GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

..*svävar på små rosa designmoln*

2008-09-12 | 11:48:04 | Anna/Avanna-fakta,frågor&svar

God förmiddag snart lunch!
Jag har hunnit med promenad, dusch, Icahandling samt layoutat några skyltar till ett företag...och så mailat lite design för ett jobb jag fick igår...som jag ännu inte fattat att jag fått..*svävar på små rosa designmoln*

Har ju helt glömt att publicera omgång II  av svaren från frågestunden jag hade för ett tag sen.
Vore väl på sin plats nu. Omgång I finner ni här. Och om ni mot förmodan inte funnit svaret på nån fråga ni kanske möjligen har..varsågod - ställ nya frågor!



Hur länge har din dröm varit att få illustrera i Elle ? Det var Elle väl... ?

Jag tror jag har drömt om det i minst 5 år.

På en del bilder som du tar kort på t.ex den rosa koppen med halsbandet, så är det sån vit bakgrund. Hur får man det så? Ett speciellt program? =D
Och, hur började allt det här med att du började designa kläderna? =D

Jag fotar mot en vit bakgrund - t ex fotopapper och ställer in bra bländar- och slutarvärden i kameran. Om jag inte fixat vit bakgrund vit fototillfället så frilägger jag bakgunden i photoshop.

Kläddesignen började mest på grund av bloggen och den efterfrågan som fanns från er sötingar till läsare samt en tanke om att vilja göra mer "unika" plagg och mindre upplagor som kontrast till H&M's massproducerade tryck.

Hur gammal var du när du började/fick intresse för att rita & designa? Har det alltid varit din största dröm? :)

Jag har alltid hållit på med bild och form. Sen 3-årsåldern kanske. Alltid älskat att hålla på med papper, pennor, färger och pyssel. Men att det skulle bli en karriär började jag väl först tänka när jag gick i sjuan och började med foto och stod i ett mörkrum första gången...Men sen har jga ju haft skådisdrömmar, författardrömmar, politikerdrömmar däremellan.
Hur kommer det sig att du så sällan skissar/ritar/illustrerar djur?

Har inte tänkt i de banorna..Ritar ibland djurmotiv men det har väl lite med att göra att jag inte ritar porträttlikt och inte "bildar" av saker.

Kan man fortfarannde köpa smycken som du har gjort? Kommer du att göra några mer design jobb? Gillar din blogg så mycket! kramar Carro

Jajämänsan, det kan man, tar gärna emot beställningar. Och jag anlitas gärna för designjobb bara folk förstår att jag måste ta betalt. Kram!

Hej!
Jag undrar när du designade ditt allra första plagg och när du fick upp ögonen för design..?

Första plagget kom väl i och med syslöjden i sjunde klass..men jag sög och blev ombed att byta till träslöjd..haha. Sen rent motivmässigt kom ju de allra första till år 2001 när jag screentryckte för första gången i och med en utbildning. Då tryckte jag masa Marilyn Monroelinnen.

Vad fick dig att vilja börja illustrera?   Jag har tecknat sen innan jag kunde läsa och skriva.

Min fråga: Kan inte du vara snäll och tävla ut ett today im wearing this linne?
Jag skulle vilja ha chansen att vinna ett! =)

Tycker jag lottar ut ganska ofta. Jag föredrar ju att ni köper eftersom jag ska kunna leva på detta och själv åste betala för att framställa dom.

Vad skulle vara ditt absoluta drömjobb, liksom toppen på karriären?
Absoluta drömjobbet just nu känner jag är att vara anlitad designer på helti och bara sitta och designa och illustrera åt tidningar och en helt egen klädlinje... inte bara motiv p plagg utan verkligen göra verklighet av alla plagg jag ritar på mina bruttor liksom


Och vad har du för utbildning?

.Jag har läst Statsvetenskap A+B, Litteraturvetenskap A+B, Europakunskap, Filosofi, Politisk Filosofi, Engelska och Kreativt Skrivande I + II på  Skövde Högskola och Stockholms Universitet.

Grafisk Produktion, Text - och Bildkommunikation samt Konstnärligt Fördjupningsår på  Hellidens Folkhögskola.

När får vi se dina plagg på en AvAnna modevisning?

Åh..om jag fick bestämma - Stockholm Fashion Week nästa år, hihi.

Finns det någon konstnär som inspirerar dig. Vem i så fall?

I vissa avseenden Andy Warhol, ibland Salvador Dali, Nan Goldin  och Anton Corbijn som fotografer.


Kommentera 10 st

Kommentarer
sassy
2008-09-12 - 11:55:22

Du är bara så underbar!



Massa kramar!

Lottis
2008-09-12 - 13:47:33

Nu får du chansen att skriva ännu lite mera om dig själv. Du är utmanad. Läs i min blogg för mer info :-) Kram

Anonym
2008-09-12 - 13:50:15

du är duktig du!

Jenny
2008-09-12 - 13:55:36

KISESSS hahaha fan av söta toppar du gör när ska jag få se dje på tv då haha fan ja va du skulle jag skciak några till några kändisar har du tur har EN på sej nått å Voala=)

zara
2008-09-12 - 14:31:05

anna, undrar över tidigare inlägg, vilken form clearly gone använder du?pulver, kapslar eller flytande? undrar vilken man ska ta.

Malin
2008-09-12 - 14:38:22

Trevliga frågor :) Det är roligt att läsa om dig. Kram

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-09-12 - 14:51:55

zara: jag använder pulvret

Lilla Fröken
2008-09-12 - 16:25:28

Jag minns att den sista frågan var från mig. Vad roligt att du har Anton Corbijn som inspirationskälla för min syster som är fotograf har också det och har så ofta talat gott om hans verk.



Hoppas att du har en mysig fredag Anna!

Bim H-D
2008-09-12 - 17:43:06

s

Själv undrar jag när det kommer en illustrationsbok, typ serie - en ruta per sida... Snart? ;) Dina kuliga bilder med pratisar är för goa ;)

Kramis på dig Skruttisen!!!

hanna,
2008-09-13 - 20:28:51

Anton Corbijn är underbart duktig!

du med ;D


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: