GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

New Week New Moon

2009-11-16 | 09:15:26 | Musik/Böcker

Måndag morgon då.
Ny vecka.
Nya tag.
Nytt regn.


Och stora delar av blogosfären..och övriga världen laddar väl för världspremiären av New Moon, den andra filmen i Twilightserien baserad på böckerna av Stephenie Meyer.
Jag fattade inte alls hypen förra året...jag fattade inte hypen förrän två dagar innan midsommarafton i somras. då köpte jag bok 1 på Ica, mest för att se what the fuzz is all about och efter två kapitel läste rusade jag och köpte bok två bara för att ha den hemma under midsommarhelgen.
Jag blev hooked. Jag fastnade totalt i böckerna, andades och levde dom och hade mindre panik när jag insåg att bok tre var nästintill slutsåld överallt och fyran var skitsvår att få tag på vid den tidpunkten.
..men fick som tur var tag på de sista exen en het dag i Borås när jag skulle på möte med Nelly.com.


När jag läst ut bok två så såg jag filmen Twilight...och tyckte att den var skit. Seg, tråkig, tafatt med stapplande dialog.

Efter att jag läst ut sista boken kände jag en enorm tomhet. Vad skulle jag göra nu? Så det gick väl två veckor innan jag började läsa om böckerna på nytt..och oj vad mycket jag hade missat första gången jag läste dom. Men likförbannat återkom den där tomheten efter sista sidan i Breaking Dawn.

Men nu har jag fått distans till det hela. JAg känner ingen avundsjuka mot alla bloggare som skall se filmen imorgon. Jag känner ingen jättehets över att jag måste se filmen på bio heller..för nej, det är ju inte någon Rob Pattinsonsjuka eller förälskelse jag har åkt på. Jag älskar bara böckerna även om första filmen kändes aningen bättre andra gången jag såg den.

Jag har läst böckerna på svenska, något jag fick en del kritik för i bloggen i somras då de flesta tyckte att de ska läsas på engelska och originalspråk..
Men bevisligen fastnade jag för dom på svenska och vilken jädra tur att det finns översättningar...jobbigt att läsa alla böcker på just originalspråk.

Ska ni Se new Moon? Har ni läst böckerna? Team Edward eller Team Jacob..?


Ingen illis jag är särskilt nöjd med alls..men den passar ju med texten så..
Kommentera 44 st

Kommentarer
Natasha
2009-11-16 - 09:30:13

Jag har aldrig förstått mig på hysterin kring Twilight. Tycker inte att den var så bra. Har dock inte läst böckerna.

Angel
2009-11-16 - 09:40:32

har faktiskt inte läst nån av böckerna =)

Kim
2009-11-16 - 09:42:27

Jag vet knappt vad Twilight är, vet inte ens vad de handlar om. Hehe :p

elvis
2009-11-16 - 09:46:18

haha sådär hade jag det med! streckläste dom 3 första böckerna och hade abstinens när jag insåg att jag inte hade råd med den 4:e just då... sen blev det inte av att jag köpte den.

är inte överförtjust i filmen, men ska nog ge new moon en chans! men ingen hysteri med att gå på premiären och sådär. :P

~~M A R i E~~
2009-11-16 - 09:58:30

Jag såg första filmen när den varit ute på hyrfilm - länge. Jag tyckte ändå den var överraskande bra. Min kompis och många andra jag pratat med är helt sålda på böckerna. Kanske ska ge dem ett försök men jag är skeptisk. =)



Okej, men jag ska absolut fundera på det. Får den pryda min vägg hemma. =)

Alexandra
2009-11-16 - 10:04:23

wiie :D Jaop- jag laddar som fasikens. På fredag smäller det!

ahallen
2009-11-16 - 10:16:05

Jag håller helt och hållet medd ig, böckerna är bra. Men det är lite väl mycket hype krin filmerna...

Hanna
2009-11-16 - 10:25:07

Jag har läst böckerna flera gånger om. Jag känner också tomhet när böckerna är slut. Jag blev lite besviken på filmen första gången jag såg den men ju fler gånger jag ser den desto bättre blir den tycker jag. Hysterin kring Robert och Kristen är överdriven. Folk tror att de är kära i Rob o Kristen men det är egentligen karaktärerna de är kära i. Dock så ska jag se New moon på måndag med en kollega och det ska bli skoj. Men hysterisk, nopp det är jag inte. :-)

Malle - Hockeyfru
2009-11-16 - 10:26:05

har inte läst böckerna, kan tänka mig att dom är bättre än filmerna..brukar va så..men såg första filmen å den va väl okey haha ingen fantast så :) riktigt snygg bild tycker ja!

Emily
2009-11-16 - 10:43:36

Jag har inte läst böckerna, bara sett filmen.. Men jag kan tänka mig om ja hade läst böckerna (som oftast är bättre än filmen) så hade jag inte tyckt filmen va någe vidare, som du..



kram

emilie
2009-11-16 - 10:46:51

Ja, jag ska se new moon. Jag ska gå på dubbelvisningen i norrköping på torsdag kväll - först se första filmen, och sen andra.



Jag är kär i böckerna. De är inga underverk, om man ska tänka på hur de är skrivna. Men de är de små kommentarerna, de fina relationerna. Skämten. Personerna. Gaah. Min kompis (sjugosju år gammal, har en magisterexamen i samhälls och kulturanalys + ett år beteendevetenskap) började läsa böckerna efter att jag tipsade henne. Hon sa att hon blev arton och kärlekskrank igen. Det är något med dem man inte kan sätta fingret på!

stina
2009-11-16 - 10:50:26

jag vill se filmen. men får blir efter lön..har inegn twilight hets jag heller:)

Linda
2009-11-16 - 11:00:37

Jag har inte läst böckerna men jag kanske borde göra det med tanke på all bra kritik som dom har fått =)

Jennie
2009-11-16 - 11:30:43

jag gillar inte heller filmerna på det sättet.. Och jag ska nog inte se den på bio - om jag inte blir tvingad av någon kompis haha!



Dock så har jag inte läst böckerna än - dem ligger och väntar på mig tills min resa..

Wysteriia
2009-11-16 - 11:31:03

Jag lider ju av twilighthysteri...HAHA ;) Ska se filmen imorgon och ser verkligen fram emot det :D Har såklart också alla böckerna, film OCH skiva hemma ;) HAHA

lovisa
2009-11-16 - 11:42:09

ska du se new moon på premiären? :D

lovisa
2009-11-16 - 11:42:10

ska du se new moon på premiären? :D

bea
2009-11-16 - 11:43:19

nytt regn! så trött på regn.

Marcus Å
2009-11-16 - 11:46:58

Jag har inte läst eller sett något kring denna hype faktiskt. Kanske ahr jag missat något men men..

simone
2009-11-16 - 12:12:42

Har du illustrerat? Sjukt bra :D



sv: Ellerhur, det brukar vara så alltså.. jäkligt tråkigt!

Amundan
2009-11-16 - 12:32:08

Jag förstår inte riktigt varför många är så hysteriska kring filmen Twilight. Jag ääääääälskar böckerna, men tycker som du att den är seg och jag tycker att det är så överdrivet. Allting ska vara så.. allvarligt? Det kanske är det boken handlar om också, men jag ser det inte bara allvarligt. Dessutom händer det ingenting mellan Bella och Edward i filmen, tycker jag i alla fall ;)

Renée
2009-11-16 - 13:40:19

Ska lätt se och köpa på mig alla filmer så småningom :)

Böckerna är ju guld som sagt :) (tror vi snackat om dom innan?)

Karolina
2009-11-16 - 14:06:06

Team Jacob! Absolut :D haha.

Jag alskar alla bockerna, men New Moon var min absoluta favorit. Jag tycker man lar kanna henne mycket battre i den. Och Jacob..Oh. Han e ju varldens finaste. (nu pratar jag om personen i boken). Jag tyckte inte om filmen alls nar jag forst sag den. Tycker inte tjejen spelar henne sarskilt bra,och ar inte en fan av robert P. Oh well. Ska anda se filmen pa bio under helgen om det finns biljetter kvar.



Ar du Team Jacob eller Edward ;)

Ha en fin dag.

Leiden
2009-11-16 - 14:09:05

Jag fastande för hysterin i och med att Stephenie Meyer är från Phoenix där jag bodde ett litet tag förut, en jag känner har träffat henne på en nagelsalong.



Har läst alla på engelska. Jag älskade böckerna men filmerna är bara okej men jag sak absolut se den har bokat biljetter till på söndag. Men det jag lärde mig snabbt är att inte blanda ihop böckerna och filmerna för det är två helt olika hypar enligt mig.

Trollebutt
2009-11-16 - 14:28:34

Hej!

Jag gillar din blogg! Den är väldigt inspirerande!

Ville bara säga det :)

Hanna
2009-11-16 - 14:46:10

Glömde skriva Team Edward absolut. Jag retar ihjäl mig på Jacob, framförallt i "Ljudet av ditt hjärta".

Kim
2009-11-16 - 15:42:06

Team Emmett så klart! ;D



fast om man bara får välja mellan de två så är det nog Team Jacob för mig.

Jag gillar verkligen inte Edward som karaktär. Han är överbeskyddande, överanalyserande, envis, tråkig och bara jävligt lugn hela tiden.

Sen att han är romantisk på ett udda sett det är inget som väger upp för det.

Jacob däremot...det är passion och det är känslor på ett stormande hav. Det är humor, det är fara...

Mhmmm.... <3

Molly
2009-11-16 - 19:00:22

hejhej!

hoppas att du har haft en bra måndag :)

jag har bara sett den första filmen och ska väl se den andra filmen också, men böckerna vet jag inte om jag ska läsa, kanske :)



du får ha en fortsatt bra kväll! kramkram

Erika
2009-11-16 - 19:11:25

Jag älskar böckerna. Läste de första på svenska och då den sista inte kommit ut på svenska då jag plöjde dem så beställde jag den på engelska.



Filmen är jag inte så förtjust i alls. Min bild av Bella stämmer inte överens med hur skådespelerskan i filmen agerar och ser ut.

Men jag ska se andra filmen också - när den kommer ut på dvd.

Eve
2009-11-16 - 19:30:06

Jag ska nog se filmen, men det blir troligen inte på bio utan väntar till den kommer ut på DVD isf. Älskar de tre först böckerna, har dock svårt för fjärde, inte alls i min smak.



Eftersom jag läst böckerna innan jag såg filmen, hade jag skapat mig alla möjliga intressanta bilder i mitt huvud, vilka filmen inte kunde infria, satt mest och störde mig på att saker inte såg ut som jag tyckte de skulle se ut. Den risken finns ju alltid när man läser boken före man ser filmen.

Diana
2009-11-16 - 19:31:18

Har inte sett första filmen och ska inte se tvåan heller vad jag planerar. Har inte ens läst böckerna även om jag älskar att läsa. Känner heller ingen avundsjuka mot de som ska se filmen nu i veckan, det är bara en film liksom alla andra filmer.

Maol
2009-11-16 - 22:22:30

Jag gillar mer Anne Rices böcker och hennes vampyrer.

Frida
2009-11-16 - 23:27:54

Jag såg filmen först, blev såld, läste boken och blev ännu mera såld :) Nu har jag sett Twilight en gång till och håller på med andra boken och bara längtar tills jag får sitta i biosalongen, fast jag väntar tills hysterin lagt sig... Njutning! :)

Emma
2009-11-17 - 01:00:12

JOHN AVJIDE LINDQVIST, LÄS Människohamn och låt den rätte komma in, så ska du få känna på tomhet när dem är slut :'(



jag avskyr twilight, sämre kvalité på film har jag aldrig varit med om, allt var katastrof. har dock inte läst böckerna.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-11-17 - 11:08:05

Emma: håller med om kvalitén på filmen men böckerna är skitbra.

Har funderat länge på att köpa de böckerna du tipsade om. Ska nog önska mig dom i julklapp!

kram

Linda birdie
2009-11-17 - 13:52:40

Jag läste första boken (liksom du) först i somras efter att ha varit skeptisk och en liten bit in i boken var jag sjukt fast, beställde DVD'n och köpte bok 2, 3, 4. Samma sekund som jag läst ut bok ett kollade jag filmen och blev besviken. Det går inte att bli nöjd med en bok som är SÅ bra, SÅ stark, SÅ omtumlande. Men precis som du så gillae jag filmen när jag såg om den. Fått lite distans och inte jämförde filmen med böckerna. Har nu börjat läsa böckerna även på engelska för att få den upplevelsen också. Och har även läst Meyers "The Host" som var bra. Och japp, blir New Moon-party & film för mig i veckan - den här gången med insikt om att filmen inte kan vara i närheten av böckerna. Men det är fortfarande Twilight så myskänslan lär infinna sig :)

Heℓℓe
2009-11-17 - 16:52:03

jag läste första boken på svenska när den kom, 07 :p

då tyckte jag den var okej 8) sen när hela hysterin började tänkte jag att jag kunde läsa den på engelska, för jag hade nån period då jag bara läste engelska böcker. då fastna jag rejält :p de är fett mycket bättre på engelska, jag menar verkligen fett mycket bättre.

så, nu är jag devoted och inbitet fan (inget hysteriskt dock, ska inte heller se den på premiärdagen), team Jacob ;)

Dollie
2009-11-17 - 18:38:16

Team Jacob! ♥

viktoria i norr
2009-11-17 - 20:34:05

Jag håller för det första med föregående talare. "Team Jacob! ♥"



Streckläste böckerna, alla fyra. Älskade 1,2 och 3. Fullkomligt jävla hatade (!!) fjärde. Men har inte ens sett filmen - är lite rädd att det förstör känslan av böckerna..

viktoria i norr
2009-11-17 - 20:36:54

Hejade ju på Team Jacob, då blev det bara fel i fjärde. Fel, fel, fel. Sen gillade jag inte riktigt utvecklingen, med risk att säga för mycket om någon av dina läsare inte läst den...

viktoria i norr
2009-11-17 - 20:42:17

Haha. Men behöver inte tänka på mina läsare - de är inte så många. :D



Men de ska inte vara Jacob och Nessie - fattar inte hur Bella kan välja FrozenEd istället för warmandcozy-Jake. :)

viktoria i norr
2009-11-17 - 22:10:44

Haha. Fick lov att radera dina kommentarer. De resulterade i en förbannad vän som inte läst sista ännu...

Emma
2009-11-18 - 16:45:37

Jag fullkomligt älskar böckerna, jag läste dem första innan filmerna ens kom på tal och blev helt fast! När jag var klar med Eclipse så var det typ ett halvår tills breaking dawn skulle komma ut! Jag kunde knappt bärga mig!

HannahSthlm
2009-11-19 - 00:27:44

Du har behållt ordet illis gums..hehe..ska ej se twilight me either, preeecis som förra året;)!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: