GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

stora bloggar många tankar

2008-05-26 | 09:51:45 | Krönika/Politik/Tankar

Jag var inne en snabbis på Stina Lees blogg igår och läste det här inlägget..och då började jag tänka och fundera..
Ja framförallt vad som gör en stor blogg stor och vad stora bloggare har "för skyldigheter" bara för att de är stora bloggare. Jag är inte mycket för Jantelagstänkande - det får man ganska mycket nog av när man bor i en småstad, där den liksom genomsyrar det mesta i vardagslivet...Men när man redan ligger trea i kampen om Sveriges största bloggare är det då ens nödvändigt att börja klanka ned på de två som ligger före?

Sen hyllar jag att man ska slå sig för bröstet och tycka att man är bra och bäst, om man gör det med en gnutta ödmjukhet. Men som Stina Lee en annan gång uttalade sig - att inte många skulle klara av det hon gör -svara på massa mail, sitta och beskära bilder, fota egopics och göra inlägg..tja Är det inte det vad de flesta bloggare faktiskt klarar av som har en aktiv blogg?
Jag tror jag lägger ned mer tid på mina bilder än vad hon gör till exempel., ja alla som har riktiga bildbloggar med bild som en passion tror jag lägger ned mer tid på bilderna.

Och att stora bloggerskor nånstans skulle vara "skyldiga" att uppdatera ofta är ju fånigt, särskilt när argumentet " men de tjänar ju massa pengar på på oss läsare och bloggen då kan de åtminstone uppdatera" kommer..
För det första så får man oftast betalt för annonser via sidvisningar på bloggen så det är ju helt upp till just läsarna egentligen hur ofta de väljer att klicka in sig på en blogg. Det är oftast läsarna som styr hur mycket bloggaren tjänar. Sen säger det ju mer om läsarna egentligen hur pass beroende de blivit av en blogg och en annan människas liv när de konstant måste klaga på dålig uppdatering. Och ska man uppdatera bara för uppdaterandet skull eller skriva när man verkligen har något att tala om?

Jag tycker det är skönt att stora bloggerskor som Kelly och Kenza faktiskt visar att de inte lever genom bloggen, att de har liv utanför den och faktiskt kan koppla av från själva bloggverksamheten. Ta lediga kvällar och helger utan att få panik. För det är ju lite baksidan med denna blogghetsvärld vi lever i - många går runt och tänker för mycket på sin blogg. Uppdaterar som galningar för att hamna på aktivalistan, tänker i blogginlägg när de är på fester och shoppingrundor.
Jag är inget undantag - kan själv ha bloggen som måttstock på framgång då och då.
Och att jag det senaste fått ligga runt 30:e plats av Sveriges mest lästa bloggar - ojoj, heaven!
Men det har ju varit på grund av att jag blivit länkad mycket det senaste. Jag vet att jag snart kommer tappa placering efter placering. För jag är ingen storblogg.... Trots att jag uppdaterar ofta, lägger ner en massa tid på bloggen, sköter ett företag vid sida om på heltid, beskjär bilder, sbarar på mail och kommentarer...Trots att jag visar en del av pattarna då och då..hehe.

Sedan finns det ju väldigt stora bloggerskor - som t ex Lisa, som inte ens reggar sig på sådana där listor trots att hon är en jättestor bloggerska egentligen.

Och det finns så många bra kvalitetsbloggar där ute som uppdaterar ofta med bra texter, fina bilder, har substans,humor, självdistans, är skitsnygga och som lägger ned tid på sina bloggar trots att de knappt har några besökare alls.. Och det, i mina ögon, gör dom till riktiga bloggare, till dom största bloggarna.



Diskutera gärna era åsikter och tankar kring det här bloggar, listor, stora bloggar och vad som gör en stor blogg stor..eller inte..
Kommentera 54 st

Kommentarer
Emelie
2008-05-26 - 09:57:12

Godmorgon säger jag !

Hur ser veckan annars ut då?

Linn
2008-05-26 - 10:02:03

Hejsan!

Jag älskar din blogg & hela din affärsidé med dessa söta plagg! :) Underbara! Jag önskar själv att jag våga satsa på nått jag brinner för, du ger mig grym motivation. Keep it up! :) Ruggit bra blogg somsagt. Ville bara säga det :)



Little Peaché
2008-05-26 - 10:06:43

Alldeles underbart inlägg och så himla klockrent! Du är grym!



Mvh Little Peaché

Rebecca
2008-05-26 - 10:08:14

Åhh så bra... så härligt. :D När det närmar sig så får jag fråga om kostnader osv. :)

Har du en bra dag?

Här är humöret på topp. det är soligt och varmt här hemma och det gör att man alltid blir glad. :)

Kramar

Little Peaché
2008-05-26 - 10:09:57

Sv: Haha ja det har du helt rätt i! De skorna får man endast ha på sig när man helt sonika ska sitta rätt upp och ned och bara vara snygg! =)



Mvh Little Peaché

Angel
2008-05-26 - 10:10:48

Bra inlägg.

Karin
2008-05-26 - 10:16:44

Hej gumman! När jag kollade på min blogg nu stod det pyttis överallt, sånt blir man glad av. :)

Puss på dig!

Alexandra
2008-05-26 - 10:18:36

Av en ren slump lyckades jag nå din blogg och det du skrev i inlägget var mycket sant och bra skrivet, keep it going!



peaaaace!

Emelie
2008-05-26 - 10:19:00

Svar: Här blir det till att jobba & mysa med familjen dom få timmarna vi träffas.



Hoppas ni får det trevligt i Stockholm.

Emelie
2008-05-26 - 10:23:15

Svar: Jaa, speciellt när man har en liten flicka som just nu är mammig ^^, Då är det ännu mysigare ;)

Emelie
2008-05-26 - 10:27:16

Svar: Haha ^^,

Ha en trevlig dag så hörs vi kanske senare under dagen?

Karin
2008-05-26 - 10:31:05

Men du är ju busy woman nu, fullt upp med att tillfredsställa hungriga kunder. Är så glad för din skull!!

Emma
2008-05-26 - 10:31:18

Jag håller med dig. Reagerade också på hennes inlägg. Antalet inlägg under en dag har ingen som helst betydelse, speciellt inte om dom handlar om att man har druckit en burk cola. Håller med dig om att det är bra att gå sin egen väg, men för det behöver man ju inte trampa på andra som Stina gjorde i sitt inlägg. Man vinner ingenting på det.. Förstår inte vad hon tänkte med faktiskt.

Sassy
2008-05-26 - 10:31:49

tack snälla gumman! Inte dåligt att bli omnämnd så där fint en måndagsmorgon!



Jag förstår faktiskt inte varför vissa bloggar blir så stora, en del av dem saknar enligt mig substans och personlighet, men något måste det ju vara som lockar den stora massan eftersom de har så många besökare.



Och min lilla blogg? Den blir nog aldrig större än vad den är nu. Jag har min lilla trogna läsarskara som jag är otroligt tacksam för. Att läsare som du kommer tillbaka igen och igen är guld värt för mig!



kram

Alexandra
2008-05-26 - 10:53:46

Jag kan inte påstå att det är speciellt roligt med bloggar som spottar ur sig ointressanta inlägg i parti och minut. Jag väntar hellre och läser något med lite mer substans och personlighet. Så jag tycker att Stina-Lee kan äta upp sina sura rönnbär och acceptera att alla inte uppskattar samma saker som hon gör.

Alexandra
2008-05-26 - 10:54:43

Tycker inte om för stora bloggar när de är så pass opersonliga som vissa kan vara (nämner inga namn). Jag hoppas du fortfarande har båda fötterna på jorden och visar att du är männsklig (en del andra har ju tappat mänskligheten i sina bloggar).

Och visst önskar iaf jag ibland att man var mer intressant i sin blogg då det känns att man tappat många...

m a r i t
2008-05-26 - 11:02:09

Håller med dig Anna ! Du e klockren !

Sara
2008-05-26 - 11:26:51

Du har så rätt i det du skriver!

Kunde inte skriva det bättre själv :)

KRAM

J E N N Y
2008-05-26 - 11:28:55

Verkligen bra skrivet! Håller med dig absolut, tack för länkningen föresten!



KRAM!

Ellinor
2008-05-26 - 11:31:30

Bra skrivet, jag vill lägga till den där Anna Larsson bland de välskrivna, bra bloggarna!

leopardia
2008-05-26 - 11:47:27

jag läser faktiskt varken stina-lee, blondinbellas eller kenzas blogg, naturligtvis har jag kikat in nån gång, men jag kan som inte relatera till vare sig moderaterna, tokyo hotel ;) eller vad nu stina skriver om... jag håller mig till din och käthes och the city's bloggar när det gäller sk modebloggar, fast din är ju mest personlig, me like...

och jag tycker din omtänksamhet du visar oss andra är, ja den gör mig varm. puss på dig!

donnasandra
2008-05-26 - 11:55:45

Ja håller verkligen med dig! Ja, ödmjukhet är för det första viktigt. Det är ju också viktigt att kunna tycka om sig själv och vara stolt, utan att förlora den där ödmjukheten...Jag läser väldigt få stora bloggar faktiskt, de flesta saknar det jag söker. Så länge läsarna inte betalar för att läsa bloggar kan de inte förvänta sig något av bloggaren...Kram

Madde
2008-05-26 - 11:58:06

Väldigt bra skrivet :)

Bim H-D
2008-05-26 - 12:19:17

Oj, nu slog du verkligen huvudet på spiken idag, klockrent!!! Ja, jag HAR läst just det där inlägget och reagerade som du gjorde... Men, samtidigt retar jag mig också på hennes sk LÄSARE som meddelar att det INTE uppdateras nog ofta, öhhh. Hallå, har de inget liv, liksom? Och så länge de INTE behöver betala för att logga in på bloggen - vad gapar de för då? I detta fall är det ju både bloggaren och läsarna som haltar, svårt!!! (inte ens stukade fötter har de, jö ;)) Brukar ögna, skaka på huvudet, sucka och lämna stället...

Må så grankott... och tänk att få nämnas bland alla, hua... och du ÄR den som ÄR omtänksam och mysig här ute... sliter som ett djur och hamnar på viss nivå bara... du borde ligga ÄNNU högre upp på listan, så det så!!! Kramis skruttis...

Wysteriia
2008-05-26 - 12:40:53

Bra skrivet:)

Malin
2008-05-26 - 12:59:31

Håller med dig!

alexandra
2008-05-26 - 12:59:37

jättebra skrivet! och jag håller med dig till 100%, det finns ju små stackare där ute som uppdaterar så himla mkt mer än stina-lee men som ändå inte kommer med på några listor. man ska väl som du sa inte uppdatera bara för att uppdatera, det ska väl finnas en mening i inlägget, inte bara en massa tjafs.

Och så måste jag berömma dig också, du uppdaterar jättemycket, och det är innehållsrika inlägg som man blir glad av att läsa =)

kramkram

Malin
2008-05-26 - 12:59:44

Hej, tänkte bara säga att du har en riktigt fin blogg :)

Anna
2008-05-26 - 13:31:40

Jag håller med dig, att blogga är som vilket annan handling som helst här i livet, det handlar inte om att slita håret av sig för att komma på mest aktiva, visst är marknadsföring en stor del om man gillar skaffa läsare och disskutera , men det som gör en bra blogg enligt mig är att man faktiskt har något att komma med, åsikter, livserfarenhet, men också lite chilltexter som vem är jag och vad gör jag liksom, man vill ju endå lära känna personen man argumenterar med och öppnar upp sig med. Det är väll när det går till överdrifter som att allt endast går ut på att vara mest aktiva listan, då går det över gränsen, det måste finnas någon form av personlighet eller poäng i det man läser och samtidigt kunna sätta gränser att jag också är en människa som inte alltid kan uppdatera varje minut, det är väll det som gör bloggen intressant också, för när man väll skriver så har det hunnit hända lite, man har hunnit fundera och verkligen visar att man är sig själv liksom, allt har sin tid :)



Söt du e som länka mig bland uppskattde bloggar, du e ju hur go som helst. Du är en person med båda föttera på jorden och det är verkligen något jag värdesätter högt, du är en av få personer som jag kan sätta rubriken äkthet på, du är sällsynt och älskvärd för att du är den du är, öppen, ärlig, rak och jordnära :)

Emma
2008-05-26 - 14:50:31

Ja men nu tror jag inte riktigt hon "klankade ner" på blondinbella och kenza, hon kommer ju faktiskt bra överens med de båda. Hon skojjade bara vilken märks TYDLIGT! Jag kan tänka mig att folk skriver massa skit till henne för att hon ger sig själv komplimanger eller är nöjd med sig själv, dem är avundsjuka och då vill hon skojja till det lite eftersom hon VET att sånna kommentarer kommer. Då klankar hon ju inte ner på dem mer än vad du gör på henne i detta inlägg enligt mig..



Jag läser Stinas blogg eftersom jag kan relatera till henne. Jag gillar Kenzas och Blondinbellas också men jag är ingen partymänniska som går ut varje helg, jag stannar hellre hemma med killen. Det är klart det är roligare att läsa en blogg som uppdaterar ofta men det är nog inte pga det hon kommit så långt med sin. Hon skriver om det som de flesta skriver, mode, shopping, sitt liv blabla men ändå står hon ut ifrån de andra och har fått så många läsare.



Oj, nu försvarar jag Stina som ett riktigt fan :D men men, så tycker jag om saken.

Jessica
2008-05-26 - 14:56:32

Jag läste också det där inlägget och blev lite förvånad för jag har tidigare upplevt Stina-Lee som ödmjuk, men en liten tuffing med skinn på näsan. Jag kan bara hålla med dig i det du skriver, vem är det som ska avgöra vad jag tycker är en stor och bra blogg? Vem sätter kriterierna för vad som ska anses vara en bra och stor blogg?



I övrigt så tillhör din blogg min bloggvärld av stora och bra bloggar! :)

Sara [ H E M M A F R U N ]
2008-05-26 - 15:15:15

riktigt bra skrivet!

Hoppas allt är bra idag

Kram Sara

S
2008-05-26 - 15:47:38

Jag håller faktiskt med dig, fullkomligt.

Vet du va? Du är läskigt lik min kompis mamma x'D

Maria
2008-05-26 - 15:50:38

Bra skrivet :) Känner igen mig i att tänka i blogginlägg, gör det lite för mycket ibland. Men det är inte en katastrof för mig om jag missar att uppdatera en dag då och då. Bloggen är viktig för mig, men inte allt!

Tuva S
2008-05-26 - 15:53:04

Haha neej! Det var inte meningen att du skulle få åldersnoja ^^

Jag skulle också vela rita som du :'D btw, Ritar du på photoshop ? :D

Ha en underbart fluffig dag :D

Storstadsbulimiker - Emma
2008-05-26 - 16:11:56

jag håller helt med dig om att de är de "små" bloggarna som gör ett stort jobb..jag är själv inte särskilt imponerad av vare sig Kenza, Blondinbella eller Stina-Lee, det är same same för mig, det retar mig dock att jag inte kan låta bli att reta mig på sådana uttalanden från Stina-Lee...jag får återigen påminna mig om att det faktiskt är en liten osäker tjej som skriver...det är iaf vad jag tycker...

Erika
2008-05-26 - 16:21:04

Kikar in på de där tre "stora" bloggarna några gånger i månaden för att se om det hänt något nytt. Och det har det oftast inte.



Men här hos dig händer det minsann grejjor varje dag. Och varje dag kikar jag in hos dig, min älsklingsbloggerska (ja, utom om jag inte är hemma).



Kramas mera =)

Malin
2008-05-26 - 16:40:47

Jag håller med något enormt.

Och även fast lilla jag inte ens har 100 besök per dag, känner jag press att skriva något minst en gång per dag...fast det kanske mest beror på att det är min lilla dagbok samtidigt...jag vet inte. :)

Men du har så rätt så rätt! Så j ä v l a rätt. Du är inte lite klok du. :)



Pusspuss

Emma
2008-05-26 - 16:52:30

Toppenbra inlägg. Jag hade redan läst det hos StinaLee och reagerade ungefär som du. Men det finaste du gör är avslutningen med massor av länkar till blogg. Det är fint och vilken komplimang att få vara där för dom :) Cred till dig :)

Anonym
2008-05-26 - 16:54:07

tror att dem hamnar för det mesta om tur :)

Sara
2008-05-26 - 17:27:00

Bra skrivet!

Dragana
2008-05-26 - 18:07:50

Ja jag håller med dig till fullo. Det är så många som lägger ner mycket tid på sin blogg och gör sitt bästa och endå inte har så många läsare eller hamnar ens med på några listor. Men alla som har en blogg, lägger ju ner tid på den, så StinaLee, har helt fel där.

Dessutom tycker inte jag att det handlar om att man ska vara mest läst eller något, blogg ska man skriva för sin skull i första hand och om någon fastnar för den och vill läsa är ju det bara en bonus. :)

MiaShopping
2008-05-26 - 18:47:05

Håller verkligen med! Jag ser min blogg/sida som en hobby och blir bara glad om någon kommer dit och lämnar ett spår.

grrda
2008-05-26 - 19:06:12

för mig är du en storblogg! kan klicka mig in på din sida fleeera gånger om dagen och om du skrivit nåt blir jag skitglad, :D

du har blivit nästan som en förebild för mig faktiskt, det var nog du som fick mig att börja blogga! (:

Bam Bam
2008-05-26 - 20:57:39

så bra skrivet inlägg. Helt rätt

lejla
2008-05-26 - 21:28:15

Anna, jag läser varken Kenza,Blondinbella eller StinaLee, jag läser DIG! För du är ju så grymt bra, se bara på det här inlägget du just skrev. Synd bara att jag inte kommenterar så ofta som jag besöker. Fast then again, det skulle ju resultera i miljontals kommentarer (A).

Ha en fin kväll

Kram!

Malin
2008-05-27 - 11:56:13

det bästa inlägget jag har läst på länge! helt klockrent!

Stina
2008-05-28 - 00:44:16

Bra sagt! Kram.

Stina
2008-05-28 - 00:45:33

Ooops kommenterade fel inlägg, men det stämmer ju även här haha.. Själv läser jag ingen av de stora bloggarna. Är inte speciellt intresserad av vad småtjejerna har för sig. :)

Emma
2008-05-28 - 13:53:21

Rolig blogg!



Resa utomlands gratis fast för 20 000?

Klicka här, och sen kan du väl ta massa kort på dina fynd utomlands?



HA det gott!

http://www.alltforforaldrar.se/kul/promo/extpage/921



vendela
2008-05-28 - 18:05:34

Mycket tänkvärda ord.

JULLAN
2008-06-05 - 00:09:15

det där var väldigt bra skrivet, jag håller med dig :) och egentligen, så tkr jag att Du borde vara sveriges största blogg, för mig är du iaf den bästa, som har allt i bloggen, en massa fina och underbara bilder, bra-a texter, humor, mode - dagens outfit, m.m. Du är mer 'äkta', i jämförelse med blondabella & dem, du är toppen, och sluta aldrig, aldrig blogga! :)

Lily [ L i n d a . B l o m ]
2008-06-05 - 16:59:52

Kan inte hålla med dig mer, om de du skrivit! Jag är själv otroligt aktiv med min blogg, men skulle aldrig säga mig vara mer värd en plats på listan än någon annan. Men de flesta "okända" bloggarna är ofta roligare att läsa än de stora : )

Jossan
2008-08-22 - 00:34:40

Underbart! :) Jag älskar när folk gör sådant här, :)



Och du, din blogg är visst stor. ;) Och jättebra med för den delen! :)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: