GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

denna veckas shaping me up

2010-11-28 | 21:09:31 |

Då tänkte jag visa upp gångna veckans matsedel + träning.
Kände att det är bättre att lägga upp hela veckan på en gång istället för dag för dag, så slipper en del av er tycka att min blogg blivit till en "bantningsblogg" eller vad nu en del kritiserat.

Mitt mål är alltså att mer få en bättre överblick vad jag stoppar i mig, var mina viktfällor ligger och att i alla fall försöka stoppa den "trend" att jag hela tiden ökar i omfång.
Första målet är alltså att nånstans kunna behålla den vikt/storlek jag har.
Andra målet är att komma i alla mina jeans igen  som  bara ligger och hånar mig i garderoben.

Jag försöker äta ganska mycket kolhydratsfritt, att jag skippar pasta, ris, potatis och bröd.
Den här helgen blev det dock både bröd och pasta.
Dock "endast" tre rutor choklad och de hade jag egentligen kunnat skippa, var inte sugen. Och det har jag nu märkt en skillnad de två veckor jag verkligen nu skrivit ner vad jag ätit och dessutom dragit ned avsevärt på kolhydraterna, sötsuget är nästan obefintligt.

Måndag 22/11

Frukost: två löskokta ägg

Lunch : halv “korv” bruna bönor, 7 köttbullar, 5 skivor skinka, tre teskedar rödbetssallad

Middag: 1 frp keldas toschanska tomatsoppa, mozarella soltorkade tomater

kvällssnack 1 apelsin+grönt te

Träning

maghjulsträning

tisdag 23/11

frukost: två löskokta ägg, 1 paelsin grönt te

lunch: halv “korv” bruna bönor, 7 köttbullar, 5 skivor skinka, tre teskedar rödbetssallad

mellanmål: två osötade grova brödskivor salladsblad två teskedar rödbetssallad, tre köttbullar

middag: 1 frp keldas toschanska tomatsoppa, mozarella soltorkade tomater

Träning ca 45 min med upp och nedvärmning

afrikansk dans

styrketräning med 3kiloshantlar

2x12 armövning1

2x12 armövning2

2x12 vardera ben utfall

2x12 “rygghantellyft”

2x12 brett isär utfall (ja ni märker jag har ingen koll vad övningar heter)

2x12 hantlar vid axlarna böj på benen rakt fram rumpa ut mage in..

onsdag 24/11

Frukost: En dietbar + grönt te

Lunch: 1 frp Keldas toscanska tomatsoppa + mozzarella och soltorkade tomater för en matigare känsla.

Mellanmål: 2 koppar starkglögg, 1 apelsin

Middag: 1 frp Keldas toscanska tomatsoppa + mozzarella och soltorkade tomater för en matigare känsla.

4x10 armhävningar

Minipromenad cirka 25 minuter i snön.

torsdag 25/11

Frukost: 2 löskokta ägg, två rostade grova osötade mackor med några köttbullar och lite rödbetssallad + te

Lunch: En dietbar + te

Mellanmål: Apelsin+ te

Innan träning: några skivor kalkon

Middag: 1 frp Keldas toscanska tomatsoppa + mozzarella och soltorkade tomater för en matigare känsla.

Träning ca 45 min med upp och nedvärmning

afrikansk dans

styrketräning med 3kiloshantlar

2x12 armövning1

2x12 armövning2

2x12 vardera ben utfall

2x12 “rygghantellyft”

2x12 brett isär utfall (ja ni märker jag har ingen koll vad övningar heter)

2x12 hantlar vid axlarna böj på benen rakt fram rumpa ut mage in..

3x10 Plankan

Promenad till och från jobb cirka 25 minuter totalt.

Fredag 26/11

frukost: jobbfrukost: stor ostfralla med ost paprika tomat sallad gurka skinka + 1 apelsinklyfta

lunch: en dietbar + te

middag: 1 frp Keldas toscanska tomatsoppa + mozzarella samt två rostade brödskivor med ost och kalkon.

2 glas rödvin.

Lördag 27/11

Frukost: En dietbar + te

Lunch: 3,5 rostade grova osötade mackor med skinka ost och rödbetssallad + te

Middag: 3 slices Vesuvio, 3 slices kebabpizza, lite pizzasallad

Övrigt: 3-4 glas rödvin, 3 rutor Marabou mjölkchoklad

Söndag 28/11

Frukost: Två rostade osötade grova mackor med lite smör, ost, skinka, lite rödbetssallad + 2 koppar te

Middag: I portion Tagliatelle med sås på grädde, creme fraiche, rödlök, paprika, soltorkad tomat, cocktailtomat, kalvfond och fläskfilé.

Övrigt: 2 glas rödvin till middagen, en pytteliten kopp starkglögg på eftermiddagen.

 

 

Kommentera 12 st

Kommentarer
Anonym
2010-11-28 - 21:47:54

Du gillar verkligen tomatsoppan ;)

Lovisa Illustratör
2010-11-28 - 23:52:53

sv: Tack detsamma! Hoppas du med haft en bra advent. (har ritat en liten "adventsbild" i min blogg, störd som jag är, haha)



Och lycka till med det hälsosamma, du ger mig mod att själv komma igång.

Therese
2010-11-29 - 07:46:13

Ja :) men jag känner igen mig själv som det du har som överskrift på bloggen eller vad man ska säga^^

"Garderobsgrubbel"

Låter som ett bra mat och tränings schema.

Fick lite tips nu faktiskt om vad man kan göra på helger när man inte kan träna i skolans gym på kvällarna^^ haha :)

Ha en fin dag :)

Anni
2010-11-29 - 08:37:50

Med risk om att låta tjatig tycker jag fortfarande att du äter för lite, speciellt i komnbination med så pass mycket träning. Men det ser bättre ut och det är bra att du äter riktig frukost! Jag skulle rekommendera dig att lägga till fler mellanmål, det är bra för att hålla förbränningen uppe också. Kanske bara en frukt om du inte känner dig så hungrig.

Jessica
2010-11-29 - 09:22:49

Hej, jag måste nog hålla med Anni. Du verkar äta lite för lite generellt och väldigt lite protein. Det är mycket dolt socker i färdigmat (soppor, rödbetssallad etc). Med tanke på hur mycket du verkar träna så tycker jag att det är dumt att skippa kolhydrater. Bättre att äta fullkorn och dinkel, då håller du dig mätt längre:-) Och protein, såklart! Kämpa på, du är grym!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-11-29 - 17:25:34

jessica: hmm men ägg skinka kalkon bönor fläskfilé är väl protein?

och den där soppan innehåller inte alls mycket dolt socker.



sen vet jag inte vad jag ska tro om det där med att "äta för lite" ..jag tror inte man kan bli tjock av att äta för lite för det är ju energi in energi ut som är ekvationen enligt de flesta..eller?



kram!!

Anna
2010-11-29 - 18:25:59

Kvinna! Ät mer för guds skull! Du äter som en mus och får deffinitivt inte i dig det din kropp behöver. I längden kommer detta köra din metabolism i botten.



Jag respekterar dig mycket, men JA, just nu kritiserar jag. Det handlar om att äta balanserad, nyttig kost ju. Efter en natts sömn, 8 timmars svält, behöver din kropp mer än en dietbar eller ett par ägg. Och i överlag behöver du mer protein och fett, speciellt protte.



Vill inte vara elak men det här ämnet är väldigt kärt för mig. Ät mer nyttigheter!

anna
2010-11-29 - 18:32:29

Svar; Yes, du har helt rätt med energi ut och energi in! MEN. I ett läge när du inte får i dig tillräckligt med energi så slutar kroppen att förbränna och lagrar istället - eftersom vi är designade med överlevnadsinstinkter.



Det är helt enkelt inte hälsosamt. Fast tummen upp till träningen! Skitbra!

Anni
2010-11-29 - 18:53:43

Jo, om du får i dig mindre kalorier än du förbrukar så går du ner i vikt, men en svältkost gör att viktnedgången går långsammare. Kroppen ställer in sig på svält. Samma gäller om du äter väldigt sällan. Om man äter regelbundet, 5-6 ggr per dag, normalportioner, så kommer man att nå den vikt man är ämnad för. Att undvika allt för mycket sötsaker är givetvis bra, men det är inget man måste avstå från helt.

Jag tror att du äter fullt tillräckligt med proteiner. Däremot tror jag du ska tänka på att för lite kolhydrater minskar seratoninhalten i hjärnan och kan göra en deprimerad. Försök att inte helt låta bli bröd, pasta mm.

Anna
2010-11-29 - 19:14:59

Man brukar räkna att en person behöver 1 - 3 gram (beroende på hur mycket du rör dig) protein per kroppskilo. Jag tränar hårt, styrketräning, ca 5 ggr per vecka och cardio på det och trycker i mig minst 2 gram protte per kilo. Skulle gissa att du ligger på ca 1,5. Varje gram protein innehåller 4 kcal (kolhydrater 4 kcal, fett 9 kcal). Jag väger ca 68 kilo = 68 x 2 (gram protte) = 136 gram = 544 kcal.

Och man får inte i sig den andelen genom att äta ett par ägg eller lite kalkon.



För att veta hur mycket energi du förbrukar på ett ungefär kan man använda Harris-Benedict formeln. Det finns massa kalkylatorer kring det ute på nätet, här tex : http://www.100gram.se/kalorier_naring/rakna/bmr_dagsbehov_kalorier.



Sedan är det optimala att du drar bort 500 kalorier från ditt dagliga intag för en hälsosam viktminskning. Och ser till att fördelningen mellan kolhydrater, fett och protein är rätt fördelade och äts på bra tider. Tex på morgonen och efter träningen vill dina muskler gärna ha kolhydrater. Ett kilos viktminskning består av ca 7000 kcal och genom att dra bort femhundra per dag går du ner ca 0,5 kg i veckan. Det är BRA.



Och visst är det jobbigt att räkna kalorier, men jag tycker att om man har problem med kosten, så är det faktiskt en grej som bör göras för att finna rätt. Inte för evigt, bara ett par dagar eller en vecka kan hjälpa för att se vart det bär eller brister. För det är verkligen ett helvete att ha lite problem med maten, eller hur?



Massa kramar!

Anna
2010-11-29 - 19:30:35

Jag är ca 170 lång och har rejält med muskler. Kanske kan ses som lite mycket i kilon, men jag bryr mig inte. Har varit både extremt överviktig och drabbad av anorexia, men nu har jag funnit min fitnessväg sen ett par år tillbaka och älskar det enormt. Håller på att bygga upp lite mer mukkler nu och sedan ska jag ta nästa steg - en utbildning till body combat-instruktör.



När det gäller att räkna kalorier bör du införskaffa en köksvåg och väga din mat för att sedan räkna ut. Lägga upp osten på vågen - se att den väger ~10 gram och kolla på förpackningen hur mycket kcal det är i 100 gram ELLER gå in på livsmedelsverkets jättebraiga onlineregister och räkna ut där.



Jag tycker du gör väldigt rätt med att panta vågen. Den behövs inte och gör ofta mer skada än nytta. Du känner förändringar i kroppen :)

A
2010-11-29 - 19:32:43

Men som sagt - du behöver inte bli en petig fanatiker. Att räkna kalorier, energin du ger din kropp resulterar att DU tar tillbaka kontrollen.:)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: