GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

retusch usch..?

2010-11-28 | 12:49:37 | Foto/Fotografering

Det här med retuschering är ju en lite het potatis.
Hur mycket retusch är ok osv.
Skapar det snedvridna ideal, duger vi inte som vi är blabla.

I blogosfären den här veckan har det ju bråkats en del om bilder på Blondinbella från en plåtning för Bubbleroom.
Blondinbella som skriver böcker och snart tidningar om Egoboost och att vi ska gilla oss själva och läget och inte hetsa över utseendet å ena sidan.
Å andra sidan gör hon modelljobb där hon då retuscheras ganska mycket smalare, längre och mer proportionerlig.

Det jag mest inte förstår är var för Bella och Petra från Bubbleroom ens lägger upp före&efterbilderna från plåtningen när det redan när bara Efterbilden lades upp spekulerades om en massa retusch.
Förebilden bekräftade ju bara den mängd retusch som kritikerna kritiserade.

Jag tror Bella har ganska så jäkla mycket att säga til om i allt hon är inblandad i.
Jag kan förstå att man vill göra bilden lite extra lyxig och glänsande, få klänningen att se än mer snygg ut än vad den är, jämna till hudtoner osv. Jag är inte emot retusch som förbättrar en bild och framhäver eller att man tar bort lite småskavanker.

Men Bella är snygg in real likaså smal, det ser man ju på alla hennes vardagsbilder som jag knappast tror hon lägger ned en massa tid på att retuschera så hon behöver ju knappast retuscheras än smalare.

Är man van vid att hålla på med foto och bild så ser man verkligen hur mycket de verkligen retuscherat.
Armarna är mycket smalare, de har förlängts och flyttas och mellanrummen mellan arm och midja har gjorts mycket större likaså handlederna är mycket retuscherade.
Bella har gjorts minst en hel klädstorlek mindre från Före och Efter.

De är en märklig retusch för ljusändringen ser för overklig ut.
Och jag blir även förvånad över det kassa fotojobbet i sig eftersom Förebilden i sig inte är särskilt snyggt fotad.
Va fan, är man fotograf, gör det största arbetet redan i kameran och i studion på plats.

Kommentera 37 st

Kommentarer
Emma says style, love & rock and roll.
2010-11-28 - 13:39:09

Jag förstår verkligen inte varför. jag är himla glad att annawiis fotojobb för haléns är oretuscherat. Om jag, mot förmodan, skulle bli fotad någon gång i sådant sammanhang skulle jag kräva oretuscherat. det är så mycket mer värt för en kund också att se att det är "normala" modeller. våga vägra retuscheringshysterin liksom!

Therese
2010-11-28 - 13:42:18

Söt blogg :)

Fred
2010-11-28 - 13:42:40

Skickliga är dom i alla fall

CC
2010-11-28 - 13:46:15

Tycker också det är dåligt att "SjälvförtroendeBella" retuscheras men hon skriver väl böckerna för pengarna inte för att hon bryr sig.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-28 - 14:32:38

cc: man kan ju hopas att så inte är fallet absolut..men ja..pengar är ju viktigt i den damens liv.

Tarja
2010-11-28 - 14:40:13

Fler behöver stå upp för naturliga modeller! Det är skit när man har tjejer som faller på "modelltänket".



Sen, Anna namne till en av min döttrar, vilken fin design på toppar! Det blev en "resa" och reajakt vilket nästan ruinerade mig inför jul ;)

SARAS FOTON & TECKNiNGAR
2010-11-28 - 14:43:15

Riktigt bra skrivet ovan, (rubriken var listigt bra) och angående din kommentar... taack! Å vad glad jag blir :)

SARAS FOTON & TECKNiNGAR
2010-11-28 - 14:53:22

åå.. vad synd. Att du har skapartorka, jag har också haft det, inge vidare om jag får säga det själv! Hoppas det kommer ditt försvinner snart, jag diggar din konst så enormt ! :D



-och varsågod!

Gosia
2010-11-28 - 15:09:26

Ärligt talat så tycker jag att det är lite roligt att hon ska ha en tidning nu om hur man är "vacker så som man är" och duger osv. Som en livscoach utan utbildning, och hon säger att det mesta är baserat på hennes upplevelser genom livet... Det känns lite som att vem som helst skulle kunna skriva en sådan bok/tidning då. Det är klart att det är en succe och att det säljs, men säljs det verkligen för innehållet? Eller är det hennes namn som säljer?

Sedan vet man mycket väl att hon och Petra känner varandra, då kan hon väl säga till att hon inte vill bli retuscherad smalare?

Jag förstår att de retuscherade ljuset efteråt, för att den var förjävlig innan (som du sa... kasst fotojobb)... men att göra en handled smalare eller midja (hennes ansikte också?) känns fel när det kommer till självutnämnda självförtroende-förebilden i Sverige.



Nej, jag är inte bitter... Jag tycker bara att det blir så jävla många dubbelsignaler och dubbelmoral överallt. Det här hjälper inte direkt tjejer som faktiskt försöker gå efter hennes råd. För att de hör först att de är så fina och att Bella trivs i sin egen kropp med lite choklad för att sedan se retuscherade bilder av henne på en framsida.

Gosia
2010-11-28 - 15:41:55

Ja, precis!

Men så är det ju, så fort KVINNOR ser att någonting inte stämmer så är vi avundsjuka och svartsjuka och kan inte glädja oss åt andras framgångar.

När det är MÄN som säger att någonting är fel, ja, då tål dem inte att det går "så bra" för en kvinna.

Varför kan man bara inte inse att alla är inte elaka, utan att man faktiskt ser att det hon gör är inte alltid så fantastiskt som hon vill att det ska se ut?

Då är man ju lite blind när det kommer till sin egen verksamhet... Alla kan inte älska henne och tycka att hon är det bästa som har hänt tonårstjejer i Sverige.

Hon säger själv att hon spelar en viss roll på sin blogg, även fast den har ändrats genom tiderna. Allting ska vara fint och positivt.

Hur äkta är det då?

Gosia
2010-11-28 - 15:44:01

haha inte världens bästa svenska märkte jag... blir lite så när jag kommer igång med någonting jag är upprörd över :)

Emilie
2010-11-28 - 15:51:26

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

pimpXprincess
2010-11-28 - 16:02:39

Det är så trist när dom ska fixa till bilderna så mycket.

Emma
2010-11-28 - 16:07:00

Men står hon inte lite längre bort på efterbilden eller hur man ska säga? Det ser man på leopardmönstret i klänningen. Kanske lurar ögat lite också.



Jag förstår inte uppståndelsen kring denna bilden, tycker förebilden nästan ser likadan ut förutom ljuset då, huden och så har de jämnat till midjan. Det är ju ett tidningsomslag som ska synas och säljas, ingen semesterbild. Hon visar ju ändå sitt "rätta jag" i bloggen varenda dag och alla sina skavanker så jag tycker inte det är spec mkt dubbelmoral.



Jag hade också velat retuschera bort min hy om jag var cover girl om man säger så :P

sara
2010-11-28 - 16:47:42

håller med dig:)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-28 - 17:19:05

emma:ej det är samma bild samma positiion.

Men lägg du efterbilden ovanpå förebilden i t ex photoshop och minskar opaciteten så ser du verkligen hur mycket de ändrat.

Jag har inget emot att de jämnar ut hudton som saht eller tar bort finnas osv.

Men tycker detta rimmar illa ändå med vad blondinbella annars förespråkar samt att retuschen i sig är så dålig, det är inget bra jobb.

det finns bra retusch som inte syns och dålig retusch där man bara ser hur mycket de gjort.



varför du upplever att hon står längre bort på ena bilden är att de förminskat henne samt flyttat upp och förlängt armar och kurvor.



hon hjälper ju nu bara till att sälja ett ideal som inte finns , att okeja att hon själv inte duger som hon själv ser ut.



Och bella är snygg bella är smal från början så att krympa henne en hel storlek eller mer...?

Alexandra -mamma till Leia
2010-11-28 - 17:31:38

Jag tycker oxå att det verkar ju vara roliga att lägga den mesta tiden med kameran o studio och inte vid datorn om man är fotograf... :S

Och den fixade bilden på bella tycker jag mest ser ljusare ut. Ser inte jättemycket skillnad på henne förutom det. :)

Kram

Alexandra -mamma till Leia
2010-11-28 - 17:41:10

Jo det är sant. :) Det kan jag se. Det är tråkigt att det ska retuscheras så mycket idag. Eller ok, mer ljus o sånt kan kanske va bra. Men att göra smala, snygga personer ännu smalare kanske...

Louise
2010-11-28 - 17:58:17

ja jag kan förstå det :p hehe, nej jag gör inte så mycket ska lägga mig i ett stort bad nu sen får vi se vad som händer hehe :p



Du då? kram

..:Sarah:..
2010-11-28 - 18:04:22

färger kan man leka med huur mycket som helst. men inte storleken ! de är bara konstigt !

Emma
2010-11-28 - 18:13:22

Längre bort kanske är fel ord, men man har klippt bort nån halvmillimeter på förebilden som finns på efterbilden menar jag

Stina
2010-11-28 - 18:32:00

Jag tycker det är självklart att bilder ska retuscheras, men till vilken nivå är ju frågan. Tycker verkligen inte Slitz-retusch är snyggt! Det ska ju se ut som en människa inte en docka. Bilderna från Isabellas fotograferingen är verkligen dåliga. Dåligt ljus och dålig pose. Vart är halsen liksom?

Anna
2010-11-28 - 19:10:51

Första jag tänkte när jag såg bilden var att den är väldigt ful, jag skulle aldrig vara nöjd med ett sådant foto, proportionerna är fel bland annat på huvudet ända från början. Sedan visar det väl hur lite Blondinbella och Petra har att säga till om på Bubbleroom dom vill ju bara sälja trots allt sitt fina prat om att vara nöjd som man är etc. Blondinbella är ju en supermoderat så självklart vill hon bara tjäna pengar på allt hon gör inte vara moder teresa. Kul att folk orkar bry sig om hennes moral när det är fotot i sig som man borde klanka ner på.

Art By Tina/Tina Axelsson
2010-11-28 - 19:46:38

Håller helt med, jag är för retuschering i färger, hud och andra små skavanker, men inte att förändra kroppen till någon annans kropp. Bella är snygg på båda bilderna, ser inte alls att någpn förändring av hennes kropp behövdes. Bara onödigt ju. Och ja, en duktig fotograf borde kunnat arbeta mer med bilden när den togs, utifrån kamerans egna inställningar.

Annika
2010-11-28 - 19:48:50

Tack gumman.

Ibland blir det bara så mycket av allt.

Men idag mår jag faktiskt lite bättre :)

Puss o kraam sötnos!

CAROFLINA.SE ♥ ♥ ♥
2010-11-28 - 20:10:44

Exakt som jag med tänkte. Är det en proffsig fotograf bör väl det största jobbet göras när bilden tas!?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-28 - 20:29:30

Anna: Bubbleroom är ju inte BB's arbetsplats och Petra är "bara anställd" där men jag tror nog att BB har mer att säga till om än de flesta andra har i de saker hon medverkar i och jag tror helt enkelt bara att hon inte bryr sig.

Dock tycker jag inte hennes moderatåsikter har med det här att göra..jag är vänster men tycker inte det här har med politik att göra och inte att man behöver dra alla moderater över en sådan hård kant du nu gjorde.

och ja du anmärker bara på moralen inte på bilden i sig.

leopardia
2010-11-28 - 20:48:37

Jag har haft en sovande första advent kan man säga :) Tack annagnos!

Nu har jag studerat bilderna och är oerhört fascinerad över att tom en glad amatör som jag skulle kunna gjort det bättre. Ljussättningen är ju jättemärklig redan från början, med tanke på skuggorna att sen retuschera om ljuset till att likna en utvikningsbild med Pamela Lee, gjorde det hela inte bättre. Men det är ju inte ljuset som är det viktiga med din kommentar kring bilderna, utan att de tagit en normal kvinna och gjort henne oproportionerlig för att uppnå ett ouppnåeligt ideal. Och But why?! Blev det så mycket mer lockande att handla nu... eller vill man bara inte att kvinnor ska vara kvinnor...

CC
2010-11-28 - 20:58:15

Anna, kan du inte lägga ut en print av när du gjort det är med opaciteten så man får se ordentligt? Jag har varken photoshop eller kunskaperna men blev ordentligt nyfiken.



Är så trött på Bella, ena sekunden är hon nykterist och i nästa inlägg sitter hon och dricker rödvin och champagne. Ena sekunden är det okej att vara som man är, nästa ska man retuscheras. Hon är så full av "crap" och vänder kappan efter vinden hela tiden.....

Grimgoth
2010-11-28 - 21:13:40

Har hon inte fått större tuttar också?

Alltså generellt?



Bra skrivet!

ERIKA
2010-11-28 - 22:31:33

Jag gillar verkligen den första bilden mycket mer, håller med om att ljuset ser alldels för konstigt ut på den andra.

em
2010-11-28 - 23:26:41

Håller med helt och hållet! Bra skrivet!:)

ANNAWII
2010-11-29 - 07:52:39

Jag skulle nog bli lite ledsen om jag blivit ordentligt retuscherad. Okej om man jämnar ut huden lite på en bild som ska gå i tryck men om någon skulle göra om min kropp och ansikte skulle jag ta det som en förolämpning. Därför är jag extra glad att Halens inte retuscherade bilderna på mig utan bara helt enkelt hade en grymt bra fotograf och riktigt bra ljussättning :).



Kram sötis

smäm
2010-11-29 - 14:50:32

De förändringar som är gjorda på efter-bilden tycker jag ligger på en professionell nivå och inte är något att bråka om. Jag fattar verkligen inte hur folk inte kan förstå att en bild måste förbättras och görs fin till tryck.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-29 - 17:23:33

smäm:jag tycker förebilden är taskigt tagen att en anlitad fotograf ska kunna göra bättre råmaterial.



Jag tycker inte att retuschen i sig är amatörmässig mer än att jag tycker det är för mycket "skinglow" som ger ett plastigare intryck än Slitz.



Och jag tycker inte att en redan smal tjej som retuscheras än smalare och bara ser plastig och konstig ut har med sälj av bilden att göra eller att det skulle lämpa sig mer för tryck än om de hade låtit hennes midja vara i naturlig storlek.

smäm
2010-11-29 - 19:49:21

Jag läste ditt inlägg så dina ståndpunkter fick jag med mig. Och sedan håller jag med att man kanske inte behövde göra midjan smalare, men i övrigt tycker jag att retuscheringen är helt ok. Inte alls något konstigt :)

Sofia
2010-11-30 - 15:41:05

Bra poäng med att en bra fotograf ska göra jobbet med kameran.



Dessutom tycker jag också att det är lite konstigt med hennes kommentar om att "svenska journalistutbildningen är ett skämt". Hm ja, det kanske beror på att folk tror att det är journalister som skriver sånt skräp som hon gör, men så är ju inte fallet. Eftersom folk som Bella, alltså ett känt namn utan skrivartalang, får chanserna att visa sig så faller alla utbildae i mellan stolarna och får inga jobb.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: