GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

what's the name of the game...ehh book?

2008-11-22 | 11:18:20 | Musik/Böcker

God förmiddag bloggosfären.
Sovit gott?
Vaknat till en finfin lördag?

Här är det blå himmel, sol och snö - härligt!
Ska bege mig ut på en lång, svettig promenad sen på berget. Låta låren kämpa.
..men just nu dricker jag massa grönt citronte och ojdå där slank en polly ner..

Ska nog läsa bok idag med.
Fick två biografier i födelsedagspresent: En om Abba och en om Prinsessan Diana.
Har börjat i Abbaboken som faktiskt är riktigt fängslande.


(foto: jag)

Jag älskar biografier - särskilt om Marilyn Monroe..och Jackie Kennedy.
Sen älskar jag ju chiclit ala Marian Keyes...och de där vampyrböckerna..och en del svenska polisdeckare.

Vad giullar ni för böcker?
Läser ni någon bra bok just nu?

Kommentera 63 st

Kommentarer
Linda // Absolut Glam
2008-11-22 - 11:20:14

Min stil liknar nog din väldigt mycket, just det här med biografier är rätt nytt för mig, men me likey! Sedan har jag ett boktips till dig. "Eat, Pray, Love" av Elizabeth Gilbert. Helt fantastisk bok. Finns nog inte översatt till svenska än dock. Men LÄS DEN säger jag bara.

Carita
2008-11-22 - 11:25:42

Polly är überyummie, hihi :)

Hm, jag gillar så mycket. Tycker hur som helst att du borde läsa syskonkärlek av Katarina von Bredow. Den är helt underbar, jag fällde nog både en och annan tår till den vågar jag påstå. HUGS <3

Josiee
2008-11-22 - 11:32:25

Hoppas underbaraste anna får en alldeles underbar lördag:D

Gabi
2008-11-22 - 11:32:32

Grattis till framgången Anna! Du är en riktigt duktig designer och företagare ;) Hoppas man får se dina kläder i fler butiker framöver!



Lycka till vännen och han en supermysig helg!



Kramen

Alexandra
2008-11-22 - 11:35:30

Ja oja :) Allt är bättre än höstens gråa och trista väder!

Josiee
2008-11-22 - 11:36:42

Sötaste du:) det önskar jag med, knäppa med fingrarna så kommer du hit?:)

Emma
2008-11-22 - 11:37:26

Biografier & memoarer is the shit! Sen är det massor av annat som slinker ner emellan.

Alexandra
2008-11-22 - 11:38:09

Jag ska ut på stan i det härliga vintervädret och hitta en present till en kompis som jag ska på inflyttningsfest hos ikväll :) själv då? Kram

Karin
2008-11-22 - 11:40:42

oh ja know the feeling.. vissa dagar känner man sig helt död, värkande och ömmande och hängig.. men man "vet" ju inte om det är tanden eller inte liksom, men troligtvis är det väl det:) phu nu har jag dammsugit, NOGA, ibland blir det bara liksom lite lätt, men nu blev jag tusan svettig hahha

Dress Like a Princess
2008-11-22 - 11:43:39

Hehe man får göra det bästa av situationen och vi lyckades ganska bra igårkväll :) Nu har jag dock inte lika kul, jag bestämde mig för att städa mitt rum och mina garderober och nu ligger det kläder över hela rummet... Inte kul :P



PUSS

Tina
2008-11-22 - 11:44:58

Älskar du biografier (som jag) så måste du läsa The Dirt, oavsett om du gillar hårdrock eller inte så är det en grymt fängslande, och stundtals otäck bok. Går ej att sluta läsa. Ser fram emot att läsa bandmedlemmarnas egna versioner, än så länge finns Nikkis och Tommys ute. Finns på årets önskelista.

Josiee
2008-11-22 - 11:45:22

ja jag med:D idag e det jobb sen middag hos svärfar och sen ska jag nog möta upp brudarna senare för lite rumpskak...och min lovley?:)

julia.
2008-11-22 - 11:45:50

vad fint du har fått det på din blogg! det var alldeles för länge sedan jag var här!

Ida Björck
2008-11-22 - 11:46:20

tack <3

här är det också sol, blå himmel och snö :)

josefin
2008-11-22 - 11:47:17

URL: http://jo
Sofia
2008-11-22 - 11:49:34

Oja, är helt uppslukat i en av de bästa böcker jag någonsin läst just nu! Inne på samma tema som du, vampyrer ;) Boken heter "Historikern" av Elizabeth Kostova, kom för några år sedan och vart en riktig bestseller! Annars gillar jag mest historiska böcker, biografier om stora krigare som Napoleon och Alexander den store :)

Emma
2008-11-22 - 11:52:00

Oj, så här på rak arm 'han som älskade livet ' av Irving Stone (om Vincent Van Gogh) 'Blonde ' av Joyce Carol Oates (men om du gillar biografier av Marilyn lär du redan ha läst den) 'Heroin diaries' av Nikki Sixx. Jag ska kolla igenom mitt bokarkiv & ge dig fler tips!

Frida
2008-11-22 - 11:57:14

Jag gillar det mesta... :) Men just nu är jag väldigt inne på fantasy!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-22 - 11:58:21

Sofia: den ska jag kolla upp! mmm biografier är verkligen fängslande! Kram!

Tobias
2008-11-22 - 12:06:25

Läser ingen bok :D

Rockabilly babe
2008-11-22 - 12:08:09

Jag läser Pojken som kallades det.

MOA
2008-11-22 - 12:08:33

oh så fina bilder och plagg uppe på nelly.se :) u go!

Linda
2008-11-22 - 12:10:29

Jaaaa dom är två småsötisar dom där,shit vad kul såg dina toppar i nelly shoppen!fasiken vad stort ändå,glad för din skull verkligen!du är bäst....kram

Rockabilly babe
2008-11-22 - 12:13:06

Jasså? :) Så du tycker att jag e fin? Då får man tackar, du ser inte heller helt dum ut :)



Den e bra, men den e hemskt, man blir arg 6 ledsen när man läser den, men det är en bok jag kan rekomendera!

Japp, Det har du, dudå? :) Kram

Anneli
2008-11-22 - 12:13:51

Va komiskt, jag har precis publicerat ett inlägg med bla läsinslag och ska nu ut på vinterpromenad jag med fast inte en så svettig=)



Ha en fortsatt kanondag!

MOA
2008-11-22 - 12:14:17

du är värd det anna! tycker du är otroligt duktig och kreativ och du borde verkligen var stolt över dig själv, att du uppnått någonting du vill göra och brinner för måste kännas fantastiskt! och jag hoppas verkligen att du tar åt det, för det är inte bara tomma ord, det är så jag tycker!





ohja, morgonen har börjat bra! själv? :)

Tobias
2008-11-22 - 12:16:17

nepp läser aldrig böckerna i skolan (a)

Josiee
2008-11-22 - 12:18:33

jag äter kalorier uatn att bränna några just nu..höhöhöhöh:D men låter ändå som en skön dag...också börjat skissa lite igen..längesen jag gjort det nu..glömt av hur roligt det är:)...Bara lugn helg då?:D

Rockabilly babe
2008-11-22 - 12:20:50

Man tackar ;-)



Okej, låter mysigt.

Fotar du & så?

Min far bor i Tidaholm :)

Rockabilly babe
2008-11-22 - 12:29:46

Japp :)



Ok :)

Hur menar du nu? :)

Kram

Linnea
2008-11-22 - 12:35:26

Sv; jag tror att jag alltid kmr att gilla att plåtas (:

Emma
2008-11-22 - 12:39:22

Sant! (om Blonde) Jag läser The Dirt intensivt nu, för andra el. tredje gången. Haha.. Men den är så bra!

Marcus Å
2008-11-22 - 12:42:53

Jag ska ta det lugnt, ska ut och äta ikväll så jag laddar inför det! :)

Linda
2008-11-22 - 12:46:40

Varsågod,du skall veta att du är en sån duktig tjej jag önskade jag hade varit hälften så duktig..trånar alltid efter dina toppar,har gjort i evigheter!Men vi renoverar huset o det finns så lite tid för att shoppa kläder o pengarna skall räcka till med=(tyvärr får man prioritera ibland=(

Men denna SKALL JAG ABSOLUT HANDL SNART!Shoes you för 329:-

Jag blir så depp när jag inte får handla kläder...=(

Jennie
2008-11-22 - 12:47:31

Blå himmel och snö och sol är en sån himla fin kombination :)

Alexandra
2008-11-22 - 12:47:49

Jag läser ju konstant Twilight-serien ;P De bästa böckerna ever !! Dock har jag lyckas slita mig loss från dem och läser just nu en annan bok av samma författarinna, the Host. Engelska är roligast :D Efter denna bok väntar en "populärvetenskapsbok", också på engelska som heter "Oceans". Därefter läser jag nog om Twilight igen.



Favoritgenre- fantasy ^^ Fast inte tomtar och troll, utan åt det mer "vuxna" hållet liksom. Harry Potter, Twilight

Tess
2008-11-22 - 12:48:50

Jag började läsa en bok som heter porr,horor och feminister men jag har liksom inte haft tid att ge den, den uppmärksamhet som den är värd.

Josiee
2008-11-22 - 12:50:38

Naaaaw gulledig..nu vill jag bara krama sönder dig:D

Ida Björck
2008-11-22 - 13:04:37

ja samma här :) fast ibland kan regn och rusk vara mys, speciellt om man ska ha en filmdasg eller så :)

mallis
2008-11-22 - 13:24:43

Godmorgon! eller ja lunch kanske nu.



Jag gillar biografier med, läser dock inte så mycket längre. Just nu Marian Keys och så en massa modetidningar. Om de räknas som läsning. Bläddring kanske?



Annars så en snabb promenad hanns med före jobbet. Sen blir det Pizza med grabben. :) skön och slapp lördag.



Ha en skön helg du med. Kram

Dead Town Girl
2008-11-22 - 13:24:57

Snö - check, sol - check, blå himmel - check. Har precis varit ute och promenixat iförd Michelingubbe-mundering. Så härligt!



Vad gäller böcker vill jag STARKT rekommendera dig och alla andra en riktigt skön serie böcker skrivna av Janet Evanovich. De handlar om Stephanie Plum, en 30-nånting prisjägare() som bor i staden Trenton, New Jersey, USA (existerande stad med hög kriminalitet). Stephanie jobbade tidigare som inköpare av underkläder (!), fick sparken och utpressade slemmige kusinen Vinnie till att ge henne ett jobb som prisjägare på hans borgensfirma. Trots att Stephanie...eh...inte är världens bästa prisjägare (förvarar pickadollen hemma i kakburken - det är ju så läskigt med vapen...) så sköter hon sitt jobb med gott humör (nåja) och tar allt som oftast hjälp av sexige kollegan Ranger, av/på-pojkvännen Joe Morelli (polis - sexig han också!) och Lula (arkivarie på borgensfirman - fd prostituerad med fruktansvärd klädsmak!). Vi träffar även Stephanies familj med helgalna mormor Mazur i spetsen samt skurkar i kubik.



Böckerna kan klassas som komiska deckare. Skulle också kunna kalla dem för tuff, sexig chiclit med rappt och underhållande språk. Inte en död minut! Läses med fördel på originalspråket engelska. Den svenska översättaren har dock gjort ett suveränt jobb och hittat "rätt" svensk jargong.



Den fjortonde boken släpptes i USA i år - i Sverige har 12 st hittills översatts. Böckernas ordning är lätt att hålla reda på i de engelska titlarna: Första boken heter "ONE for for the money" ("Lovligt byte"). Alla svenska översättningar har "byte" i titeln, men inget nummer. Här finns dock en bra titellista: Evanovich" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/JanetEvanovich



Prisjägare är en eller flera som är utbildade på att gripa och föra brottslingar in till häktet mot en summa pengar som staten har satt för ett gripande. Staten sätter en summa som prisjägaren får när han griper brottslingen och lämnar över brottslingen till polis. Prisjägare är inte poliser. Prisjägare förekommer mest inom USA.

Källa: Wikipedia



Långt inlägg - men böckerna är SKITBRA och gravt beroendeframkallande! ;-D



Bim HD
2008-11-22 - 13:26:29

Nej, men... oj... boktips? Hm, har en allt för hög hög med böcker att läsa just nu... Både inbundet och pocket :D

Men, just nu LYSSNAR jag på Marklund - Röd varg. Anledning? Ja, boken står i bokhyllan bland de andra av henne. Men, just denna orkade jag INTE läsa ut. Försöker lyssna mig igenom den istället :P Dock har hon ju nu äntligen kommit ikapp, så nu klarar man läsa dem igen ;) Men, det finns ju så mycket mer!!!

Favoriter annars? Clive Cussler (samlar ;)), Elisabeth George (samlar), Colin Forbes (samlar :P), Maria Lang (samlar=antikvariat!), Agatha Christie(samlar=antikvariat"), Jan Mårtensson (samlar, hihihi...), Olov Svedelid (samlar Hassel!), Henning Mankell... Alltså, jag samlar nog de flesta författare, eller allt jag läser, hihihi... hopplös!!! Hm, undrar varför jag har ett bibliotek? :D

Må så grankott... kramis skruttisen!!!

(ja, och så var det storleken, jag fattade nog den... om jag ville - bara så ovant att den stod skriven på halva(?) delen... aldrig sett det angivet på liknande sätt. Möjligen att det står ett mått - runt om - och att de sedan ber att man ska mäta ett liknande plagg för att få uppfattningen...)

Dead Town Girl
2008-11-22 - 13:26:54

Hmmm...blev visst lite fetstil - konstigt!

jennie
2008-11-22 - 13:36:31

tack så mycket! :D

jennie
2008-11-22 - 13:36:35

tack så mycket! :D

Karin
2008-11-22 - 13:36:38

men oj EXAKT samma symptom som jag har, alla stämde haha läskigt



The mist gillade inte jag särskilt mycket! blev bara "för mycket" liksom.

Karin
2008-11-22 - 13:36:42

men oj EXAKT samma symptom som jag har, alla stämde haha läskigt



The mist gillade inte jag särskilt mycket! blev bara "för mycket" liksom.

Karin
2008-11-22 - 13:36:50

men oj EXAKT samma symptom som jag har, alla stämde haha läskigt



The mist gillade inte jag särskilt mycket! blev bara "för mycket" liksom.

Karin
2008-11-22 - 13:37:24

men oj EXAKT samma symptom som jag har, alla stämde haha läskigt



The mist gillade inte jag särskilt mycket! blev bara "för mycket" liksom.

Marie
2008-11-22 - 13:59:08

jag är en riktig periodare när det gäller böcker och nu var det länge sedan jag hade en sån. Håller på med varför mår vi så dåligt när vi har det så bra av Nisse Simonsson men nu var det länge jag läste i den, ska kanske ta tag i den igen :)

ha en fin dag!!



kram

Karin
2008-11-22 - 13:59:14

nåt knas med publiceringen nu:(

amanda
2008-11-22 - 14:13:18

tänkte maila men hittade inte din mailadress någon stanns. Skulle du kunna skriva den i ett svar till mig? :D

ewezi
2008-11-22 - 14:21:58

Sv: Det är klart man gillar dem, de är ju så snygga :D

Dress Like a Princess
2008-11-22 - 14:48:32

Sötnos har du blivit nån promenad än? Här rensar jag för fullt, mitt rum ser ut som ett bombnedslag :P hehe



Kram

Erika
2008-11-22 - 15:22:00

Jag älskar att läsa och läser alla möjliga böcker. Mest gillar jag skräck =)



Just nu läser jag en chicklitt bok som heter Manhattans gullungar av Dr Judy Goldstein&Sebastian Stuart.

Den handlar om en tjej som får anställning på en populär barnklinik på manhattan och dras in i de rika kändisarnas värld.

Jag tycker den är bra så den rekommenderar jag om du vill ha något lättsmält =)

smula
2008-11-22 - 15:25:18

sv: ahaa... vilken skräckis valde du?



och vad gäller böcker... jag rekommenderar Katarina Wennerstams böcker... både de med grävande journalistik ("flickan och skulden" och "en riktig våldtäktsman") och romanerna ("smuts" och "dödergök"). dessutom är en stor favorit stefan einhorn! alla hans böcker är underbara!



trevlig helg på dig gumman!



kramis//smula

Mariah N
2008-11-22 - 15:31:20

Episka romaner av svenska författaren Catharina Ingelmann sundberg,har skrivet böckerna Brännmärkt och förföljd,som jag har läst om flera ggr.Lauren Weisbergers Djävulen bär Prada bland Chiclit.Och deckare av Liza Marklund.samt Den vita massajen av Corrine Hoffmann.Har varit ute på en promenad i snön under em.

kath
2008-11-22 - 15:34:22

Jo tack måste ändå säga att jag är nöjd med tillvaron, snart ännu nöjdare efter några glas vin men väninorna.

Själv då?

xx

anna
2008-11-22 - 16:33:51

Kolla här om böcker http://annabanan.blogg.se/2008/october/bocker.html#comment och sen kan du väl jättegärna fylla i listan själv? ;) Andras boksmak är alltid intressant.

Emma Härnqvist
2008-11-22 - 18:45:26

- För att vara så där jävlans töntig igen får jag lov att säga att vi har samma boksmak. Fast jag läser mycke inredningsböcker också. Och en och annan deckare..

Anna
2008-11-22 - 19:32:31

Jag har rätt lika smak som dig vad gäller böcker verkar det som. Biografier, tantsnusk och chicklit is the shit ;D

Åh den där ABBA-biografin har jag missat. Vad är jag för ett fan? Den lär ju införskaffas ;)

Malin
2008-11-22 - 22:42:55

Jag läser just nu Människohamn av John Ajvide Lindqvist, än så länge är den bra. Får se om den är lika bra som de andra, som tex. Låt den rätte komma in (vampyr i den!) :)



Måste spana in de där chicklit-vampyr-böckerna :D

Angelica
2008-11-23 - 17:59:00

Läs the dirt av Neil Strauss. En biografi om Mötley Crüe, underbar bok! underbart band!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: