GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

äntligen har jag vaknat ur mitt vinteride

2012-03-27 | 13:06:25 | Krönika/Politik/Tankar

Igår var det dags för krönika i lokaltidningen igen och så här löd den:

Halleluja! Den sovande modebjörnen har vaknat från sitt raggsocksfyllda vinteridé! Äntligen är det kul att klä sig igen. Ahh! Som jag längtat. Jag har till och med fått hyfsad ordning i min lilla walk-in-closet! Nu hänger alla mina klänningar där på rad, så gott det går efter längd och efter färg. Under står massa klackar och ballerinaskor, upputsade och bara väntar på att få känna på vårluften, på bar asfalt och lite vårdoftande semigrönt gräs.

...sen kanske vi inte behöver bry oss om just nu de två säckarna och den ena resväskan som är kvar att sorteras och som på nåt magiskt sätt också ska få plats i denna gå-in-i-garderob...

Just nu är jag lika svältfödd som en som levt på Nutrilett i tre månader, fast på kläder då. Nu vill jag bära alla klänningar, alla kjolar, alla luftiga och icke svarta skor och alla solbrillor på en och samma gång. Jag vill ta igen allt för alla dessa mörka månader i mysbyxa och kofta.

Just så här års behöver jag heller inte shoppa ( halleluja säger min plånbok) eftersom det blir som att shoppa bara genom att återupptäcka alla kläder i garderoben nu. Gud så ekonomiskt!

Men självklart har jag spanat in utbudet hos kedjorna ändå. Och som varje vår blir det ju en färgexplosion. Inte bara de klassiska pastellerna utan även lite knalligare kulörer och det främst på byxor. Lindex lanserade nu i dagarna en kampanj med Hollywoodstjärnan Gwyneth Paltrow, en preppy look med bl annat orange byxor. Så vill ni vara helrätta i vår sätter ni inte bara solfärg på benen . Vår betyder ju även i klassisk mening lite romantik och det börjar dyka upp lite virkade detaljer här och var, som på linnen men även på shorts. Virkade applikationer som man nog lätt kan göra själv med kanske loppisfyndade små mormorsdukar. Vi kan nog lita på att det kommer komma en hel del blommigt också samt lite bohoinfluenser i form av fransar, minetonkas och fjädersmycken.

Dessutom fortsätter det för mig ganska så obegripliga modet med amerikanska och engelska flaggan som tryck på kläder att fylla butikernas hyllor och galgar. Överallt ser man the Star Spangled Banner och the Union Jack och folk går gladeligen runt och gör amerikareklam , ett land med enorma klassklyftor, där det fortfarande finns dödsstraff, starkt abortmotstånd och folk som inte får vård för att de inga försäkringar har. Vi är så gärna nationalister åt andra länder än vårat eget för usch och fy en svensk flagga tyder på rasism..? Ja det är märkligt det där tycker jag.

Kanske är det, som alltid, skomodet som lockar mig mest. Senaste åren har det varit mycket klumpiga klackar, klossklackar och lite klumpigare skor överlag och även om det fortsätter kanske främst tack vare Jeffrey Campbells överhypade skor som även kopieras här och var av olika webbutiker. Men det kommer mer och mer nu nättare klackar och nättare enklare sandaletter. Även vad gäller skorna så är det mycket mer färg nu som gäller än sedvanliga svart och brunt. Tänk er en tiocentimeters hög sandalett i blekrosa till ett par brunbrända fötter och en lite slarvigt upprullad baggyjeansmodell...

Mmm fotgodis.

Ja tänka sig, det blev vår i år också och jag vågar åter tro även på att det blir sommar och flera månader nu när livet barakänns härligare, luftigare, ljusare och skönare.

Och skottpengar på den som vågar ens yttra sig om halsdukar och stickat innan september!

 

 

Kommentera 2 st

Kommentarer
Bim HD
2012-03-27 - 23:29:05

Hm... jag stickar mig en mössa - Karin Kurbitsmössa... :P

Puh, så var det sagt... svart botten mer cerise,rosa,lila mönster... ska bli vantar senare också med samma mönster... :P när det FUNKAR att sticka... surfa... skriva... kropp lägger av, urk...

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

mmm, bara för att retas - som sagt var... så skrev jag - mössa... ;) <3

Madde - En überknäpp, drömmande norrlandstös
2012-03-29 - 13:39:50

Ha, vad kul! Jag har en typ exakt likadan klänning som SJP har på sig på bilden, fast i svart! :D



Bara en liten parentes! (A) Du rockar! :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: