GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Sommarregn och reflektioner

2014-08-02 | 22:59:10 | Krönika/Politik/Tankar



Godkväll blogosfären .
Hoppas ni har en fin helg. 
Min består mest av jobb, 7-18 idag och ungefär samma imorgon. 
Kom hem vid halv sju , ställde mig i duschen, knäckte sen en öl medan min karl grillade kvällsmat .. Och vi skulle ätit ute men 1000 flugor och 567 getingar gjorde att vi flyttade in. 

Just nu sprider sig doften av sensommaren in från altandörren och jag sitter under en filt och äter godis. 

Tänker..
Nu när jag jobbar så som jag gör, i livsmedelsbutik möter och träffar jag, ser och hör sådan mångfald av människor. 
Unga och gamla, de med synliga handikapp och de som till synes verkar helt friska, svenskar, invandrare och flyktingar . Kvinnor, män och hen. 
Så många olika möten under en dag. 

Och jag ska inte säga att jag är fördomsfri , oh nej. Jag skulle kunna vara än öppnare i sinnet på många plan. Och jag försöker och vill.
 
Men jag blir uppriktigt rädd av att se märka och höra det allt mer bubblande hatet från svenskar mot dom som inte är svenskar. 
Jag blir ledsen och illa berörd. 
Kunden har alltid rätt sägs det.. Men när en kund uttalar sig väldigt rasistiskt och automatiskt verkar anta , att jag den blonda vita kassörskan , håller med hen i hens åsikter...nej då försöker jag ändå vänligt men rakt och bestämt ändå visa och tala om att jag inte håller med. 

Vi är alla invånare och medborgare på samma planet. Och det finns plats åt oss alla.. Resurserna är bara väldigt och jävligt snedfördelade. 

Jag skrev i senaste inlägget om att vinden vänt.. Det blåser höst.. Och är det nåt jag hoppas på just höstmässigt är det att den blir varm och röd. 
Solidarisk och jämlik. 

Jag är så glad att jag och Stefan tänker och tycker så lika politiskt och att vi ofta just pratar politik och samhälle och har lika syn på hur vi tycker det ska se ut. 
Och jag älskar honom lite mer var gång han ger en tiggare några kronor om han har det löst istället för som så många andra titta med avsmak och fnysa åt en människa vi inte har en aning om vad hen varit med om. Att han väljer att vara varm ickedömande medmänniska istället för aggressiv skeptiker. 

 Kärlek. 
Det behöver vi alla . 
Kommentera 4 st

Kommentarer
alex
2014-08-02 - 23:37:03

Jag jobbar också i en matbutik och blev också väldigt glad när jag såg folk skänka pengar eller köpa lite mat eller en glass till tiggaren som bor utanför oss, tills jag sen insåg att killen som kommer in varje dag och köper cigaretter för enkronor är killen som sitter utanför och tigger pengar. Fine, om han är så fattig att han behöver tigga så är det upp till honom att spendera sina pengar hur man vill, men efter den upptäckten så har jag blivit väldigt anti att skänka pengar till tiggare.

Johanna
2014-08-03 - 11:25:23

Fina kloka du!
Stå på dig, det lilla från kassörskan kanske kan få någon att tänka en gång till. Håller också tummarna för hösten.

Ling-Ling
2014-08-04 - 00:39:47

Vackert skrivet, tänk om fler kunde välja den vägen (som Stefan). :)

Bibbi
2014-08-15 - 02:38:14

Finaste inlägget på länge, så klart att du skrev den! Krya på dig!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: