GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

när jag var smal tyckte jag att jag var tjock

2010-05-16 | 21:46:37 | Egocentrerat&Vardagligt

ett självporträtt taget i november 2006



Jag fick en liten bloggutmaning ifrån Annawii om att lägga upp den tionde bilden man nånsin publicerade på bloggen.
Åh hjälp..visst är kul att gå bakåt i arkivet, se minnas, läsa en del...men mycket vill man ju också bara glömma..en del känns bara jobbigt. En del av ens blogghistoria vill jag inte ens kännas vid längre.
När jag började att blogga i december 2006 så var jag inte "jag"...även om jag varit just jag hela tiden i denna blogg.
Men personen jag var då, särskilt i bloggen, var väldigt vilse.

Bloggens första månader handlade nästan bara om shopping shopping shopping och så utseende.
Och ok, jag shoppar fortfarande och jag bryr mig fortfarande väldigt mycket om utseende..dels på grund av min BDD dels på grund av att ja..man känner sig väldigt gigantisk i den allt mer skinnylooking bloggvärlden...och jeansen i garderoben blir bara trångare..

Så att se mig själv för 3,5 år sen i en hårfärg som visserligen gör mig snyggare men som aldrig kändes som jag i en kropp som då drog storlek 32/34 som resultat av en viktnedgång  som i sin tur var resultat av  att jag knappt åt alls och sen läsa att jag tyckte jag var skitfet...fy fan.
Att jag hade mage!
..eller nej..det hade jag ju inte  då.
Kommentera 23 st

Kommentarer
Fifi
2010-05-16 - 21:53:59

Även om du inte är helt nöjd med dig själv idag, så har du ju kommit väldigt långt, var stolt över det babe!



kram

Smaragdalena
2010-05-16 - 22:11:34

Kram på dig... Det där med utseende och kläder = jobbigt. För mig är det på någotvis en "värld" (kläder och mode) att fly in i.. för att glömma. Men ibland spyr jag på allt, inklusive mig själv. För det som syns i bloggen är absolut inte Jag. Suck.. (Men sen har jag ju valt att inte skriva om någonting personligt i min blogg, heller. Gjorde det förut, men fick panik av det.. Fast å andra sidan får jag ju panik av den "bild" jag framställer av mig själv på bloggen som det är nu med, såå..) Jag vet inte vad jag vill säga med denna kommentar mer än att jag tror jag förstår lite vad du menar, eller inte...? :p

Men en stor KRAM får du iaf!!

Malin
2010-05-16 - 22:38:47

Vilket bra inlägg! Kram på dig!

Emma says style, love & rock and roll.
2010-05-16 - 22:41:27

Kan bara instämma i Fifi's kommentar! Du är grym gumman!

Camilla
2010-05-16 - 22:42:44

Nu vill jag inget annat än ge dig en kram och tacka för detta inlägg, känns som det säger ganska mycket om dig och precis vad jag hade hoppats faktiskt. Du är sådär äkta och bra (som jag första intrycket av) här i bloggen då jag faktiskt inte träffat dig och du mig. DU är stark, du är fin, precis som du är.



Nu har jag sett avsnitt 16 och ska se 17 innan läggdags. Iiii, ;) Spännande ... Klappa Nelly från mig.

Sara
2010-05-16 - 23:15:33

svaren från frågestunden är nu uppe :)

Annster
2010-05-17 - 00:32:28

Det är inte alltid roligt att se tillbaka på det som varit. Men i längden så ser man kanske också att man utvecklats mycket som person i positiv riktning. I det här fallet så tycks du ju endå vara medveten om hur fel det var att då tänka så illa om sig själv, oavsett din bdd som du nämner. Jag personligen tycker du är fin både på den bilden och nu, jag har alltid tyckt att du är söt och fin i kroppen så inget fel alls där. Detta menar jag också, även om det kanske käns som att jag bara säger så just i det här sambandet :)

Dissy
2010-05-17 - 00:43:35

Jag tycker du är lika fin nu:) Och du ser stunning ut i ditt blonda hår.

Annika
2010-05-17 - 08:30:12

Jag kommer också ihåg den tiden.

Jag vet att jag inte vågade äta för nån jävla magkatarr jag hade och jag fick så jävla ont efter vaje måltid!

Så jag vet att jag gick ner i vikt och sen sa jag till dig att jag bara åt när jag var typ utsvulten...sen blev det ju att man ville fortsätta med det där även när magen mådde bra sen.

Usch vad fan höll vi på med??

Visst har jag kroppsnojja idag också men jag skulle aldrig vilja svälta mig så igen.

Nej, träning och rejäl nyttig mat ät det jag kör på nu!

Man ska ju älska sin kropp och skämma bort den med bra saker som den blir glad av (så tänker jag när jag har en bra dag som idag...i morgon står jag säkert vid spegeln och hatar igen)

Puuuusss!!! på dig min vackra underbara vän!

Art By Tina
2010-05-17 - 09:00:18

Helt klart bättre att utvecklas i sig själv, kämpa för att hitta den där personen som man egentligen är - istället för att försöka var någon man inte är. Jag tycker du är grym - och du borde själv veta det också, innerst inne vet du säkert det - måste bara våga säga till sig själv - fan vad grym du är!



Nu svamlar jag en massa - men jag hoppas du förstår vad jag menar. Prata känslor så här tidigt på morgonen. Hua=)

Sandy
2010-05-17 - 10:23:13

Jag förstår inte riktigt det här snacket om att du skulle vara stor eller tjock. Jag ser en högst normal snygg tjej när jag tittar på dina bilder. Du är ju helt enkelt fin! Men samtidigt förstår jag dig, jag ser själv en tjockis när jag tittar på mina egna bilder och kan ofta tro att jag har den där sjukdomen att man tror att man är smal de få gånger jag inte tycker att jag är tjock. Varför är vi såna? Varför kan vi inte bara se att vi är fina??

elin
2010-05-17 - 12:56:58

jag tycker att du är jättevacker precis som du är idag! jag tycker att du ser sund och frisk ut, vilket du säkert är med alla dina promenader :) och nu är det ju tyvärr så att personer som inte drar storlek xxs kan sägas vara tjocka - vilket visar hur sjuk vikthetsen är i vårt samhälle idag. tyvärr... skönt ändå att du kan tänka som så att "det inte var jag" och att du inte tänker "herregud, så vill jag se ut igen". fast jag tycker faktiskt att du var fin i rött hår :) dessutom vill jag bara säga att man blir så himla glad när du svarar på alla kommentarer, trots att du får så många! det är verkligen kul att få respons och se att du verkligen läser det man skriver :) kram!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-05-17 - 13:09:17

Elin: tack för att du alltid skriver så snällt, stöttande och fint!

Visst kan jag se tillbaka på de där bilderna och bli ledsen över hur mycket större jag blivit..men egentligen handlar det inte om många kilon heller.

Men jag skulle inte vilja må som jag gjorde då..trött jätteledsen jättenedstämd.



..och ja ibland blir jag sugen på att bli rödbrunett igen..men platina är vad jag är i hjärtat liksom =)



kram!

Anni
2010-05-17 - 13:42:34

Det är det som händer när man svälter. Hjärnan fungerar inte när den inte får näring och därför får man vanföreställningar.

Jag tycker du är vacker OCH smal idag. Du verkar ju äta bra och röra dig en hel del, så det du har nu är säkert din normalvikt. Att acceptera det själv är ju det svåra, det vet jag tyvärr allt om...

Karin
2010-05-17 - 16:37:20

Jag brukade också tycka att jag var tjock och känslan dyker upp då och då. Helt sjukt egentligen att man skall känna så fast man är pytteliten!

sarase
2010-05-17 - 18:39:40

berördes av ditt inlägg.. jag tycker det är vackert med kvinnliga kurvor..men det är alltid svårare att tycka att det är vackert på sig själv. Men jag trivs också mer med mig själv nu och skulle aldrig vilja byta den känslan mot att bli smalare.

UNIQUE REBEL
2010-05-17 - 23:32:33

Intressant inlägg. Jag känner igen det där. Jag har alltid känt mig jättstor när jag egentligen varit helt normal i kroppsvikten. Nu när jag är större än nånsin tycker jag inte att jag är så tjock istället. Helt bakvänt, haha ?!

CJ
2010-05-17 - 23:58:57

Jag tycker att du ser väldigt frisk och fräsch ut, men hur skulle du kunna göra annat när du går både morgonpromenader och springer löprundor! Intressant inlägg, kloka ord och funderingar. Du känns äkta, bra, genuin och jordnära! Varma kramar till dig

UNIQUE REBEL
2010-05-18 - 08:16:53

Hmm, konstigt, undrar vad det beror på... Kroppens proportioner, kanske passar det bättre att ha lite mer kroppsfett tom man har vissa proportioner, jag är rätt lång och breaxlad, så nu kanske det pasar mina proportione rbätre och därför känner jag min inte jättetjock nu..?! Eller så slutar man bry sig när man når en viss vikt, hahaha. Läste nånstans att överviktiga mänskor väljer at 'gömma' sig i sitt fett, från t.ex. att bli objektifierad, ganska intressant... Jag tycker iaf i stora hela att det är mycket finare med kurvor än det pinnsmala idealet! :)

Den där Elin
2010-05-18 - 11:30:05

HUa! jag känner igen mig massor! när jag träffade andreas gick jag upp 20 kilo, som jag gick ner under första tiden av graviditeten o sen gick upp igen =P haha. Nu knner jag mig ändå tillfreds och sams med mig själv, men när jag tittar tillbaks på skoltiden, där jag alltid var den 'mulliga tjejen i gänget' så mår jag dåligt. Jag mådde aldrig dåigt så och jag sket i att folk såg mig som mullig, men grejen är den att jag drog 36-38 vilket är HELT normalt... och helt absurdt att det rredan då var vikthets. Det var väl där det började. 7,8,9 och gymnasiet.



nu typ önskar jag att jag kom ner i ett par braller i 38 =P hahahaaa, men som sagt, ingen hets här inte. jag njuter av livet iastället. Men klart det är jobbigt att tänka tillbaks!

Anna
2010-05-18 - 13:49:48

Du var fin och är fin.

Sådeså!

För du har en grym personlighet!

Sanne
2010-05-19 - 14:11:27

Bra inlägg! Jag förvånar mig också över mig själv när det gäller samma sak. För tre-fem år sedan vägde jag 16 kg mindre, helt galet. Jag har stl S/36 nu, så jag vill inte våga tänka på hur smal jag var då, och det värsta av allt - jag tyckte jag hade lite väl mycket fett på kroppen då.. :S Galet.

Malin
2010-05-19 - 21:40:54

Oj jag älskar att få känna igen mig men hatar att det är så lätt att hitta personer att känna igen sig i. Bevis på bevis om att tjejer förstör sig själv för all press gör mig galen. Man kan inte stå emot (eller jag har en kompis som är helt oberoende men jag låtsas so att hon inte finns tror jag) all press man får. Jag älskar sommaren...men det finns så grymt många jobbiga saker som jag redan nu fasar för och får mig att sova dåligt. Lite kläder på sommaren, att bli granskad och att behöva vara onöjd med sig själv. Sommaren borde man kunna njuta av och jag hoppas att jag nu när jag är 16 ska kunna ha en bra sommar även när jag hatar delar av mig själv, tycker att jag är tjock när jag har storlek typ 38, hatar alla supersmala tjejer som inte äter, men inte kan göra någonting åt det. sammhället eskalerar oc hjag rycks ofrifilligt med även om jag är mig själv. Jag är mig själv men mår dåligt av det eftersom jag är så annorlunda mot "alla andra". Ibland funderar jag på att bli som alla andra oc hryckas med och kankse må bra, men då är jag ju inte mig själv. Skönt att höra att folk verkar komma till rätta med sig själv när man blir lite äldre. det ger mig hopp! ett bra skrivet inlägg :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: