GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

(V)altider

2018-09-01 | 17:00:03 | Krönika/Politik/Tankar

 
Ja nästa söndag går Sverige till val. Inget av blocken har direkt någon egen majoritet och SD har växt ytterligare sedan förra valet.
Jag vet inte om jag tror på att "omvandla" redan trogna SD-anhängare då jag väl tror att alla som just sympatiserar med dom vet av vilka anledningar de gör det. Tror liksom inte att det är någon nyhet eller chockerare eller dealbreaker att det finns stora portioner rasism, främlingsfientlighet, nazistiska och homofobiska inslag i deras politik, historia och partiprogram.
Däremot är det ju viktigt att förebygga att det blir fler anhängare och att missnöjespartier och högerextrema krafter får fäste.
 
Jag är egenföretagare. Jag är anställd med fast anställning. Jag har huslån ihop med min sambo som också har fast anställning. Vi är hyfsat friska. Vi har inga barn. Det går ingen nöd på oss. Och rent personligen kanske det inte märks av så jättejättemycket huruvida det är Löfven eller Kristersson som är statsminster.
MEN!
Jag har aldrig röstat enbart med tanke på min egna situation eller plånbok. Jag har alltid röstat med hjärtat och hjärnan för det samhälle jag tror är bäst för störst mängd medmänniskor.
 
Alla kan inte vara småföretagare. Många måste vara anställda och jag vill ha ett samhälle med trygga anställningsformer. Jag är för LAS och tycker många gånger att den smutskastas så jäkla konstigt utav högern. Nej till att anställda ska hoppa runt på massa provanställning, vikariat etc hur länge som helst och gå miste om tryggheten en fastanställning ger. Jag vill inte se att ingångslöner och minimumlöner hela tiden sänks. Jag är så tacksam för vad arbetarrörelsen, facken och de röda gjort för arbetare genom tiderna.
Att arbeta är heller inte det enda som definierar dig som människa eller vad hela livet går ut på. Jag tror starkt på ett friskare och sundare samhälle med sex timmars arbetsdag och på sikt med det även få in fler i arbete.
Jag vill inte se en politik som inskränker aborträtten eller en statsminister som först år 2018 vågar säga att han är feminist.
 
Jag tror på kvotering för kvinnor på arbetsplatser och i styrelser för lets face it, vi har provat utan och nja män väljs fortfarande i högre grad än kvinnor trots mindre kompetens.
Jag tror inte på att stänga massa gränser och skapa "vi och dom" och jag tycker det är helfel när man ställer två utsatta samhällsgrupper mot varandra så som att jämföra invandrare mot pensionärer. Jämför uppåt, det är där snedfördelningen sker.
Jag tror inte att vinster inom välfärden på sikt skapar något bra vårdklimat.
Jag tror på att betala skatt så att om eller när du blir rejält sjuk så ska du inte direkt behöva tänka på sjukvårdskostnaderna ala USA eller att grundskola och vidareutbildning ska bli en klassfråga.
Jag vill se aktiv feminismfrämjande politk med likhet för alla som mål. 
Miljöpolitiken måste bli än mer prio.
 
Sammantaget ger mina värderingar och vad jag tror på återigen att jag kommer lägga min röst på Vänsterpartiet i alla tre valen. Så jag kan bara hoppas att det återigen blir en rödgrön regering , med Löfven som statsminister och att Jonas Sjöstedt får än mer att säga till om kommande mandatperiod och att det enda riktiga miljöparti vi har får fortsätta i regeringsposition för vår planet som brinner.
 
Kommentera 2 st

Kommentarer
Mörktopp
2018-09-02 - 12:34:43

Skulle kunna vara jag som skrev ditt inlägg.... håller med dig i alla dina tankar! : )

A
2018-09-04 - 08:04:02

Halleluja på det! Allt du skriver håller jag med om!
På söndag röstar jag på V och håller tummarna för att vi vaknar upp i ett hoppfullt Sverige.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: