GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

mode inom blogosfären

2010-05-28 | 07:59:36 | Foto/Fotografering

Jag surfar runt och in och ut på väldigt många olika bloggar under en vecka.
Favoriter, bloggar man älskar, bloggar man egentligen itne gillar men bara surfar in på ändå, nya bloggar, gamla bloggar, bloggar som genast blir nya favvisar och bloggar som man sen aldrig besöker igen.

Och när man surfar runt på en massa bloggar så där så märker man ju av att precis som vid kläder så går det ett mode i bloggdesigns.

När jag började blogga 2006 så var det inte alls vanligt med flashiga väldesignade bloggdesigner.
Man älskade Sophies Fashion för sin enkelhet, man upptäckte alltid nya grejer i Karin Olofssons kollagebilder, man var imponerad över proffsigheten på Hotspot. Outfitbilderna var tagna antingen snett uppfifrån med huvudet kapat eller tagna framför skitiga hallspeglar.
Men sen hände nåt. Kanske i samband med att Nevnarien slog igenom. För för mig vart hon lite av den första bloggaren som hade lite mer avancerad design och sen kom det en uppsjö av liknande kopierade nevnariendesigns.

StinaLee var väl hyfsat först med videobloggandet som för ett år sen blev stort via Mogi och Amandavardet  ( vart har hon tagit vägen).
I vintras kunde man se i var och varenda blogg rörliga bildspel, små "filmer" där bloggarna lagt ihop ett antal bilder, antingen på dagens outfit eller kanske i form av en slängkyss till sina läsare.
Och nu tycker jag att var och varannan blogg är designad med ett gulnat skimmer över sig. Som om att de ska se lite gammalromantiska ut, gulnat, vackert, romantiskt, lite suddigt.
Och så verkar det vara poppis nu med att spegelvända bilder så att samma bild är med två gånger i bilden.

Har ni märkt av andra bloggtrender?Håller ni med om mina iakttagelser?

dubbelbild med spegelvändning

gultonat som en solnedgång

lite Garderobsgrubbel & Byråbekymmershistorik:

Det var mycket friläggning, kollage, dagens önskeoutfits, byte av header var tredje månad..

 

Kommentera 54 st

Kommentarer
paula
2010-05-28 - 08:23:45

haha vilket kul inlägg. håller med om bloggtrenderna. tror jag läste dagligen endast läste 3 bloggar för några år sen. det var amandaberg stinalee nevarien. outfitbilderna var vel fröken berg först med vel? eller föresten jag har ingen aning jag var ju som sagt inte inne på andra bloggar för hahah :P

Emma says style, love & rock and roll.
2010-05-28 - 08:50:45

ohja! Det är ju skitkul att bloggarna blir snyggare. Jag känner ju själv också att jag utvecklas mer och mer och tycker det är viktigare med det estetiska runt om kring och inte bara "posta bild och text". Det är lite spännande att göra bilderna och bloggen mer estetiskt tilltalande.

Karin
2010-05-28 - 09:16:59

Kul att du nämde mig:)

Jodå sov gott, Alfons drog igår kväll när mamma och pappa kom hem, haha shit mammigare hund alltså, han grät typ hela kvällen...

hoppas du får en fin fredag Anna! så regnigt och grått här, megatrött

Itch
2010-05-28 - 09:30:10

Jag älskar bloggvärlden för att den bjuder på en massa överraskningar och ligger så långt fram vad gäller att kommunicera på ett kul och bra sätt!

Maria - livet i Milano ☆
2010-05-28 - 09:36:07

du har verkligen rätt!

roligt inlägg förresten :)

STYLEMIND
2010-05-28 - 09:38:03

Japp där slog du huvve på spiken, precis såhär är det! :)



Hoppas du får en riktigt bra fredag, i Sthlm regnar det men jag är glad ändå..



Kramar

Josefina
2010-05-28 - 10:10:51

sv: Tack så mycket:D så kul att hära det från någon some proffsig som du:)

Karin
2010-05-28 - 10:12:48

haha nja, har ju minskat massa senaste året som sagt, men, men.. är ju jämnt antal så ska inte klaga:D huvudsaken det är kul hehe

kram kram!

sara
2010-05-28 - 10:16:17

svar: tackså mycke du har med en massa fina bilder :)

Natasha
2010-05-28 - 10:17:33

Jag läser också massor med helt olika bloggar, några av de bloggar som du nämner har jag aldrig fastnat för, men läser ibland ändå. Gillar mest personliga anonymbloggar.

Kul bild!

sara
2010-05-28 - 10:20:52

sv: joo jag e sjuk så det blir nog inte så mycket :/

själv?

josefina
2010-05-28 - 10:22:22

Haha, det får jag av massor av bloggar. Och deviantart då mår man rätt ut dåligt för att folk är så himla duktiga. Nejmen din blogg har man ju följt ett tag:) Är det okej om jag länkar dig?:)

Erika
2010-05-28 - 10:22:32

Jag har inte märkt något av det där med gultonade bilder, men resten håller jag verkligen med om =) Det där med frågestunder verkar ganska populärt också.

sara
2010-05-28 - 10:24:02

sv: tack <3

men de låter ju lite härligt ändå :D

sara
2010-05-28 - 10:27:30

sv: nää förstår det haha :D

vad jobbar du med? :)

Josefina
2010-05-28 - 10:31:00

Mm, vissa stilar gillar man bara. Fast jag tror jag kör på olika stilar beroende på vad jag ritar:)Då gör jag det:D

Josefine
2010-05-28 - 10:46:28

Kul inlägg. Tycker det är lite trist att alla ser likadana ut. Dock så vet jag flera bloggare som varit före med videobloggandet än StinaLee. :) Men det är/var mindre bloggar.

paula
2010-05-28 - 10:53:39

jo, det har du nog rätt i ;P

Tina
2010-05-28 - 11:01:15

Jo men det kan jag hålla med om att även trenderna ändras inom bloggvärlden. :) Har inte tänkt på det förrän jag läste ditt inlägg om det dock. Roligt och läsa!

Elvira
2010-05-28 - 11:01:17

oj!jo du har nog rätt! har aldrig tänkt på det på det sättet ;)

Ellinor
2010-05-28 - 11:05:25

Det är kul i bloggvärlden att det inte alls är något konstigt att ta kort på sig själv i en spegeln så att man även ser kameran. Så ego och härligt tycker jag (gör det ju själv). Bara accepterat egobeteende i the big blogworld!

Julia
2010-05-28 - 11:26:04

Kommer ihåg när det var inne med checklistor som skulle bockas av under dagen och alla dessa utmaningar som bloggare utmanade varandra med. =)

Grimgoth
2010-05-28 - 11:38:44

Håller absolut med dig om dessa iakttagelser även om jag aldrig typ läser några sånna bloggar så lägger jag ändå märke till detta, det ända jag frågar mig är också vad är det som är så intressant med mode och rosa designer och "dagens outfit" liksom?



Tror absolut att denna trend kommer hålla i sig och växa om inget görs åt den vilket inte lär ske tyvärr då "alla" verkar vilja vara "slav" under detta fenomen och följa med den gråa stömmen som alltid.



Med det vill jag inte säga att det är "rätt eller fel" men det är en konstigt beteende som vi människor har ändå, alla vill vi passa in och söker där med bekräftelse.



Ännu mer bevisas detta med att jag just nu i skrivandes stund sitter och kommenterar en "mode blogg med rosa design", men det är en skillnad för jag uppskattar ändå det du gör på din och sen vet jag/tror jag att du uppskattar lite av samma musik och annat så som jag, sen är och har du alltid varit trevlig mot mig och min blogg och DET betyder mycket.



Nu vart jag lite upprörd här känner jag så det är bäst att avsluta med ett tips på den bästa mode bloggen just nu i mina ögon: http://sheriilyn.blogg.se/



Trevlig helg på dig nu!

LOVISA
2010-05-28 - 12:04:51

woah! grym spegelbild! fining!

Elin [ n e v n a r i e n ]
2010-05-28 - 12:06:40

även fast det inte är så många som kommer ihåg det där nu så är det kul att veta att man gjorde något "viktigt" i bloggutvecklingen :)

Tova
2010-05-28 - 12:17:12

Säg gärna på min blogg vilka länder du tror att kommer i topp 5 på lördagen :)

Grimgoth
2010-05-28 - 12:29:46

Håller med dig, det märks ta mig fan inte att du är eller lyssnar på sånt liksom vid en första anblick.



Det är det som är kanske lite skönt får då får "vi" sitta där med våra fördomar bara för att upptäcka "Jaha, hon är en sån!" haha



Förstår att du mäker det mer än en annan som lever i en helt annan värld än denna mode fixerade världen som finns där ute.



Precis som du säger: "sådan mängd identitetslöshet".



Jag är också helt övertygad om att "modevärlden" pumpar in pengar mer eller mindre så att sånna bloggar ska ta snurr och på så sätt kunna kontrollera och kunna styra flödet av info och pengar till deras ficka.

Inga bevis har jag så klart men en teori som går ut på detta, kollar man runt kan den mycket väl stämma.



Mer än så vågar jag inte vid tillfället uttala mig om detta så här öppet. ;)



Rock On!

sara
2010-05-28 - 12:39:33

svar: :O låter skit kul !

Grimgoth
2010-05-28 - 12:42:32

Sponsring till de störra bloggarna och opium för folket förekommer ju, undrar hur en annan kan få sånt?

(Dock har jag hittills bara fått lite grejor av Crucified Barbara så jag kunde ha en tävling, skit kul och bra, nu får vi se vad som händer i framtiden)



Tycker det är skönt att du är "en sån".



Idag eller just nu känner jag att jag suttit här för länge vid datorn så man kanske skulle göra nått annat som att sätta sig på balkongen med dom nya solglasögonen som jag köpte igår och öppna den där ölen som jag skrev om vid 10/11 hugget?



Sen blir det att söka vidare efter jobb och resten av dagen tar vi nog som den kommer.



Vad ska den sjukt rockiga och snygga damen göra idag då? ;)

Grimgoth
2010-05-28 - 12:47:45

Låter som en bra dag då och att du jobbar där är kanske inte någon förvåning.



haha...Ska tänka på dig ett par klunkar då :D

mohahahaha...



Skååål :D

Josefine
2010-05-28 - 12:52:44

Ja och det är såklart lite trisst. :/

hei-na
2010-05-28 - 13:05:57

trevlig helg ♥

Kalle Balik
2010-05-28 - 13:07:23

Jag har märkt av en allmänt låg ribba inom den svenska bloggsfären.

linda
2010-05-28 - 13:19:17

fin sida du har jag har nyss börjat blogga kram

Josefina
2010-05-28 - 13:52:23

jamen jag förstår vad du menar:) Ibland vill man att stilen ska synas tydligt och ibland vill man bara rita av så likt som möjligt. Tack:)

Art By Tina
2010-05-28 - 14:26:48

Känner igen mig i det du skriver.



...och en rolig sak, jag har båda dom där lacken + döskalleringen. Tror sjuttan jag har ett foto med alla tre på också=)

Johanna
2010-05-28 - 14:34:23

håller med! å tycker om när folk lägger ner energi i sina desinger och bilder =)

LaLizita
2010-05-28 - 14:49:25

Hmm.. får jag fråga hur du ser min blogg av de där alternativen? Hade vart kul o veta :) Kommer du in bara då jag har kommenterat och struntar annars i den? Gillar du till största del bara modebloggar? Kan tänka mig att en blogg som min, som till största del bara handlar om mig och mitt liv, är mest intressant för de som känner mig. Har jag fel? Eller kan det vara kul att läsa om ändå?



Jag har inte sett de trenderna som du pratar om, men sen läser vi kanske inte samma bloggar heller. Däremot är jag inne på många som har en header som min och Karins tex. Med 2 rader med olika personliga bilder. Där kan jag se en trend :)



Så länge jag har bloggat (1½ år) har jag inte sett dig ändra header! :) Inte för att det är nåt dugg fel på den men vill du inte ha en förändring? I alla fall jag tröttnar jättesnabbt! :) Men sen kan jag inte byta så ofta som jag vill eftersom jag inte kan göra det själv :(



Hoppas du har en fin dag! :) Kram

LaLizita
2010-05-28 - 15:10:18

SV: aha, ok! Jag har nog inte lagt märke till att du ändrat detaljer i din nuvarande header då... :) den är fin i vilket fall. Passar ju titeln ;)



Synd ni inte har sol där förrän på kvällarna men skönt till ev. förfester på balkongen ;)

Neha
2010-05-28 - 18:01:10

Jag kan hålla med om att det är många nevnarien kopior (headers alltså) Det är sjukt tråkigt när hälften av alla fotobloggar har en liknande design

Paulina
2010-05-28 - 18:05:34

Ja det stämmer faktiskt! Nu hade jag inte en blogg år 2006, så jag har inte riktigt hängt med på allt det där. Men hum, för ett tag sedan så var väl gråa bakgrunder vääldigt "inne"? ^^

Sandra Johansson
2010-05-28 - 18:23:36

Vad roligt att se lite historrik från din blogg! :) Den är ju underbar

Annika
2010-05-28 - 18:46:59

Håller med dig till 100% även om vi inte bloggat i flera år... mycket intressant inlägg!

CJ
2010-05-28 - 19:41:11

Ja visst är det Maria i mitten. :) Vilken koll du har! Ha en fin kväll söta du!

Susanne
2010-05-28 - 21:06:29

Visst är det så som du skriver. Vet en blogg som startade och designades helt utifrån mina Photoshop-guider, kul och smickrande men liiite spooky :-)



Ha en skön fredag lilla ytti-pytti :-)



Kram

Susanne

Maria
2010-05-29 - 17:27:15

Jag håller med dig, man märker absolut av vissa trender som kommer och går inom bloggosfären. Jag har själv märkt att jag hakat på det där med gulnade bilder på sista tiden, just för att det ser så gammaldags och småfint ut. Men jag försöker att variera så att jag inte fastnar i någonting.

Kollage är också sånt som man märker att är väldigt populärt ibland.

Det är kul också att alla anstränger sig så mycket nu för tiden att ha en snygg och unik blogg! Det är ju de som sticker ut som man fastnar vid.

Victoria
2010-05-29 - 20:02:50

Jag håller helt med dig i dina iakttagelser :)

Anonym
2010-05-30 - 00:18:31

håller med..riktogt många som kör på den gultonade bleka stilen

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-05-30 - 23:12:26

Kul med trender! :D



Själv har jag hållt på med kollage sen 2001 och har fortsatt, men just nu är det lite paus från det, tror man tröttnar ibland när man ser att många tar efter just precis så som man själv gör? =)

Sophie
2010-05-31 - 19:04:24

Kan bara hålla med i dina iakttagelser. Kan viserligen tycka att kvalitetsnivån har sjunkit en del och då syftar jag på allt ifrån bildkvalite till vad man vill det är man vill förmedla på sin blogg. Tror att det har att göra med att man hellre prioriterar kvantitet framför kvalite tyvärr.



Själv tror jag att jag har relativt bra klarat av att hålla mig till min grej med enkelheten som du nämnde (tack för länken btw:). Men jag kan inte påstå att jag är helt imun mot de olika bloggtrenderna som dyker upp då och då. Har nog att göra med att det är trots allt en modeblogg jag har:)



Måste säga att det ska bli spännande att se vad som kommer här näst när det kommer till bloggtrender. För jag kan knappast tro att alla (inte jag i alla fall, jag är för blyg) är redo för våra egna små liveshower a la Bella och Tyra (hon heter så va?). Eller?



Trots trender som kommer och går så tycker jag att du Anna alltid har kör din grej på ett skönt sätt. You go girl, keep up the good work!:D



Hälsningar

Sophie♥

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-06-01 - 11:52:23

Sophie:

Det klart man påverkas vare sig man vill eller itne av rådande bloggtrender och det tycker jag man också ska göra till viss del - utveckla sin egen blogg, sitt forum, sitt bildspråk " jaha kan man göra så" så anammar man de delar som passar in på det man vill förmedla.



Jag tycker definitivt att du hållt fast vid din grej hela tiden.

Enkelheten men också det gedigna genuina, den äkta kunskapaen och passionen.

Din blogg känns trygg men inte för den delen tråkig.

Och det värmer att du tycker att jag kört min stil!



Kramar till dig Sophie!

www.alexandrastyle.se
2010-06-01 - 22:36:59

Hej tjejen, grymt inlägg!



www.alexandrastyle.se

Ida
2010-06-02 - 05:58:16

Minns dina "gamla" inlägg med lattes och önskeoutfits, och massor med arrangerade bilder med vackra pärlor, skor m.m :)

Tycker bloggarna som hela tiden kör med redigerade bilder som ger missvisande färger är lite tråkigt... Jag vill att det ska vara naturligt :)

Kramis!

Amanda Eklund
2010-10-05 - 16:15:53

Jag lever fortfarande, tro mig :)



/Amanda Eklund


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: