GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

För att bli storbloggare skall du....

2011-10-15 | 10:12:44 | Krönika/Politik/Tankar

Godmorgon blogosfären, hoppas ni har en skön lördag.

Jag satte mig med frukost framför tv:n och zappade fram till Nyhetsmorgon på tv4 och hamnade i slutet på en intervju med Amanda Schulman.
Det enda jag vet om Amanda är att hon är gift med Alex Schulman och att hon har en känd syster.
Jag har bara besökt Amandas blogg en enda gång och då skulle hon bevisa att hennes smala ben inte alls var så smala genom att fota dom från två olika vinklar.
Så jag kan inte avgöra om hennes blogg är bra eller ej.
Hade hon nån blogg förresten innan hon blev ihop med Alex? Visste man vem hon var innan de blev ihop?
I alla fall kom jag in i intervjun när jag antar att de pratade om hur man blir en stor bloggare.
och det är ju alltid lätt för stora bloggare att säga att så här och så här ska man göra för att få en stor blogg.
Det är lätt när man redan är stor.
Men frågan är hur många av de här råden som de större bloggarna följt själv för att nå toppen...?
Jag tror att det är så mycket mer än "nischa din blogg, uppdatera ofta, stick ut" som gäller. För let´s face it, det finns hur många megauppdaterande nischade utstickande bloggar som helst som aldrig når toppen.

Nej jag tror det beror på mycket mer än så.
-Ren tur till exempel.
-Eller tyvärr att man ser  "rätt" ut. Smal , yngre, snygg med en klädstil som många vill efterapa, att man ser ut lite som ett ouppnåeligt ideal. " Åh jag vill se ut som du...åh hur får man din kropp!?"
- Att man kanske är kändis innan man startar bloggen eller blir tillsammans emd en kändis.
- Att man är kompis med en redan stor bloggare och på så sätt exponeras och länkas och syns hos folk som redan har stor publik.

Sen är det det där med provokationbloggar. Men då gäller det ju att ha is i magen och dessutom tänka efter 1000 gånger varför man ens kanske vill bli känd för sin blogg, som bloggare och kanske slå sig fram som en elak mobbare eller att man kanske framställer sig som totalt dum i huvudet eller som några säger sig göra " skapa en bloggkaraktär"..Blondinbella lyckades verkligen vända helt, hon slog sig fram som en ganska taskig, mobbande, snobbig ubermoderat och nu är hon nästan unga tjejers frälsare, men en sådan totalvändning krävs det verkligen en skarp hjärna och jag tror inte alla kan lyckas på samma sätt som hon att tvätta bort en stämpel man en gång fått.

Visst hade jag, för mitt företags skull, för mitt designande, mitt fotande och mitt tecknande önskat att min blogg vore större än den är så att den gav mig mer jobb, mer pengar. Men det kvittar egentligen hur många gånger Bloggkommentatorerna skriver om mig eller länkar eller om jag syns på Blogg.se framsida eller om Kenza burit ett av mina plagg  - min blogg blir inte stor, den blir inte större. Jag har inte den typen av blogg. Jag har inte den typen av utseende eller personlighet.
Visst kan jag skriva provocerande inlägg då och då eller engagerande inlägg som genererar väldigt mycket kommentarer och åsikter både för/emot det jag skrivit. Jag vågar ta debatt och säga vad jag tycker.
För privata sidan tycker jag det är skönt.
Jag har aldrig haft som ambition att bli känd som bloggare eller för bloggen i sig och jag vete fan om jag hade pallat att ha jättestor läsarskara som synar och tycker och tänker om allt man gör.


Kommentera 26 st

Kommentarer
Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag
2011-10-15 - 11:17:04

Min blogg kommer heller aldrig bli stor. Jag har inte den personligheten, eller rätt klädstil, eller skriver tillräckligt intressant. Men jag är glad att den vuxit lite iallafall.

leopardia
2011-10-15 - 11:25:03

Jag är en sån, som uppskattar bloggare som skriver bra före allt det där som gör en 'storbloggare'... Och besökare är ju inte det samma som läsare... Tänker jag då...

Malin
2011-10-15 - 11:40:09

Jag har faktiskt slutat läsa de stora bloggarna helt, för de ger mig inget tillbaka. Jag vill ha en interaktion med bloggaren och läsa intressanta och smarta inlägg. Kanske inte varje gång, men bara yta är inget för mig. Och därför uppskattar jag din blogg så mycket, för att den är en bra blandning av allt och trots att den faktiskt är ganska stor, du har ju betydligt fler läsare än genomsnittet måste du ju ändå erkänna, så tar du dig tid att kommentera tillbaka, det gillar jag!



Kram till dig

Mary
2011-10-15 - 12:08:51

De stoora bloggarna.. Tycker jag är rätt så värdelösa faktiskt. Och jag har heller aldrig förstått mig på provokationbloggar heller - mest kanske för att jag själv inte blir provocerad så lätt. Jag läser endast två av de största bloggarna - i Finland, för de tar tid och har dialog med sina läsare, dvs de är jordnära. Dessa i Sverige är bara helfåniga och har egentligen inget att säga - om man frågar mig då.



Min blogg kommer heller aldrig bli stor, jag är glad att mina kompisar och familj läser - eller att någon random någon kikar in där och säger hej. Jag skulle nog inte heller palla massvis med läsare som ska kommentera allt man gör och hur man ser ut.. Sånt är så jävla onödigt! :)

Nina
2011-10-15 - 12:12:59

Jag håller med dej allt det du skriver. För idag är det verkligen inte lätt att bli "storbloggare". För man måste ha "det" som du skriver om.

Jag är nöjd med min, men det är klart att nog skulle jag vilja ha lite mer läsare men jag känner ändå att jag har så bra kontakt med dom som läser min blogg så det känns som nästan att jag känner dom =)

Ha en jätte bra helg!

Kaela
2011-10-15 - 12:43:09

Men jag tycker jättemycket om din blogg ändå :D

linnéa
2011-10-15 - 12:45:40

Jag kunde inte sagt det bättre själv =) Jag ser däremot inte en bloggare som storbloggare för att den har många besökare utan för att innehållet på bloggen är vettigt. Jag har en gammal elev som bloggar t. ex. å hon är en storbloggare för mig eftersom jag kan fortsätta följa henne och se hur det går för henne - vilket är oerhört "stort" för mig. Nä jag tycker ordet storbloggare bör tas bort eller så bör det finnas fler kategorier för bloggar. Dessutom får du reklam på ett positivt sätt genom att folk ställer frågan "vart har du köpt den där skitsnygga tygpåsen" till en person som syns på ett universitet med tusentals studenter - det kallar jag verklig reklam eftersom den sker i verkligheten (det är lördag och jag rabblar, jag vet haha) nä fortsätt vara den storbloggare du är genom ditt företag "because your worth it" =)

je
2011-10-15 - 14:04:58

J e n n s a n s v ä r l d ♥
2011-10-15 - 14:06:29

Du skriver så bra Anna! Jag håller verkligen med dig. Dock tycker jag det är märkligt att din blogg inte är bland de mest besökta, det tycker jag att den borde vara! Bättre än många av de bloggar som finns "högst upp". Kenzas blogg gillar jag inte, tycker den är ointressant och rätt ytlig på ett tråkigt sätt. Föredrar söta Anna framför supersnygga Kenza. Och det är för att du är ärlig, du är du och det gillar jag!

Ida
2011-10-15 - 14:29:05

Hur som helst tycker jag att din blogg är en av de absolut bästa jag läser, jag blir alltid så glad när den rosarandiga bakgrunden dyker upp när jag tryckt på "nästa" på Bloglovin.

PAULINE
2011-10-15 - 15:04:25

Gud vilket bra inlägg Anna! Kunde inte skrivit det bättre själv :)



Precis som du säger räcker det knappast längre med att vara nischad, uppdatera ofta etc.



Jag tror man måste fundera på vad man vill med sitt bloggande egentligen. Bli en stor blogg, blogga för sin egen skull, blogga för vänner/familj, inspirera etc etc. Och även om målet med bloggen är att "bli en stor blogg", så tror jag tyvärr att de glansdagarna är förbi om du inte är bästa vän med kissie eller BB typ ;)



Jag gillar din blogg skarpt iallafall och är en frekvent besökare :)

Fröken H
2011-10-15 - 15:07:15

Håller med dig helt på den punkten! Fast jag gillar din blogg även om du inte är jättestor, det är inte antalet läsare som räknas utan hur nöjd man är själv med sin blogg. Vad är det egentligen som säger att en stor blogg är lika med en bra blogg? Fortsätt som du gjort hittills! You go girl! :D

Art By Tina/Tina Axelsson
2011-10-15 - 15:22:01

Men tänk så mycket mer personliga kommentarer du får - och betydligt mer genuint intresserade läsare än vad storbloggarna har som egentligen enbart har läsare som ger kommentarer för att själva visa upp att dom har en blogg för andra. Bättre att skapa "relationer" med sina läsare! Ibland får man ju till och med riktigt fina vänner utanför bloggen pga bloggen=)

Annie
2011-10-15 - 17:18:19

Jag tycker att du är skitbra som du är! :) Det är så skönt att du inte har den där superstora bloggen utan faktiskt kan svara på kommentarer mellan varven :) Längtar till lönen kommer så att jag kan köpa ett av dina underbara linnen! Alla mina vänner kommer undra var jag köpt underverket...:)

Cat
2011-10-15 - 17:43:14

Kan inte annat än att hålla med. Fast... Jag trodde att din blogg var rätt stor.

Maria
2011-10-15 - 18:12:22

I mina ögon är du en "storbloggare", du är faktiskt en av dem jag ser mest upp till i bloggvärlden och jag respekterar dig något enormt :) Jag läser väldigt få stora bloggar faktiskt, de flesta tycker jag ärligt talat är tråkiga.

a Lady & a Tramp
2011-10-15 - 18:34:40

men å andra sidan är dina läsare här för att stanna... nästan dagligen tittar jag in bara för att se vad du gör. och det är samma med min lilla skara, hellre sånna än 100 elaka kommentarer på en dag....

det är inte kvantitet utan kvalitet som räknas, och den dagen man slutar skriva bloggen för sin egen skull kanske man borde tänka efter? även om det såklart är roligt om nån läser, men det räcker med en så har man en publik. 50, 500, 5000 eller 50000 är nog ingen större skillnad, förutom att du kan få spons eller tjäna fem kronor i månaden på affiliates...

näe, fortsätt som du är, du är fantastisk!

ha en skön lördagkväll!

kram

Malin
2011-10-15 - 18:46:43

Det ger ganska mycket mer att läsa och kommentera på mindre bloggar också tycker jag. Man får ju svar och respons och det blir mer utbyte. Win-win, istället för att storbloggarna får all uppmärksamhet... men det är klart att dom är inspirerande också, och dom kan ju inte hinna svara på alla kommentarer förstås.



Jag gillar din blogg i alla fall Anna, väldigt mycket! Mycket för att du är så duktig på att uppdatera flitigt. Jag hoppas att fler upptäcker din blogg! Kram!

art by Lisa Lans
2011-10-15 - 19:39:58

Läser i princip ingen "storbloggare"s blogg. Finns ingen som intresserar mig.

Åsa
2011-10-16 - 13:36:32

Jag följer en storblogg, resten intresserar mig inte. Och jag är glad att min blogg är pytteliten. Hade den varit stor hade jag fått jordens skrivkramp och prestationsångest, haha. Jag skriver för min egen skull, sen om folk vill läsa är de välkomna liksom.

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2011-10-16 - 16:01:27

Din blogg är TOPPEN precis som den är!



Och vem fanken vill provocera och vara en "idiot" för att få läsare? Det är ju inte sån man vill bli igenkänd för? ;)



Pöss på're!

Sofia
2011-10-16 - 17:58:02

Personligen tycker jag bättre om mindre mer personliga bloggar där man faktiskt får följa någons vardag och inte bara en putsad fasad och redigerade bilder.

Fina Frun
2011-10-16 - 23:26:17

Bra skrivet!

Supersöt tunika/klänning förresten! Jag har en likadan (från Lindex?)



Ling-Ling
2011-10-16 - 23:36:01

Hihi och jag som tänker på dig som en storbloggare, en "Kändis". Blev ju nipprig när jag fick en kommentar från dig första gången och berättade för min sambo, haha. :) Nej, de flesta bloggar jag läser är nog inte de största, men de bästa! :)

Hilda
2011-10-17 - 11:59:38

du kanske inte har en av de största bloggarna, men du är en av mina favoritbloggare iallafall!

carro
2011-10-18 - 13:48:46

Jag läser några av de största bloggarna, de blir till ett beroende nästan.

Men jag blir trött på dem, gillar de inte riktigt. Ändå läser jag.



Din blogg är en av favoriterna, för att den känns naturlig, jordnära, "vanlig". Kanske ordet vanlig klingar negativt, men det är skönt att läsa en blogg skriven av någon med ångest, vanliga känslor o tankar, vanliga problem, ett vanligt liv.. Jag får ju inte ut så mycket av att läsa om röda mattan osv. För jag kommer aldrig befinna mig där, o vill inte heller.



Det är skönt att läsa din blogg, o veta att alla som bloggar inte får allt serverat. För så är det ju ibland.. med kändisskap får man mycket.

Men jag behöver ju jobba mig upp till det jobb jag vill ha, ta "svenssonvägen". Lite som du.. nu är du en storbloggare jämfört med mig, men får ju kämpa lite.

Jag vill också starta eget i framtiden, o att läsa din blogg ger lite mod.



Du är någon de flesta kan identifiera sig med. Många väljer tyvärr att läsa de bloggar som de VILL identifiera sig med, men det är tyvärr oftast omöjligt. Jobbigt att sträva efter något som är svårt eller omöjligt att nå.

Jag både kan och vill identifiera mig med dig.

Du gör något som är mer realistiskt att nå upp till.



Känns som jag inte får fram det jag vill. Jag hoppas du inte tar åt dig negativt åt att jag kallar dig "vanlig".(vad nu det är) Det är positivt enligt mig. Skönt. Avslappnat. Hemtrevligt.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: