GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

star spangled banner and sweet jesus

2012-04-10 | 09:43:11 | Modebloggerskan , Mode & Modestuff

Det är två trender jag inte riktigt förstår mig på där ute i modevärlden

1) Amerikanska och Engelska flaggan
2) Kors


Ok, jag tycker det blir snyggt rent grafiskt med det röda vita och blåa i de två flaggorna men jag förstår inte rktigt varför man vill bära dessa två länders flaggor på skor, på toppar, på sjalar , på jeansshorts med mera.
Är det bara för det "snygga" i det som folk bär det eller är det för att de sympatiserar med Usa och allt det landet står för  inkl dödsstraff, abortmotstånd, klassklyftorna, konstiga försäkringssystemet etc...eller bara utvalda delar tro..the american dream..?

Likaså det här med kors som synes överallt. Är det för kristenheten det bärs, snyggheten eller görs korset om till en djupare personlig betydelse eller mening tro?

Kan man bära alla slags symboler oavsett vad de står för bara för att de är snygga?

Eller är det som när Elin Kling gjorde Ramoneströjor poppis igen , hon bar tröjan för den var snygg men hade ingen aning om vilka Ramones var?
Tar de flesta på sig saker och symboler bara för att de är snygga och tänker inte på vad det betyder  eller står för?

Jag kommer nog aldrig att sälja något rent Korsmotiv på min Webshop AVANNA, dock har jag sålt tro,hopp och kärleksymbolen.
Däremot håller jag på och skissar nu på t ex feminist/kvinnosymboler då de betyder nåt för mig och något jag hoppas tjejer och killar vill bära både för snygghet och sakens skull.



bilder från topshop, nastygal och nelly.
Kommentera 35 st

Kommentarer
Hanna - Mode och min vardag
2012-04-10 - 09:55:34

För mig som kristen tycker jag att sättet som korset används idag är helt fel. Jag är så kluven med det här med amerikanska flaggan på kläder. Vissa plagg tycker jag är jättesnygga men jag vill samtidigt inte använda det....

Malin
2012-04-10 - 10:30:30

Jag förstår inte heller, tycker visserligen inte att det är särskilt snyggt, men jag stör mig nog mest på att folk klär sig i symboler och grejer som de antagligen inte vet vad de står för... Varför vill man gå runt med ett annat lands flagga? Och varför vill man gå runt med ett stort kors om man inte är kristen? Eller överhuvudtaget?

Sanna
2012-04-10 - 10:51:44

Tycker de är snyggt och ballt!

Kim
2012-04-10 - 10:57:47

Men är det så viktigt att allt ska symbolisera något då? Varför ska man inte kunna bära ett USA tryck utan att man ska stå för allt det landet står för? Det finns bra och dåliga regler och seder i alla länder. Ska jag inte bära den svenska flaggan för att jag ogillar mycket av det svenska systemet och ska du inte bära den svenska flaggan för att Sverige kallas lilla USA? Det finns så mycket rätt och fel men i slutändan är väl det viktigaste att man är nöjd. Själv.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-04-10 - 11:22:33

Kim: Det är väl hur vi är som personer, som sagt en del bryr sig inte alls medan vissa av oss bryr sig.

Just med korset dessutom tycker jag det är så dubbelt.

För en del så betyder det där korset allt, det är deras tro och det har nu blivit till en commerce.

Och vad gäller flaggorna så tycker jag det är än mäkligare att de som bär amerikanska flaggan gärna gör det men aldrig skulle ta på sig svenska flaggan för då är man ju "rasist"...det har blivit en märklig situation tycker JAG när vi gärna är nationalister åt andra länder medan vår egna flagga är ful.



Men nej allt kanske inte behöver betyda nånting..var ju lite därför jag skrev inlägget just för att diskutera det.

britta - en liten teckning
2012-04-10 - 11:55:13

Åh du, jag har verkligen funderat på samma sak. Jag förstår inte alls grejen med flaggorna. Speciellt inte USA. ALDRIG att jag skulle ta på mig ett sådant "patriotiskt" plagg där landet står för åsikter som ligger långt, långt, långt bort från mina egna. Varför inte lika gärna ha ett linne med nordkoreas flagga? Det vore väl tjusigt?



Korset är ju intressant. Är det för att det är en grafiskt snygg symbol? För det är det ju. Men så är även svastikan. Varför inte knalla runt med en sån symbol på tischan? Ja du... det är himla knepigt det där.

Sofia
2012-04-10 - 12:06:04

Är helt med idg på den! Visst är det snyggt att tex kombinera rött, blått och vitt tillsammans men det där med att gå runt i den amerikanska flaggan har jag inte förstått. Vad gäller kors tror jag att det väldigt olika för olika människor vad det symboliserar men personligen tänker jag lite död och begravning. Och nej, det känns ju inte så lockande tat ha på kläderna.

Amanda
2012-04-10 - 12:09:27

dom flesta har nog på sig det bara för att det är snyggt haha! inklusive mig, speciellt kors även om jag inte är ett dugg kristen. tror det skulle bli jäkligt tråkigt om man bara hade på sig mönster, symboler osv för att man har någon jättepersonlig koppling till det, eller vad är det du menar? :)

Sascha - Coffee and Heels
2012-04-10 - 12:10:08

De med flaggorna är ursnygga! Jag personligen skulle bära dem for att de är fina och for att for mig som bott i USA star det landet for sa oändligt mycket mer än dodsstraff och abortmotstand. Haller nog med Kim, det finns ju vissa saker man kan sta for och andra som man gillar mindre.



Kors tror jag mest folk tycker ar snyggt. Själv bär jag det ibland, for att det paminner mig om min familj som är djupt troende. Själv är jag absolut inte religios!



Men samtidigt skulle jag, fast jag nu bor i Italien, aldrig ta pa mig ett linne med italienska flaggan, det är lite for "turist-trashy" for min del.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-04-10 - 12:14:50

Amanda: Ja just symboler och bandt-shirts är för mig personligt. Jag skulle inte kunna bära en tshirt med ett band/artist som jag inte känner till eller inte gillar alls och bara bär det för att plagget i sig är snyggt precis som jag aldrig skulle ta på mig en moderattisha hur snygg symbolen än skulle vara då partiet inte står för nåt jag tror på.



Sen finns det ju allmänna motiv som blommor, djur, vissa ord texter fraser som inte har nån "betydelse" alls men kors har ju en betydelse, det är en symbol för tro och religion och betyder massor för en stor grupp människor.

BabyStrange
2012-04-10 - 12:26:39

Intressant. Jag skulle aldrig ha kläder med amerikansk eller engelsk flagga, just pga vad det står för. Kors bär jag för att jag är troende, men jag antar att det är upp till var och en, om de kan stå för det.



Däremot avskyr jag när folk har bandtröjor när de inte lyssnar på bandet. Skottpeng på dem.

Loo
2012-04-10 - 12:40:36

Jag har också brottats med denna fråga! Till slut bestämde jag mig för att köpa den superfina stars&stripes sjalen och njuta den för fullt! Snarare ett snygg plagg än laddat med symboliskt värde. Och måste jag argumentera mitt accessoarval så hänvisar jag till grundandet av USA som ju står för frihet och religionsfrihet etc... He he... Måste allt vara så allvarligt?!

Ha en fin dag!

Loo

Kajsa
2012-04-10 - 12:45:52

Jag har också tänkt mycket på det här med att bära symboler som man kanske inte står för. Personligen skulle jag aldrig göra det.

Jag är inte kristen, så jag bär inte kors och jag är inte överförtjust i USA/Storbritannien och skulle därför aldrig bära deras flaggor.

Luxxie
2012-04-10 - 13:09:40

Jag antar att folk bär dom för att de är snygga. Men jag skulle aldrig kunna bära smycken eller kläder med kors eller flagga på. Jag är inte kristen och kors förknippas för mig med tron på gud. Jag är inte heller från de länderna och gillar dem inte speciellt och skulle därför inte tycka det kändes rätt att bära deras flaggor.

Visst kan det se snyggt ut, men de har ju ett symboliskt värde och jag förstår inte hur man kan bortse från det helt :)

Felicia Ubbesen
2012-04-10 - 13:35:03

Har också funderat på det där! Förut reflekterade jag inte över det särskilt mycket (även om jag aldrig ägt ett sånt plagg själv), men nu ogillar jag det verkligen. Just USA är ju ett land som står för mycket skit (även om inte allt är det, bara... det mesta), så när det gäller det förstår jag verkligen inte varför någon skulle vilja bära deras flagga. Har dock en vän som älskar trycket och har många tee:s med det trycket.Tror inte hon har reflekterat så mycket på det, men jag får väl fråga henne.

..:Sarah:..
2012-04-10 - 14:44:20

jag är helt med på dina noter här!! :)

do not like jesus and not us that mutch.. haha

Sara
2012-04-10 - 15:32:19

Jag har några olika plagg med amerikanska flaggan på, och dem bär jag dels för att jag tycker flaggan i sig är väldigt fin och dels för att USA är mitt favoritland att resa till :) Är inte för deras politik, men själva landet är underbart :)

Jess
2012-04-10 - 16:07:54

Jag har också svårt för det där, skulle nog inte bära varken en flagga eller kors på kläder. Men samtidigt bär jag plagg med döskallar på och det finns ju symbolik och betydelse i det också, så ja, jag vet inte. Det handlar nog om man man själv väljer att tolka motivet som, antingen för den innebörd det har eller att man helt enkelt gillar det estetiskt.



Och tack fina du för din kommentar, blir så glad varje gång! :)

Rebecca
2012-04-10 - 16:13:03

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som har reagerat på detta! Jo, visst får folk klä sig hur de vill, men jag tycker tyvärr att det ger ett väldigt obildat och fåfängt intryck när man bär tryck man verkligen inte står för - tror inte många skulle ta på sig en tröja med ett hakkors eller hammaren och skäran utan att reflektera över det om man säger så ;)

Anonym
2012-04-10 - 16:37:50

Jag älskar både USA, Storbritannien och Sverige! Den blågula flaggan är helt klart snyggast, men tillverkas ju tyvärr inte inom modeindustrin för tillfället. Förutom de mörkblå med illgula kungakronor som säljs på lantismarknader såklart. Jag nöjer mig med USA och Storbritannien, som står för de näst snyggaste flaggorna. Jag älskar frihetskänslan USA-flaggan förknippas med, allt royal och artigt som brittiska flaggan och deras folk står för. Jag älskar att resa till båda länderna. Symboler är jätteviktigt för mitt sätt att klä mig, helt klart.



Sedan att det finns småtjejer som har amerikanska flaggan på tröjan utan att ens kunna peka ut var på kartan det ligger provocerar mig inte alls. Att utgå ifrån att de flesta använder vissa symboler "utan att ha någon aning om betydelsen" och därmed fastslå allmänhetens dumhet utan bevis (som flera i kommentarsfältet gjort) provocerar mig litegrann. Jag tror nämligen att de flesta vet vad det är de klär på sig, är medvetna om betydelsen i symbolerna, och helt enkelt struntar i det. Vilket är helt ok, tycker jag.

PÄRLVERKSTAN ♥
2012-04-10 - 18:47:35

Nu har vi kommit igång ordentligt!



Ta en titt på våra unika armband & halsband, och varför inte piffa upp nyckelknippan med en pärlfigur?



Besök oss på Pärlverkstan! :)

Hanna
2012-04-10 - 20:03:49

Det där tyckte jag var väldigt klokt och bra skrivet av dig!

Anni
2012-04-10 - 20:41:49

När jag fick syn på bilerna var min första reaktion besvikelse. Ånej, har Avanna också börjat med sådana plagg. Efter att ha läst vidare kan jag bara hålla med dig. Varför klä sig i amerikanska flaggan när det vore orimligt att klä sig i den svenska. Det vore även fult, men det är en annan sak.

Ling-Ling
2012-04-10 - 21:11:00

Jag tänker lite som dig. Jag gillar inte det USA står för (för mig) och har heller aldrig varit där så jag har ingen sån relation till landet som gör att jag vill bära deras flagga. Jag är inte heller kristen så jag har inte kors, där tycker jag det kan vara lite respektlöst att göra det utan att tro. Som att meningen urholkas liksom, och symbolen förpassas till att bli en snygg accessoar. Lite konstigt liksom.

Turid
2012-04-10 - 21:32:50

Tack snälla:-) Jag gillar linne på nåt sätt, men tror säkert jag skulle tröttna på det snabbt. För stort och synligt tryck..

Tessan - KREATiV text I foto I design
2012-04-10 - 22:17:19

Intressanta frågeställningar. Själv får jag ibland förklara för folk varför jag tycker om att klä mig i kors trots att jag inte sympatiserar med den kristna religionen. För mig är det väldigt enkelt - jag tycker att kors är estetiskt tilltalande och jag tycker inte att kristendomen ska ha ensamrätt på det som symbol bara för att de har bestämt att de ska ha det. För mig symboliserar korset andra andliga ting än någons hädanfärd under romartiden och jag har lika stor rätt att förknippa det med min 'tro' som någon annan har att förknippa det med sin.



I alla fall, när det gäller flaggor så tror jag att det har ganska mycket med populärkultur och mode att göra. Den amerikanska flaggan är väldigt rock och flower-power. Brittiska flaggan är väldigt pop och Beatles. De är förknippade med stora populärkulturiska rörelser helt enkelt.

Jessika
2012-04-11 - 09:10:19

Jag tror man bär det för att det är snyggt. Själv är jag kristen men går inte omkring med kors av nån annan anledning än att jag tycker att det är snyggt.

Däremot kan vissa andra texter och symboler göra att jag väljer att bära eller inte bära vissa kläder. Exempel på det är tex feministiska som du nämnde, det bär jag för att jag är feminist. För att jag står för det de står för. Inte enbart för att det är snyggt alltså.

Maria
2012-04-11 - 09:45:03

Jag har själv också lite svårt för amerikanska flaggan, för jag tycker mycket av det som USA står för är rätt motbjudande..



Kors däremot tycker jag kan va snyggt, trots att jag inte är direkt troende. Fast kristendomen står ju i grunden för bra saker och goda värderingar, så länge man inte tänker på de människor som är dömande och fördomsfulla gentemot allt som inte hör till deras religion förstås..



Sen förstår jag inte riktigt varför folk tycker att man inte har rätt att använda ett korsformat smycke bara för att man inte är troende. Många använder ju också Yin & Yang, fatimas hand och andra religiösa symboler fast man inte tillhör den religionen, och har då aldrig sett nån reagera på det.

Hannah
2012-04-11 - 09:58:04

Du verkar alltid så bitter.. varför måste allt vara så komplicerat? Du verkar inte må bra?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-04-11 - 10:05:30

hannah: jag har lite ont i huvudet faktiskt, men ska ta en ipren så kanske det går över.



kram på dig.

Moa
2012-04-11 - 11:51:36

Jag tycker också att det är helt vansinnigt. Och jag håller med dig, det är snyggt rent grafiskt. Framförallt korset. Det är otroligt stilrent och det är verkligen min cup of tea. Men hajpen med den amerikanska flaggan har totalt gått över styr och jag tror verkligen inte att det är många som vet vad de faktiskt sätter på sig. Samtidigt kan man inte styra över andra. Jag kommer att fortsätta i att inte köpa sådana saker som symboliserar saker jag verkligen inte tänker stå för och du vägrar följa den trenden och trycka sådana saker. Heja oss! :)

Kram

Elin [ n e v n a r i e n ]
2012-04-11 - 12:31:39

Har inte heller fattat det där. Halva affärerna svämmar ju över av USA/GB-flaggor.

M
2012-04-11 - 20:19:47

härligt med någon som inte sväljer allt med hår och hull.... !

Sandra Marinoni
2012-04-14 - 16:51:41

Måste peta, Englands flagga är vit med rött kors, det är Storbritanniens du menar :P

Tycker dom som du, att man inte ska bära en symbol utan att man står för den!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2012-04-14 - 16:55:33

Sandra: peta på du på du ;)

Jag kommer nog dock alltid säga england när jag r jag pratar om england/storbritannien men du har så rätt =)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: