GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

jag känner mig ändå som en mamma...

2011-07-21 | 17:38:17 | Krönika/Politik/Tankar


Jag skrev ju för några veckor sedan om mig och min o-längtan efter barn. Att jag aldrig sett mig själv i framtiden som mamma eller känt en längtan efter barn samtidigt som det känns väldigt jobbigt att var och varannan människa runt en blir gravid är gravid ska ha barn eller har fått barn och att man känner att det är lite "vi" och "dom" ju äldre jag blir.

Därmed inte sagt att jag inte har vissa moderinstinkter.
För jag tror nog att det är dom som sätter in när det gäller mina tre katter. Vad skulle annars förklara att jag utan att sucka torkar deras spyor och diareer när de har det . När jag vaknar som ett ryck mitt i natten precis innan de börjar hulka och flyger upp ur sängen redo att trösta hålla om vyssja och lova att allt blir bra, allt ordnar sig samtidigt som jag skurat väggar lister golv och mattor rena.. När jag fullkomligt vänder in och ut på mig själv av oro ångest panik och tårar när de är sjuka. Jag förlorade en liten katt vid namn Harry den 26 januari år 2001. Han blev ett halvår gammal. medfödd sjukdom. Den smärtan när han lämnade detta jordeliv är den värsta smärta jag känt och jag sörjer honom fortfarande.

Och visst infann sig en viss föräldrasituation både idag och förra torsdagen när jag och darling satt där i ett litet veterinärsundersökningsrum och väntade och väntade med vår lille plutt. Vankade av och an och sen satt som på nålar dagen efter i väntan på att de skulle ringa och berätta hur det var med honom.

Och nu är vi där igen. Ozzy har återigen lagts in på Djursjukhuset...nu kan vi bara vänta.
Och det är så tomt så tomt här hemma och de två andra små kattpojkarna får ta emot extra mycket gos och kärlek..och vakande öga.

Kommentera 22 st

Kommentarer
Ida - bla bla bla
2011-07-21 - 18:16:06

Håller alla tummar för att han blir bra snarast! kram!

Josefine
2011-07-21 - 18:37:39

Nej ursch. Stackars lille misse. :( Håller tummarna för att det ordnar sig med honom. Kram!

Tess
2011-07-21 - 18:54:46

Jag lider med dig! Och jag förstår vad du menar med moderinstinkterna, innan jag blev människomamma =p var jag kattmamma och när dom gick bort/blev sjuka (o denna väntan på svar är olidlig), ja då gör d verkligen ont, i hela själen, d smärtar fortfarande många år senare. Tänker på er o skickar all styrka t Ozzy så att han snart blir bra igen! Kram!

johanna
2011-07-21 - 19:01:07

Jag känner igen mig så mycket! Nova är min bebis och mitt allt, när hon inte är så glad och busig som hon vanligtvis är så blir jag orolig direkt!



och hoppas att fina Ozzy snart kommer hem och mår bra igen! kram

Ida - bla bla bla
2011-07-21 - 19:06:42

jo tack, det är fint här! njuter av att ha en och en halv veckas semester kvar. trots att vi inte direkt har något sommarväder att hurra över här. men det ger ju å andra sidan utrymme för en massa soffhäng med tv och serier! :)



usch vad dumt att du har en massa rea i shoppen nu. du har alldeles för mycket fint men jag har ju sprängt mitt klädkonto för den här sommaren! ;)

Jess
2011-07-21 - 19:34:25

Håller både tummar och tår för att Ozzy får komma hem snart, fullt frisk och välmående!

nathalie
2011-07-21 - 20:33:24

svar: tusen tack för din kommentar :)

Lotta
2011-07-21 - 20:39:51

Sv: Tack så jättemycket men ärligt, ska du säga.. Du är ju hur söt som helst!! =) Älskar din blogg också för den delen `=)

Mikaela
2011-07-21 - 20:55:50

Håller tummarna för Ozzy! Vet precis hur det är att vara orolig kattmamma.

Ida
2011-07-21 - 21:04:23

Åh, så jobbigt med ovissheten och när man inte kan hjälpa! Håller en tumme för Ozzy och att han snart får komma hem till sin fina familj! Kramar!

Jessika
2011-07-21 - 21:25:29

Jo visst är det så! Klart man kan ha föräldrakänslor för ett djur! Hoppas kissen blir bra snart! Kramar!

Ling-Ling
2011-07-21 - 21:46:23

Ja de känslorna av empati, kärlek och omhändertagande kan man ju ha ändå även om de är riktade till ett annan sorts djur... :)

Annie
2011-07-21 - 22:14:07

Hoppas att allt går bra med lille Ozzy! Förstår dig, har 2 katter och en hund själv som jag skulle göra allt för. Varit nervös inför diverse veterinärbesök efter ormbett m.m. En del säger, "det är ju bara en katt/hund". MEN, även familjemedlem! Kram på er!

Carro
2011-07-21 - 22:47:36

Jag hoppas, hoppas, hoppas att Ozzy får komma hem snarast och må bra igen.. <3



Klart du är en mamma ändå även om det inte är till barn i benämning människobarn. Jag ser mig som mamma till stitch också, och vissa har nog svårt att förstå att man kan ha en så extremt nära obeskrivlig relation till ett "djur". Jag har hamnat i många diskussioner och typ tröttnat på att försöka förklara ..



Tänker på er och hoppas som sagt Ozzy får komma hem snarast.. många kramar!

Annster
2011-07-21 - 23:42:40

Förstår precis vad du menar. Har ju själv min kisse och haft fler djur innan dess. Hoppas verkligen att ni får goda besked denna gång också, att det blir bra igen.



Kram

Malin
2011-07-22 - 00:18:02

Jag har aldrig förlorat en människa som betytt mycket för mig..men jag har förlorat två älskade djur. En hund och en fågel. Det är så enormt smärtsamt att gå igenom. Håller alla tummar för din kisse!

SoP
2011-07-22 - 05:16:38

men lille gubben- tummar hålls!

Emma says style, love & rock and roll.
2011-07-22 - 10:45:00

Jag har en extrem längtan att få barn. Så ur den synvinkeln tycker jag att det är as-jobbigt att se alla andra i sin närhet skaffa barn... Jag önskar ibland att jag inte ville ha barn just nu. Det skulle kännas lite lättare då...

Emma says style, love & rock and roll.
2011-07-22 - 10:45:20

håller tummarna för kissen förresten!!!

Kottiz
2011-07-22 - 12:00:46

Hoppas det går bra med din kissemjau! :(

Malin
2011-07-22 - 16:38:42

Det är fina egenskaper att vilja ta hand om folk. Behöver inte ha med längtan efter egna barn att göra. Håll fast vid de egenskaperna och hoppas att allt snart blir bättre för er lilla familj.

Annica
2011-07-23 - 13:33:46

Det är som att jag läser om mig själv. Mina djur står mig så nära och jag gör allt för att skydda dem och blir sjuk av oro när någon av katterna är ute för länge utan att synas till. Eller när hunden går omkring och är ynklig och man inte vet vad som är fel.

Vaknar med ett ryck när jag hör kattslagsmål ute, ut i morgonrock och tofflor för att få in mina skyddslingar.

De summor som lagts ut på "bara en katt" i andras ögon är så höga att jag inte ens kan tänka mig hur mycket det är.



Men man måste veta när man kämpar för sin egen skull och inte för djurets. När det är dags att ta det tunga beslutet att låta sina pälsklingar somna in och slippa det onda och elaka.



Tolka inte det som att jag tycker att du kämpar för mycket med din lilla herre, för det tycker jag inte. Det jag menar är bara att vi har det privilegiet hur tungt och jobbigt det än är.



Lycka till med Ozzy, vi håller tummar och tassar här hemma för att han ska bli bra.

STOR KRAM TILL DIG!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: