GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

hohoho merry..ehh was it christmas?

2015-12-17 | 00:50:48 | Egocentrerat&Vardagligt

 
 
 
Varje år så där i slutet av november, särskilt om första advent infaller just då och inte i december så känns julen ganska så långt borta ändå..och att man "har all tid i världen"...sen går man och väntar på snö och rimfrost för att den rätta julkänslan skall infinna sig och tja dagarna går och man jobbar en stor del av den vakna tiden och huset skall städas, mat handlas och lagas och räkningar betalas precis som resten av året. Man har stora planer på egenhändigt julpyssel, skicka alla de där julkorten i år,, baka och stöka och vips är det annandag jul och gran, stakar, pynt och julgardiner känns med ens bara dammiga och man frågar sig "vad hände?!"...
Lite likadant varje år.
 
Visst drömmer jag en hel del jag med om att just få till den där "perfekta" julen..Jag drömmer om ett storfirande hela dagen med massa släkt och vänner och familj..men sanningen är den att tja, jag har helt enkelt inte den sortens familj där det är möjligt. Olika viljor på ganska få personer kan man säga. Men inget fel i det, det är den familj jag har och älskar. 
Visst är det mysigt med vit och snöig jul men julkänslan kan inte ligga i vädret för det råder vi ändå inte över.
Visst vore det härligt att baka en massa och feja och stöka men varför öka på livspusslet med än mer stress när det finns färdigbakat jättegott..som dessutom är billigare än att släpa hem massa ingredienser.
 
Det där med julklappar är också en återkommande diskussion var år och det kan vara känsligt det där..pengar, prestige, tid, fantasi...Jag gillar inte att bestämma "regler" om det ärligt talat..Vill man ge så ger man, stort som smått, billigt eller dyrt, köpt eller egengjort..blir någon sur över att få eller att "värdena" inte är lika..ja då har man väl sannerligen verkligen bara tappat själva meningen med just julklappar...? Det ligger så mycket sanning i just frasen "det är tanken som räknas".
 
Sen har jag än mer de senaste åren verkligen insett och lärt mig att planera en massa saker , särskilt kring jul..ja det går liksom inte..Det går inte ta vare sig någon eller något för givet.
 
I år bestämde jag mig lite för att i alla fall försöka maxa julkänslan, men på ett rogivande sätt. Och på de plan jag själv kan råda och styra över.
Granen åkte upp och kläddes tidigt förra veckan, jag ställer fram nytt pynt varje dag, ser till att det lyser och tindrar och det finns ständigt juleskum, en aladdinask och en fylld burk med pepparkakor ståendes på köksbordet och julmust i kylen.
Jag äter frukosten vid granen, jag ser på årets julkalender och ser till att lyssna på julskivor och julradio en stund var dag och nynnar på jullåtar på jobbet.
Dessutom ser jag till att se en julfilm och/eller ett julavsnitt av en serie varje kväll just nu.
Det är i alla fall för mig bästa sättet att komma i just en skön julstämning och känsla. Julfilm.
Jag har på ett eller annat i några veckor nu köpt eller tillverkat en julklapp just för att jag älskar det.
Jag och Stefan har bestämt att vi i år ska ha varsin "ful" jultröja på julafton, mysigt och härligt och byebye "ojojoj vad ska jag ha på mig".
Visst ska vi åka till flera ställen och fira jul på själva julafton, fläng hit och dit.. men Julaftonskvällen...den är är Vår och den är helig.
Han, jag och kissarna. Massa julgodis, mys i soffan och då och då dela ut en klapp tills inga fler finns kvar.
Jag älskar julen och den kärleken tänker jag fortsätta vårda. För min egna skull.
 
 
 
Kommentera 2 st

Kommentarer
Sinamatic
2015-12-17 - 13:41:37

Hejsan!
Vi skulle gärna vilja diskutera ett samarbete med dig, om detta känns intressant kan du väl kontakta oss på [email protected]
Ha en underbar dag!

Anna J
2015-12-19 - 08:18:00

Vilket fint och reflekterande inlägg om julen och dess krav och måsten. Härligt att du har kommit dit du kommit. För egen del är inte alls julen som den var förr av olika anledningar (och det är ju så det är i livet, saker och ting förändras) och jag har accepterat att det är så men försöker alltid göra det bästa av situationen. Min favvostund under julhelgen är nog juldagens lugna temop med julklappsbok och clementiner med massor av tända ljus runtom. Ha en riktigt härlig jul finaste Anna. Kram!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: