GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Du är inte en storlek

2021-02-25 | 17:10:31 | Egocentrerat&Vardagligt

 
Det där är mina bästajeans. De har hållt i fem år nu och jag har väl känt en tid att de sjunger på sista versen. De har haft lång och trogen tjänst och använts flitigt. Ett par H&Mjeans i culottemodell, ja som ni kan se kanske inte blir direkt culotte på mina korta ben utom mer lite lagom längd. 
Jag har försökt ganska mycket senaste året att hitta ett par nya favoritjeans, för ni trodde väl inte att jag för fem år sedan var så smart at jag köpte på mig ett lager av just de där jeansen? Nej..Skit.
 
Jag har nästan alltid dessutom kunnat hitta bra jeans på just H&M medan andra har lovordat t ex Gina Tricot och Lindex som icke haft modeller som passat mig.
Och nu är allt så jäkla superhög midja vilket på mig mest skapar kameltå deluxe och att buken liksom blir till en ballong .
 
Men jag gjorde en chansning i helgen och beställde hem ett gäng jeans från både H&M och Lindex. Idag fick jag H&Mleveransen.
 
Och det blir så tydligt deet här med att storlek är enbart en jäkla siffra som egentligen inte säger någonting alls.
DU är inte en storlek. 
Men det är inte konstigt att det skapar både galenskap, raseriutbrott och komplex hos oss vanliga dödliga.
 
Det här är två jeansmodeller men i samma storlek.
Båda är storlek 38 men som ni kan se skiljer det en hel del i storlek ändå. och då ska det tilläggas att modellen som faktiskt heter Loose är den minsta.
 
 
Ser vi sedan vidare så är det här samma modell men två olika tvättar/färger men även där skiljer det en hel del på bredden.
 
Så låt säga nu att man blir intresserad av fem par olika jeans och kanske i två olika tvättar/färger. Bara där är vi uppe i 10 par att beställa. Och för att vara på den säkra sidan då så kanske man faktiskt behöver beställa i alla fall 2 olika storlekar av varje. Då är vi helt plötsligt uppe i en beställning på 20 par jeans för att kanske hitta ETT par som kanske passar?
Det är ju sannerligen tur att flera företag erbjuder gratis hemleverans.
men jag undrar ändå hur pass hållbart det här är..med så inkonsekventa storlekar, alla dessa megaolika modeller och alla leveranser och byten.
 
Men nej, begränsa aldrig ditt psyke eller din kroppsuppfattning eller hur och vad du gillar din kropp beroende av en viss storlek. För det finns helt enkelt inte en given storlek som är du. Och Du är aldrig en storlek.
 
Och har ni jeanstips till en 157 cm kort kvinna med ett par rejäla lår, vadmuskler som heter duga och lite löööövehandles, ös på!
Kommentera 0 st

Kommentarer

Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: