GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

stackars mig och stackars dig..söndagsmorgonfunderingar

2009-05-10 | 10:40:38 | Krönika/Politik/Tankar

Blev en riktig filmkväll igår.Riktigt bra filmer dessutom och även om glattiga chicflicks kanske hade varit bättre för mitt låga humör ur rent piggauppmigperspektiv så blev det två långa och "seriösa" filmer istället: Valkyria med Tom Cruise om ett av de mordförsök på Hitler inom tyska armén som skedde under andra världskriget.Tyskar som skämdes att strida för Hitlertyskland och ville rädda sitt älskade  Heliga Tyskland...och man tänkte "fan varför lyckades dom inte..eller varför sköt ingen bara den jäveln...".
Nästa film blev Body of Lies med Leonardo DiCaprio och Russel Crowe. Om terroristattacker,Cia,Mellanöstern,Usa. Oerhört spännande och framförallt väldigt välspelad av de två manliga huvudrollsinnehavarna.

Gick och la mig vid halv två, läste chiclit till klockan 3, låg och grubblade till klockan 4.
Gick upp för en timme sedan, vid nio, suttit och läst en massa på Aftonbladet och snurrade in på den här intervjun med Ellen Pompeo/Meredith Grey från Grey's Anatomy och hakar upp mig på följande mening
"Jag tror inte att överviktiga människor får höra att de är feta, säger hon. "
Och jag tänker återigen på den text/krönika jag publicerade här i bloggen för några månader sedan -->Klicka här.

Plus att jag läst ett antal bloggar senaste veckan igen där smalsmala verkar tro samma sak - att tjocka inte får höra att de är tjocka...VAAA? Att ingen säger till en tjock att den är tjock eller häcklas för det. Tro mig, tjocka får höra ofta att de är feta och fula, att de borde gå ner i vikt, höra och känna att de inte duger,matas ständigt med rubriker om hur man går ner i vikt snabbt, att fetma är dödligt, att tjocka får betala dubbelt pris på flygplan osv. Som sagt, det råder tjockrädsla inte smalrädsla.  Normalviktiga får för sjuttsingen höra att de är tjocka.
Se bara på alla rubriker det blev om Jessica Simpsons kurvor för ett tag sen.

Jag har varit väldigt tjock - fick ofta kommentarer om det, jag gick ner 22 kilo och fick försvara det, jag har vägt mindre än vad jag gör nu- fick kommentarer om det och jag får kommentarer om min nuvarande vikt och kroppstorlek. Så  Let's face it - ingen duger i detta utseendefixerade samhälle. Inte förrän du photoshoppats och retuscherats till oigenkännlig overklighet. Och det gäller smala som tjocka.

Nåväl, nu ska jag lyssna på en massa Winnerbäck och försöka klura ut vilken låt som egentligen är bäst.
Vilken låt tycker du?


"stackars hon som flyter med
som aldrig lärde sig ta sats
hon som ägnade all sin tid
 åt nåt hon inte ville bli
för det var bara där det fanns en plats
( // )
"stackars hämmade lakej
 stackars mig och stackars dig
det är en konstig värld vi lever i
ingenting är vad man tror"

(stackars, text&musik lars winnerbäck)
Kommentera 53 st

Kommentarer
Nina
2009-05-10 - 10:44:11

Bra sagt, snyggo :-) Ha en härlig söndag. Kram!

Filippas corner
2009-05-10 - 10:51:49

Sv: Ja den är också bra :) Ha en trevlig söndag!

ZAKIYA
2009-05-10 - 11:27:55

neej jag tycker inte heller hon är den "osexigaste" :)

Emma Damm
2009-05-10 - 11:30:58

Jag håller som sagt med dig helt!

Angel
2009-05-10 - 11:31:29

Ussh det är hemskt,

Dress Like a Princess
2009-05-10 - 11:32:16

Du har så rätt :) Jag ska bara vänta på att lönen trillar in, jag har ju inte fått nån lön nu sen i januari eftersom jag har vart ledig så får invänta lite money :) Sen ska jag gå loss i din shop!! PUSS

Alexandra
2009-05-10 - 11:35:48

----------------------------------------------------

You are perfect

Filippas corner
2009-05-10 - 11:48:22

sv: Jag ska plugga en massa och titta på när pojkvännen spelar fotbollsmatch. Du då? :)

Matilda
2009-05-10 - 11:52:38

när jag var i usa så fick de riktigt överviktiga låna ett extrabälte på flygplanet, som man liksom skulle skarva det vanliga bältet med. snacka om förnedring.



nämen tack så mycket! gullig du är!

Emma Damm
2009-05-10 - 11:54:53

Ja tack :-) Solen skiner just nu. HOPPAS bara att den fortsätter att göra det. Är så trött på detta mörker. Hur är det med mig min vän?

Marcus Å
2009-05-10 - 12:01:34

Tävlingen gick bra. Jag vann årskort på Kolmårdens djurpark så nu vet jag vad jag ska ägna mig åt i sommar ;)

Bim HD
2009-05-10 - 12:02:55

Ja, jag vet... det är bara så, du har så rätt, på fler än ett sätt. Och vilka fick inte vara med? och vilka valdes sist på gympan? eller inte valdes alls - om inte läraren petade in dem i ett lag, under protest? Oavestt ålder, man får inte ha ett gram till övers... kryper ju ner i åldrar så 8åringar är drabbade av denna hets, gah!!! :(

"stackars hämmade lakej

stackars mig och stackars dig

det är en konstig värld vi lever i

ingenting är vad man tror"

Underbar del där...

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

pariiiiiiiiiiiiii
2009-05-10 - 12:19:13

hur är det idag?



det är likadant med smala, på högstadiet då man mest blev påverkad, fick jag höra var och varannan dag att jag var pinnsmal bla bla bla, får höra det än. det svårt det där. man tar alla för de dem är men ändå så kommer det i tanken..

Malin
2009-05-10 - 12:23:35

Jag har som tur är aldrig fått det sagt rakt i mitt ansikte att jag är tjock. Men man läser ju om "hur man ska se ut och väga", BMI etc.



Hoppas du får en fin söndag annasötis

Marcus Å
2009-05-10 - 12:25:36

Du har så rätt när det gäller frågorna, men ville bara kolla så de kommit fram.

Kram

Mia
2009-05-10 - 12:27:51

Utseendefixeringen har verkligen passerat alla rimliga gränser i dagens samhälle. Sjukt egentligen att folk tycker sig ha rätt att döma och häckla andra... kasta sten i glashus osv. Ingen är ju perfekt. Vad är perfektion, och vem bestämmer det?

Ha en mysig söndag iaf, kram! <3

Malin
2009-05-10 - 12:31:25

haha du är söt du

Du ska se mig...IRL ;)



Kraaam

Malin
2009-05-10 - 12:35:16

Knasanna, dig kan man inte säga emot. ;)



Apropå winnerbäcklåtar...jag vet inte alls vilken favorit jag har..har ju ingen av de nyare skivorna. Men jag gillar texten till Stockholm ;)

solen i ögonen är bra med...

A A N N I E M A T I L D A ♥
2009-05-10 - 12:36:10

sv ; det blir alltid chokladbollar när jag är och fikar ^^ om inte , princes tårta ! ;D

Malin
2009-05-10 - 12:39:07

men det är ju tur att du ser på din ungdom som dum med glädje ;)

Jag tänker på när jag bodde i Ronneby.

FRÖKEN GRÖN
2009-05-10 - 12:51:54

Jag är trött och ledsen på den idiotiska utseendefixeringen som råder. Precis som du skriver hånas till och med "normala" för att de är tjocka. Folk får se ut hur de vill och ha vilken förpackning de vill. Människor skall se olika ut, det är liksom det som är tjusningen, korta, långa, smala, tjocka. Ingenting är fel eller fult bara för att - skönheten kommer faktiskt inifrån. En tjej som mår toppen och som gillar sin kropp utstrålar skönhet och kommer sålunda sticka ut från mängden med sin sprudlande energi och bräda andra i samma form och storlek.

Cecilie
2009-05-10 - 12:52:35

Så morsomt at det er ditt design =) Jeg liker vesken utrolig godt altså ü

Linnea
2009-05-10 - 12:56:57

Du är inte tjock!

Linnea
2009-05-10 - 13:05:41

Svar.

Jaa, absolut, nu ska jag åka iväg till Ella och baka!

Ha en jättebra söndag!

kramkram!

pari
2009-05-10 - 13:24:18

ja precis.

man får tänka lite längre än bara till sig själv..

Lucia
2009-05-10 - 13:28:10

att få höra att man inte duger tar hårt på en. jag glömmer aldrig hårda ord.

JohannaN
2009-05-10 - 13:28:31

Alltid lika mysigt med filmkväll :)

Mackan
2009-05-10 - 13:32:27

Hello..... ;) Stockholmskyss e den låt som faller mig om hjärtat, då huvudstaden om sommaren e så skön... Vi hörs

Kram kram

pernilla
2009-05-10 - 13:42:01

jamen,usch så alla ska vara fixerade vid vikt hela tiden. man är väl samma människa även fast man väger några kilon mer eller varför inte mindre?!



ha en bra dag! kram! :D

isabelleburlin
2009-05-10 - 13:42:07

rolig header!:)

matilda
2009-05-10 - 13:42:11

jättevacker bild :)<3

Ninas modeblogg, utan mode
2009-05-10 - 13:48:20

Nej du har helt rätt, ingen duger!



Jag tycker "Sagan om en fantasi" är väldigt bra :)



Nej det förstås, men jag tänkte att nån av bloggtjejerna kunde bjuda in dig eller så. :)

Kadri
2009-05-10 - 14:08:14

tack, tack den blev bättre faktiskt

Camilla
2009-05-10 - 14:08:21

Jag håller helt med dig! Undrar varför inte alla bara kan få se ut som de gör



Jag var på Zara i Stockholm och skulle köpa en tröja, det fanns bara en massa M på bordet så jag frågade om det fanns någon L, nej den här göras bara i M. Nu passade tröjan jätte bra på mig, kors i taket. Men hur kan man göra en tröja i bara stl M, det finns väl de som har XS och de som har XL, hur ska M passa alla???

johanna
2009-05-10 - 14:13:14

åh vad glad jag blir när du säger så :D känner mej helt överväldigad över alla kommentarer, är inte så van :P

hur är det med dej idag??

Johanna
2009-05-10 - 14:21:56

Lasse har så många grymt bra låtar men den som jag alltid tänker på först som den bästa är Söndermarken!

Eliyana
2009-05-10 - 14:23:21

Håller med dig totalt. Jag har aldrig blivit kallad för tjockis eller så. Men jag hör åt andra hållet. att jag bara är skelett och inget mer. Men hör hur alla som har kurvor kallas för hemska saker och jag förstår inte det! Alla är vi underbara!



Detsamma snygging! Ha det super!

HannahSthlm/Johanna Törnqvist
2009-05-10 - 14:45:32

Hej toppenpinglan!



Stöd gärna Rädda Mammorna Kampanjen i min blogg och läs artiken på http://www.aftonbladet.se om oss bloggmammaor samt Röda Korsets kampanj.Vi är sju bloggande mammaor som "signerat den"



Hoppas du och alla som läser vill hjälpa till!

Man kan tex. skänka 5 eller 10 kr om man har liten plånbok för tillfället.

Alla bidrag gör skillnad!



Kramar!.

HannahSthlm/Johanna Törnqvist
2009-05-10 - 14:46:48

Hmmm..ja det heter väl mammor och inte mammaor..hehe..är lite trött idag ..sorry!Kram

Bella
2009-05-10 - 15:06:50

tack snälla du :) HAr du haft en bra Helg? :D





Ha en bra Söndag!

bells
2009-05-10 - 15:51:05

asså vet inte hur ja ska förklaraa men kort och gott attt man lever ett liv som e grymt :D

Becka
2009-05-10 - 15:53:44

Du har sååå rätt! Håller med i varje ord angående smalhetsen!

P O U L I N E
2009-05-10 - 16:19:59

sv: taack :)

bea
2009-05-10 - 16:30:42

haha man kan ju inte välja EN. det vore konstigt :P

MISSEXTRA
2009-05-10 - 16:53:53

Söt blogg! vad händer idag då?:)

Ronja
2009-05-10 - 17:31:50

Och är man tjock, och kanske aldrig fått höra att någon har sagt det till en (bara bakom ryggen) så ser man på allas blickar vad dom tänker när de ser en tjock person. Så även om dom inte säger något så sårar blickarna lika mycket...

Tycker det är jätte bra att du tar upp sånt här! :)

Marie
2009-05-10 - 18:01:02

måste vara världens svåraste fråga. men kanske

Stockholms kyss

Där elden falnar

Hugger i sten

Hjärter dams sista sång

En av alla dom



eller nån annan. (oavsiktlig ordlek där).

Madde
2009-05-10 - 20:05:36

Jag håller med dig. har sagt det förut och säger det igen. Ingen kan nog någonsin bli sådär perfekt som tidningsrubrikerna säger. Det är bara att inse.

Är man tjock är man FÖR tjock, är man smal är man FÖR smal. Och ingen har nog någonsin inte utsatts för blickar som säger på det det enda och det andra.



Nu till Winnerbäck. Kungen. Han som får en att må som en solstråle. (hur nu en sådan mår)

Jag har mina perider, och dagar när en viss låt spelas på repeat. Och är nog fast fär det mesta han gjort genom åren. (Undantag: Hum i humlegården. Hur tänkte han där? Jag mår närstan dåligt av att veta att den låten är något han brukar spela. Jag som alltid har förknippat den med dålig dansbandmusik, även innan jag visste vem Lars var.)

hursomhelst. Just nu är jag fast för Aldrig riktigt slut & Åt samma håll.



kram

Madde
2009-05-10 - 20:27:18

sv: Jag är inte riktigt medveten om vad han har skrivit själv, och vad som är covers måste jag säga. Att Du hade tid inte är hans egna kom lite som en chock, måste jag erkänna.

Att hum hum i humlegården är dansbandsmusik är bara något jag fått för mig. Har nog inte riktigt ens gett den låten en chans, men det är något speciellt med den. Jag vet inte vad.. Det skiljer sig så mycket från de låtar av honom jag älskar. Äh.. Svårt det där..

Vilka är dina favoriter? :)

Jenny
2009-05-10 - 21:14:02

det är sjukt att folk alltid ska påpeka hur man ser ut. oavsett om man är "tjock, normal eller smal". alltid hittar de något fel. som om de själva är perfekta eller vadå? gah, blir tokig på all fixering. JAG tycker i alla fall att DU har fin kropp :)

Madde
2009-05-10 - 21:49:14

WOW. Orginalversionen av Du hade tid är ju helt underbar! WOWOWOWOWOW! Hade inte hört den förrän nu, så tack :)



Haha, Jag skulle nog kunna lista minst trettio låtar som gör tunnelbanorresor mindre besvärliga. För Dig är underbar.

å vad fin haan är, våran lasse...

Lina
2009-05-10 - 23:02:54

jag blir så jävla less så jag vill kräkas på all utseendehets....pallar inte läsa en enda "tjej"blogg mer snart...förutom din då;)

Sassy
2009-05-11 - 11:26:29

Åh, Anna, du är så vacker! Och jag slår vad om att din skönhet lyser lika stark hur mycket du än väger!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: