GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Thank God att jag inte har en sambo som hatar rosa

2012-01-19 | 12:58:42 | Krönika/Politik/Tankar

Har spenderat förmiddagen med att skriva en ny krönika till tidningen. Hade rejäl skrivkramp igår kväll emn nu på förmiddagen lossnade det och krönikan är inskickad. Skönt.
Kom dock på att jag inte postat senaste krönikan här på bloggen.
Så här kommer den!

"
Först och främst vill jag önska Er läsare ett Gott Nytt År och jag hoppas ni haft en fröjdefull, varm, kärleksfull och alldeles jättehärlig jul! Jag hoppas även att ni fått en bra start på det nya året och inte satt upp en massa dumma nyårslöften med en massa ouppnåeliga krav på er själva.

Min jul och nyår bestod mest utav flytt. Dagen innan julafton så flyttade jag, min sambo och våra tre kattpojkar från vår ganska så fallfärdiga lägenhet ”mitt i smeten”och in i vårat jättefina, mysiga, gula femtiotalshus vid Granbacken. Jösses så slit -och tröttsamt det var. En flytt läste jag någonstans är bland det mest stressfulla man kan genomgå och ja det var svårt att hitta julefriden kan jag tala om och det har gnabbats lite mer än vanligt, men åh vad jag trivs! Jag älskar vårat hus! Och jag hann få upp granen sisådär 3 timmar innan klockan slog om till dopparedagen.

Innan inflytt så satsade vi järnet på, med hjälp av otroligt gulliga och guld värda föräldrar/svärföräladrar, att få i ordning sovrummet så vi kunde boa in oss där med en gång , men även ett av rummen på nedervåningen där förra ägarna haft fåglar.

Då sambon min överlåter de flesta inredningsbeslut åt mig ( hurra!) så går både sovrum och ”fågelrummet” i en härlig cerise ton. Resten får vi ju nu ta pö om pö. Men något jag älskar som det är , är köket med sitt schackrutiga golv och åskblågrå väggar. Härligt retro och jag dagdrömmer litegranna om att jag i detta kök kommer stå och se ut som en svensk sommardröm ala Malin i Saltkråkan i härlig tröja och byxa eller kanske en vippig prickig eller rutig klänning och tillaga godsaker som jag bjuder gäster på ute i trädgården till tomerna av fågelkvitter och humlesurr eller kanske ute på den stora altanen. Kanske att jag rent av ska lära mig och safta och sylta och baka bullar?


Det mesta av mina garderobers innehåll ligger nu huller om buller nedslängt och nedpackat i lådor, i stora gula Gekåskassar och i olika väskor här och var nere i källaren, i klädkamrar och i hörnen och just nu är det ett projekt i sig att ens hitta ett par rena trosor om mornarna. Men nu har jag en egen walk-in-closet att sätta tänderna i och inreda precis som jag vill.
Mmm vilken dröm! Du-du-du Du-du-du...”nynnar introt till Sex and the City”.

Dock så är det inte kläder och skor som kläd- och skotokiga jag just nu bryr mig i dessa röda mellandagsreatider. Åh nej , nu är det tapeter, färger och möbler mest som florerar i skallen. Och ett hem skall ju precis som kroppen kläs och pyntas.

Vilken stil skall man välja och ha i sitt hem?

Shabby chic med sitt slitna vitmålade och rosmönstrade innehåll? Orientaliskt mys med brunt som bas? Stilrent och kanske lite kallt och kalt med bara vitt?

Nja, min inredningsstil går nog egentligen ganska hand i hand med min klädstil om jag tänker efter.

Precis som jag har en förkärlek för röda högklackade skor så älskar jag röda möbler. Precis som jag dras till utsvängda jeans och färgglada tunikor och flowerpower så kör jag med färgglada egenmålade tavlor och retroprylar. Precis som jag har fuskpälsar så har jag en hel del fejkblommor i krukorna.

Ja precis som min garderob, är min ( ok, vår , älskling) inredningsstil en blandning av sjuttiotalsvibbar, Barbiefeeling och sextiotalsvurmande.

Neutral bas med vitt men med mycket starka accentfärger i rött, rosa, cerise och orange. Och jag är är så glad att jag har en sambo som inte känner att hans manlighet är hotad av en kulör. Thank God for that!"

Kommentera 6 st

Kommentarer
Annster
2012-01-19 - 13:57:18

Skönt att någon uppskattar det man själv gillar :)

johanna
2012-01-19 - 14:03:38

vilken härlig krönika! du är otroligt duktig på att skriva!

Tessan - KREATiV text I foto I design
2012-01-19 - 14:26:54

Vad roligt att du är så nöjd. Och verkligen tur att pojken din inte blir tokig på allt rosa. :) Rosa är faktiskt en underskattad färg. ;)

Art By Tina - Konst & Fashion
2012-01-19 - 15:32:07

Jag är väldigt glad att min kille ger mig rätten att go crazy precis hur jag vill. Stilrent (som är ett förbaskat tråkigt ord) är inget man kan kalla vårt hem precis. Kitschig färgbomb snarare - fast jag tror faktiskt att du vinner över mig=)

s p i n d e l t j e j e n
2012-01-19 - 21:54:20

Kan inte din karl "smitta av sig lite" på min karl? ;) Så att jag kanske kan få ha liiiiiiiiiiite rosa i hemmet ändå, än bara handdukarna och några dukar ;)

Hedvig
2012-01-21 - 13:46:10

haha,det är skönt när amn kan få inreda lite som man vill=)har precis flyttat ihop med min kille med,har turen att han tycker om det jag tycker är snyggt=)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: