GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

I love to run

2015-03-15 | 22:37:00 | Träning&Hälsa



Ännu ett litet inlägg om min löpning kommer nu.. Har jag blivit en såndär jobbig löpfrälst Jäkel tro? Haha.
 
Som jag skrivit förr har löpning blivit min grej. Min bubbla, min ventil, min träning.
Något jag känner njutning av och som jag kan ge mig en klapp på axeln för.
Min grej.
Sen kan jag vara lika nöjd med tre kilometer som med åtta och jag vet att om jag verkligen vill och känner att det är värt tiden kan jag springa en mil.
Det är ganska stort för mig som var ungefär sämst i högstadiet på just kondition. 
Men jag har ändå, trots att jag varit kass på det, alltid haft en drömbild av just springandet..
Alltid älskat se på springlopp i OS och Friidrottstävlingar.
Alltid älskat löpscener i filmer när huvudrollsinnehavare springer genom landskap och nån härlig låt spelas samtidigt.
Power .
 
Jag ser mig själv som i en film när jag springer och det är bara en underbar känsla.
 
Sen är det där konstiga med träning.. Det finns dom som bara glatt pushar och peppar och stöttar.
Sen är det de nyfikna bräckarna.. De som vill veta exakt hur långt och snabbt för att nån vecka senare själva "skryta" om längre och snabbare sträckor. Grattis. Bra jobbat ! Till er som gör det för egen skull. 
Andra märker man att de just bara vill visa/känna sig bättre. Och man märker när vissa drar till med nåt och att en distans omöjligen kan stämma med en tid. 
 
Vissa frågar direkt när man säger att man sprungit " springer du verkligen eller joggar du?"
Tja.. Vad är skillnaden.. Och vad gör det för skillnad? Jag är säkerligen en slöjoggare jämfört med många.. Mot andra kanske jag springer riktigt snabbt. 
Men det är jag, mina ben, min andning, min tid, min egna framgång och utveckling. 
 
Jag är inte ett dugg intresserad av att ställa upp i lopp eller tävla eller springa med andra. 
Inte ett endaste dugg. 
Den enda dom får vara min vän på RunKeeper och den enda som får se tider och resultat är min sambo som är mitt största stöd och min största hejare. 
Han får mig att känna mig som en maratonvinnare varje löprunda. 
 
Förutom att det är min"grej" märker jag självklart andra positiva effekter.
Jag är ingen träningsmänniska alla egentligen och kan ta minsta lilla snuvtecken som ursäkt att vara lat.. Men motion och rörelse är viktigt . Det är ju inget snack om saken och är man frisk och så så är ju kroppen ens gjord för att röra på sig.
 
- Löpningen gör att jag har mindre intvingad ryggen.
- Jag känner mig piggare.
- Håller jag igång regelbundet ser jag så mycket positiva effekter på min problemhy. Mindre blemmor och pormaskar. Klarare och renare hud . 
- Jag väger mig inte särskilt ofta men jag känner att löpning är en bra allroundträning För Hela Kroppen och jag ser ju att den tonas, formas och blir fastare . Hade jag varit mer intresserad av kost och skippat massa godis hade jag kanske haft en supersnygg kropp.. Men orka.. Jag älskar snask. 
- Det är billig träningsform och i stort sett nästan alltid tillgänglig . Du får frisk luft och naturupplevelse på köpet och se landskap och årstider ändras. 
 
Jag har testat löpband och ja det är jobbigare på ett sätt mot utomhuslöpning.. För att det är tråkigare.. Och du missar ju den friska luften och upplevelsen att du tar dig nånstans när du rör dig.. Därför kanske utelöpning känns lättare.. Men tror inget löpband kompenserar det faktum att du ute nöter och stöter på olika underlag - asfalt, gräs , grus, sten, backar upp och ned och måste parera kurvor och svängar.. Du får ta ut steget mer och låta hela kroppen jobba på ett annat sätt ute mot löpband.. 
Så springa ute mot inne alla dagar i veckan! 
 
Sätt ihop powerplaylists - jag skulle aldrig kunna springa utan musik i öronen .. Podd eller bok är nog inte min grej heller .. Musik ger kraft och tempo! , investera i ett par bra skor och sport-bh , hitta en runda som du kan bygga på och var nöjd med hur kort/långt du än springer och låt det just vara dig själv och dig själv allena du jämför dig med. 
Ja det är mina bästa springtips. 
 
Idag skulle jag "bara" ha sprungit 5 km efter jobbet. Det blev drygt 7. För jag kunde ville och orkade. Energi, ork, glädje . Solsken, frisk luft, vårkänslor. 
Och hemma väntade Stefan med beröm och fajitas . 
Kommentera 9 st

Kommentarer
EnjoyTheLittleThingsInLife
2015-03-16 - 06:35:30

Härligt inspirerande att läsa och se bilder om din löpning! Mer sånt! :-D

Anonym
2015-03-16 - 06:53:28

Du beskriver det såå jäkla bra, precis så känner jag oxå inför löpning :)
Kram Mia

Sara
2015-03-16 - 07:45:56

Underbart inspirerande ord! Precis det träning ska vara! Gör en personlig tränare glad att läsa!

Svar: Tack! Vad glad jag blir att du tycker jag har rätt inställning 😊
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Anonym
2015-03-16 - 13:14:26

Önskar jag gillade löpning. Men nej. Kör 20 min intervaller på löpbandet, det tycker jag är roligt o gött.och styrketräning. Men skulle vilja träna ute mer, helt klart.

Svar: Fast då gör du ändå en form av löpning du gillar ju 😊
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Amanda - Kreativ författare
2015-03-16 - 16:18:12

Är det okej att jag länkar från min blogg till din?

Svar: Självklart 😊
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Johanna
2015-03-17 - 14:27:40

Tack för inspirationen!:)

Hanna Karlsson
2015-03-17 - 16:18:27

Jag läste en studie som visade att löpbandsträning är lika effektivt som utomhus löpning. Kommer dock inte ihåg vart det var. Men skit samma. Bra inlägg!

Svar: Det är det säkert för dom som föredrar det jag tycker bara det är så sabla tråkigt och att jag går miste om så mycket annat mot utelöpning.
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Hanna Karlsson
2015-03-17 - 22:24:42

Jag gillar inte heller att springa på löpbandet när jag ska springa distans men under vintern när jag tränat mycket intervaller har det varit guld värt att ha ett. Ha en tv framför och sätt i favoritfilmen så blir det helt okej. Men utomhuslöpning slår det givetvis inte. Idag var jag ute och sprang i skogen för första gången i år och så härligt det var. Fågelkvitter och solens strålar som värmde. Det var underbart.

Svar: Jo nåt avsnitt av nån serie är ett måste för mig både vid löpband och motionscykel, skulle jag inte kolla på nåt tidsfördriv skulle jag inte stå ut 5 minuter.
Och självklart är det smidigt när det är snö och isgator absolut . Men kommer aldrig föredra det och det ger mig inte samma lycka eller känsla .
:)
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

Louise i Milano
2015-04-02 - 16:29:24

Vad härlig inställning! Du gör helt rätt, strunta i alla andra, vi göra alla våra lopp utifrån vår egen kapacitet! Jag vill inte komma med tips och råd, för det är ju precis det du inte vill ha, men jag måste ändå rekommendera att ställa upp i ett lopp - jag sprang mitt första för ett år sedan, och trots att jag inte är den snabbaste löparen i världshistorien så var det så sjukt peppande att springa med andra (och det bästa av allt är att det alltid finns ngn att springa om, och det får dig att springa ännu mer rakryggad). Heja dig!

Svar: Tack 😊 jag ska aldrig säga aldrig men det känns inte som grej. Det är min bubbla min ensamtid min egna grej då har inget intresse alls av vare sig tävlandet eller göra detta ihop med andra överhuvudtaget.
Kram
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: