GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

jag och makt rimmar illa

2008-03-13 | 21:14:09 | Krönika/Politik/Tankar

Så där ja, nu är jag äntligen hemma igen.
Sitter med en skål fruktsallad ( för det är ju high fashion med fruktsallad och sååå typiskt modebloggare), nyduschad och med en turban runt håret.
Smälter gårdagens intryck, infall och tankar.
Läser lite på Veckorevyns hemsida där det är bilder på oss alla som kom på minglet - hehe ja jag ser ut som en tant..Fast å andra sidan, med en ålder på 26 år så tillhörde jag verkligen de äldsta i sällskapet.
Och det ÄR skillnad på en 17åring och en 26åring....

Och det ÄR skillnad på bloggare och bloggare.
Det sades att vi inbjudna var Sveriges 100 mäktigaste modebloggare..??
För det första är i så fall skandal att Käthe inte var där.
För det andra så var det inte enbart modebloggare där.
För det tredje så är det skillnad på modebloggare och modebloggare.
En programpunkt under minglet var "Bloggpanelen" där några av de mest kända modebloggerskorna fick svara på frågor ställda av en Claes på Resumé.se.
Det hela gick lite granna ut på att "vi" modebloggerskor HAR MAKT och att vi ska utnyttja de samt FÅ BETALT för det vi gör.
Och om jag kände mig lite granna malplacerad när jag anlände kände jag mig verkligen inte hemma under denna bloggpanel.
Har jag makt?
Näe, jag varken tror eller vill tro att jag har det.
För dels har jag ingen särskilt stor blogg och dels så tycker jag inte att jag bloggar på det sättet. Jag visar inte upp mina kläder jag bär på ett köpuppmannade sätt och jag rapporterar inte hela tiden om en massa nyheter från catwalken eller köper de senaste trenderna...om jag inte gillar plagget eller grejen i sig då, men inte bara för att grejen råkar vara trend , het och en måstesak.


Och nånstans tycker jag att man inte får glömma att en blogg ÄR FRIVILLIG. Jag valde själv att börja blogga. Det var och är mitt beslut att ordbajsa här på en liten blogg.se-plats i cyberrymden och felaktigt benämna utsvängda jeans för V-jeans, pracka på er min tjocknoja och mala på om mitt te-drickande och mina t-shirts och mina mardrömmar. precis som det är lika frivilligt för er att klicka in här eller inte.

Visst jag har tjänat lite pengar på min blogg, med betoning på lite. Jag har sedan i somras tjänat cirka 5000 :- totalt på mitt bloggande genom de annonser jag själv sagt ja till att visa här.
Plus att jag accepterat att skriva inlägg eller recensera en produkt mot betalning. Men även det har varit självvalt och eftersom jag inte har så många läsare tror jag inte dessa företag tjänar multum på mig heller.
Eller jag väljer med naiva blå ögon att tro det i alla fall..
Kanske för att jag så sällan själv påverkas av just annonsering på andras bloggar.
Och det finns ju saker jag aldrig skulle göra reklam för heller.

Och det stiger lite  över mitt förstånd att bloggare som t ex Kenza enligt uppgift igår från redan nämnda Claes tjänar 40 000 - 50 000 kronor i månaden på sitt bloggande.
Jag missunnar henne det inte, men jag förstår det inte.

Man märkte tydligt av en blogghierkari igår. De som ansåg sig vara lite mer värda stjärnor på blogghimlen och de behandlades också därefter. Tänker inte nämna några namn för det är inte min bloggstil att snacka skit eller skvallra.
Men ...hehe, Fröken Blondinbella såg omåttligt uttråkad ut. Kanske för att hennes blogg inte kom på tal en enda gång varken när det gällde framgång, makt eller pengar..Ser fram emot att se kvällens Debatt på SVT kl 22.00.

146310-4885

Maktgalen och matklysten modebloggerska??

Kommentera 28 st

Kommentarer
Erik Keding
2008-03-13 - 21:22:25

Måste säga att du har en otroligt mycket sundare syn på det här med bloggande än många av dom i den yngre skaran.
Så jag tror det va bra att du va där, tycker det är bra att du i detta nu ger dina synpunkter på det som sades. För jag tycker du har rätt i det mesta du säger. Bloggen är frivillig, ett sätt att få skriva av sig lite på. Om både det ena och det andra, kan ju erkänna att jag inte backat på att tjäna pengar på min blogg. Men det lär ju aldrig hända men jag fortsätter blogga ändå, tycker det är roligt och det är kul när man får respons på saker man skriver och saker man skapat.
Keep on blogging!

Emilia
2008-03-13 - 21:25:03

Bra inlägg babe!

Förstår verkligen inte heller det fenomen att t.ex. Kenza tjänar så mkt på sin blogg som om hon inte gjort om hon inte sett ut som hon gör.

Ska också se debatten sen, blir...intressant!

Söt du var förresten, fast fotografen till bilderna verkar billig :P Och vad mycket ljusare röst du hade än jag väntade mig. Haha :P Cute!

Puss

Melina
2008-03-13 - 21:25:48

ha en bra kväll

Ellinor
2008-03-13 - 21:26:26

Äntligen ett ärligt inlägg om minglet:)

ja måste modebloggers var det..

Linda
2008-03-13 - 21:27:15

Sen är frågan - är det nyttigt för en "hypad" bloggerska att tjäna ca 50 papp i månaden i sextonårsåldern. Det föds mängder av nya bloggar varje dag och nya blir "heta" och andra faller i glömska. Är det sunt att få denna inställning till pengar utan riktig utbildning eller arbetslivserfarenhet?... Lär ju bli en chock när sponsorerna inte är intresserade längre liksom...

Puss

Wysteriia
2008-03-13 - 21:28:51

Woho me like u! :)

Nej det är ett jäkla tjatande om att tjäna pengar på sin blogg numera! jag tjänar inte ett skit ;P Jag har fått något smycke eller två på min höjd ;) hahahaha. Iofs så tackar jag och tar emot för det fattig som jag är :)

Lilla Fröken
2008-03-13 - 21:31:44

Söt är du i alla fall.

Johanna
2008-03-13 - 21:34:50

Kloka tankar Anna... Kör du ditt race för det är vad vi vill ha :) I alla fall Jag!Visst läser jag andra stora bloggar så som Blonibella och Kenza men det är inte dom jag ser framemot att kika in på när jag slår på datorn utan det är hit jag klickar mig allra först!
Kram

Anonym
2008-03-13 - 21:51:35

Jävlar vad fint inlägg!! Skitbra. Och nu är det ju kaos om hur fula alla var och dåligt klädda på bloggminglet. När jag insåg att alla tydligen skulle vara modebloggare där började jag känna mig obekväm och inte riktigt hemma eftersom att jag verkligen inte é någon modebloggare.

Dock var det roligt att se alla och få möjligheten att komma :)

Minna
2008-03-13 - 21:56:15

jag försökte mig på det där med att tjäna pengar på bloggen. det gick skit, så då la jag av med skiten och fortsatte blogga för att det var kul :)

Sandra
2008-03-13 - 22:00:35

Jag måste bara säga detta. Du är så skön! Kör din egna stil, säger vad du vill. Argumenterar och så vidare. Vare sig du har makt eller inte, om din blogg är en modeblogg eller inte. Så läser jag din blogg för att du skriver vad du vill, du är inte bunden till att bloggen måste handla om mode. Keep up the good work girl! Kram

Fröken H
2008-03-13 - 22:24:02

Bra sagt!

Elin [ n e v n a r i e n ]
2008-03-13 - 22:45:56

"Man märkte tydligt av en blogghierkari igår. De som ansåg sig vara lite mer värda stjärnor på blogghimlen och de behandlades också därefter."
.
Kul att du skrev det... vågade inte säga nåt själv för jag trodde att det bara var jag som inbillade mig....

Lotta
2008-03-13 - 22:49:22

Mycket bra åsikter och tankvärda ord! F_n, va jag gillar läsa din blogg! Du är så cool! Fortsätt med dig personliga, coola stil! I love it! Kram

DONNASANDRA
2008-03-13 - 23:15:14

Haha du är bäst! Håller med dig om det du skriver...

Tilda
2008-03-13 - 23:26:34

Åh! Men det är därför iaf jag gång på gång kommer tillbaka till din blogg, för här slipper man allt om catwalks och kläder och sånt som är så jävla tråkigt och vanligt idag. keep up the good work ;D

Käthe
2008-03-13 - 23:28:16

Nämen, jag är omnämnd, vad kul!! Jag lovar att komma nästa gång och höja åldern (om jag blir bjuden igen). :)
Du har definitivt givit den mest intressanta bilden av kvällen. Jag skulle vilja se dig rapportera från fler mingel. Du är bäst!

Shirin*
2008-03-13 - 23:32:43

alla är olika, även i "modevärlden".

och tur är väl det.

mrs_Y
2008-03-14 - 05:25:02

Skönt att se att din syn på mode är hälsosam och sund. Det beror antagligen på att du är lite äldre än de andra flickorna.

"Och det stiger lite
över mitt förstånd att bloggare som t ex Kenza enligt uppgift igår från redan nämnda Claes tjänar 40 000 - 50 000 kronor i månaden på sitt bloggande.
Jag missunnar henne det inte, men jag förstår det inte."

Jag förstår heller inte det där- men det handlar antagligen om Internets stigande makt i sig.

Att ha det gott
2008-03-14 - 08:46:19

Du är bäst ANNA

Mia dh
2008-03-14 - 09:37:52

Näe du raring jag var ju äldst, håller med dig till viss del i det du skriver. Maktperspektivet är vitt och brett och beroende från olika synvinklar så har vi alla olika typer av makt på olika vis. Att få andra att köpa massa prylar är intressant för diverse företag som tjänar pengar på detta.
Själv kan jag inte påstå att jag har speciellt mkt makt, eller jo Milla köpte ett flingsalt som jag tipsade om, men jag tjänade inget på det.
Jaja ha det bäst och du var riktigt cool på bloggminglet.

Tildus
2008-03-14 - 18:38:27

MYCKET läsvärd blogg, äntligen en ÄKTA bloggerska =) Jag gillar dina bilder skarpt, du har en grym talang!

Anna
2008-03-14 - 21:42:59

jag gillar dig SKARPT!

malin
2008-03-14 - 22:18:27

Ser på dina kommentarer att jag inte är den enda som blivit frälst här. Helbra inlägg, din blogg borde bli sponsrad av maktmänniskor som tycker att modebloggandet påverkar negativt, för din är faktiskt vettig. Du kommer med bra åsikter och för dina argument väl. Jag kommer lungt att följa din blogg!

Bim H-D
2008-03-15 - 12:25:31

Hrm, det sista stämmer nog på dig ja... not ;)
Hm, själv bloggar man mest för sitt egna höga nöjes skulle och ÄR väldigt glad om någon ens tittar in. Ja, och får man sedan en kommentar... Man jublar jö, varje gång... Än har jag inte hittat speciellt mycket reklam i min blogg, nej... inte "äkta" reklam, hm... Dock lägger jag mer än gärna kredit för dig, hihihi... Orsak? Du är en härlig människa och jag bara ÄLSKAR din design!!!
Hm, om jag varit tyst? Jajaja, lite (urk!!!) migrän däckar även den bäste, suck... inte ok än, men nätet drar idag... lite!!! ;)
Härligt inlägg från dig dock... och jag håller med i mycket!!! Smart kvinna - du - som jag ju alltid har påpekat ;)
Må så gott... värmländskan Bim, som är lite låg - än :(

anna
2008-03-16 - 23:11:47

Lotta: tack! kram!

anna
2008-03-16 - 23:21:34

Anna: tack!
kram

Syvervanja
2009-02-17 - 09:20:41

good job please keep on the good work


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: