GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Uppdatera kameraväskan litegranna

2012-03-19 | 19:31:13 | Foto/Fotografering

Jag funderar på att uppdatera min kameraväska litegranna.


Den innehåller just nu
- Canon G11 som kompaktkamera
- Canon EOS 50D
- Kitobjektivet 18-55mm
- Ett fast 50 mm objektiv
- Macroobjektiv 60 mm
- Sen har jag två objektiv från min analoga gamla Canon, ett 28-90mm samt ett 80-200mm.
- Extern blixt Canon Speedlite 430ex

När jag får råd tänker jag defintivt investera i nåhot mer objektiv, kanske ett riktigt bra allroundobjektiv.
Men nu när svägerskan och jag har startat POLLYPIX så vill jg ju fylla kameraväskan så mycket som möjligt.

Det första jag tänker köpa är en Reflexskärm, har aldrig fotat med det tidigare men känner för att testa för att själv se vad det gör med ljuset främst då vi porträttfotografering utomhus.

bild lånad från tvspelsweb.se


Sen är jag även lite intresserad och nyfiken på att testa lite olika filter att sätta på de objektiv jag har.

T ex ett Soft Focus filter som ska ge hud/hy ett väldigt lent intryckt vid porträttfotografering.
Star filter testade jag vid en plåtning i höstas och det kan ge en hel del schyssta effekter!

Här har jag fotat med starfilter, det snappar upp lite glittriga/lkusa detaljer och gör lite effekter på dessa.


Vill även testa vad en vidvinkellins och en telelins kan åstadkomma.


Vad har ni i era kameraväskor??
Kommentera 7 st

Kommentarer
Jess
2012-03-19 - 20:29:13

Min kameraväska innehåller en Nikon d3100, kitobjektivet 18-55 mm, ett fast 50 mm och ett telezoom 18-200. Sen har jag ett stjärnfilter och två close-upfilter. Är precis som du sugen på ett soft focusfilter och vidvinkelfilter, vore kul att se hur de.påverkar bilderna :)

Sofie
2012-03-19 - 20:53:45

Jag har Nikon d3100, 18-55, 55-200 och 70- 300 mm macro, close-up +4 och såklart stativ! :) har du inte det så behöver du ju ha ett stativ Anna :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-03-19 - 21:02:18

Sofie:

jodå stativ finns men inte i väskan ;)

smultris
2012-03-20 - 11:55:48

jag orkar inte skriva in så jag gör så här istället ;)



http://www.smultris.se/?page_id=6047



stativ är det jag använder minst utav, jag använder det enbart till självporträtt.

till kundjobb/porträttfotografering kör jag alltid på frihand annars blir man så sjukt begränsad ;)



Josefin Teresa
2012-03-20 - 17:22:40

Tittade just på bilderna du publicerat här och tänkte att "undra om hon har någon reflexskärm"-jag gissade -inte. Köp en sådan, bilderna kommer bli mycket bättre, ett måste vid porträttfoto. Ljuset kommer falla mjukare och du kan dessutom styra det så det tar fram det man vill hos motivet.

Josefin Teresa
2012-03-21 - 18:43:36

..och jag menade förstås inte att dina bilder inte är bra!! (Läste just vad jag skrivit och kände att det nog kan tolkas så, och det är helt fel)// Josefin T

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-03-21 - 18:52:06

Josefin Teresa: Ingen fara, tog inte illa upp. Ska bli kul att testa med skärm nu och se vad jag föredrar =)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: