GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

om vi är så löjliga, varför så upprörda?

2010-08-04 | 17:53:50 | Krönika/Politik/Tankar


Tänk att det jag postade på Facebook igår på förmiddagen om att VR skulle ta betalt av bloggare för att gå på blog awards som i sin tur ledde till att braiga Stephanie skapade gruppen Bojkotta Blogawards skulle leda till vad det faktiskt blivit senaste dygnet.
Dagens Media
Debatter hos bloggkommentatorerna
Svarsinlägg på Veckorevyn
Och en otrolig genomslagskraft.

Det som är  mycket intressant att läsa och titta på nu är det kritiska rösterna.
De som tycker att vi förstorar upp det hela.
De som tycker att vi bloggare är så jävla bortskämda.
De som tycker att vi bloggare är ett skämt.
Och trots att vi nu är ett sådant skämt så är det väldigt många som har väldigt starka åsikter om oss. Det är väldigt många "ickebloggare" som ändå verkar ha en järnkoll på just bloggare och "hur vi är".

Men om vi bloggare nu är så jävla ickevärda och bla blabla..Borde ni då inte stötta det faktum att vi bojkottar en gala ämnad för just bloggare?

Och sen blir jag så jävla trött på att höra att vi bloggare är bortskämda och bara vill ha ha ha ha ha och inte vill betala för oss.
Ja det finns säkert en liten klick bloggare - de som får mer makt än de kan hantera vid alldeles för ung ålder som enbart och enkom skapat sig en identitet och karriär via och på sin blogg som säkerligen tycker de ska ha en massa gratis.
Men det är en så liten klick.
De flesta av oss har sannerligen betalat mer än vad vi fått bloggmässigt.
De flesta av oss kallar sig nog inte ens för bloggare i första hand och har det på visitkortet.
Vissa av oss förväntar sig inte att få ett skit.

Men när vi får skit på oss, ja då har vi fan i mig rätt att ryta i från och tycka det är fel.

Och jag blir förbannad när jag läser chefredaktör Louise Bratts svar varför det kostar och varför vissa får komma gratis.
Dels för att hon mellan raderna förminskar Kenzas ståndpunkt när hon "avslöjar" att Kenza redan innan sommaren inte tänk gå på blog awards. Varför då ens skicka nån inbjudan nu?
Och att galan i sig blir större och större och kostar att arrangera?
Ja det förstår jag mycket väl att den gör.
Men när har nånsin vi bloggare krävt teapartys, internationella artister och att galan ska bli större och större?
De flesta av oss har ju bevisligen gillat den allra första bäst. Då var det muffins och tipspromenad som gällde.
Veckorevyn anordnar denna gala frivilligt. Det var Veckorevyn som hittade på den. De kan frivilligt lägga ned den om de nu tycker att den är så dyr att anordna.
Vi bloggare är ganska så jäkla bra på att anordna partys, fikaträffar och drinkar själva för att ses.
Och angående det här "fåtalet" bloggare som ska ha fått VIPbiljetter. Enligt Louise är det bloggare som de haft samarbeten med under året eller som är inblandade i organisationen kring BA eller knutna till Prisutdelningen.
Bara det att en del som fått VIP som jag varit i kontakt med har ingen aning om varför de just fått VIP. Och om de är involverade i själva galan borde de ju veta om det..Eller?
Eller är det redan innan röstning redan bestämt vem som vinner? De nominerade är ju inte ens avslöjade ännu.
Men vore ju konstigt om vinnare skulle behöva betala för att mottaga ett pris de själva inte kunnat styra om de ska nomineras till.

Även deras Blog Awardsturné är ju deras frivilliga påhitt och som jag antar att de inblandade gjort på betald arbetstid som en del av deras jobb och fått lön för. Sponsrade turnéer dessutom som ändå hade blivit fiaskon om just bloggare inte hade besökt dom och sedan bloggat om. Om de ändå satsar så stort på bloggar och bloggare måste de ju ändå nånstans också tycka att bloggare är en maktfaktor att räkna med. Bloggar ger reklam. Bloggar ger pengar...ändå är det bloggare som är giriga..

Själva Blog Awards kom till världen på grund av Ebba von Sydow som insåg värdet av just bloggare och som jag fattat det som skapade det hela för en möjlighet för bloggare att träffas och nätverka. Första galan var det dessutom paneldebatt där det diskuterades om vilken makt bloggare har där mediamänniskor erkände att bloggare HAR makt.
Denna själ kring blog awards och bloggar som Ebba skapade, känns nu som helt bortblåst. Synd.


..och ett spartips till Veckorevyn: Nästa år kan ni ju strunta i att skicka ut dyra inbjudningar tryckt på kartong i en specialdesignad uppvikningsbar form. Satsa på mail istället.
Kommentera 34 st

Kommentarer
Linn
2010-08-04 - 18:02:28

Sponsorpengar täcker visst alla kostnader om man ger sig fanken på att det ska va så :D Det finns säkerligen personal som vill jobba gratis under en sån kväll dessutom. Som sagt, antingen betalar alla eller ingen.. hur svårt kan det va? De är ju inte direkt så att de VIP-inbjudna är fattiga :D

Ling-Ling
2010-08-04 - 18:27:53

Haha vad larviga de är som försvarar detta och klagar på bojkottarna.. De kan inte ha förstått problemet.

Sica
2010-08-04 - 18:34:50

Amen Anna. Hade VR bara skickat ut VIP inbjudningar och sen fått övriga betala vid samma dag och tid så fine. Men inbjudning till att betala? Pinsamt. Och ännu mer pinsamt hur VR försöker vara oskyldiga och bara vill hjälpa oss bloggare med den här galan? Näe. Här satte du helt klart punkt! Härligt!

Izabell
2010-08-04 - 18:37:38

Helt sjukt alltihopa! Stå på dig tjejen!!!



Kraam Izabell

Annster
2010-08-04 - 18:39:21

Haha, sista meningarna ;)

Malin
2010-08-04 - 18:39:27

Ojojoj, denna bloggvärld...tur man inte är en del av den. Hade inte orkat...

Marcus Å
2010-08-04 - 18:45:01

Oerhört intressant att följa denna så kallade debatt som har uppstått, står på din sida det vet du! Tycker bara VR är otroligt larviga sidan målas det upp som att ni är löjliga. Men det är precis som du skriver, varför blir alla så upprörda?

Angel
2010-08-04 - 18:53:53

haha,ja herregud vilken debatt det blivit men bra,nope inbjudan åkte här med.Man kände sig speciell tills i går.

Victoria
2010-08-04 - 18:59:17

Äh, vi lever i en löjlig värld.

Men jag tycker att det är jättebra att flera bloggare som du äntligen säger stopp när VR går över gränsen.

Det är inte kul när de har gjort så att flera av de omtycka bloggerskorna inte kommer att komma.

Och nu har alla möjligheten att komma. Till och med jag och min mormor kan komma, vilket vi egentligen inte borde. Det kommer att krylla med främmande personer där. Kul? Nej.

Bloggawards borde vara något speciellt och man ska känna sig hedrad när man får en inbjudan. Nu är det inte så speciellt när alla kan fixa var sin.

Helén
2010-08-04 - 19:59:45

Läste kommentarerna till Bloggkommentatorernas inlägg. Alltid roligt när folk blir arga och inte läser vad som skrivs heller. Personligen så tycker jag att det hade det varit lämpligt att släppa ett visst antal biljetter helt fria, så vilken oviktigt bloggare (typ jag) skulle kunna köpa mig en plats. Kanske för en dyrare summa medan de som nu fått en inbjudan fått sina vanliga inbjudningar. For free. Då får alla bloggare, stora som små, komma. De som inte genererar nån reklam för VR (läs mig igen) slösas det inte heller bort nån goodiebag på (eftersom vi skulle betalat en större summa). För 200 kronor är ju en symbolisk summa som inte skulle ha täckt vad ni kostar ändå, ifall allt skulle köpas in av VR till fullt pris och ej var sponsrade. Sen är det klart att VR tycker det är jättejobbigt, du har ju påverkat massor av andra bloggare och tillsammans har ni massor med läsare som nu rynkar på näsan åt VR. Själv är jag inte inbjuden. Kanske är det för att ingen läser min blogg. Antagligen =)Lika glad för det är jag. Antagligen mycket gladare än de ansvariga för VR just nu hihi. Bra att du står på dig bruden!

Camilla
2010-08-04 - 20:11:49

Alltså jag finner inga ord. GAAAH!

Ida
2010-08-04 - 20:57:26

VR valde fel målgrupp att ta betalt av... Är det några som syns/hörs är det ju vi bloggare, och som gärna säger ifrån när något är fel.



Roligt att se att så många engagerar sig. Undrar hur de kommer fixa detta och hur det slutar den 25:e... Följer med spänning :)

Kramar!

Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog
2010-08-04 - 21:58:35

You go girl! :D



Tycker att du gör helt rätt precis som alla andra =)

aye
2010-08-04 - 22:14:48

Hejhej^^

Vad gör du?

Kram kram<3

Victoria
2010-08-04 - 22:18:56

Jag tycker det börjar bli riktigt löjligt. Håller med dig i precis allt du skriver!

JFR
2010-08-04 - 22:28:15

Hej, håller absolut med. Kan du förresten kika in din mail, jag behöver svar! :) MVH Jennifer F

THERÉSE
2010-08-04 - 23:28:25

usch och fy alltså! så illa med människor som bara ser vad de vill se: Alltså att vi bloggare är en klick puckon. Såklart finns det alltid ett undantag från regeln, men vi är ta mig tusan ett aktivt "folk" som engagerar sig och vågar kommentera både det ena och det andra, oavsett om det är ett neutralt ämne eller en krigszon.

Emily
2010-08-04 - 23:37:36

Väl skrivet! Håller med dig om vartenda ord!

Anna
2010-08-05 - 00:56:35

jag hejar på dig och dina åsikter iaf!

Art By Tina
2010-08-05 - 02:11:57

Åh du SKA upp till stockholm. Jippi så kul. Skriv ditt nummer i mailfältet - så ser vi till att ta en öl tillsammans!

bitterfittan
2010-08-05 - 02:16:12

så jävla bra skrivet.

Petra
2010-08-05 - 09:59:20

Bra skrevet! Tycker att det är löjligt av VR att försöka skylla ifrån sig och lägga allt på bloggarna. Det är ju VR själva som dragit igång denna gala och det är ju de som gör den större och större också. Varför ska då bloggarna behöva finasiera något som de inte ens varit med och bestämt om?

donnasandra
2010-08-05 - 11:08:10

Kan känna att jag hellre går på en mysig liten bloggträff än ett stort jippo. Jag vill mingla och prata, inte se på någon artist och få goodiebags. När jag var på galan för ett par år sedan var förfesten (där i baren du vet?) och efterfesten roligast för där fick man ju möjlighet att knyta kontakter och verkligen umgås. Tänker inte betala för att trängas, hur gärna jag än vill träffa dig och de andra igen

Ellinor
2010-08-05 - 11:21:45

WORD!

Grimgoth
2010-08-05 - 12:01:55

Underbart skrivet och även om jag inte är i denna krets av blogg träffar samt galor osv. så förstår jag och hålelr mid dig HELA vägen.



Ville också passa på att upplysa om att Grimgoth kommer vara på plats i Stockholm inom kort, Kungsträdgården samt Sonisphere, ser du han så kom gärna fram och prata med han, han gillar sånt ;)



Grimgoth
2010-08-05 - 12:09:40

sv:

får man verkligen hoppas ;)

Christine
2010-08-05 - 14:11:40

Lite kul ocksâ att deras argument är att det kostar att göra galan.

1. De har ju redan bokat allt och kan ju knappast räkna in i budgeten de där 200 per man när de inte vet hur mânga som faktiskt betalar.

2. Som sagt, allt extra hade ju inte behövts. Har aldrig varit pâ den men vad jag förstâtt sâ var det väl helt ok de första âren när det inte kostade?

Det luktar girighet och ett försök att täcka över dâlig ekonomi. Kan det vara sâ att det inte gâr sâ bra för Veckorevyn just nu?



Fast Linn som skrev att personalen säkert gärna jobbar gratis. Njaa, lite naivt att tro va? Haha, jag hade dâ inte gjort det! ;-)

Ketchupmamman
2010-08-05 - 14:16:19

Det här skriver jag inte alls för att förlöjliga någon, jag tycker hela debatten är intressant - men jag förstår den inte. Jag känner att jag missar någonting. Alla verkar vara så upprörda, som om Veckorevyn har tagit någonting ifrån dem. Som du själv skriver är det Veckorevyns gala och de har rätt att lägga ner den om de vill, etc. Och så skriver du att ni bloggare inte bett om att den ska blir större, att den första med tipspromenad var bäst. Men Veckorevyn är ju inte någons gamla mormor, som anordnar en mysig tillställning för att vara snälla. Veckorevyn är en del av ett vinstdrivande företag, det är som sagt deras gala, och för att det ska vara lönt för dem måste att fixa tillställningen så måste antagligen den växa. Jag har inte inblick i deras ekonomi, men jag tänker mig att det alltid är bra PR att ge bort saker gratis - så om man inte gör det har man antagligen något annat mål eller behov.



Jag har själv aldrig blivit sponsrad, och jag har inte varit på Blog Awards, så jag har ingen aning om hur mycket pengar sponsorer kan tänkas lägga ner, och vad det kan kosta att anordna något sådant. Min gissning är dock att det är jävligt dyrt - och jag har svårt att se att sponsorerna skule bidra med hur mycket som helst för en enda kväll. Det finns ju ingen garanterad utdelning för dem - visst får de visa upp sitt varumärke för ett antal bloggare, men de kan de lika gärna göra det genom att skicka sina produkter direkt till bloggarna istället för att försvinna i mängden i en goodiebag. Det måste ju vara mycket billigare än att sponsra en fest med en jäkla massa pengar. Min erfarenhet av att jaga sponsorer till studentföreningar och liknande är att det är lätt att få dem att ställa upp med produkter - men jäkligt svårt att få dem att hosta upp pengar.



Jag kan hålla med om att formuleringen är tokig - du är inbjuden om du betalar pengar. Samtidigt kan jag se att det är lätt att göra ett sådant misstag med tanke på bröllopsinbjudningar där man anmodas betala en kuvertavgift. Och även om formuleringen var skit - går det verkligen att jämföra med att kasta skit på bloggare?



Så vad jag menar är att man naturligtvis får tycka vad man vill, och välja att gå eller ej, men jag förstår inte att folk verkar bli så himla upprörda. Riva biljetter och bojkotta istället för att säga "nej vad trist" och ta en kopp kaffe.



Och nej jag tycker inte det är löjligt. Jag känner bara att jag måste ha missat någon bakomliggande känsla. Och jag hatar när jag inte förstår.



Ketchupmamman
2010-08-05 - 14:19:24

Christine - Fast inför alla evenemang där man säljer biljetter så kan man ju inte veta exakt hur många som kommer. Man gör ju en beräkning baserad på tidigare erfarenheter.



Apropå Bonniers ekonomi så känner jag inte till den, men företag har ju vinstkrav - de stängde ju bland annat ner sajten alltombarn.se där jag bloggade tidigare. Inte på grund av att sajten inte var välbesökt, utan på grund av vinstkrav uppifrån.

Kashaya
2010-08-05 - 14:33:33

Har de verkligen skickat inbjudningar där det står att de inbjudna ska betala? Varför skulle man vilja göra det?!

- Alexandra!
2010-08-05 - 16:41:34

Det är ju otroligt dumt att dem ska börja ta betalt! Mer behöver jag inte säga, du har sagt allt, ville bara visa att jag instämmer totalt.

..:Sarah:..
2010-08-06 - 23:01:45

du är bra !!

Anna
2010-08-07 - 12:30:37

Hålle helt med dig. Det är ju trots allt de stora bloggarna som är attraktionsvärdet på en blogg gala. Alla säger ju att "oh vi som hade sett framemot att kolla in storbloggarna". Varför ska ni jobba gratis och tjäna in PR och pengar till VR? Jag tycker att en alternativ blogg-fest är en genialisk idé. Det är ni som har triumfkortet.



Jag hade kunnat förstå grejen om de hade hyrt in storbloggare för en kväll och betalt skälig lön och på grund av det tagit betalt för inträdet. Men att dela ut en massa awards för att locka dit storbloggare och sen ta betalt av småbloggare för att titta på dem och äta snittar tillsammans med dem är snudd på cyniskt.



Sanna
2010-08-07 - 22:23:56

ja det har blivit värsta snackisen dethär, kul att följa och läsa tycker jag


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: