GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

"men sätt på dig en bh för fan"

2018-08-22 | 21:14:59 | Egocentrerat&Vardagligt

 
 
Jag har redan publicerat texten på instagram men kände att jag vill publicera det här med för ärligt talat är jag så trött på allt dömnde, bedömande, förutfattande meningar och nedvärderingar inlindat i "välmenande" råd och jag är så ofantligt än mer trött på att en kvinna inte bara kan få vara..sig själv , äga sig själv sin kropp och vad den står för eller inte står för alls. 
 
 
A bikini and my body , nothing more nothing less.

Löpning är den enda träningsform jag gillar så jag springer, flera gånger i veckan året om. Men jag kan också skita i det totalt vissa veckor. Men jag springer. Jag är totalt ointresserad av andras sträckor och distanser och tider och ingen har att göra med mina. Jag behöver inte råd eller tips om hur jag ska bli bättre på det eller att jag borde göra si eller så. Jag springer. Punkt.
 
Jag älskar mat särskilt kolhydrater -pizza,pasta, mackor ...och ost. Jag äter choklad varje dag och jag dricker vin. Jag är nog varken tjock eller smal även om jag givetvis har dagar då jag elakt säger till spegelbilden att den är fet. Ja det är nästan som att det sitter fastspikat i generna att jag bör säga så till mig själv och skämmas de  gånger jag säger till den att den är snygg.
Och beroende var jag är i menscykeln så spökar ju hormoner hejvilt och är det konstigt om man blir knäpp i skallen ibland när man på en och samma dag blir frågad om man är gravid för att sen höra att man gått ner i vikt? Detta eviga bedömande.. men tja min kärlek till mat övervinner alltid ”hatet” till eventuella valkar och det är min fulla rätt och än mer skyldighet att både älska min kropp för vad den klarar och för vad den är . Jag har hittat en för mig bra balans med in/ut året om . Inga ”nya tag” eller hets eller quickfixes. Jag har min så kallade beachbody året om.
Jag är snart 37 år och jag har rynkor och bristningar och slapp hud här och var men jag har också fast hud och muskler här och var och 9 månader om året kör jag massa syror och krämer och serum för att jag älskar hudvård och det utan att ha en önskan om att se ut som 20 igen (gud nej)... och 3 månader om året solar jag som en tok och får pigmentering i nyllet.
Är det varmt har jag mindre kläder på mig och är det kallt mer. Logiskt.
Jag har ekonomi till att betala elräkningen och kan ha varmt och gott inne om vintern so hey jag behöver inte vara fullt påpälsad inomhus. Jag längtar aldrig efter stickat och sockor. 
Jag har aldrig läst att det är lag för en kvinna att hon måste bära bh även om det i vissa situationer är av bekvämlighet rent supportmässigt att ha en, men nej jag kommer inte bära en för att det ska vara bekvämt för andra.
 
Vi människor och ja framförallt kvinnor vi bedöms och vi döms hela jäkla tiden. För allt vi gör och inte gör , vad vi borde göra och för hur vi ser ut och inte ser ut. Vi placeras in i fack. I min konst och i mitt egna liv och sociala medieflöde vill jag bara skapa en plats där man som kvinna har rätt att finnas, rakt uppochner precis som du är. Oavsett om du är size xxxxxxl eller xxxxs och alla storlekar däremellan. Att en bikinibild är just bara det och varken nåt behov av att få massa komplimanger, dickpics eller höra att man borde klä på sig eller borde ha privat konto. Att man inte ska behöva tänka efter huruvida de där stackars bröstvårtorna råka vara styva eller ej på en bild ... ja hur är det ens möjligt att de där näsborresmå plupparna kan orsaka så mycket förakt, mansgrisbeteende och obekvämlighet? Jag begriper det inte..
Jag är en vuxen kvinna som bara vill leva och ha det gott på mina villkor och att min kropp är min och bara min och rätt att så få vara. Med eller utan bh. Med eller utan smink. Oavsett vikt eller klädstorlek. Med brister och bristningar. Och nej jag slutar inte vara feminist bara för att jag får hugg i ryggen av andra kvinnor . Att män däremot tar sig rätten att skicka bilder på sitt kön det bara stärker mitt engagemang och vetskap om att vi har såååå lång väg kvar att vandra.
Sammanfattningsvis . Jag äter. Jag andas. Jag rör på mig. Jag lever. Jag finns till. Jag njuter. Jag är. Sen vad ni lägger in för värderingar etc i det...tja det har inte så mycket med mig att göra i slutändan.
 
 
Kommentera 1 st

Kommentarer
Emma Å
2018-08-24 - 08:51:15

Jag vill göra 1000 ❤ på detta inlägg!!!

Svar: ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
Garderobsgrubbel&Byråbekymmer


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: