GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Many pages later

2010-08-09 | 10:16:43 | Musik/Böcker

Då så , då börjar semestern och lata dagar lida mot sitt slut.
Jag börjar med deltidsjobbet igen på torsdag och nu sitter jag och tar lite allvarligare tag med företaget igen även om jag suttit med just företaget ganska mycket under semestern också.

Jag har även läst en hel del böcker under semestern...ja hela sommaren. Minst en i veckan.
Jag blev ju helfrälst i John Ajvide Lindqvist sätt att skriva. Låt den rätte komme in och Människohamn var så bra och jag är så glad att jag har fler böcker på lager.

Men nu tänkte jag kort skriva om de två senaste böckerna, jag läste typ förra vecka.

Jag älskar Jonas Moströms böcker om polisen Johan Axberg och läkaren Erik Jensen. Böckerna utspelar sig i Sundsvall och jag tycker att Moström alltid lyckas skriva en spännande plot med oväntade vändningar. Dessutom så undviker han att få karaktärerna så stereotypa som jag tycker det finns en stor tendens till annars i svenska krimdeckare. Språket flyter på bra jämt och när jag läst sista sidan i en av Moströms böcker längtar jag alltid efter en ny. Denna gång absolut inget undantag.

Rymd utan stjärnor hade dessutom ett lite ovanligare slut än tidigare böcker i samma serie och väckte en hel del moral/etikfrågor och tankar.

 

Denise Rudberg tycker jag har synts flitigt som författare i den mesta media senaste åren och jag har uppfattat henne som hyllad. Därför hade jag ganska så höga förväntningar på denna bok.

Platt fall.

Visst den var lättläst..nästan naivt barnsligt skriven utan nån djupare porträttering av huvudkaraktärerna. Man hinner liksom aldrig känna för eller med nån utav dom. Dessutom tycker jag boken är taskigt skriven med en massa fel överallt som gör att jag måste bläddra tillbaka ett antal gånger för att se om jag verkligen läst rätt.

Ett typexempel är att på en sida bestämmer huvudpersonen och hennes make att de ska ses följande dag klockan tio. Exakt klockan tio. För att på nästa sida när det pratas och frågas om det " när skulle ni ses? Klockan elva. Vi sa klockan elva".

Eller när det är lördag i boken så talar de om gårkvällen som..lördagskväll inte fredag. I botten handlar boken om allvarliga saker, men det hela blir bara till nåt jätteytligt.

Även språket i sig känns inget vidare. Som jag skrev, den känns barnslig då den aldrig går in på djupet. men också för att det är så himla mycket upprepningar av samma ord och uttryck, ibland flera gånger på samma sida. Inga omksrivningar eller liknelser eller synonymer.

Och man undrar om den överklassen i Stockholm under 30strecket verkligen lever som på 1700talet och att kvinnorna på Östermalm verkligen är så livegna...?

Kommentera 21 st

Kommentarer
Emma says style, love & rock and roll.
2010-08-09 - 10:42:03

fint med bokrecensioner. jag har inte hunnit läsa en bok fastän jag haft semester i snart två veckor. galet. men nu regnar det, då tar man det lite lugnare kanske och hinner läsa en rad eller två :)

Katta Kvack
2010-08-09 - 10:44:09

Alltså Denise Rudberg. Jag klarar inte av hennes böcker, men trots det har jag läst det mesta hon har skrivit. Gillar dem inte alls, och då är jag ändå värsta chicklit fanatikern.

Johanna
2010-08-09 - 11:22:53

Jag har läst Denise´s alla böcker och de är precis som du beskriver dem. Döda. Platta och ganska ytliga.

Jag ska ge henne en ny chans med hennes nya bok, en ny genre: "elegant crime". Får se om det är ngt att ha. Den nya boken heter; Ett litet snedsprång. Håller tummarna där.

www.alexandrastyle.se
2010-08-09 - 11:40:03

Låter lovande, kanske borde läsa den!



www.alexandrastyle.se

Izabell
2010-08-09 - 11:54:27

Vad roligt med bokrecensioner!!:) Jag är en riktig bokmal haha:)Och jag har läst Rudberg fast det var läänge sedan..ja ingen höjdarförfattare men måste medge att jag är nyfiken på hennes kommande bok. Svenska deckare älskar jag så extra kul med ditt tips:)



Kraam

Banana
2010-08-09 - 12:12:10

Jag håller verkligen med dig om dina åsikter om denises skrivande, tycker hon skriver skitkasst, har dock bara läst en bok, men det blir ingen mer.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-08-09 - 12:25:56

Johanna: Ja jag såg nåt om detta i nån tidning för några dagar sen.

Låter som en spännande genre så ja , vi får hoppas att hon kan göra nåt bättre utav det.

Kashaya
2010-08-09 - 13:15:26

Denise Rudberg boken lät inget vidare. Har aldrig läst något av henne men det kanske inte är något jag borde sakna heller.=)

Maria
2010-08-09 - 13:55:42

Har läst Moströms "hjärtats mörker" och tyckte den var bra och spännande, precis som en krimdeckare skall vara. Dock har jag lite svårt för språket i boken.. många upprepningar och onödiga repliker karaktärerna emellan. Men ska absolut ta och läsa "rymd utan stjärnor", har fastnat totalt för krimdeckare!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2010-08-09 - 14:06:08

MAria: rekommenderar dig att läsa hans "Dödens Pendel" och " Svart cirkel" innan du läser rymd utan stjärnor.

Belly
2010-08-09 - 14:36:59

Hej ! :D

jag undrar om du skulle vilja vara med på min "dagens blogg" ? :)



P.S cool header! :D

Maja
2010-08-09 - 14:52:27

Jag håller med dig angående Rudbergs sätt att skriva, men jag gillar böckerna ändå. Jag vet inte om det är i den här boken eller i någon av hennes andra, men då byter en av karaktärerna namn också. Axels fru nämns först som Inger och sedan som Henrietta...

A
2010-08-09 - 15:36:32

Visst är det härligt när man är ledig och hinner läsa mycket.

Jag gillar också John Ajvide Lindqvists böcker.

Har den senaste, "Lilla stjärna", på sängbordet. Ska börja på den så fort jag läst ut den bok jag håller på med nu. :)

Michaila
2010-08-09 - 15:43:51

Vilken skön header du har!:D

Eva
2010-08-09 - 16:22:41

kola in http://ceciliaeva.blogg.se



eller http://noureva.blogg.se

elvira stehn
2010-08-09 - 16:33:14

Nu har jag startat en tävling där priset är 18 ögonskuggor och en storlänkning på min blogg :) Jag skickar ögonskuggorna till dig om du vinner, och du behöver inte betala någonting. Läs mer och anmäl dig här: http://elvirast.blogg.se/2010/august/vinn-18-ogonskuggor.html

Eva
2010-08-09 - 16:37:22

Moströms böcker har jag länge tänkt läsa, men det har inte blivit av. Det är ju extra roligt att dom utspelas i min stad, så jag måste nog köpa/låna dom snart. :)

Nina
2010-08-09 - 20:49:08

Jag gillade filmen Låt den rätte komma in, sen var det så kul att dom har spela in rätt mycket här i Luleå =)

Bea
2010-08-10 - 08:09:04

Måste också skaffa mer av Ajvide Lindqvist, jag gillade verkligen Människohamn. Och vad avundsjuk jag är att du har nästan hela Lost-upplevelsen kvar! Perfekt för kommande höstrusk - här varvar jag drama för tillfället, Mad Men och In treatment s. 2.

LaLizita
2010-08-10 - 22:35:18

OJ, det där tänkte inte jag på när jag läste väninnan.. Kanske man hade vart mer uppmärksam om man skulle läsa om den nu när man blitt lite äldre :)

Emlan
2010-08-11 - 18:35:17

Är du inte? Jag är nog inte heller så mycket för gröna lund & sånt.. men bergochdalbanor är ett måste. Dock inte fritt fall and so on. :) Allt bra?


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: