GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Det svåraste och jobbigaste med att driva webshop

2012-01-22 | 15:29:46 | Avanna konst/design/foto

Jag läser om Tyra och Style By Tyra hos Bloggkommentatorerna och går även in hos Tyra själv och artikeln hon skriver om.

Och jag lider till stor del med henne i det detta även om jag även förstår kundernas kritik särskilt angående uteblivna svar från kundtjänst.

Självklart vill man inte som webshop och företag få dåligt rykte och ha missnöjda kunder.
Vad skulle man tjäna på det?


Jag tror att jag på AVANNA har till största delen nöjda kunder och jag gör allt jag kan för att så ska vara fallet.
Men som Tyra skriver. Man gör misstag.
Och det blir fel.

Jag har haft stora problem med posten och leveranser
sen jag startade Avanna som egen webshop.
Paket som inte kommer fram alls till er kunder och ibland har det dröjt över en vecka innan det kommit fram efter att det varit skickat.
Och varför paket försvinner vet jag inte.  Det enda jag kan göra är att reklamera och framföra klagomål till Posten och de kan i sin tur bara kolla av om det är mer benägenhet att försvinna på vissa ställen mer än andra.
Sen om det är grannar som snor eller brevbärare eller om det bara försvinner, det vete fan.
Det är tråkigt till tusen i alla fall och det blir dyrt för mig eftersom jag ju får skicka nytt utan ersättning plus att det blir ledsam ton från kunder som inte får sina paket.

En lösning skulle absolut vara på den biten att ha paketspårning men då skulle frakten bli så mycket dyrare än vad den är idag och det känns inte som så många kunder är så beredda att betala mer i frakt.
Men hör ni bara av er så försöker jag alltid så fort som möjligt skicka nytt paket.

Likaså är en del kunder verkligen otåliga och vill helst ha sina beställningar samma dag de beställt.
Och visst vore det verkligen en önskan och det optimala att kunna ha supersnabba leveranser. Absolut. Det är det jag strävar efter.
Men ibland sker ju också saker som man inte rår över.
- förseningar från leverantörer
- precis som på alla fabriker så går även utrustning och maskiner sönder på små företag. Jag trycker allt själv och ibland går tryckutrustningen sönder eller att det blir nåt felmeddelande , ibland krånglar butikssystemet eller datorerna. Detta kan också ge förseningar.

Jag har som standard 3-7 arbetsdagar som leverans vilket inte är samma som 3-7 dagar. Men jag har också reservationen att det kan ta längre tid vid hög orderingång och/eller om saker är slut hos leverantörer.
Vissa varor står det uttryckligen bredvid att det är förbeställningar som gäller.

Men det verkar vara en väldigt stor intolerans mot lite längre leveranstider hos mindre webbutiker än mot låt säga H&M som kan ta månader. Och där är det hundratals kanske tusentals anställda jämfört mot en själv som är en enda person.

Jag försöker verkligen svara så fort jag kan på kundtjänstmail
- som rör ordrar, beställningar, förvunna ordrar, förseningar och så vidare. Jag tror att ni alltid får svar. Det värnar jag om för  NI ska känna er trygga!

Dock hinner jag inte svara på alla hundratals mail från bloggare som vill ha Avannagrejer till tävlingar eller få saker gratis hemskickat. Tiden finns inte och jag måste prioritera just mail och förfrågningar från faktiska kunder.
Tar era ordrar längre tid än sagt försöker jag kompensera er kunder med presentkort och rabattkoder och ibland extra presenter eller en valfri vara.
Jag kan förstå att ni som förskottsbetalar eller betalar med kort blir frustrerade om era varor dröjer eftersom ni redan betalat för dom.
Ni som väljer faktura får ju aldrig någon faktura innan er vara skickats.
Skulle ni få en påminnelse på varor ni inte fått kan ni garanterat anta att första paketet med originalfakturan inte kommit fram och då hoppas jag att ni genast hör av er. Så skickas både ny vara och påminnelseavgiften tas bort.

Men som sagt självklart vill man inte ha missnöjda kunder eller dåligt rykte för det tjänar man ju ingenting på alls.
Men precis som jag har förståelse för att ni kunder kanske blir frustrerade om det dröjer hoppas jag att ni kunder också har förståelse för varför det just dröjer ibland.

Kommentera 11 st

Kommentarer
Marre
2012-01-22 - 16:42:46

Förstår inte varför du skriver ett milslångt försvarsinlägg när det inte ens gällde din webshop?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-01-22 - 16:58:39

Marre: Hmm en mil långt är det väl inte? 20 cm kanske.

Ja du varför skrev jag detta. För att jag har egen webshop för att jag kände igen mig i ämnet och att det inte bara finns en sida av det hela. Ämnet i sig engagerar mig precis som många andra saker.

Försvarsinlägg tycker jag inte det är heller men kanske ett förklarande. Jag har många läsare som både kommenterar och mailar om hur det är att driva/starta/sköta en webshop och detta är en del av det.



Många kunder läser även bloggen eller hittar till shoppen via bloggen så jag anser att det kan aldrig bli för mycket information och tydlighet kring vissa saker som har med mitt företag och verksamhet att göra.



Likaså ju fler som skriver om att det blir väldigt mycket fel hos Posten så kanske Posten sedan också jobbar än mer för att förbättra sin säkerhet och verksamhet för det är troligtvis oftast där som svinn och förstörelse sker då de är den enda mellanhanden från företag till kund.



Vi är så många webshoppar som har leveransproblem pga Posten mend et är ju inte Posten som får klagomålen från er kunder utan vi som butik.

Sanna
2012-01-22 - 17:00:04

Marre: jag tyckte det var jättebra information som Anna skrev, det kan vara bra att veta om det någon gång drabbar en själv. Dessutom ville väl Anna försöka förklara om det är några kunder som drabbats av detta...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-01-22 - 17:01:57

Sanna: Tack för de fina orden!

emma härnqvist
2012-01-22 - 17:39:28

nu har jag inte läst artikeln som tyra skrivit (eller bloggkommentatorerna).. men jag vil ge dig lite extra cred, för jag tycker att du sköter servien alldeles utmärkt. och jag tror att de som inte har förståelse för längre leveranstider osv pga av olika skäl själva adrig någonsin kommer att komma så långt som du. kram på dig.

ANNAWII ♥
2012-01-22 - 17:57:32

Bra skrivet! Jag har större förståelse för ett mindre företag än för ett stort som H&M. De borde ha utvecklat sitt lager och distribution bättre medan ett mindre företag kanske inte har ekonomi att göra det.



Låter i alla fall som att du tar väl hand om kunderna om nåt går fel :)



Kram

MariaP
2012-01-22 - 18:39:29

Hur mycket i frakt är det?

Erika
2012-01-22 - 20:07:28

Bra inlägg!



Om paketspårning så har posten startat en ny tjänst som heter skicka lätt som bara kan köpas på nätet. då kan man skicka paket för 39:- upp till 500g. Det är ju inte dyrt för att få paketspårning på köpet.

Som privatperson använder jag det ofta när jag skickar något men jag vet inte hur det skulle funka med ett företag.



Kramen!

Caroline
2012-01-23 - 19:38:47

Caroline
2012-01-23 - 19:40:21

Jag har också egen webbshop och kände att jag behövde skriva av mig hos Bloggkommentarerna i helgen i inlägget som du länkar till. Jag håller verkligen med dig i det du skriver och som jag skrev i kommentarer hos Bloggkommentarerna så har jag verkligen fått en helt annan förståelse för kundservice och situationer som dessa efter att jag startade min webbutik.

Lotta
2012-01-24 - 19:09:08

Ett tips är om du ändå får betala för skrymme, så kostar det inte mycket extra att även betala för rek. Så har du det försäkrat ifall det kommer bort i postgången. Har också blivit av med en del kundpaket för närmare tusenlappen och det är surt när man skall ersätta kunden.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: