GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

glamma till husmanskosten lite

2011-06-21 | 15:13:13 | Egocentrerat&Vardagligt

Fick ett sådant sug på makaroner och falukorv. Tror inte att jag har köpt falukorv själv nånsin sen jag flyttade hemifrån första gången för 11 år sen.
Så det blev hederlig husman idag, men för att glamma till det lite läste jag en modetidning medan jag åt.

Har senaste veckorna nu i kampen om vikten börjat äta på mindre assietter istället för tallrikar. Försökt och försökt det här med lchf men jag är en alldeles förstor smörgås och pastaälskare för det. Och jag vill inte förbjuda mig saker och ting jag tycker om. Och så kämpar jag på med motionscykeln 2-4 pass i veckan samt 1-2 powerwalks.

Kommentera 31 st

Kommentarer
Sara
2011-06-21 - 15:46:37

Såna enkla maträtter är faktiskt väldigt gott, men man glömmer nästan bort att de finns!

Ida
2011-06-21 - 16:12:41

Jag körde samma lunch som dig idag ser jag :) Gott som tusan!

Karin
2011-06-21 - 16:19:37

mmm precis sån mat jag är sugen på nu men inte kan få haha

Karin
2011-06-21 - 16:20:13

mmm precis sån mat jag är sugen på nu men inte kan få haha

Maria
2011-06-21 - 16:35:14

Korv och makaroner är najs ;) Allra bäst smakar det om man skivar korven och steker i olja tillsammans med lök. Sen äta med ketchup och nån god senap.



Jag älskar annars alla möjliga pastarätter, och pizza!! Är nog ganska italiensk när det gäller mat, och så varierar jag ibland med asiatiskt (tänk nudlar, vårrullar, söt chilisås). :)

Helena
2011-06-21 - 17:04:13

Om du inte gillar lchf sa kor GI! Jag tycker lchf ar dotrakigt, gillar ocksa brod och pasta sa da ar GI perfekt for da far du ata allt men i sma mangder och da fullkorn :) tycker det ar mkt mer allsidigt och latt att variera, plus att det verkligen funkar om man foljer det konsekvent. Annars sa far man ju blanda lite tills man hittar nan slags kompsomiss som passar en sjalv :)

dissy
2011-06-21 - 17:06:31

Åh jisses vad sugen jag blev på det nu. Så enkelt och så gott!

Leonora
2011-06-21 - 18:21:01

Nu är jag inte superhaj eller någon dietexpert men den måltiden ser tämligen normalstor om inte stor ut. Nu ska man inte generalisera den måltiden till hela ditt matintag men om jag ville gå ner i vikt, vilket jag visserligen aktivt gör nu, så är mina måltider ungefär halva den tallriken.

Art By Tina/Tina Axelsson
2011-06-21 - 18:28:28

Falukorv och snabbmakaroner är rejält underskattat mat. Himla gott. Fast korven måste vara skuren i extremt tunna skivor och vara riktigt stekt, nästan svart - och så sötstark senap till de. Oj jag måste nog gå och handla nu.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-06-21 - 18:28:39

Leonora: Det är cirka ca 4 matskedar fullkornsmakaroner - ganska platt lager så det är ingen hög, och 5 korvskivor på en assiett.

Det tycker jag verkligen inte är nån stor portion alls. Får det ens plats en stor portion på en assiett?

Skulle jag halvera den måltiden skulle det bli 2,5 korvskivor och 2-3 tuggor med makaronerna..det tycer jag låter alldeles för lite.

Leonora
2011-06-21 - 19:18:48

Som sagt, jag är verkligen ingen expert, märker bara vad som funkar på mig.. och det säger jag utan att vara en sån som svälter sig och inte äter gott :) Är det en assiett så kan det vara så att mina ögon lurar mig och portionen ser större ut än vad den är.. Kan väl tillägga att jag ser till att vara ganska liten i mat, det verkar vara det enda som biter på mig för att gå ner i vikt :) Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-06-21 - 19:25:10

Leonora: Jag är inte heller nån expert absolut inte.

Dock verkar ju inte det vanliga som gäller för andra gälla för mig. Tyckr jag äter sunt - med undantag för en del utspel fredag eller lördagar med lite extra gottigt, rör på mig en hel del osv och tycker jag iaf borde hålla vikten så sätt även om jag inte går ner men istället blir jag bara större o större..nå sätter sig dock mycket mest på brösten..men låren är ju mitt stora problemområde.

Jag har varit överviktig större delen av mitt liv.

Lyckades gå ner från 80 till 57 under gymnasiet för 12 år sen men det jag gjorde då hjälper inte nu.

Sen lyckades jag sommaren 2006 gå ner några kilon..men då åt jag extremlite..och jag ser inte frisk ut på de bilder från den tiden.

Jag kommer aldrig bli en supersmalis är väl en naturlig mullis kanske..men nu testar jag assiettmodellen + motion och mindre kolhydrater o ser om det iaf kan göra att jag inte ökar i omfång.



kram!

smultris
2011-06-21 - 19:42:38

jag saknar riktiga makaroner så jag kan dö, de glutenfria går inte att jämföra med rejäl och riktig pasta... och falukorv, knapriga, tunna skivor till... Ohhh jesus så gott.



men, jag har redan ätit min dagsranson av kalorier så det får bli en annan dag. stackars mig ;)



(japp, jag är en sådan som måste hålla koll på kalorierna för att inte gå upp i vikt igen, kämpar stenhårt)

smultris
2011-06-21 - 19:51:37

jag var tvungen att hålla koll, började i vintras eftersom jag hade gått upp alldeles för mycket (älskar att äta). i början var det vråljobbigt men jag la in allt jag åt på ett forum så jag hade koll... du vet hur man är när man väl bestämt sig ;)



nu vet jag ungefär vad allt ätbart ligger på och hur mycket jag kan äta men jag är inte lika hård nu när jag kommit ner på rätt vikt ;)

Katja
2011-06-21 - 20:52:29

Sv; Åh ja, boken är förbannat spännande! :) Ett måste att läsa!

isabelle
2011-06-21 - 21:07:33

sv: tackar!:)

reb och eve
2011-06-21 - 22:06:25

Så gooood mat!

Ingela
2011-06-21 - 22:14:24

Javisst är den, har sneglat på den ett tag nu och nu blev den min! Fanns 2 kvar, en large och en på en provdocka.

Åh korv å makaroner, det har jag inte ätit på år och dar! gottgott!

naliie
2011-06-21 - 22:22:15

helt galet hoppas att den kommer till midsommar, man vill ju inte vara blev längre :p

Felicia Lindberg
2011-06-21 - 22:28:42

Mums! Alltid lika gott :D

elin
2011-06-21 - 22:33:38

SV: Tack, detsamma! :)

Natella ~
2011-06-21 - 22:55:27

Sv: Tack! :D

Jag ska titta in din webshop! :)

cassandra
2011-06-21 - 23:41:22

SV: Hihi, eller hur! :D

Åhh, så gott!

Liie
2011-06-22 - 01:03:20

Jag har precis betat mig igenom alla mail jag fått under veckan och helgen som jag varit borta och AAAAH jag såg mig själv i ditt nyhetsbrev! :D Fränt ju att få va bredvid Kenza och Tyra ;) Tack sötis!!

♥ pinkpiercing.se - [ fotoblogg ]
2011-06-22 - 09:25:04

svar: hihi ja, det är dom! ^^



ska kolla in den :)

Linnéa
2011-06-22 - 09:59:05

Men jösses va gott - älskar falukorv och helst med stuvade makaroner.



Jag har också kämpat med kilona - men jag pallar inte längre. Jag orkar bara inte tänka på det för huvud taget. Väger säkert 5-10 kilo för mycket men det får vara så. Jag springer och promenerar nästan var dag, försöker undvika socker och har dragit ner lite på pasta. Försöker äta sådant som är naturligt, äta sakta och sova ordentligt. Äter vitamintillskott i form av multivitamin, omega 3 och rosenrot.



Jag har nästan under hela mitt liv varit så extremt kräsen och fått lära mig att äta och det har varit ett handikapp som heter duga. Idag äter jag nästan allt och tänker att vad fasiken är några extra kilon om man mår bra. Men mår man dåligt är det en annan sak =) jag tycker iaf att du är superfin. Ibland får man fokusera på det man har och inte det man INTE har. Som du har ju världens finaste hår, skitfin benstruktur i ansiktet och massor med benmuskler - skitsnyggt ju =)

Miss Almeida
2011-06-22 - 12:03:59

Tack så mycket :) Va duktig du är på o rita!

Maja
2011-06-22 - 12:07:22

Har alltid sagt att korv och makaroner är underskattat!

Josefine
2011-06-22 - 13:35:54

Har också försökt mig på lowcarb-mat det sista men jag är som du, alldeles för kär i smörgåsar och pasta. =/ Så det fick vara. Bättre att lägga till mer sallad istället och försöka hitta en vettig balans som funkar för en.

Lina
2011-06-23 - 16:25:01

Jag har nu kört med LCHF i 3 månader och gått ner 6 kg enbart av kosten för motion är jag lite dålig på. Det är inte svårt alls och jag tycker denna maten är godare faktiskt. Att äta en hög med falukorv, makaroner, ketchup och senap är rena skiten alltihop och då hjälper det knappast att minska på portionerna. Med LCHF får man äta sig mätt, och att det är nyttigt. Jag älskar också smörgåsar som dig men har bytt ut brödet mot grovt osötat bröd istället (nästan allt bröd är det socker i annars) och minskat lite på det. Sen har jag även bytt ut potatis, pasta, ris osv till bland annat broccoli, blomkål, sparris m.m. Och äter mycket gratänger. Det är verkligen inte svårt alls att följa den kosten. Det är bara byta ut lite onyttiga grejer mot nyttiga, och även se till att inte äta efter kl 18, 19 på kvällen. Jag lovar, det sätter sig på kroppen då! Ja om du inte kört ett väldigt jobbigt motionspass precis före eller efter. Att man kan äta sig mätt är väl ändå det bästa, tex en fet sås till maten. Och ska man äta korv ska det var hög kötthalt, även att man låter bli lättprodukter som är farligt för kroppen. Man blir inte fet av det naturliga fettet som folk har trott i åratal, det bevisar ju LCHF tex. Sen låter jag bli mig själv att tänka "det är lördag, idag får jag fuska". Visst har jag fuskat nån gång men då ser jag till att det går lång tid innan jag fuskar nästa gång. Och då handlar det inte om en hel påse chips eller liknande, utan en liten daim eller nåt sånt.



Oj, nu blev det mycket här, men ville mest visa hur enkelt det kan vara om man kommit in i det och bara har motivationen till att fortsätta! Lycka till & ha det bra!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2011-06-23 - 19:53:30

Lina: det är jättebra att det funkat för dig. Men jag vill inte följa en diet eller göra en kost till en livsstil.

Om det nu vore så jäkla överfarligt med kolhydrater och sådant så skulle väl alla italienare vara tjocka.



Varför antar du att jag inte äter mig mätt om jag inte äter lchf?

Man kan väl äta sig alldeles mätt på det allra mesta här i världen.



Och jag äter knappast makaroner och falukorv varje dag men är jag sugen på nåt vill jag äta det utan skuldkänslor..sen var det inte en hög heller utan ett plant lager.



Jag tror på att dra ner till en viss del på kolhydraterna absolut men som sagt vill jag äta en macka så gör jag det..och jag tror att motion är bra för kroppen dessutom och ser hellre en frisk viktnedgång med kombinerad kost och och motion..

Naturligt fett äter jag, jag är itne fetträdd och jag äter inte lättprodukter heller. Det mesta brödet jag äter är dinkel och osötat.



kram på dig!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: