GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Size Zero, Fits all? Or Zero?

2007-04-24 | 17:06:51 | Krönika/Politik/Tankar

146310-1342


Ibland kan man göra maten till konst och ibland konst av maten...maten blir till konstigheter eller så smakar maten bara konstigt...eller nåt ...

Goda mackor var det i alla fall men Frooshen! den sved mest i den onda halsen.

Låg nyss i soffan och läste dagens Aftonbladet och en "artikel" om den beryktade Size Zero. De hade testat den storleken på en liten tjej på åtta år där kläderna satt perfekt och tog sedan upp de sjuka idealen om att vuxna kvinnor strävar efter att kunna komma i vad ett barn kan bära...( fast med stora plasticboobs då som töjer ut plaggen, egen anm..) och skyllde smalhetsen på Victoria Beckham och Nicole Richie, bland annat.

En size zero ska vara lika med en svensk strl 32 vilket jag tycker blir allt mer vanligt i de flesta butiker jag brukar shoppa och strosa och sukta i.
De hade intervjuat en människa från H&M och en ifrån Topshop varifrån den sistnämnda kedjan kläderna för vuxna i barnstorlek, hade använts på barnet i själva artikeln. Även om taleskvinnan för Topshop i just detta reportage först hävdade att Topshop inte hade så små storlekar, men sedan ändrade sig till att det inte finns behov av de små storlekarna här i Sverige då  vi inte har dessa ideal här. Eller som Topshopkvinnan enligt Aftonbladet ska ha sagt " De är inte skapta efter våra ideal".

????

Nähä?! Och vilka ideal har vi då?


Sverige är väl inte särskilt annorlunda, tycker jag, i bantingshets, skönhetsideal och strävan efter den perfekta kroppen gentemot andra länder? Var dag är det det ena diettipset efter det andra, löpsedel på löpsedel om silikonkatastrofer och misslyckade plastiskoperationer och reklamen full med perfekta modeller. Bloggvärlden är full av bloggare som kämpar mot sitt helvete - Anorexian.

H&Mkvinnan säger att strl 32 endast finns i deras ungdomskollektioner och inte är till för fullvuxna människor.
Hmm säger jag då. Ok, nu vet inte jag var gränsen går för att räknas som fullvuxen eller ens var gränsen går i en del H&Mbutiker för ungdom och dam, för oftast är det bara indelat i Dam/Herr/Barnavdelningar inte i Ungdom/Mindrefullvuxen/Vuxen liten storlek/ Dam i ungdomskläder/Damdam/ Fullvuxen Dam...

Jag antar att jag räknas som fullvuxen (?) vid en uppnådd ålder av 25,5 år, jag har inte växt en milimeter sedan högstadiet utan stannat på blygsamma 157 cm och är inte det minsta underviktig, långt därifrån.
Ändå har jag en hel del plagg i denna size zero  -  strl 32, även om dessa plagg i sig är vida tunikor/klänningar, men också en del linnen och en skinnjacka. Allt inhandlat på just H&M.
För vad som glöms bort är kanske att man som kortväxt kräver mindre storlekar än en lång utan att för den delen vara trådsmal. Det man inte utnyttjar i längd tar man ut i bredd, typ.

Jag är glad att det kommit mindre storlekar så att jag slipper känna mig som en  tjock tummeliten bland långa modellben och kroppar.  Så så långt är det "positivt" med mindre storlek. Fast de mått som det i artikeln anges är en "size zero" kan jag inte känna stämmer för egen del: Byst - 81 cm, midja 58 cm och höfter 86 cm...för jag får nog plussa på 10 cm på varje mått för att få fram mina egna och ändå får jag på mig storleken? Hmmm...

Dock vill jag ändå ta avstånd ifrån de sjukliga ideal som råder i Hollywood så väl som i lilla Tidaholm där jag själv bor...så väl som i lilla Nicoles hjärna och  som ibland säkerligen cirkulerar även i min egen för tillfället feberyrandes skalle.

Ändock tycker jag också att det är mer förbryllande att jag som fullvuxen kvinna för någon månad sedan, inte fick på mig ett enda par jeans på H&M "vuxenavdelning" men fick på mig flera par från barnavdelningen...som inte ens var den största barnstorleken...
Har det någonstans blivit så snett att de kanske syr vuxenkläder i barnstorlekar och barnkläder i vuxenstorlekar , men satt allt på fel avdelningar istället? Var handlar barnen någonstans?
Kommentera 37 st

Kommentarer
Bea
2007-04-24 - 17:10:21

Vad bra skrivet! Du är jätteduktig både på att skriva och rita! Kram och kryua på dig :)

Sweetheart
2007-04-24 - 17:19:40

Bra skrivet! u rox! En sak jag tänk på är att det ofta finns plagg med normal och lång benlängd, men sällan korta. Och nog ser man väl människor på under 1.60 oftare än de över 1.75?

Cecilia
2007-04-24 - 17:19:45

Vart är världen på väg...det är sjukt!

miliz
2007-04-24 - 17:24:38

häftig bild de där, bra skrivet fresten !

Lovisa
2007-04-24 - 17:28:12

Åhh vad bra du skriver :)

Åsa
2007-04-24 - 17:30:24

Bra skrivet! Tycker att alla dessa ideal är sjuka, ingen kan leva upp till dom men affärerna tjänar massor på att exponera dom.

emma
2007-04-24 - 17:38:10

nu har jag äntligen fatta de där me fotot=) tack så mycket!kram

Elsa
2007-04-24 - 17:41:05

Jag har sagt det förut också men du skriver så himla bra!!! Du verkar så smart, söt, rolig och fyndig också! Du ritar och skriver med en sån humor att man blir alldeles lycklig av att se en del av dina teckningar!
Fortsätt precis såhär! Din blogg blir mer och mer min favoritblogg tror jag! :D
Kramar från Elsa

issa
2007-04-24 - 17:50:55

bra skrivet!! håller med till fullo! du är så duktig på allt du tar dig för anna!

Sweet Sabine *
2007-04-24 - 17:52:18

Åh vad hungrig jag blev när jag såg bilden..

Carro
2007-04-24 - 17:55:55

Hittade bilderna på google ; D Stilen är jöö grym!

miliz
2007-04-24 - 18:00:55

ha en trevlig kväll!

Anonym
2007-04-24 - 18:11:26

du har het rätt, bra skrivet!

Anonym
2007-04-24 - 18:11:35

helt*

Jeanette
2007-04-24 - 18:23:45

strl 32 ska de vara en åttaåring det kan väll inte stämma :/ eller är det så att även jag som så många andra har färgats av de rådande idealen?
Bra skrivet! Fick en verkligen att tänka till!
Kram Jeanette

Ofelia
2007-04-24 - 18:27:32

Tänkvärt. Bra inlägg. Hoppas det får en eller två att begrunda detta sjuka faktum lite mer.

Krama.

Frida
2007-04-24 - 18:51:14

då är vi två om det [x . Men skit samma, spelar roll ^.

Frida
2007-04-24 - 18:58:57

okej, nu får jag någ ge mig. Bra skrivet !

Lottis
2007-04-24 - 19:12:50

Mycket bra skrivet. Hoppas många läser och tänker till!

D.K.D.
2007-04-24 - 19:20:51

Öh, du skriver oläsligt. :(

frida
2007-04-24 - 19:23:15

bra skrivet. fina bilder också.

Julia
2007-04-24 - 19:47:11

Bra skrivet, är nog inte många som tänkt på att man inte nödvändigtvis måste vara pinnsmal för att komma i en 32:a, är själv bara 156, så jag är glad att det görs små storlekar. :)

Emilia
2007-04-24 - 19:51:49

Cool bild:) Bra skrivet håller me dej!

Nina
2007-04-24 - 19:54:18

Bra skrivet säger jag också, du e bra Anna jag hejar på dig och älskar dina bilder :)
Smakade torsken bra? Jag skickade över lite till dig ju ;)
KRAM

Hanna P
2007-04-24 - 19:58:46

Samtidigt har jag börja känna en vändning med Scarlett och Dita som tar fram kvinnligheten och låter det vara en trend, en positiv sådan. Det kanske är en mognadsfråga, men jag är mycket stoltare över min kvinnliga figur nu (iof kanske det är lite konstigt att jag ser mig som kurvig i storlek 36).

Anna
2007-04-24 - 20:06:28

D.K.D: aj då...fan...undrar då vad alla de andra kommentarerna betyder om att det var bra skrivet, det jag skrev, som du fann oläsligt.
Att du läser bättre än vad de gör och därmed ser vad som är oläsligt?
Eller att du bara har lite svårt för att läsa/skriva rent allmänt eftersom du måste i efterhand kommentera och ursäkta dina egna inlägg?
Eller så skriver jag ganska så oläsligt...jaou..vi röstar och håller oss till det sista alternativet. Vilket ju var precis vad du skrev så därmed blir ju denna kommentar helt överflödig....och säkerligen totalt oläslig dessutom.

Felicia
2007-04-24 - 20:24:59

Även om jag har de där måtten passar inte stl 32 på mig. Det är alldeles för litet! Så jag tror nog stl 32 måste vara ämnat för ännu smalare personer. Och det är ju inte särskilt healthy. Det är sorgligt att se hur våra ideal blir sjukare och sjukare, och allt mer accepterade.

Sminkan
2007-04-24 - 20:27:32

Du är så jävla bra!!!! Jag gillar verkligen att läsa det du skriver. Du är smart och rolig och gör sjukt snygga illustrationer!

D.K.D.
2007-04-24 - 20:51:13

Du borde styckeindela bättre. Enligt mig. Men det kanske bara är en smaksak. En åsikt. Kanske?

Dessutom har jag inte ursäktat mina inlägg på något sätt, var ser du det?

D.K.D.
2007-04-24 - 21:05:09

Det var mer en disclaimer än en ursäkt, men ok då.

Synd på tangentbordet ditt.

Sofia
2007-04-24 - 21:37:37

Riktigt bra skrivet!!!

Det är klart att storlek 32 måste få finnas kvar, eftersom det finns massa små, smala tjejer som också vill ha fina kläder, lika väl som att t.ex storlek 52 ska finnas för stora, tjocka tjejer som vill ha fina kläder.
Det är inte sunt i alla lägen att vara varken i storlek 32 eller 52, men nu finns det ju folk som är det och de måste ju också få ha kläder på kroppen.
Och storlekarna varierar ju väldigt beroende på märke!!
Sen kan man ju iofs då funderar över om det verkligen är så jäkla sunt med smalhetsen (bben there, done that!), men jag tycker nog att det är lika många som är osunda åt andra hållet med.

Hanna P
2007-04-24 - 22:44:08

Ja egentligen är ju även dom väldigt nätta tjejer, skillnaden sitter väl i att dom inte är så pojkigt byggda som många andra är.

(nu råkade jag skicka det här i ett annat inlägg också)

Jenny
2007-04-25 - 15:51:27

Jag är inte ett dugg tjock av något slag. Jag är normalbyggd. Men jag får INTE på mig byxor på de vanliga affärerna. (oftast inte iaf).
Nu när jag tänker efter så undrar jag vart fan jag köper mina byxor någonstans.. :S haha

Men det är faktiskt helt sjukt att inte ALLA kan köpa kläder i vanliga affärer. Men det som känns knas är när stora tjejer kommer i skitsnygga kläder och man bara "vart hittar du dom?!"

Hej i-landsproblem ungefär :P
Btw så har du en rolig blogg =)

Noomi
2007-04-25 - 21:37:27

håller med sophia , det finns faktsikt många mså tjejer som bara är små och smala, dem ska ju inte behöva sy in alla sina kläder . min kompis är ävldigt liten och hon får ofta sy in stl. 32 , trots attdet är den minsta stoleken. precis osm det ksa finnas stora stolekar ska det finnas små ! så alla kan ha kläderna !

Yolla
2007-08-02 - 15:13:47

Snygg bild! Och jag skulle fråga dej en sak... säljer du dina snygga illustrationer som tavlor? Skulle bli jätteglad då, fast d gör du nog inte.. då skulle dom funnits på din webbshop va? Aja..
Hade bra! :)

Mindy
2007-12-05 - 12:09:05

Var inne här igår och läste lite gammalt du skrivit. Tycker att det här var bra och tänkvärt. Längden påverkar ju också storlekarna, inte bara midjemåttet!

Mindy
2007-12-05 - 12:10:40

Btw hade jag ingen aning om att du var så kort :) Eller kort och kort, jag trodde att du var ganska lång!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: