GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

satc och livet

2011-06-25 | 14:45:02 | Musik/Böcker

Sex and the city har de senaste tio åren påverkat väldigt mycket. Och det är ju helt naturligt, liksom hey det är ju världens bästa serie.
Men ibland blir det lite väl hmmm löjligt när referenserna och influenserna blir alldeles för tydliga eller ent av helt kopierade.
Jag vet att jag läste en blogg för ett tag sen där bloggaren skrev om kärlek och om "zsa zsa zsu" som omdet vore av bloggaren ett egenpåkommet begrepp och sen vart hela inlägget bara en kopia av satcavsnittet när Carrie vet att hon är kär i Berger.
Många vill leva ett SATCliv och kanske lite rent desperat försöker tillämpa serien på sitt egna liv och kategorisera sig som en carrie en samantha en charlotte eller en miranda.
SATC har även påverkat den genre inom litteraturen kallad chiclit.
Sofi Fahrmans Elsaböcker har tydliga stråk av SATC i sig här och var och även Jenny Leebs böcker har väldigt snarlika SATCavsnitt i vissa kapitel där jag som läsare undrar om författaren i själva verket suttit och kollat på SATC medan de skrivit.

Nu läser jag Stockholm Rosé av debuterande Sophia Wolf Lösnitz. Och bara några sidor in i boken blir det en tydlig SATCreferens till avsnittet  The post it always sticks twice när redan nämnda Berger gör slut med Carrie i form av en få ordigt skriven Post-itlapp I 'm sorry I can't Don't hate me.
Vi är en generation tjejer och kvinnor som präglats mycket av denna serie, jag kallar den för min livsbibel. Men jag tror man ska akta sig för att kanske tro att andra inte är lika inbitna som en själv och göra för tydliga kopieringar av serien och tänka att andra kanske inte märker nåt.


Kommentera 14 st

Kommentarer
Jess
2011-06-25 - 16:08:46

Själv har jag aldrig blivit sådär fast i serien, även om jag äger boxen har det aldrig blivit av att jag sett igenom hela serien.. Borde kanske ge det en chans till?



Och tack fina du för din kommentar! :)

Sara
2011-06-25 - 16:46:44

Jag var länge anti-satc vet ej varför. Men för bara ett par månader sen fick jag låna boxen. Och nu plöjer jag säsongerna för andra gången :)

fifi
2011-06-25 - 16:57:45

Pinsamt att författare snor så uppenbart från SATC!



Ja, en date med finaste Anna skulle vara så kul, vi får försöka att styra upp nåt!



puss

Annster
2011-06-25 - 17:52:48

Tack, vad snäll du är :)

Sandra
2011-06-25 - 18:29:15

Så himla kopierat tycker jag inte att det var i alla fall.

leopardia
2011-06-25 - 18:54:05

Det känns ju ungefär lika givande som när en stå up-komiker snor en annan komikers skämt.. Varför gör man så?!

Popkungen
2011-06-25 - 19:26:44

Två år sedan vår älskade Michael Jackson gick bort! Kom och hylla! <3

Anna
2011-06-25 - 20:14:33

satc är underbart. Kan se avsniten om och om igen!

Maria
2011-06-25 - 22:06:12

tyckte inte heller att det var så kopierat och jag tror inte det finns en endaste scen eller avsnitt i satc som jag inte kan utantill =P

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-06-25 - 22:41:20

Maria och Sandra: Jag tycker det är väldigt väldigt likt just hela grejen. Uppbyggnaden orden situationen, hon blir lämnad/han gör slut, några få ord post it / sms.

I'm sorry

Förlåt

I can't

Jag kunde inte.



helt klart influerat.

YAIYA
2011-06-25 - 22:49:05

Haha nej, vad skämmigt kommenterade om att få



http://ymperia.com/yaiya/http://ymperia.com/yaiya/wp-content/uploads/2011/02/yaiya-101.jpg



min bild tecknad, sen insåg jag att jag var 2 dagar försenad ;)

lisette
2011-06-26 - 10:53:45

så sant så :)

Linnéa
2011-06-26 - 13:57:44

Jag håller fullständigt med dig, serien är underbar men det är ju inte ett sådant liv som man lever själv. Dessutom får man inte glömma att även fast man känner igen sig i vissa saker i serien så är det ju fiktion och inte nödvändigtvis något som har hänt i verkligheten. Det kan väl aldrig vara så att alla bra böcker och kommentarer redan har skrivits och att nya författares enda sätt att få ihop en bok är att kopiera en annan författare. kan man dessutom verkligen kalla sig för författare då? Love your shoes by the way =)

Juliana
2011-06-26 - 16:44:52

Älskade SATC. Nu blev jag sugen på att dra fram boxen igen. Man tröttnar verkligen ALDRIG. SATC är alltid lika bra.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: