GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

taken by surprise...

2007-08-27 | 20:08:46 | Anna/Avanna-fakta,frågor&svar

Ibland kan man hitta de mest snygga saker på de mest oväntade ställen..

Som idag, där jag hittade dessa 3 Marilyn Monroetavlor inne i Leksaksaffären:

146310-2165

Har ju älskar Marilyn i så många många år och jag har skrivit det här i bloggen förut och jag får säga det igen att jag vet att det låter så löjligt egentligen och prententiöst...Men ja..efter alla klipp och dokumentärer och intervjuer och allt jag sett med Marilyn så kan jag inte hjälpa att jag känt ett "band " till henne.
Vad gäller vilsenheten och att vara missförstådd och egentligen bara söka folks kärlek..

För likt lika oväntat som att finna snygg konst i en leksaksaffär så känns det ibland helt oväntat och overkligt att helt främmande människor skriver de mest otroligt fina saker i en blogg..
Människor som aldrig ens träffat en och som inte ens behöver säga något...Men som ändå väljer att skriva en rad eller två med ord som går raka vägen in i mitt hjärta.

Ni är flera som brukar skriva de mest otroliga saker til mig och jag blir lika paff var gång.

Senast nyss för en kommentar från en Ronnie som visar sig ha skrivit ett inlägg där jag ingår i handlingen..
För jag kan inte riktigt fatta varför...Varför mig? Vad har jag gjort för att förtjäna så fina ord?
Genom att vara mig själv?


För hur många gånger har jag inte fått motsatt behandling bara för att jag varit mig själv?

Jag nämnde för några inlägg sedan att jag aldrig fått bra betyg av en enda foto- eller bildlärare.
Nepp, jag har faktiskt känt mig rent utav mobbad av flera av dem.
Särskilt av den fotolärare jag hade på gymnasiet som alltid tryckte ned mig.
Som gav högsta betyg på ett av mina foton, fast det var någon annan som lämnade in det på en redovisning...
När jag lämnade in samma bild fick jag knappt godkänt.

Eller bildläraren på Högstadiet som ignorerade var gång jag räckte upp handen för att svara på estetiska frågor och sa åt mig att inte ta så stor plats och låta andra svara...fast det var ju ingen annan som räckte upp handen..

Eller idag. När jag åter skulle möta stora delar av den klass jag gick med i våras. Undrar om de vet hur mycket ångest jag hade för detta...
Hur dåligt jag mådde när vi skildes åt i juni månad efter ett skolår tillsammans...Ett år där jag gett av mig själv, peppat och uppmuntrat och inte fått ett enda ord tillbaka.
Där droppen blev utställningsbygget då en del av dem tyckte att deras konst var finare och förmer än min och det gjorde väl inte så mycket o jag flyttade på mina "små saker" lite granna..

Tja..

Nu ska jag dricka te och läsa min nya bok som jag fick av Stefan idag: Jenny, av Jonas Gardell.
För i hans En komikers uppväxt och Ett ufo gör entré, kan jag också känna igen mig i..
Så nu ska jag läsa den och vara för mig själv en stund...vara mig själv.
Kommentera 38 st

Kommentarer
Anonym
2007-08-27 - 20:12:44

snygga tavlor =)

Karin
2007-08-27 - 20:21:15

va? är det så?:)
haha jag var BERGIS jättesäter på patrik..har alltid trott det. men du kanske har rätt? :)
kram

Elenore
2007-08-27 - 20:24:03

Usch, det där helt f-n helt sjukt en lärare ska vara objektiv! Så enkelt är det, men tyvärr så är verkligheten inte så! Men du ska veta att jag verkligen adore dina bilder...coola vinkar och får en att själv vilja lära sig hur fasen man ska ta kort! *s* Det är såååå svårt! Kan tänka mig att många inte faktiskt inser det med ljus och vinklar å allt! De uppskattar säkert dina bilder men inser bara inte konsten bakom det!
Då kommer jag med CS3 frågor sen då! :-D Är tom halvtaskig på Photoshop! Ha ha...
Tack för din kommentar om outfiten...det värmer! Men det vet du säkert! :-D
Ha en underbar kväll!

Mindy
2007-08-27 - 20:24:17

Vet hur det känns att bli illa behandlad av lärare (på många olika sätt). Du är iaf toppen på foto och bild, tycker jag! Konst är väldigt brett tycker jag, en del lärare vill inte låtsats om det. De är för insnöade i betygskriterier och att allt ska vara så perfekt. Fram med uppmuntran istället! Jag tycker att det är så fel att trycka ner sina elever. Bra lärare gör allt så mycket roligare - och man jobbar faktiskt bättre! Eller hur? Jenny är en riktigt bra bok. Hemsk, men bra. Jonas skriver väldigt bra. Kram på dig!

Mindy
2007-08-27 - 20:26:02

PS. det där omslaget av boken liknar dig skitmycket ju! Det omslaget har inte jag på min Jennybok ;o

Karin
2007-08-27 - 20:26:50

hehe det stämmer sa en kompis.. TACK:)
ska skriva en rättelse i nästa inlägg;)

Matilda
2007-08-27 - 20:48:18

hemma igen :) & bytt blogg igen :) snygga tavla ! Kram

Carsan
2007-08-27 - 21:02:08

Tvi för dumt folk. Man blir så mycket gladare av dom som är snälla. ;)
En ytlig och lättsam kommentar till ett betydligt seriösare och allvarligare inlägg. Jag ber om ursäkt.
Jag läste Jenny för inte så länge sen. Har älskat hela serien. Riktigt träffsäker och så djup på samma gång som den är humoristisk.
"Kom ketchup så går vi!"
Stå på dig, för uppenbarligen finns det folk som gillar det du gör!

S
2007-08-27 - 21:03:33

Jenny är en såååå bra bok!
alla hans böker i den serien har varit underbara och det blir verkligen bara bättre och bättre!
Vore kul om du skriver om vad du tycker om boken sen!?
kramar!

Erika
2007-08-27 - 21:05:52

Fy, sådana därlärare ska inte få fortsätta undervisa. Lärare ska ju stötta och uppmuntra elever men vissa verkar inte kunna göra det.
De måste ju ha sett att du hade/har DET.
Det som alla vi som läser din blogg ser och en hel massa andra människor som inte läser men som finns runt omkring dig ser.
Jag vet att jag skrivit det ett antal gånger nu men jag hoppas att du inte blir less ;o)
Du är en helt underbar, snygg, talangfull, totally awsome tjej.Absolut!
Godnattkram.

elin
2007-08-27 - 21:14:16

keep up the good work säger jag bara. vem behöver bra betyg egentligen? du har kommit långt ändå

Thilen
2007-08-27 - 21:29:35

Åh, Jenny är jättebra, precis som alla hans andra böcker.. :)

Lottis
2007-08-27 - 21:33:34

"Jenny" är jättebra. Har inte läst någon mer av Jonas Gardell, men måste ta mig i kragen och göra det.
Tänk så här med din skolgång och lärarna, att du gjorde i alla fall "din grej". Det kan jag fortfarande känna att jag inte gjorde... Efteråt har jag gjort det, men jag ångrar att jag inte stod upp mer för mig själv då... Så var stolt över att du gjorde det, även om du inte fick cred för det...
Och du är bäst, det vet du :-) Kram på dig!

Ronja
2007-08-27 - 21:38:34

Åh jag älskar också Marilyn Monroe :) Har tre stycken tavlor med henne, men härnäst vill jag ha en jättestor svart och vit tavla med elvis presley på :)

Marlene
2007-08-27 - 21:45:21

Skum lärare... Själv hade jag en fotolärare som aldrig var på plats. Alla hans lektioner var väldigt oinspirerande och jag lärde mig inte speciellt mycket trots att jag ville. Jag hade till och med drömmar om att bli fotograf, men de försvann där under utbildningen..
Förresten, dina baciller hjälpte inte så jag fick jobba i alla fall. Men tack ändå! ;D Kram!

Shirl
2007-08-27 - 21:51:48

mkt fina tavlor =)

caroline
2007-08-27 - 21:53:20

Ja dom är väldigt lättskötta.
Det finns ju olika "storlekar" på dom. Den vi har är den minsta storleken sen finns det nåt som heter mellanschnauzer & Riesenschnauzer ( elr hur det stavas) dom är lite större. :)
Men dom minsa är sötast :P haha^^

sofie
2007-08-27 - 21:53:46

hahaha, va kul! det var det som var meningen;P
jao, eller jag vet inte!? haha, kanske något jag bara inbillar mig, jag vet inte? men jag kör och det känns bättre i alla fall:)
kram på dig söt! =)

Macke
2007-08-27 - 21:55:58

Shit hinner man inte sitta vid datorn minst 30min om dagen missar man ju nästan en hel sida med inlägg på din blogg. haft en bra helg annar? själv så har man ju firat julafton i helg.
Andy warhol är enligt mig världens bästa konstnär.

Linnea
2007-08-27 - 21:58:45

Fina tavlor det där. Gillar också Marilyn. Hon är "magisk" på nåt sätt.

Mathilda
2007-08-27 - 22:08:09

Nej fy vad taskigt av lärarna! ;/

Åsa
2007-08-27 - 22:13:49

Han var som han var... den där ulrich... nazze kanske? Han hade ju faktiskt mulltoa...
Tack för din värmande kommentar! Jag önskar bara att mitt självförtroende skulle kunna komma upp några snäpp...

Matilda
2007-08-27 - 22:15:00

tack:) nu ska ja sova sovgott kram!

Lida
2007-08-27 - 22:17:12

Hon är verkligen helt underbar. Jag måste erkänna att jag inte är så kunnig om hennes liv men jag vet inte jag älskar henne. Men skulle Faktiskt vilja lära mig mer för jag har ju 5 tavlor på henne i mitt rum:)
den läraren måste ha varit lite konstig!

L I S A
2007-08-27 - 22:17:25

Läckra tavlor det dära :]!

katrina
2007-08-27 - 22:19:19

Mmm jag hatar verkligen vissa lärare. Hade oxå en fotolärare som var så jävla snål med betygen och "mobbade" mig...
jaa jag hoppas du har haft en bättre måndag ön vad jag har haft! Spydde nyss av någon anledning som jag inte vet vad :S haha men skönt vare iaf!
kram på dej

Fröken T
2007-08-27 - 22:29:49

Läser "Blonde" just nu, fascinerade kvinnoöde. Köpte ett armband med Marylin på; bild av det finns på min blogg :)

sanna
2007-08-27 - 22:47:33

Godnatt :D

Angelica
2007-08-27 - 22:56:46

Snygga tavlor, och hon är så vacker! Kepp up the good work! Kram på dig

AmandaB
2007-08-27 - 23:00:00

Usch, det finns så många rötägg till lärare!

Dena
2007-08-27 - 23:03:29

ja gör det :D nu blev ja glad :D

Mrs Harajuku
2007-08-28 - 05:50:58

Fina tavlor, hjärtat...
Jag tror att alla känner sig lagom missförstådda då och då, det finns nog tyvärr inget man kan göra åt der förutom att glädjas de gånger man blir förstådd, eller som i ditt fall får upprättelse. Dina framgång idag måste ju vara som en käftsmäll för alla gamla sk. pegagoger som inte trodde på dig?
Keep it, up!
Kramar!

Malin
2007-08-28 - 08:03:45

Du får säga till om "Jenny" är bra när du läst den, jag har funderat på att läsa den ;P
Kram!

Sofia
2007-08-28 - 10:57:50

vilken fin text du skrivit, jag gillar att du verkligen skriver från hjärtat och att du är så personlig. Tack så mycket för den finaste kommentaren som jag just fått av dig! Kramar

sanna
2007-08-28 - 12:08:57

usch, jag tycker den boken är så hemsk. fast bra :)
Gillar verkligen Jonas gardells böcker.
Jag har med ångest över körkortseländet, känns som jag aldrig kommer få det. tycker dessutom att det är dötrist, men det måste göras.
Hur mår du gumman?
pusselipuss!

Sandra
2007-08-28 - 15:50:10

känner verkligen igen mig i en del av de saker som du skriver om! '' vilsenheten och att vara missförstådd och egentligen bara söka folks kärlek.. '' det är så klockrent så det är inte klokt..
massa kramar

Sassy
2007-08-28 - 20:36:58

Jävla lärare! Det borde vara förbjudet att trycka ner elever så! Lärare ska ju pusha och peppa! Motivera en! Bra att du stod på dig och fortsatte att skapa ändå!
kram

leopardia
2007-08-30 - 12:17:33

har likadana tavlor ovanför dörren på toaletten, fast en är grön, tror det är ist för den rosa... men jag minns inte, trots att jag nån gång går in där varje dag, haha. puss


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: