ideal känns det som att det i högsta grad är mer verkliga förebilder än leksaker som spelar in.



Medan barn som verkligen leker krig och slagsmål kan inte kan använda det på nåt annat sätt..

en pistol används sällan mer än just som vapen.

Medan barbiedockan inte direkt blir till" åh så här måste JAG se ut..så här ser alla kvinnor ut".

' Jessica
2008-11-02 - 17:46:10

vet du vad?

jag har läst dina tre inlägg om barbie och jag måste säga att du verkligen, verkligen har rätt!

när jag var liten och lekte med dom kände jag mig aldrig tjock eller någon längtan efter stora bröst. tvärt om, det var ju det roligaste man visste att sitta på golvet och klä på dom där plastmännsikorna fina kläder, bortsa håret och leka med dom.

och varför skulle idealet vara det att man ska vara lång, smal, ha stora boobs och långt blont hår? man kan väl vara lika snygg om man är kort, mullig och har mörkt hår? tänk lelia (kocken som är på tv ibland) hon är inte ett dugg lik barbie-idialtet men galet snygg ändå.

så det så.

Linda // Absolut Glam
2008-11-02 - 18:47:15

Bra skrivet. Sedan tycker jag det är intressant det du säger om stora bröst. Jag bär med mig en E-kupa, något som i slutet på 90-talet var helt okej, till och med "ideal" med tanke på bystdrottningar som Pamela Andersson. På senare år har det dock blivit trend att ta ur sina silikoninlägg och springa utan BH. Plattbröst är det nya idealet. Det är svårt att hänga med "trender" när man inte skaptes efter dem. Bara en tanke.

BK-bloggen - ger igen på alla sura bloggkommentarer där ute
2008-11-02 - 20:23:53

Hihi, jag lekte med Sindy-dockorna istället för barbie. just för det där med fötterna.. haha. lite lustigt. Sindy hade mer normala fötter!

donnasandra
2008-11-02 - 20:29:29

Ja inte tänkte jag på hur Barbie såg ut egentligen...min favoritdocka var ändå en sån där billig docka från Konsum som hade rött tovigt hår och dåligt målat ansikte. Hon hette Kitty och hon var enligt mig och syrran en läkare med superkrafter (hon kunde flyga). Jag tror det är som du säger beroende på HUR man leker med dockorna...:-) Kram

BK-bloggen - ger igen på alla sura bloggkommentarer där ute
2008-11-02 - 20:31:53

Ja jag vet... men det tänker väl inte jag på när jag var liten! Fötterna var viktigare i min värld :P

BK-bloggen - ger igen på alla sura bloggkommentarer där ute
2008-11-02 - 20:39:32

Haha näe det kan jag inte påstå... :) Så jag tror inte man blir så "skadad" av vissa leksaker som en del tror!

leopardia
2008-11-02 - 21:33:01

jag lekte absolut jättemycket med barbie när jag var liten, men jag kan inte bortse från att hon är en del i det snedvridna getingmidjeideal som härskar. jag tror oxå att det påverkar barn mer på ett sätt, eftersom analysförmågan hos knoddar inte är riktigt lika välutvecklad som hos vuxna... och det omedvetna agerar ju starkare än det medvetna trots allt... att däremot plocka bort barbie skulle ju inte göra något till, om man säger så. hon är ju ändå en del i debatten kring jämställdhet..

men så tror jag oxå att vi ser på saker helt annorlunda idag än på 60talet tex...



sen kan jag väl protestera mot att plattbyst skulle vara idealet. jag har varit plattbystad och fått bra mindre uppmärksamhet än mina storbystade vänner, så för mig är idealet blond och storbystad. och det är väl där problemet med ideal ligger, att de alltid ska skruvas till så att hur vi än ser ut så lever vi aldrig upp till dem...



och så kan jag ju tillägga att jag idag tycker att barbiedockor är galet läckra små inredningsdetaljer. och att det finns ju faktiskt bra mycket mer skrämmande leksaker än en docka som inte kan stå av sig själv...



men å andra sidan imorn kanske jag tycker helt annorlunda. puss på dig bästaste anna!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-02 - 21:40:16

Leopardia : nej plattbystat har väl inte varit ideal sedan twiggy eller under vissa eror då korsetter som snörde åt och plattade till var standard..men det är just begreppet att bara för att en sak är storbystad blir det till ett fult ideal för man ska inte pränta in att stora bröst = snyggt..men varför ens göra det till motsatsen att stora bröst = fult för trots allt så finns det kvinnor emd naturligt stor byst.



jag kan inte se att barbiedockan som leksak är nåt som hör snedvridna ideal till, jag tror snarare att den sedan får agera syndabock och tillämpas i diskussioner där vuxna kvinnor gjort om sig själva till plastiga människor och barbiedockan är det närmsta de kan liknas vid.

För om barn ändå influeras då av Barbiekroppen..önskar de samtidigt att ständigt gå på tå och endast ha tummen fri och fyra fingrar ihoplimmade samt aldrig kunna blunda?





Det blir för långsökt för att tro att barn bara påverkas då av midjan och brösten på dockan men inser att övriga kroppen inte är "verklig"..



puss på dig sötaste! *

Sassy
2008-11-02 - 21:56:21

Jag älskade Barbie när jag var liten och jag och min syster lekte alltid med alla våra Barbies! Min mamma är också en riktig Barbielover, så hon köpte gärna Barbies till oss:)



Jag tänkte nog inte så mycket på hur deras kroppar såg ut, men jag gillade deras hår. Och jag tyckte bättre om Barbie än Sindy, för Sindy hade så stora huvuden, plus att Barbie hade större och rundare bröst, medan Sindy hade små spetsiga! Haha, lite knäppt att jag tänkte på det...



kram

leopardia
2008-11-02 - 23:36:11

ah, nu är jag med på hur du menade med idealet... och fula ideal... jag satt helt enkelt och tänkte på alla smala mannekänger och därav blev min tolkning som den blev...



pratade just med min mamma och hon var lite tveksam till barbie innan jag fick nån, just för att hon var så onaturlig, men å andra sidan så är ju de flesta dockor det... för att inte tala om nallebjörnar! jag menar, nallebjörnar i skogen är inte ett dugg snälla och kramgoa'...



men jag tycker nog att hon kan vara en del i det snedvridna idealet, men samtidigt har det ju mycket med att göra HUR man leker... och i slutänden är det ju ändå alla vuxnas ansvar att ge barnen det där underbara självförtroendet de förtjänar.



puss!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: