GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

det smala och långa idealet

2008-03-27 | 11:16:41 | Krönika/Politik/Tankar

Tänkte fortsätta lite granna att vädra mina åsikter kring det här med ideal och vikt.

Det har varit väldigt intressant att läsa era åsikter på det förra inlägget. Men jag vill klargöra att det inte var någon attack mot underviktiga tjejer som kämpar med att gå upp i vikt eller att säga att naturligt underviktiga tjejer skulle vara dåliga förebilder på något sätt lika lite som jag anser att  överviktiga är dåliga förebilder. Dålig förebild för vad förresten? Men det var en del tjejer som gick i försvarsställning bland kommentarerna.

Nej det jag alltså vände mig emot var att det fokuseras så enormt mycket vid alla dessa siffror som har med vikt att göra - kilon, gram BMI och storlekar på kläder.

Man kan ta Melodifestivalspektaklet som ytterligare ett extremt exempel där det fokuserades sjukligt mycket vid en persons vikt: Charlotte Perellis. Hon hade legat i hårdträning och hårdbantning för att nå en vikt på 50 kilo til sina 166 cm och helt plötsligt diskuterades huruvida hon var hälsosam nog att ens få vara med i tävlingen eller om de skulle förbjuda henne och hennes undervikt att få delta.

Ja, hon är smal, men någonstans blev det enbart så fokuserat på hennes viktsiffra istället för att då sätta henne mot t ex Linda Bengtzing eller Sibel som båda i mina ögon såg mycket smalare och mindre ut än Perelli. Likaså blir jag alltid förundrad när det på löpen står om den och den kändisens viktras och att "enligt källor väger stjärnan nu endast..." Varför dessa kilogissningslekar?

Men vikt är viktigt idag. Det märks tydligt här i bloggvärlden också. När man läser bland kommentarer hos många av de stora bloggerskorna dyker frågan om vad bloggerskan väger ganska så frekvent upp. Jättesmala bloggerskor blir kallade för anorexioffer, tjocka blir hånade och kallade för fula äckliga fetton.

Jag själv får kommentarer som: " Men!? Vad tjock du är!" som att det vore någon jäkla överraskning eller att jag inte borde få släppas ut ur min bur och visas för allmänheten. Eller så får jag kommentarer i stil med " åh vad skönt att en med normalvikt vågar visa sig också bland alla pinnsmala"...

Jag kan även få en hel del fina kommentarer om att jag är en bra förebild för en del som vågar visa att man kan vara snygg och får vara med på bild trots att man inte är trådsmal. Att det ger hopp åt dem att också våga visa sig. Och det är ju en jättefin komplimang i sig, men när man går in på den där sistnämnda gruppens bloggar och ser att de är just trådmala men ändå jämför sig med mig. Ja då undrar jag vem det är som har en skev kroppsuppfattning egentligen.

Men visst, jag har inte, som många av er vet och några av er anmärkt ,något bra förhållande till min kropp heller. Jag hatar den för det mesta, får psykbryt inne i garderoben, tycker att jag är vedervärdig många gånger och kämpar ständigt med försöka nå någon slags trivselvikt. Men jag försöker finna den inre trivselvikten numer utan att ha vågen som måttstock. För den har jag inte ställt mig på sen i juni förra året. För jag vågar inte längre. Men tyvärr märker jag ju på kläder om jag går upp eller ner eftersom kläder slipper jag inte ifrån. En våg kan man kasta ut, men klä sig ska man göra varje dag.Och passar inte längre kläderna man har måste man köpa nya kläder och då kommer nästa prövning för kroppsuppfattningen och psyket.

Jag är en riktig jeanstjej egentligen. Men efter att ha svällt ordentligt det senaste året kan jag inte ha så många par av mina jeans längre och som många av er vet är ett jeansköp bland det jobbigaste man kan göra. Inget kan få ens kropp att kännas så fel som när man provar jeans.

Stuprör som är så trånga att de inte kommer över mina breda vader. Jeans som skulle sitta perfekt i midjan men som inte går över baken. Man blir svettig tårögd och förbannad och hatisk. Hanna Fridén nämner att hon har mycket lättare för att hitta kläder som passar nu när hon har gått upp i vikt.
Tänk om en annan kunde känna så med. Men hon har "fördelen" av att också vara lång.

För förutom ett smalt ideal har vi också ett "långt ideal" i dagens samhälle där alla kläder sys för en längre kropp. Jag anser att det inte bara är smala som har en fördel när det kommer till dagens mode utan att även långa har det. Så om man är kort och ickesmal så har man det mesta emot sig i en klädaffär idag.

Visst, jag kan handla på barnavdelningen och finna jeans och byxor till halva priset mot damavdelningen - och även i bättre storlekar konstigt och sjukt nog. Att man handlar på barn betyder inte att man är jättesmal. Nej det betyder mest bara att det man inte tar ut i längd tar man ut i bredd istället. Men jag skulle ärligt talat hellre vilja handla mina jeans på en damavdelning där togs hänsyn till korta ben, breda höfter och tjocka lår. För det känns inte kul någonstans förutom i plånboken att som fullvuxen kvinna på 26 år att gå runt i jeans köpta på en barnavdelning. Topshop har en linje som heter Petite, där de syr upp bl a jeans i kortare benlängd men där krymper också midjemåttet. Bara för att man är kort betyder inte det att man ser ut som Kylie Minogue i kroppen.
Dessutom tycker jag det är löjligt att klädlinjer antingen mer anpassade för korta eller klädlinjer för folk som drar plussstorlekar dessutom måste heta något speciellt . Att det ens måste heta "Big is Beautiful" tycker jag är en diskrimination i sig.

.

Kommentera 24 st

Kommentarer
Helis
2008-03-27 - 11:44:16

Håller med dig. Som kort och kurvig är det inte lätt att hitta jeans eller andra byxor. Numera blir det mest leggins eller strumbyxor till en klänning eller tunika. Då ser man smalare ut och slipper känna sig som en uppstoppad korv. Men gillar också jeans egentigen men inte storlekarna.

Lina
2008-03-27 - 11:50:52

Håller med dig,
men du skall veta att det är inte lätt att vara lång heller. När man köper långbyxor så slutar de halvvägs på vaden och toppar slutar vid naveln. Inte heller kul. En kort människa har fördelen att kunna sy upp, kläder är inte gjorda för att läggas ner. Jag är också ganska stor jag, betydligt större än dig. Är 177 cm lång och hatar att handla jeans. Men sen jag träffade min underbara pojkvän har jag lärt mig att älska mig själv som den jag är. Varför bry sig om alla ideal?

donnasandra
2008-03-27 - 12:00:51

Ja förstod direkt vad du menade! Jag har fått påhopp när jag skrivit om att jag vill se en mer mångfald bland modeller och inte bara tjejer som är väldigt smala. Det är då många underviktiga tjejer som känner sig illa berörda, men det är ju ingen som menar att det är något fel i sig. Det handlar om att vara hälsosam, oavsett vikt! Och jag tycker fortfarande att du inte är stor, du är ju inte stor i omfånget alls när man träffar dig. Den där lilla rumpan liksom... ;-)

Åsa
2008-03-27 - 12:02:33

You go girl! Varför finns det en äcklig mall över hur en tjej ska se ut, är ju knappt något som lever upp till det. Inte jag iaf. Och nojar det gör jag. Men alla som inte tycker om oss som vi är kan dra dit pepparn växer!
Puss

Fröken H
2008-03-27 - 12:09:25

Du skriver så bra! Håller med om att fixeringen vid SIFFROR tycks vara så stor. Följer en hel del modebloggar lite sporadiskt och reagerar ofta på att många modebloggerskor tycks sträva efter att vara XS-S eller 34/36 på sin höjd, oavsett hur långa/korta de är. Eller att de ska nå en viss vikt i förhållande till sin längd.

Vi är ju alla byggda olika - två lika långa personer med samma vikt kan ju dra helt olika storlekar beroende av kroppstyp. Jag skulle - precis som du - uppskatta om både fysiska butiker och nätbutiker kunde erbjuda bredare utbud, inte bara vad gäller vanliga storlekar, utan ännu hellre att samma plagg kan sys upp på ett par, tre olika sätt för att passa flera kroppstyper. Kläder i dag är ju uppsydda efter någon "snittperson".

Ja,ja säger väl en del då - man kan ju faktiskt välja olika benlängder på byxor, t ex. Jo, men oftast (som du skrev, Anna) anpassas ju resten av byxan till den större benlängden och den långbenta tjejen var kanske inte ute efter större midjevidd i byxan - bara längre ben.

Mitt stora problem är mina axlar - som är bredare än "snittpersonens". Hittar ytterst sällan blusar, skjortor, tightare jackor och kappor som sitter bra på mig. Får alltid gå upp en storlek för att få plats med axlarna, vilket gör att t ex en blus blir alldeles för stor över bysten och ryggen.

I-landsproblem? Javisst! Men jag tror att många skulle uppskatta fler variationer av samma plagg till en rimlig kostnad. Man kan inte tillfredställa ALLA, men betydligt fler i alla fall, tror jag.

Oj, det blev visst en lång kommentar! :-D

Minna
2008-03-27 - 12:27:53

Sista meningen var klockren. Jag kan inte annat än hålla med dig i resten. Jag har (nu tänker jag ta upp siffror för att resten av världen gör det) BMI på 21-22 just nu. Nära undervikt kanske. Men å andra sidan sitter typ allting mitt på kroppen. Ingen annanstans, och jag ser ofta gravid ut. Vilket betyder att jag (ganska självklart) inte riktigt trivs med min kropp. Jag väger gärna 65 kg, så länge allt är utspritt över hela kroppen. Men nu väger jag 60 kg och allt är på magen/höfterna. Så om jag hadekunant förklara lika bra som du vad jag tycker är fel i dagens modeindustri så skulle jag också skrivit ett sånt här bra inlägg.

Sandra
2008-03-27 - 12:28:04

Så sant som det är sagt. (heter det så? hah)
Har också svårt för att hitta jeans, jag är kort med mkt stora vader... Usch. Håller med dig, har itne så mycket mer att säga. Du skriver bra :) i like

A
2008-03-27 - 12:31:18

Du har så rätt i det du skriver om vikt.... Tråkigt att det överhuvudtaget ska finnas ett ideal.. Men för tjugo år sedan när jag var ung fanns det inte kläder till mig. Jag är 178 cm lång och jag hade alltid för korta byxor och korta ärmar i tröjor. Så för min del är det ju skönt att det görs lite längre kläder =) Det borde ju egentligen finnas kläder för alla utan att det hette något speciellt. Konstigt att det inte finns med tanke på att den ena inte är lik den andra.....

Gisele
2008-03-27 - 12:46:57

Gå in och kolla på www.missbimbo.com
Det är ett spel..

Hanna
2008-03-27 - 12:55:14

Väldigt bra skrivet! :)

madde
2008-03-27 - 13:03:09

Jag älskar att du tar upp det här, för du har SÅ RÄTT! Folk är alldeles för besatta av siffror!
Själv har jag precis som du gömt undan vågen.
Och jag förstod precis vad du ville uppnå med ditt förra inlägg om det här.
Vikt är liksom bara siffror, och det viktiga är hurvida man trivs eller inte.

Att ordet "ideal" ens finns, är väldigt synd! Lång och smal är inget att skryta med, tycker jag - åtminstonde inte om man har kämpat för att nå dit.
Jag har alltid haft svårt att hitta kläder. Jeans är ett hopplöst fall, så att smala skulle ha lättare att hitta kläder som passar är också fel, men det är nog inte det du menar :)

Keep on going. Din blogg är superbra! :)

Lotta
2008-03-27 - 13:11:49

Håller med om att det öär en jävla fokus på siffror.
Har aldrig riktigt fattat vitsen med det.
Man är ju inte sin vikt, längd eller ålder oftast.

Hmmm... det är ju blandningen av alla former som gör människorna intressanta.
Ingen är den andra helt lik.

Elle
2008-03-27 - 13:37:19

Håller verkligen med dig. Så jäkla bra skrivet.

agnes
2008-03-27 - 14:00:07

Anna! Du skriver så bra!
Jag håller med dig om allt det här.
Det finns verkligen ideal för allt idag!
Det borde det inte finnas, för det är ju det som gör att människor kan må dåligt!
Tack för det här ínlägget eller vad man ska säga!
KRAM!

linda
2008-03-27 - 14:01:27

Spännande skrivet!
Det är bra med åsikter ang vikten.
Alla är vi ju olika och har olika känslor.
Både till sin kropp och annat.
Jag har själv gjort en övervikstoperation och håller på att rasa i vikt.
Jag gjorde inte operationen för att behaga andra utan för att slippa ha ont.
Och inte behöva oroa mig för massa följdsjukdomar senare i livet.
Jag vägde 119,3 när jag började och var förra veckan nere på 94,8 kg.
och jag känner själv ingen skillnad, förutom på kläder.
Jag vet inte när jag är nöjd med min vikt, men när jag är det så kommer stanna där, oavsett vad vågen säger, och vad bmiet är.

Lillen
2008-03-27 - 15:24:39

Jag upplever också det där varje gång jag handlar byxor eftersom jag bara är 1,55 m och har ganska stora lår och rumpa. Allting verkar ju vara anpassat för folk med modellängd eftersom det är de som ska visa upp kläderna. Däremot är ju de flesta som kommer bära kläderna inte alls bara långa o pinnsmala utan i alla möjliga former. Förstår att du inte känner dig nöjd med din kropp när långt och smalt alltid hyllas överallt. JAg känner precis likadant. Man ska väl kunna få bära snygga stuprörsjeans utan att ha en tolvårings ben och höfter.

Elin
2008-03-27 - 15:41:40

Jag håller absolut med dig på det allra mesta, men absolut inte på en punkt. Jag tycker inte att du är "stor" så som du själv verker tycka. Långt ifrån, jag anser att du har en helt normal kroppsform! Som en liten parantes kan jag säga att jag är mycket trött på att samma sak gäller för skor. Jag har storlek 41/42 och har supersvårt att hitta några stövlar eftersom de är är så stora i skaftet. Det borde finnas så att man kan välja en storlek på själva längden på foten och en storlek på vadstorleken. Bara för att man har långa fötter behöver man inte ha stora vader och vice versa. Att det sedan är extremt dåligt med skor i mina storlekar i vanliga affärer är rent allmänt extremt tråkigt...
"Tidaholmaren"

Alexandra
2008-03-27 - 16:43:48

Jag tycker att det diskrimineras mot alla som inte är av medelvikt och medellängd. Jag är 175 cm lång vilket innebär att många byxor och toppar är för korta. Storlek 42 på H&M slutar vid naveln eller går inte att knäppa över bysten. Visst kan långa människor ha H&m's kläder -om de inte har bröst eller rumpa.

anna
2008-03-27 - 17:17:59

hej du:) Jag är så glad att du skrevdetta inlägg för det sätter liksom perspektiv på saker och ting.
Vikt är så jäkla invididuellt(och det är också psyket), så egentligen borde man inte jämföra sig med någon annan. Men nu gör vi det, till och med jag fast man inte vill. men hur fan ska man låta bli, när bilder på vackra smala kvinnor med allt. Ska man ha allt tycker jag att det är logiskt och nödvänigt att det syns, annars är det något som är fel. det känns som att dagens samhälle har lett till att man måste välja mellan liv och utseende.

Det är jättebra att du tar ställning, kram på dig!

kajsa
2008-03-27 - 19:03:18

jag håller med dig till en viss grad, men blev mycket upprörd när jag läste att du tycker att kläderna är skapade för långa personer. Vad anser du som långt? Alla (ALLA) klädföretag syr upp sina kläder för en tjej som är 168cm lång. Det finns nästan inga undantag förutom som du nämner, Topshop.

Jag är en tjej på 180cm och hittar ALDRIG några kläder. De är alltid för korta och jag måste liksom köpa jeans på speciella jeans-affärer där de går på tumstorlekar eftersom de på H&M och Gina Tricot är alldeles för korta i benen.

Så att säga som du gör att alla kläder är uppsydda för långa personer är verkligen fel. Du får tänka dig in i vår situation också.

Anonym
2008-03-27 - 20:01:45

Håller med om det där med jeans. Det var jakten på de perfekta jeansen som blev början till ett liv fast i ätstörningarnas grepp. Men nu är jag fri, fast jag vågar fortfarande inte prova jeans - är rädd för att trilla dit igen.

Nancy
2008-03-27 - 21:36:09

Charlotte Perelli debatten är nästan en diskussion i sig, någon som har skrivit ett EXTREMT bra och klargörande inlägg återfinns här: http://nancyb0y.blogg.se/1205669751__charlotte_perrelli_.html

Otroligt läsvärt!

Hanis
2008-03-27 - 23:13:32

Bra skrivet gumman! Du är en förebild!
och en vacker en! keep up the good work!

Signe
2008-05-24 - 23:31:11

Håller med, men det är alltid någon "grupp" som har svårt att hitta kläder, man är antigen för kort,lång,smal,bred osv.

Ändå försöker alla dessa "grupper" anpassa sig efter kläderna som finns i affärerna.

Det görs avdelningar för små, långa och stora.

Och att ständigt kommentera att man ser bra ut trots storleken, att man är modig som törs visa att stora också kan se bra ut känns som om man vore ett hjälplöst barn eller nästan handikappad?

Big is Beauty, namnet är faktist lite diskriminerande eftersom att man återigen får den där "handikapp" känslan och att känna sig mer utsickande än vanligt.

Ett utbud med kläder(främst jeans) för alla former är nåt jag saknar.





Och som det står i en kommentar här uppe, att när man tyckt att det borde vara en mer mångfald bland modellerna känner sig de trådsmala tjejerna berörda.

Men ett ideal berör alltid nån på något sätt, ändrar man det berörs nån annan osvosvosv.



gud vad jag svammlade.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: