GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Läs läs läs!

2020-03-05 | 10:00:46 | Egocentrerat&Vardagligt

 
På översta bilden ser ni bokskörden för februari där Joël Dickers bok var den allra bästa. Jag har älskat varenda bok av honom som jag läst och Sanningen om fallet HArry Quebert är en av de allra bästa böcker jag läst nånsin.
Familjen Bridgerton fick jag många tips om på instagram och den är ganska hypad . De var väldigt lättlästa och ganska rapp dialog stundtals men tyvärr lite för klyschiga för min smak ändå vad gäller t ex sex och kvinnors orgasmer och hur de beskrivs.
Mikaela Bley har blivit min nya svenska kvinnliga favoritförfattare vad gäller krim/deckare, läst hennes tidigare böcker om Lycke, Liv och Louise .
Denise Rudbergs " Elegant crime" - brott och personer i överklassmiljöer ,har jag följt sedan första boken och jag gillar dom, jag gillar karaktärerna med hyfsat bra mix av just överklass/ medelklass lite klyschor kring  det en del sanningar och faktiskt ganska spännande historier.
 
På den undre bilden ser ni en ny bokhög inhandlad i lördags på bokrean. Jag köpte även Jonas Bonniers "Knutby" som jag slukade i helgen och med den kollade jag även på program som fanns tillgängliga SVT Play samt lyssnade på P3 Dokumentär om Knutbymorden...alltså det är ju så makabert alltihop och nu vill jag bara sluka allt om det hela.
Men efter den boken har jag nu satt tänderna, händerna, ögonen i den översta boken i högen, den av Sheila O´Flanagan som jag läst hur många böcker som helst av.
Jag köpte Jane Austens " Stolthet och Fördom" då jag kände att det är dags att ta tag i och läsa lite fler "klassiker" och då framförallt av kvinnliga författare som låg lite i framkant.
 
Så nu ser jag fram emot en härlig ny bokmånad. Jag älskar att läsa böcker och alltid gjort sen kan det ju gå i perioder det där hur intensivt jag läser. Om sommaren och semestern kan det ju lätt bli en bok om dagen. När jag pluggade litteraturvetenskap för 15 år sedan så hade jag en period när jag inte kunde läsa en bok alls för att jag bara gick in och annalyserade istället för att njuta av läsandet.
Men jag är glad att jag har böcker och ägnar så mycket tid åt det istället för att t ex dum/slösurfa i timmar ...även om det givetvis också händer.
Men att läsa några kapitel innan lampan släcks på kvällen istället för att stirra in i skärmen tycker jag påverkar sömnen jättepositivt.
Kommentera 0 st

Kommentarer

Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: