GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

..jo jag tänkte lite..

2008-07-13 | 10:56:29 | Krönika/Politik/Tankar


(illustration: jag)


I've been thinking...

Dom senaste dagarna när jag surfat runt på otalet bloggar så är det så många där bloggaren bett sina läsare att de ska tala om vad som saknas i bloggarens blogg. Läsarna skall komma med tips på om vad bloggaren ska skriva om, vad han/hon inte ska skriva om och så vidare med "syfte att göra bloggen bättre"..

Men läser man inte och fastnar för en viss blogg just på grund utav vad bloggaren själv väljer att blogga om?

Det finns tusentals och åter tusentals bloggar idag så saknar man nåt i en blogg så tror jag inte att det är svårt att finna vad man söker i en annan blogg. Och om om bloggläsarna skall komma med blogginnehållet vore det ju bättre om

1) Bloggaren helt lägger av med sin egna blogg.
2) Startar en ny blogg baserat endast på önskemål
3) Att läsarna själva startar egna bloggar och på sätt då fyller tomrummen som saknas istället för att bloggaren som blir tipsad får cred för nåt han/hon itne ens är upphov till.
4) Enbart startar och håller igång en väldigt väldigt nischad blogg där det inte finns utrymme för nån verklig person eller nåt annat utöver grejen bloggen handlar om ( t ex ren modeblogg eller om enbart hästar eller matlagning).

En blogg är ju  egentligen väldigt personlig, trots den ytliga värld vi lever i,  och jag tror att om man ska blogga baserat på att försöka tillfreddställa en så stor läsarskara som möjligt så tappar man bort sig själv . Precis som att man aldrig ska försöka vara nån man inte är för att göra nån annan glad och nöjd.
Plus att jag inte tror att man orkar blogga så värst länge eftersom bloggen i sig inte längre basers på vad man själv vill eller vad som finns inuti en själv.


Jag kommer aldrig be er uttrycka vad som saknas i min blogg,  be er komma med tips om vad jag borde blogga om och så vidare. För jag litar på att ni som ständigt återkommer faktiskt läser min blogg för att ni är nöjda med det jag bloggar om ( eller stör er så förbannat så ni inte kan låta bli att läsa för den sakens skull..) ,medan dom som bara tittar förbi eller inte besöker mig alls helt enkelt hittar andra bloggar som handlar om det de vill läsa.
Och det är helt ok.
Kommentera 29 st

Kommentarer
Linn
2008-07-13 - 11:01:37

Sv: Tack så mycket :) Ha en bra söndag du med :) Kram!

Alexandra
2008-07-13 - 11:02:38

Smart skrivit !!

Not go with tha' flow.

Tack för lyckohälsningen :D

Ha en fin dag

Sofia
2008-07-13 - 11:03:28

Bra skrivet =)

Ha en bra dag!

Hanna
2008-07-13 - 11:06:28

Idag är en sån här dag som jag blir så glad av att läsa din blogg. Fortsätt som du gör. Kram

Agge
2008-07-13 - 11:08:21

Bra skrivet.:)

Jasmine
2008-07-13 - 11:08:49

Du har helt rätt! Man kan ju få miljontals svar om man frågar sina läsare vad man ska göra för att förbättra sin blogg. Och det flesta vill kanske att man ska skriva om något man själv inte tycker är så kul. Det är helt enkelt bättre att hålla sig till det man själv vill skriva om. Annars tycker inte jag att det är någon mening med att ha en blogg.



Jag läser bloggar som handlar om olika saker, sådana saker som jag gillar. Jag läser till exempel inte bara modebloggar utan både fotobloggar och bloggar med illustrationer också eftersom jag tycker att allt det är kul. Jag hade aldrig bett någon om att skriva om allt detta i en och samma blogg. På något sätt hade det blivit för mycket.



Men jag älskar din blogg och dina illustrationer. So keep up the good work :)

Helen
2008-07-13 - 11:10:18

Håller med dig till 100%! Det blir ju helt galet om andra människor skulle börja diktera din blogg - och be dig skriva om saker som du själv inte är ett dugg intresserad av, saker som inte är "DU". Det finns ju tusentals bloggar - saknar man något är det ju bara att sätta i gång och leta efter "idealbloggen".



Vad gäller bloggar som jag själv läser, så känner jag inte att jag måste hålla med bloggaren om precis allting, eller ha samma intressen som han/hon har. Vitsen med att läsa bloggar - för mig - är att hitta människor som jag fascineras av, vare sig jag har ett jota gemensamt med dem eller inte. Kram!

liene
2008-07-13 - 11:15:09

svar: Tack så mycket:D Ja, det är ju så mysigt med åskväder.

Bra skrivet. Jag hade ju också funderat på vad jag skulle ändra och så klart har jag lagt till lite men det var nog bara ur mina egna ideer. Jag har funderat länge på att man ska inte förändra helt och skriva det som andra vill läsa, man bloggar ju oftast för sig själv, inte för andra. Fast så vill man ju också inte bara skriva sånt som ingen vill läsa.

Ha en fin söndag!

Wysteriia
2008-07-13 - 11:32:37

Jag tycker inte det saknas något. Är ju som du säger, man följer ju dig eftersom man redan fastnat för den :)

Linn
2008-07-13 - 11:50:15

det var faktiskt bra sagt!

madde
2008-07-13 - 11:53:47

WORDS! :)

BLONDINA
2008-07-13 - 12:02:04

sv: desamma :)



bra inlägg!

Fiaah
2008-07-13 - 12:03:00

Tack så mkt=)(a)

Claudia
2008-07-13 - 12:12:40

Jag håller verkligen med!

Amanda Eklund
2008-07-13 - 12:14:30

jaa verkligen :D

sandra
2008-07-13 - 12:26:35

tack ;D man kan ju alltid hoppas =)

A
2008-07-13 - 12:28:47

Precis vad jag också tänkt.... Jag har inte blogg för att vara en "tidning" som skriver för att få läsare... Jag brukar heller inte ha några önskemål på vad andra skriver för som du säger så fastnar man ju för vad de skriver redan....

Malin på Livingroom
2008-07-13 - 12:35:03

din blogg känns äkta!

Malin
2008-07-13 - 13:41:46

håller med dig totalt!

anne
2008-07-13 - 14:10:09

VEM är det som ber om förslag på förbättringar och förändringar till sina bloggar? Jag vet inte säkert men misstänker att det i stor utsträckning är väldigt unga människor, de är osäkra på värdet av det de lägger ut.

Jag läser sgs inga modebloggar (denna är en av två undantag), jag finner dem så opersonliga och ointressanta (med undantag för denna och den andra jag läser som sagt). Ett personligt innehåll med personlig klang, och jag återvänder, oavsett innehåll.

Anna
2008-07-13 - 15:20:40

Jag håller med dig! Klart man kan önska tips och råd för mindre projekt, klart man måste få.... MEN, att be om tips för hela bloggen käns ganska opersonligt. Det finns ju företag som gör marknadsundersökningar ( vad som är bra och vad som är dåligt ) för att behålla kunder och kanske är det lite samma tanke bakom en framgångrik blogg som endå drar in pengar( i vissa fall ) och har läsare.... men att fråga efter grundideen ( vad ska jag leverera ) då käns det lite konstigt, men att fråga vad man gillar och inte med det befintliga varan kanske är ett sätt att behålla sina nöjda kunder.

Helena
2008-07-13 - 16:04:02

Så sant Så sant !

Man skriver ju om det man sjäv vill skriva om och inte efter andras önskemål....Inte jag iaf. Jag började blogga för att min Mor&Far skulle kunna hänga med i utvecklingen av barnen bättre. Det är ju inte så lätt när vi bara träffas nån gång per år....

Men visst är det kul att man har fått fler läsare och så men jag skulle inte ändra på mitt sätt att blogga.

Kraaam Sötis!

Miss S
2008-07-13 - 16:14:12

klart vi läser din blogg för att du är du liksom.

ha det gott

mvh Miss S

Perfektionista
2008-07-13 - 19:24:54

Riktigt smart alltså!

Det är ju faktiskt sant att den som bloggar bloggar om vad den gillar.;)

Kram Perfektionista

Malin
2008-07-13 - 19:33:33

Riktigt bra sagt, Anna!

Sassy
2008-07-13 - 19:48:53

Jag håller med dig - jag skulle aldrig fråga mina läsare vad de vill se på min blogg, helt enkelt för att min blogg är MIN och jag skriver bara om sånt som intresserar mig och passar det inte så behöver man ju inte läsa. Om jag skulle blogga efter önskemål skulle ju bloggen inte bli lika personlig, utan mer allmän, och det vill jag ju inte, även om jag kanske skulle få fler läsare. Men det skulle aldrig vara värt det.



kram

Anonym
2008-07-13 - 22:22:33

Fin illustration :D

leopardia
2008-07-14 - 18:35:16

gu' så skönt, när jag började läsa det här inlägget så trodde jag att det var just det du skulle be om... men inte fröken skinn på nästan, inte :) puss!

Gardleah
2008-08-27 - 14:57:24

Very interesting site, beautiful design, thank.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: