GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

finns det nån som känner som jag..?

2010-10-22 | 18:52:25 | Marilyn Monroe & kära ting

Ibland är jag verkligen barnslig..och inte barnslig som i att jag pratar med bebisröst och hmm bär nalle puhryggsäck i vuxenålder..
Nej utan barnslig..eller omogen i tänket ibland..när det gäller vissa saker jag älskar pasionerat.
Som SATC till exempel..jag tänker ibland att ingen annan riktigt kan gilla serien så mycket som jag..särskilt inte sådana som samtidigt gillar film nummer ett där seriens själ är som bortblåst.

Men allra omognast kanske jag är när det gäller Marilyn Monroe..
Marilyn My Marilyn..som jag älskat i snart 20 års tid..
Som jag känner mig själsligt besläktad med..(bara det är väl ett konstigt tänk..)

Jag tar inte illa upp att Jennie Hammar som jag verkligen gillar, går och köper en bok om/med Marilyn Monroe...
Men när Anna Hibbs skriver att Marilyn alltid varit en av hennes största ikoner..vad hon nu ens menar med det..ja då ser jag nästan lite rött ..och tänker att noway att hon kan gilla Marilyn lika mycket som jag...särskilt inte om Blonde, som är en fiktiv om än talande roman och inte en biografi, är den enda bok hon läst "om" Marilyn..och sen tänker jag vidare att Marilyn var väldigt vänster..och Hibbs är supermoderat..och då ser jag än mer rött..Och ändå har jag inget emot Hibbs egentligen förutom att vi inte delar samma politiska åsikt.

Jag är inte stolt över att jag reagerar så här..men tja..nån som känner igen sig..lite?



Skärmdumpar från jennie Hammars blogg.
Kommentera 21 st

Kommentarer
Felicia♥
2010-10-22 - 19:00:25

fin blogg ;)

Ida
2010-10-22 - 19:16:35

Jag tror att alla kan känna så, jag kan känna så också om vissa saker. Jag tror att det är helt normalt, alltså, ingen kan ju tycka att det är lika roligt att jobba med barn som jag gör fast jag innerst inne vet och det är något jag även ser att så inte är fallet ;P

Vi människor är bra roliga ibland :)

Ling-Ling
2010-10-22 - 20:08:10

Haha nej jag förstår dig. Tror det kan bli så när nåt / nån berör en väldigt mycket. Man vill inte att det ska smutsas ner eller vad man ska säga. Eller att andra ska säga sig känna samma sak. Lite så är det med Kents musik för många som är lite äldre och gillat dem länge. Texterna och allt betyder så mkt och sen helt plötsligt står det en massa blonderade fjortisar som bara kan den senaste singeln och skriker på konserterna.. ;)

Lina
2010-10-22 - 20:54:58

jo. jag kan tänka liknande tankar. handlar ofta om musik. att ingen upplever samma saker som jag gör etc. speciellt när det känns som att folk verkligen inte fattar känslan.

Katarina
2010-10-22 - 21:14:54

Jag känner igen mig. Gillar inte att "bimbos" o "stureplanskids" lyssnar på Kent tex. Skittöntigt men så är det.

johanna
2010-10-22 - 21:37:05

Känner totally igen mig. Jag tror på fullaste allvar att ingen kan gilla Pink Floyd mer än jag. I smyg föraktar jag människor som påstår sig gilla dom och på frågan "Vilken är din favoritlåt med dom?" svarar dom "Ja den där, The Wall..." ..ja då undrar jag om dom inte är riktigt kloka. Jag tror/tycker även att jag har den coolaste musiksmaken av alla, och att dom som påstår sig vara fans till en annan av mina favvo-grupper AC/DC inte ens vet att Bon Scott var sångare från början är sinnessvaga människor. Snacka om musikpolis va!

Emma
2010-10-22 - 21:48:19

men jag förstår inte riktigt varför Anna Hibbs inte "kan" gilla någon som har en annan politisk åsikt :P vad det har med saken att göra.

donnasandra
2010-10-22 - 22:22:13

Absolut! ;-)

Sussi
2010-10-22 - 22:55:20

Jag förstår precis hur du reagerar! Jag är själv nästan Marilyn-fanatisk och har varit i en 10 år. Jag slukar alla böcker jag kommer åt om henne (orkade däremot inte läsa klart Blonde då den kändes alldeles för påhittad - vilket den är!) och jag har sett och äger alla hennes filmer och frossar i alla bilder jag kommer åt. Speciellt de med henne osminkad och sig själv - inte som "ikonen-Marilyn"!

Så när någon kommer och påstår att de avgudar Marilyn och vet allting om henne och man frågar "Vilken film är din favorit?" och det framkommer att de faktiskt inte kommit för sig att se någon film med henne ännu...då blir de direkt dumförklarade i mina ögon! =D Så ja, jag förstår dig. Vet inte om det betyder att vi båda är omogna eller mogna... =D

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-10-22 - 22:57:45

Emma: Nej det är ju där min omogenhet kommer in..klart att man kan göra det..det är jag som har svårt att ha nån som "idol" om vi har vitt skilda politiska åsikter.

Maria
2010-10-22 - 23:21:40

Haha jag är helt säker på att jag älskar, älskar, älskar satc mest av alla så där tänker vi nog lika =)

Anonym
2010-10-22 - 23:35:35

Nej.

Sussi
2010-10-23 - 00:23:11

Det är svårt... i Misfits så gör hon helt klart sin bästa skådespelarprestation då hon faktiskt spelar en ordentlig roll men i Don't Bother to Knock så förvånade hon också då det är intressant att se henne i en tidig roll där hon inte står och putar med läpparna utan faktiskt spelar mer eller mindre psykiskt sjuk. Men min favoritfilm är nog ändå Some Like it Hot för den tycker jag är så charmig! Visst Marilyn spelar en typisk Marilyn men filmen har hjärta och charm och det gillar jag.

Vilken är din?

Hayley
2010-10-23 - 11:55:26

Du är verkligen inte ensam.. Jag var likadan med Metallica.. inte längre nu då men förut.. Herre gud om någon sa något som inte passade mig.. Jag kunde bli så frustrerad och förbannad.. Jätte jobbigt :P

..:Sarah:..
2010-10-23 - 12:48:58

Hahaha underbar läsning, visst kan man känna så där.. med musik kan jag bli lite .. knäpp. å du, jag förstår inlägget. fniss.



Btw, kommit halvvägs i blond. 400 sidor å jag gillar den som fan. men måse vila med en annan bok imellan. den är tung !



KRAM PÅ DIG !

..:Sarah:..
2010-10-23 - 12:49:28

Hahaha underbar läsning, visst kan man känna så där.. med musik kan jag bli lite .. knäpp. å du, jag förstår inlägget. fniss.



Btw, kommit halvvägs i blond. 400 sidor å jag gillar den som fan. men måse vila med en annan bok imellan. den är tung !



KRAM PÅ DIG !

Regina
2010-10-23 - 13:35:07

Vad roligt/läskigt att se att så många känner igen sig. Jag trodde också jag var ensam om att känna så om filmer/musik/böcker/whatever som betyder mycket för mig!

Monika
2010-10-23 - 14:01:13

Jag tycker att man får känna som man vill. Blir du stött av att hon också gillar Marilyn så fine, spelar roll liksom. Det kanske är omoget, men ALLA har nog en sådan sida, eller vad man ska kalla det. Om någon har köpt de där skorna som man spanat på länge eller nåt. Då tycker man att den personen inte passar lika bra i dem som en själv. Eller som mitt problem med SATC-filmerna; om någon gillar tvåan bättre än ettan blir jag svin-irriterad o frågar mig själv hur de kan tycka så! Men det är mitt omogna problem. Alla får tycka som de vill.

Gosia
2010-10-23 - 16:59:54

haha du skulle bara veta... känner verkligen igen mig!

Lilla Fröken
2010-10-23 - 20:58:03

Känner absolut igen mig. Vissa saker vill man ha lite som "sina". Speciellt känner jag så för min indiekultur som jag gärna vill behålla lite orörd från massan...om du förstår hur jag menar...Sedan fick jag lite den känslan nu inför samarbetet mellan lanvin och h&m. Lanvin vars visningar jag följt länge kändes lite som "mitt" i mina kretsar. Nu är det något för alla. Haha ja vad barnslig man är. Lite konstig ändå för en naturlig reaktion vore väl att bli glad för att även andra tycker om det man själv tycker om. Men det har väl med att göra det där att man vill vara unik. Men egentligen är man inte så unik som man vill tro...

Tessan- KREATiV text I foto I design
2010-10-25 - 11:38:27

Haha, ja det där lät ganska barnsligt. Men gulligt också.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: